Het zit er bijna op. Vandaag nog de drie sluizen tot aan de Blauwe Kei en dan nog tot onze haven. Na het ontbijt vertrokken we te 09:30 uur. Sluis 3 – Mol stond klaar en de sassenier stond al klaar met zijn haak om de tros aan te nemen. Vervolgens voeren we naar Sluis 2 Lommel. Hier konden we ook dadelijk invaren. Toen we aan Sluis 1 – Lommel arriveerden was de deur nog dicht maar het sein stond al rood/groen zodat het hier ook niet lang zou duren. Tijdens het schutten maakten we een praatje met de sassenier. Het bleek deze zomer helemaal niet druk te zijn geweest met pleziervaart. Het is blijkbaar overal hetzelfde geweest. Beroepsvaart was er wel veel geweest.
Houtkap langs het kanaal van Beverlo. Druik aan de kade van Umicore. Bijna thuis.
Toen we de sluis uit voeren en richting Leopoldsburg wilden varen zag ik op de AIS dat de tanker INA op komst was van Umicore. Gezien die al aan de laatste brug was hebben wij dus maar gewacht om het Kanaal van Beverlo op te varen tot de INA hier uit was en hebben we even aangemeerd aan de watersteiger.
Na een kwartiertje konden we dan verder. Aan de “nieuwe” loskade stond nog altijd de grote rode kraan maar veel beweging was er niet te zien. Gekomen aan Umicore lager er 4 tankers aan de kade. De ISTAR, die het kortste bij de brug lag ging net vertrekken toen wij er voorbij waren en voor de brug lagen te wachten. Na enkele minuten werd die ook bediend en konden we verder naar huis. Te 12:25 uur lagen we weer op ons plaatsje en onze haven.
Dag 125 - Zondag – 29.09.2024 – Steiger S – Ham – Kade Dessel
Gezien het goede weerbericht voor vandaag besloten we hier eerst nog een fietstocht te maken en deze avond pas naar Dessel te varen. Het werd er eentje van 41 km. We reden de brug over de sluis over in de richting van Nike en namen daar het fietspad langs de autoweg en reden ter hoogte van Verboekt de autoweg over in de richting van het Kasteel van Meerlaar. We staken vervolgens de Meerlaarstraat en de Geelsebaan over en langs de begraafplaats van Vorst Meerlaar richting van de Sportterreinen De Vloed. Hier linksaf naar de Baalberg en Wetsberg richting Schoot.
Een River Drone. Betoncentrale Wijckmans in Ham. De Waterhoek in Olmen. Huis met de kleinste buitenoppervlakte maar met de grootste woonruimte.
Via Gerhees en Schrikhoek tot aan de Averboodse Baan in Veerle. Via enkele gravelwegjes langs Veerle Heide tot aan Het Langven en zo naar afspanning De Eik aan het Klompenmuseum. Ter hoogte van de parking aan de Abdij van Averbode draaiden we naar links langs het Mariapark op tot aan de hoofdingang van de Abdij. Via de Abdijstraat (ter plaatse beter gekend als de Lekdreef door de vele ijskarren die hier in de zomer staan) reden we langs het Domein De Vijvers. Vervolgens reden we richting Engsbergen waar we onderweg op bezoek gingen bij de Oma van onze schoondochter Kim.
De Abdij van Averbode.
Nadien fietsten we verder langs het Swinnenbos en de Kiewitshoeve naar Engsbergen en over de berg naar Hoste, Deurne naar Tessenderlo en door het centrum van Tessenderlo. Nadien kwamen we nog door Genendijk en zo terug naar de sluis van Ham.
Aan de uitkijktoren in Dessel.
Nadat we terug aan boord waren hebben we eerst gegeten en zijn te 17:00 uur vertrokken naar Dessel. Te 18:55 uur lagen we vast aan de kade ter hoogte van de uitkijktoren aan het kanalenkruispunt in Dessel.
Dag 124 - Zaterdag – 28.09.2024 – Steiger S – Viersel – Kade S - Ham
Deze nacht heeft het niet meer geregend maar deze morgen druppelde het weer. Het duurde wel niet lang en we hebben te 09:15 uur losgegooid nadat we de schutting hadden aangevraagd. Vijf minuten later ladgen we in sluis Viersel. Twintig minuten later voeren we het Alberkanaal op richting Luik. Voor een zaterdag was het druk met vrachtschepen. Regelmatig kwamen we er tegen en boven sluis Olen lagen de kades goed vol. We hadden wel geluk aan de sluizen. Telkens wanneer we er arriveerden kwamen er juist schepen in de afvaart uit een van de drie sluiskolken zodat we niet moesten wachten om geschut te worden. Te 14:10 uur waren we uit sluis Ham en lagen we vast aan rechteroever net boven de sluis.
