ANIWAY op reis
  • Dag 35 – Maandag – 01.07.2024 – Kade Ronquieres
  • Dag 34 – Zondag – 30.06.2024 – Kade Ronquieres
  • Dag 33 – Zaterdag – 29.06.2024 – Kade Ronquieres
  • Dag 32 – Vrijdag – 28.06.2024 – Kade Ronquieres
  • Dag 31 – Donderdag – 27.06.2024 – Kade Ronquieres

2024
    23-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zondag – 23.06.2024 – VVW Ittre YC

Het was vanmorgen stralend weer, geen wolkje te bespeuren en het weerbericht zag er Ok uit.

We besloten na het ontbijt te vertrekken voor een fietstocht.  We planden aanvankelijk een tocht van 21 km maar uiteindelijk werden het er 35 km.   We fietsten eerst naar de brug van Virginal-Samme naar knooppunt 34.

Kerkje van….    In het Hallerbos.  De hyacinten zijn er niet meer.

Vervolgens ging het via 34.33 Ittri, Haut-Ittre 32.31.30.29.28 Woutersbrakel en door het Hallerbos via 59.58.57.56? 28 naar Lembeek. Daarna via het jaagpad langs het kanaal via 19.21 terug naar 34.

Toen we terug aan de haven arriveerden was het terras volledig bezet en was er een live muziek concert met goed muziek en er heerste een zomers sfeertje.  Rond 18:00 uur stopte het orkestje maar het duurde tot 21:00 uur voor de laatste hangers na het sluiten van de tap vertrokken waren.  Ik denk wel dat ze hier vandaag een goede recette gehad hebben !

We hebben nog tot 22:15 uur buiten op ons terras zitten lezen en toen werd het stilaan tijd om in de kooi te kruipen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD       VKT        FKD       FKT               WKD        WKT         Liggeld

00:00    33:20       4174,2     0          25        0            175        35          526              0              20            0,00 €

23-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

22-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Zaterdag – 22.06.2024 – Kade Halle – VVW Ittre YC

Het is vanochtend droog en de zon komt er nu en dan door.

Terwijl Annie na het ontbijt naar de Delhaise ging heb ik de boot klaar gemaakt om te vertrekken.  Toen we te 10:30 uur los gooiden bleek de Nederlandse boot die hier gisteren ook gearriveerd was mee te gaan vertrekken.   De schipper was blijkbaar wat verrast dat wij de richting sluis Lembeek gingen want toen wij draaiden in die richting haastte hij zich om de boot los te maken. Misschien dacht hij dat wij in de andere richting zouden vertrekken omdat wij aan stuurboordzijde hadden aangemeerd toen wij hier aankwamen.

Met ons twee voeren we naar  S – Lembeek.  Dit is de laatste sluis in het Vlaams gewest, daarna zitten we in Wallonië.  Onderweg zagen we aan stuurboord de “La Meuse” aangemeerd liggen aan een kade.  We zagen niemand aan boord toen we passeerden.

Mooie muurschilderingen aan een bedrijf langs het kanaal.

Wanneer we aan S – Lembeek arriveerden kwam er niet een vrachtschip boven de sluis ingevaren dus moesten we een tiental minuten wachten voor het onze beurt was.  We kregen van de centrale de raad aan BB zijde aan te meren gezien de sluis bediend werd met een “schuif” (het water komt dan allemaal aan één zijde van de sluis binnen waardoor de boten naar de andere kant geduwd worden).  Terwijl we naar boven gingen hoorden we de centrale de “La Meuse” antwoorden dat hij te laat was en dat hij vroeger had moeten oproepen, nu zou het voor hem de volgende schutting worden.

Aan sluis Lembeek. Industrieel overblijfsel. Sluit Ittre.

Na S – Lembeek gingen we op weg naar S – Ittre.  Onderweg passeerden we veel oude industriegebouwen en een oude fabriek.  Hier en daar wordt er toch wat gerenoveerd.

Aan S – Ittre was het hetzelfde scenario, weer een vrachtboor die boven net de sluis invoer.  Deze sluis heeft nog een groter verval dus duurde de schutting nog langer.   Ondertussen arriveerde de La Meuse achter ons dus zou het straks met drieën schutten zijn.

Toen het eenmaal zover was bleek de sluis alleen aan stuurboordzijde voorzien van vlottende bolders.  Eenmaal boven legden we aan bij VVW Ittre waar nog net een plaatsje van 4,5 m en eentje van 4 m breed vrij te zijn.