In de regen in sluis Viersel. Allerlei ladingen op het Albertkanaal.
Het weer was onderweg beter geworden en de zon kwam er regelmatig door maar net nadat we vast lagen kregen we een stortbui te verwerken. Het heeft namiddag nog regelmatig geregend en we zijn maar niet gaan fietsen, alleen maar naar een bakker en de Okay in Ham.
Dag 123 - Vrijdag – 27.09.2024 – Passantenhaven Lier – Steiger S - Viersel
Het heeft vannacht heel hard gewaaid maar het is droog gebleven. De steiger kraakte en piepte door het opgezweepte water ten gevolge van de wind en de boot schommelde regelmatig.
Deze morgen brak de zon enkele malen door de zware bewolking maar lang duurde dat niet en het overtrok weer helemaal.
We vertrokken te 10:120 uur iets dat de Vita Nova die hier gisteren avond bij is komen liggen vertrokken was. Bij het losgooien van de tros vooraan dreef de boeg onmiddellijk in de richting van het midden van het kanaal en moest ik mij nog haasten om aan boord te kruipen en achteraan los te gooien. De wind die vooral pal achterop kwam zorgde ervoor dat we goed opschoten. Tot aan sluis Viersel kruisten we het vrachtschip Gamma en een Nederlands jacht uit Leukermeer dat, te horen aan de communicatie tussen boot en sluis, door ging varen naar sluis Duffel en richting Schelde.
Toen we aan de steiger aan sluis Viersel arriveerde lag de Vita Nova daar ook aangemeerd. Die zullen ook rustiger weer afwachten om het Alberkanaal op te varen denk ik.
Het is gisteren avond beginnen regenen en vannacht heeft het ook wat geregend. Deze morgen wakker geworden te 06:30 uur bij het vertrek van de eerste overzet van het veer. Dat gaat om het half uur naar de steiger aan de overkant en komt dan terug naar deze steiger. Gezien we toch wakker waren en we met opkomend tij willen varen besloten we te ontbijten, de boot klaar te maken en dan maar te vertrekken zodra het licht werd. Te 07:30 uur vertrokken we en hadden al dadelijk 2 km/uur profijt van het opkomend tij. Het was rustig onderweg tot net voor de monding van de Dijle.
Veersteiger Hingene. Brug Boom. Lading stenen staat klaar in Rumst. De brug van de E19 over de Nete.
Daar kwamen we het eerste vrachtschip tegen. Onderweg naar sluis Duffel hebben we nog twee vrachtschepen gekruist. Ter hoogte van de brug in Duffel de sluis opgeroepen en toen we daar te 09:30 uur arriveerden stond de sluis al open met een groen sein dus konden we dadelijk binnen. De schutting duurde nog geen 5 minuten, we waren namelijk net op het moment aangekomen dat het niveau van de Nete en dat van het Netekanaal gelijk stond. Bij wijze van spreken hadden we gewoon door de sluis heen kunnen varen als beide deuren hadden open gestaan.
Te 10:05 lagen we vast aan de passantenhaven Lier. Er ligt hier nog één ander jachtje, de Noorderzon met thuishaven Amsterdam.
Niet goed geslapen vannacht, waarschijnlijk van schrik om ons te overslapen. Ik had de wekker wel gezet dus dat was normaal geen probleem. We moesten de boot vannacht ook op een speciale manier vast aanmeren gezien deze nacht weer de stuw open gezet wordt als het hoog water gaat worden. Waarom ze dat doen weet ik niet maar ik vermoed dat er anders geen water genoeg blijft in het kanaalpand hogerop als het lange tijd niet geregend heeft. De Dender is ook een echte regenrivier, dat hebben we een jaar gelden ook wel gezien op de TV, en als het niet regelmatig regent moet het water om te schutten ergens van komen. Het niveauverschil op de Dender gaat deze nacht bijna 3 meter worden dus de touwen moeten los genoeg liggen om dit op te vangen.
Tot na hoog water na 23:00 uur ben ik een paar keer de touwen gaan controleren om zeker te zijn.
Vroeg vandaag. De milieuboot. Raar zicht op de Schelde. Steiger veer Hingene
Deze morgen dan al opgestaan te 05:30 uur en de boot klaar gemaakt om te vertrekken. Daarna ontbijten en we waren net klaar toen we te 06:30 uur opgeroepen werden dat ze er gingen aan beginnen.
De ophaaldeuren worden nu ter plaatse bediend aan het portaal en de kleine noodmotor die dat nu moet doen zorgde ervoor dat het ophalen van de deur alleen al een dik kwartier duurde. Het nivelleren van het waterniveau ging zeer traag in het begin en dan ineens heel snel en dat duurde ook weer een kwartier. Vervolgens het ophalen van de benedendeur en alles samen maakte dat we pas te 07:50 uur uit de sluis gingen.
Gezien het opkomend tij is en ik geen goesting heb om 32 km tegen de stroom in te varen hebben we buiten de sluis aan de muur aangelegd tot het keren van het tij.
Te 10:50 uur was het zover en vertrokken we richting Antwerpen. Onderweg een passagiersboot, de milieuboot en een peilboot en een werkschip dat de takken uit het water zeeft tegen gekomen en niets anders. Tussen Sint Amands en Temse lag een vissersboot voor anker met de bomen naar buiten en de netten net boven het water en de mensen op de boot voerden herstellingen aan de netten uit.
Te 14:00 uur arriveerden we aan de Rupel en even later lagen we vast aan de steiger van veer Hingene.
Dag 119 - Maandag – 23.09.2024 – Steiger Dendermonde
Voormiddag naar de markt geweest. Namiddag niks gedaan. Ik ben ’s avonds nog naar het dienstgebouw van sluis Dendermonde gereden om te informeren naar de stand van de werken en hoe de toestand morgen vroeg zou zijn om te vertrekken. Volgens de sassenier wordt deze week de installatie klaargemaakt om in de toekomst de sluis te bedienen van uit de centrale in Aalst. De oude desk met bedieningsapparaten zou vrijdag al gesloopt zijn en de nieuwe stond onderaan klaar. Maar tijdens het weekend zou er niet verder gewerkt zijn omdat err een zou een probleem zou zijn om die boven te krijgen. Langs de trap zou niet lukken en er zal waarschijnlijk een raam moeten uitgebroken worden om de desk langs buiten naar binnen te schuiven. De desk zou dan deze week geplaatst en aangesloten worden. Vandaar dat de hele week de sluis met de hand bediend moet worden waardoor alles veel trager verloopt en er ook maar één schutting af en één schutting op is deze week. Het is daarom dat we morgen vroeg zeker al te 06:30 uur voor de sluis moeten liggen, als we die schutting missen moeten we nog een dag langer blijven liggen.
Er zouden zich al twee vrachtschepen aangemeld hebben voor die schutting van morgen en die zouden deze avond al tot hier komen. Daarom kreeg ik de raad deze avond ook al naar hier te komen zodat we zeker op tijd zouden zijn. Na het avondeten hebben we dat dan maar gedaan en nu liggen we vooraan bijna aan de sluisdeur. Toen we een half uurtje vast lagen arriveerden de twee vrachtschepen ook al.
Nu de wekker zetten zodat we morgen vroeg zeker op tijd wakker en klaar zijn daarom gaan we maar vroeg slapen.
Dag 118 - Zondag – 22.09.2024 – Steiger Dendermonde
Zonnig vandaag en warmer dan gisteren. Via Appels langs de Oude Scheldemeersen tot aan Appelsveer en daar de Scheldedijk op naar Schoonaarde. Via 2.14.15.18.19.17.55 rond Lede naar Smetlede. Daar stopten we aan cafe Rosse Mon. Dar is een oud bruin café met achteraan een leuk gezellig terras waar ze nog “oude” prijzen hanteren. Vervolgens dwars door grote plantages met tuinplanten en sierbomen. Die vindt je hier trouwens overal. Enkele weken geleden reden we elke dag door prei- , groente- en kolenvelden, nu zijn het hier allemaal boomkwekerijen.
De nieuwe gevangenis in Dendermonde. Kunst in Schellebelle. Zwarte zwanen en witte ganzen.