02:50    33:20       4174,2     2          25        10          175        6            491              1              20            18,00 €

22-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

21-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Vrijdag – 21.06.2024 –Kade Halle

Gezien het slechte weer niet gaan fietsen. Twee wandelingen door het centrum gemaakt.  Hier staan ook veel winkelpanden leeg.

De Vaantjesboer. Pater……… en pastoor-deken  Andreas Michiels. In het park.

Er is wel een lange winkelstraat die van aan het park naast het kanaal tot in het centrum loopt maar veel winkels zijn momenteel ook gesloten.

00:00    30:30       4171,4     0          23        0            165        0            485              5              19            0,00 €

21-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

20-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Donderdag – 20.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen – Kade Halle

We hebben tot 09:00 uur geslapen en vertrokken te 10:20 uur. We zijn vandaag tot in Halle gevaren.  Daar was volgens de kaart een steiger voor de pleziervaart.  Onderweg waren er enkel een aantal kades waar we wel konden gaan liggen maar die zo hoog waren dat we de fietsen die achterop stonden niet konden afzetten en waar we dus niet konden gaan fietsen.

Haven Brussel. Brussel  Royal Yacht Club (BRYC) Verbrandingsoven.

Daar moeten we aan denken dat van in Klein Willebroek alleszins tot hier  geen lage kades zijn en dat we in de toekomst hier de fietsen bovenop moeten zetten.

Alleen in Brussel, BRYC, is een jachthaven en nergens anders iets.

We hadden geluk met de sluizen dat die telkens klaar stonden voor ons behalve met de twee laatste waar we even moesten wachten omdat er een vrachtschip boven in aan het varen was.

Op het stuk van Grimbergen tot de zeehaven Brussel was het zeer druk met vrachtschepen.  We hebben ook één jachtje gekruist onderweg en kwamen twee maal de Waterbus tegen.

Op het stuk na de Haven van Brussel werd het iets minder druk maar daar kwamen we telkens vrachtschepen tegen net in een bocht.   Hier en daar is het daar wel wat smal.

Haven Brussel met zicht op nieuwe hoogbouw. Appartementen langs het kanaal in Halle en het station Halle.

Na de sluis van Halle vonden we geen steiger meer voor de pleziervaart maar aan linkeroever een hoge oude kaai en aan rechteroever aan de kant van het station een redelijk nieuwe kade die ook een halve meter lager is. Bolders voor de pleziervaart zijn er niet.

Toen we hadden aangemeerd is Annie een verkenningstochtje te voet gaan maken en die had een regenbui bij toen ze terug kwam.

05:20    30:30       4171,4     5          23        29          165        0            485              3              14            0,00 €

20-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

19-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Woensdag – 19.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen

Fietstocht van 31 km van Verbrande Brug naar Grimbergen,   via Beekkant en Mierendonk naar Meise.  Over de A12 heen naar het centrum tot aan  de Plantentuin.  Vervolgens naar Oppem en Wolvertem waar we onze picknick die we onderweg opgenomen hadden in Grimbergen hebben opgegeten aan het speeltuintje naast het gemeentehuis met het standbeeld van Eddy Baron Merckx die in dit dorp hier geboren is.  Via  Sint-Brixius-Rode en Nerom tot in Kapelle-op-de-bos. Na een koffietje en een mooie en gezellige koffiebar via het jaagpad langs het kanaal naar Humbeek. In dit dorp is er een uitstekend grootwarenhuis (Comarkt) welk connecties heeft met de groep Colruyt en meer lijkt op een Albert Hein dan op een Colruyt.  Ze hebben er zoals bij AH veel speciallekes en alles is mooi opgesteld.  De prijzen nijgen dan weer meer naar Colruyt.  Een aanrader.

Na Humbeek  verder langs het jaagpad tot Verbrande brug.

Wanneer we daar terug arriveerden lag er een andere boot achter ons.  Het was een lid van deze club en de boot hadden ze vandaag van de werf van bij BRYC gaan terughalen na een schilderbeurt.  Wanneer ik ging kennis maken met de schipper waren ze net een kapiteinsstoel aan het bekijken waarvan de bevestiging van de zitting aan het onderstel het begeven had. Aangezien de schroefdraad van de bevestigingsschroef “zot” gedraaid was in het aluminium huis konden ze die niet meer vast zetten. Ik heb hen wat tips gegeven hoe dat ik dat zou oplossen als het mijn stoel was en Ik ben dan maar een tap van een maatje groter aan boord gaan halen, nieuwe draad in het onderstel getapt en de schipper (82 jaar) was heel tevreden dat hij weer aan zijn stuur kon zitten. Volgens hem was de stoel nu nog stabieler dan toen hij die gekocht had! Weer een tevreden man. Hij stond er op dat ik een fles rode wijn aanvaardde voor de hulp.  We zullen deze op zijn gezondheid leeg maken.