Via Vierwegen arriveerden we in Serskamp, reden door het natuurdomein Eetgoedweide en langs de Herenhoeve ’t Eedgoed, over een stuk van het traject van Levensloop. Vervolgens reden we tot in Schellebelle om iets te gaan eten in ’t Veer. Nadien terug naar Bruinbeke en via Oudegem terug richting Appels.
Dag 117 - Zaterdag – 21.09.2024 – Steiger Dendermonde
We hebben weer pech. We wilden deze morgen vertrekken richting Antwerpen maar toen ik de sluis opriep om een schutting aan te vragen kregen we het deksel op onze neus. Sluis Dendermonde gestremd tot dinsdag 24.09.2024 wegens werken. Dat stond donderdag nog niet in de app van Visuris en de sassenier van vrijdag heeft er ook niets van gezegd anders hadden we de Dender niet opgevaren.
Er zit niks anders op dan te blijven liggen.
We hebben dan vandaag na het middageten dan maar een grotere fietsrit gedaan (53 km) om nog van het goede weer te genieten. Zondag zou regenachtig worden dus dat belooft niet veel goeds.
Onze fietstocht bracht ons vandaag van de ligplaats naar de nieuwe gevangenis van Dendermonde die ondertussen in gebruik genomen is. Toen wij er passeerden stond er al een rij wachtenden voor de bezoekuren voor de deur. We reden over de weg Veer die door de weilanden loopt naar Denderbelle en verderop naar de wijk Klein Brabant en via Hoeksken naar Rooien. Via Pollepel, Klein-Gent, Breestraat en Terhagen naar Baardegem en vervolgens langs het Kravaalbos naar Meldert.
Atelier van beeldhouwer Paul Backaert. Abdij Affligem met er tegenover de hoptuin.
De rit ging verder naar Affligem waar we de Abdij en Gasthof De Brouwerij Affligem. Uiteindelijk kwamen we na door de Koudenbeergbeekvallei te hebben gefietst terecht op de Brusselsebaan in Hekelgem. Die staken we over tot op de Oude Baan en dan de Zwarteberg af richting Teralfene. Hier hielden we een sanitaire stop in cafe Schettenberg. Na de stop verder naar Denderleeuw waar we op de oever van de Dender terecht kwamen. Die volgden we tot in Erembodegem en verder naar Aalst. Van na Aalst volgden we een oude spoorbedding door Hofstade tot aan het industrieterrein Noord 1.
De Nieuwe molen, De oude molen en kunst in een tuin in Hekelgem. Aalst
Via de Drapstraat, Waterstraat en Pachthofstraat die rond het industriezone lopen bereikten we kasteel Gijzegem. Van het kasteel zelf weer alleen de buitenmuren naast de slotgracht te zien. Via de Kasteelweg naar Gijzegem naar de Wiezebrug over de Dender. Vanaf hier volgden we het jaagpad terug tot Mespelare en dan naar Oudegem. In Oudegem over de fietssnelweg F44 de Dender terug over tot aan de gevangenis en terug naar de boot.
Dag 116 - Vrijdag – 20.09.2024 – Steiger Dendermonde
Vanmorgen te 05:15 uur wakker geworden van een visser die aan het begin van de steiger kwam zitten en nogal wat lawaai veroorzaakte. Rond 08:00 uur werden we dan wakker van gebabbel tussen hem en nog een tweede die er was komen bij zitten. De Dender is op Vlaams grondgebied 64 km lang, dat maakt 128 km plaats om te vissen en er zijn maar enkele plaatsen waar je kan aanleggen maar de vissers vinden het steeds nodig net op die plaatsen te gaan zitten. En als ge daar dan eens iets van zegt beginnen ze te blèten dat ze voor hun vispatent toch ook hebben moeten betalen.
Moerzeke: Kapel Heilige Rita. Schottenpoort in oude dijk. Buste Priester Poppe. Preekstoel.
We hebben vandaag een fietstocht van 39 km gemaakt. Van de steiger fietsten we langs de Oude Dender tot in het stadscentrum van Dendermonde. Over de Schelde dijk (Killeweg) fietsten we tot Vlassenbroek waar we aan het kerkje afsloegen en rond de Vlassenbroekse Polder, via de Broekstraat en Broekkantstraat tot 58 in het centrum van Baasrode fietsten. Daar gingen we eerst op zoek naar een bakker voor de picknick en dan via het veerpontje van Baasrode naar de overzijde van de Schelde. Van 61 ging het langs de Kastelse Polders over de dijk naar 56 en Moerzeke. Hier hebben ze een mooi dorpsplein met een kiosk tegenover de mooie Sint-Martinuskerk. Deze heeft een mooie voorgevel. Via de Kasteellaan , De Kasteeldreef en de Kasteellaan achteraan reden we rond het domein van het Kasteel van Moerzeke waar ook de kapel van Priester Poppe staat. Aan de poort van het domein stond een bord “Privaat terrein” dus daar zijn we niet kunnen gaan kijken. Via het klooster Karmel Theresia van Jezus kwamen we terug in het centrum en van daaruit fietsten we naar en rond het broekgebied met oude turfsteekplaatsen die nu allemaal vijvers zijn. Aan het einde vonden we de kapel van de Heilige Rita naast een stukje oude dijk met daarin een schottenpoort waar houten balken werden ingeschoven bij overstromingsgevaar.
Orgel en Sint Martinuskerk. Kerkje Hamme Zogge. Geen koeien maar paarden, paarden en nog eens paarden.
Van Moerzeke fietsten we door velden en weides richting Hamme en over een fietspad over een oude spoorwegberm arriveerden we in Hamme Zogge. Fraai kerkje op het pleintje en iets verderop in ’t Zoggehof hielden we halt voor een sanitaire stop. Er was veel volk. Dit weekend worden in de streek de Wuitensmarsen gehouden. Dat is een driedaagse wandeltocht die je in verschillende afstanden kan doen en die al 53 jaar georganiseerd wordt.
Na de pitstop fietsten we verder door vele weilanden terug richting Zele. Het valt ons op dat we maar enkele koeien zagen maar heel veel paarden. Van Zele fietsten we terug over de Scheldedijk naar de brug in Dendermonde om zo terug naar de boot te fietsen.
Vanmorgen opgestaan te 07:15 uur om op tijd te vertrekken. Het is hoogwater in Melle vandaag om 08:47 uur en het is nog 6 km varen tot daar dus hadden we graag te 08:00 uur vertrokken en dan zijn we net met hoog water aan sluis Merelbeke. Toen we net wakker waren passeerde het jacht Arua (Oostende) en we zagen die ook in die richting varen. Onderweg naar de sluis kruisten we twee vrachtschepen die met het opkomend tij van Antwerpen gekomen zijn, dus één sluis zal waarschijnlijk klaar staan voor de eerste schutting met afgaand water.
Zon op kop. De volkstuintjes tussen Oude en Nieuwe Dender. Stadhuis Dendermonde. De Vreugde.
Toen we de sluis opriepen om de schutting aan te vragen kregen we de melding dat de sluis klaar zou staan als we gingen arriveren. Vlak daarop hoorden we de schipper van de Arua zich ook melden voor de sluis. We zijn dus minstens met twee in de kolk. Toen wij arriveerden lag de Arua aan stuurboord in de stuurboordsluis. Wij gingen aan bakboord liggen omdat dat voor ons makkelijker is. Er hadden zich geen andere schepen gemeld voor deze schutting en achter ons ging de deur na enkele minuten dicht en begonnen we iets te zakken. Het hoogteverschil was maximum 1 meter dus waren we vlug beneden en konden we de sluis uit. Eenmaal buiten riep de schipper van de Arua ons op om te vragen of wij het zagen zitten om samen te blijven varen aangezien de motor van zijn boot lange tijd stil gelegen had en hij dat veiliger vond. We zijn dan samen blijven varen maar na enkele km ben ik voor hem uit gaan varen gezien de motor van zijn boot een slechte verbranding van de brandstof had en veel rook met een geur van onverbrande diesel uitbraakte wat niet aangenaam om achter te varen als de wind volledig op kop zit.
Toen wij Dendermonde naderden en de sluis besteld hadden namen we afscheid, wij de sluis in en zij verder richting Antwerpen. Het niveauverschil in sluis Dendermonde was ook maar een goede meter en na 10 minuten waren we er al door en op weg naar de steiger aan de bocht van de nieuwe gevangenis. We lagen vast te 12:20 uur.
Aan de steiger lag een verbouwd Franse spits maar de schipper ervan ging een half uurtje later vertrekken om richting Gent te varen.