In de avond heb ik nog een rondje in de buurt (8 km) gemaakt van de ligplaats richting Humbeek, Zemst-Bos, Eppegem, langs de Zenne naar Far West en zo terug naar Verbrande Brug.

00:00    25:10       4166,1     0          18        0            136        39          485              0              11            00,00 €

19-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

18-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Dinsdag – 18.06.2022 – Klein Willebroek Yacht Club - Koninklijke Zeil Club Grimbergen

Terwijl wij aan het ontbijt zaten vertrokken de 2 Nederlandse boten die gisteren avond bij onze terugkeer aangekomen waren via S – Klein Willebroek.   Ze moesten een tijdje wachten voor dat de Victor Dumontbrug bediend werd.

Wij vertrokken  te 09:15 uur.  Na het aanroepen van de bediening van brug Victor Dumont werd deze voosr ons onmiddellijk geopend en konden we het Zeekanaal Schelde Brussel op. Toen we  de Vredebrug naderden hoorden we een convooi van 3 vrachtschepen de bediening oproepen en hoefden wij dat niet te doen.

Victor Dumontbrug. Brug Tisselt. Zicht op Tisselt. Een van de plensbuitjes van vandaag.

Met de onlangs geinstalleerde AIS transponder kon ik op de Waterkaart app zien dat wij eerst aan de brug zouden komen dus konden wij eerst door. Gezien de derde vrachtboot iets achterop was waren wij net na hem aan de volgende brug en werden we door de centrale verwittigd dat ze de brug voor ons zouden open houden. Dat ging vlotjes hier! Toch een gemak dat AIS ding.

Vervolgens arriveerden we net na de ANJO die ons even voordien had opgelopen waren aan S – Zemst.  Deze stond dicht en op de AIS zag ik dat er 4 vrachtschepen van bovenaf aan het invaren waren. We moesten een half uurtje wachten voor de sluisdeuren openden en wij te samen met de ANJO binnen konden.  Tijdens het invaren vernamen we dat het vrachtschop OGGY er ook nog bij zou komen.

Toen we boven waren  was het nog stukje varen met daarin de ophaalbrug van Humbeek en daarna legden we te 12:30 uur aan bij de Koninklijke Zeilclub Grimbergen.

Toen we net het middagmaal namen begon het heel hevig te regenen en volgens de vooruitzichten van het KMI zou dat de hele namiddag gaan duren.  Het heeft zowat de hele namiddag geregend en we zijn niet gaan fietsen.

02:05    25:10       4166,1     1          18        16          136        0            446              0              11            10,00 €

18-06-2024, 00:00 Geschreven door Alois

17-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Maandag – 17.06.2022 – Klein Willebroek Yacht Club

Deze morgen  met de veerboot van 08:00 uur naar de bakker in Boom geweest en ik was net voor die van 08:15 uur terug om terug te gaan.

We hadden picknick klaar gemaakt om mee te nemen op onze fietstocht waardoor we rond 11:30 uur konden vertrekken. Volgens het weerbericht zou het droog blijven tot in de late namiddag, dus wilden we nu eerst gaan fietsen.  We vertrokken over het fietspad langs de Rupel tot aan de Rupeltunnel, fietsten door Ruisbroek tot op de dijk van het Zeekanaal en van hier tot aan de sluis van Wintam.  Voorbij de sluis stopten we aan de monding van de Rupel aan een bank om te eten.

Pompstation in Ruisbroek. De “Dijkgravin” op de Scheldedijk in Buitenland.  Fort Liezele.

Nadien fietsten we over de Scheldedijk tot aan de brug van Temse en van hieruit langs de oude Scheldearm met aan beide kanten mooie vissershuisjes naar Bornem. De markt was er net gedaan, daar waren we te laat voor maar de terrasjes zaten nog goed vol.  Het plein achter het gemeentehuis werd klaar gemaakt met grote TV schermen voor het komende voetbalkampioenschap.  Van Bornem fietsten we naar Puurts-Sint Amands en verder naar Liezele.  Hier passeerden we aan Fort Liezele.  Vervolgens via Breendonk richting Tisselt waar we dan via het jaagpad terug tot in Willebroek fietsten. Het was weer een leuk tochtje van 37 km door het groen en overwegend over goede fietspaden met soms een kasseistrookje ertussen. Na onze laatste stop in Tisselt begon de zon weg te kruipen en werd het terug frisser waardoor we terug een vest konden verdragen.

00:00    23:05       4163,8     0          17        0            120        37          409              3              11            0,00 €