Het was deze morgen gangs overtrokken en nogal fris. Gezien het weerbericht toch beter weer gaf in de loop van de dag begonnen we aan onze fietstocht (38 km) voor vandaag. Van de Snepkaai via 55.56 naar de overzijde van de Ringvaart. Via het fietspad langs de Oude Leie naar 62.57.58 tot Drongen aan de brug van de Noordelijke Leie ter hoogte van de Abdij van Drongen. Door Drongen via.59.60 langs Luchteren en verder naar 46.55.54.53.32 34 naar Belzele. Onderwe kwamen we langs drie kastelen maar aan geen enkele ervan was er een plaats om een foto te nemen. Het kasteel Ijzeren Hekken, het Kasteel Schouwbroek en het Dreefkasteel in Vinderhoute. Vervolgens langs Eeksken en door naar Sleidinge. Aan parkje aan de Sint Joriskerk in Sleidinge staat het standbeeld van wijlen Minister van Staat Wilfried Martens. Van Sleidinge via paadjes tussen de velden waaronder het Meerschstraetje en het Meerbeekschenreep via 38.44 naar Evergem. In Evergem terug de Ringvaart over en naar het Ter Durmenpark. Ondertussen is de zon er dan toch goed door gekomen en na onze picknick verder langs de wijk Lange Velden en via 83.92 naar Kolegem. In Kolegem de Brugse Vaart over via de Westerringspoorbrug richting Mariakerke en via de Wallebeekmeers naar de Leie aan de Boerse Poort.
Sint Joriskerk en Sleidinge met het beeld van Martens. Ponita in Evergem. Pompmolen aan Boerse Poort.
Hier staat de restant van een molen die diende om water van de meersen de Leie in te pompen. Nu staat er een elektrisch pompgemaal. Langs het Alice Béviairepad naar de Noorderlaan aan de watersportbaan en via de nieuwe voetgangers- en fietsbrug; Annie Vande Wielebrug over de watersportbaan naar de Zuidlaan. Via het fietspad langs de Zuidelijke Leie naar d Vissersdijk gevolgd door de Griendijk en onder de Sneppebrug door terug naar de Snepdijk.
Vanmorgen werden we rond 07:30 uur wakker van het lawaai van een tractor met grasmaaier die de bermen kwam maaien. Het is rustig geweest vannacht. Het is deze morgen weer bewolkt maar niet te koud. Te 09:50 uur vertrokken we richting Gent. Onderweg twee vrachtschepen en een huurjacht gepasseerd en een klein uurtje later arriveerden we aan de kruising aan sluis Evergem waar wij rechtsaf de ringvaart richting Merelbeke op gingen.
K.G.W.V. Snepdijkbrug. Brasserie Fou d’O aan de Snepkaai.
Hier werd het drukker met enkele vrachtschepen als tegenligger en twee maal opgelopen door vrachtschepen die achter ons net uit sluis Evergem waren gekomen. Binnen gelopen bij VVW Koninklijke Gentse Watersport Vereniging en na op het eind gedraaid te hebben vooraan aangelegd.
Vandaag weer niet gaan fietsen (we worden beetje lui en zo gaan we niet aan onze 3000 fietskilometers deze reis komen!)
Deze morgen was het bewolkt toen we wakker werden. Er zijn deze morgen al enkele vrachtboten door gekomen en tijdens het ontbijt passeerde de fietsvakantieboot De Holland (NL) die het wekend aan de kade ter hoogte van VVW Flandria lag op weg naar Gent. Er stonden nog wel wat fietsen op de boot maar een groot deel van de rekken was leeg, dus die hebben ze deze morgen in Brugge afgezet en die gaan naar Gent fietsen. Even later kwamen er ook 4 jachten uit de richting Brugge. Wij namen het op ons gemak en vertrokken iets voor 11:00 uur. Het is ongeveer 3 uur varen tot in Schipdonk. Wanneer we ter hoogte van de voetgangersbrug van Beernem waren werden we door een jacht opgelopen.
Sunset at Schipdonk.
Nadien, bijna aan de brug van Aalter, volgden nog drie jachten waarmee we samen bleven tot aan de steiger van Schipdonk. We lagen vast te 13:50 uur. We besloten vandaag niet te gaan fietsen. Het bleef voormiddag overtrokken en het heeft zelfs even iets geregend maar namiddag werd het lekker warm met veel zon en is Annie te voet naar Zomergem gewandeld. Tot de avond buiten in het zonnetje gezeten tot het rond 19:30 uur te fris werd en toen zijn we TV gaan kijken.
Dag 111 - Zondag – 15.09.2024 – Kade Keersluis Beernem
Heel rustig plaatsje hier en uitstekend geslapen. Deze morgen wakker geworden van het zonnetje dat langzaam op kwam boven de nevel die boven het water hing en door de patrijspoort scheen. Het weerbericht ziet er voor vandaag weer goed uit. Er passeerden deze morgen al enkele vrachtschepen richting Brugge. Na het ontbijt zijn we vertrokken voor onze fietstocht. Vandaag gaan we ten noorden van het kanaal richting Knesselare. We fietsten via 76.88 over Gevaerts-Zuid tot aan de fietsbrug in Beernem en zo naar de overkant.
Den Overzet: oud veerpontje dat zorgde dat de bewoners van het eilandje Gevaerts dat ontstond na het graven van het nieuwe kanaal van het eilandje af konden. Het beeld van de Lattenkliever van Knesselare. Infoplaat aan de plaats waar vroeger het kasteel van Groot Burkel zou gestaan hebben.
Langs het Waterkasteel aan het Patershof en via 94.26.86 naar Oostveld. Via 79.93 kwamen we in Knesselare. Vervolgens via 90 terug naar het kanaal, naar de overkant en naar Sint-Joris. Via 36.48 over de spoorlijn en langs de spoorlijn naar Beernem. Via de brug in de Wellingstraat terug over de spoorlijn en via de Halfzotmolenstraat en Hooiestraat terug naar de kade aan de keersluis. (33 km).
Goed geslapen. Er zijn gisteren avond redelijk laat nog vier jachten gearriveerd. Het weer ziet er deze morgen goed uit, de zon komt er door maar het is nog fris. Na het ontbijt vertrokken we te 09:50 uur alleen richting Gent. We wilden gaan stoppen aan de kade aan Moerbrugge maar toen we daar aan kwamen lag er een vrachtschip tegen de kade en vooraan konden we niet tussen en achteraan zouden we voor het watertappunt komen te liggen dus zijn we maar verder gevaren tot voor de Keersluis Beernem.
Kasteel Drie Koningen. Vijver sportpark Wingene. Het wordt herfst. Hoofdingang Psychiatrisch Centrum.
Die lange, maar hoge kade, was volledig vrij en wij zijn helemaal achteraan gaan liggen. Hier hebben we in het verleden nooit kunnen aanleggen omdat de kade altijd vol gelegen heeft met wrakken die er jaren gelegen hebben ondanks dat hier altijd al een bord staat met “Aanleggen Max 48 Hr”. IK heb in 2021 eens een e-mailtje naar de Vlaamse Waterweg gestuurd om dat aan te kaarten en is het nu daarom dat ze verdwenen zijn of niet, ik weet het niet maar ze zijn weg. Nu kunnen we dus hier in de buurt ook eens gaan fietsen.
Het antennepark aan de Gulke Putten. Gebouw van het Vogel Opvang Centrum. Keersluis Beernem.
Na het middageten zijn we weer vertrokken. Van de kade fietsten we naar 76 en daar door het tunneltje onder de spoorlijn door. Alle overwegen zijn hier vervangen door tunneltjes wat veel veiliger is. Via 53.64 fietsten we tot over de E40, langs het kasteel Drie Koningen naar Kasteel Bulskamp en via 47.60 langs Hertsberge en via 11.22.60 richting Wingene. Hier kwamen we voorbij Sportpark Wingene en zo het dorp in. Via de Hogeweg en 34.15.35 kwamen we aan de Gulke Putten waar een grote hoeveelheid antennes opgesteld staan op een stuk militair domein. Aan de achterkant, in de richting van het Vagevuurbos bevindt zich de Gesloten Gemeenschapsinstelling De Zande. De lange dreef door het Vagevuurbos bracht ons tot aan het domein Aanwijs en iets verderop langs het grote domein van het Psychiatrisch Centrum Sint Amands. In het domein Aanwijs staat een grafmonument van Henri d’Udekem d’Acos. (familie van ons Mathilde ?) één van de slachtoffers van onopgeloste Moorden van Beernem (1915). Na een pitstop in het Toeristen Hof recht tegenover de ingang van het Centrum fietsten we verder tot in het centrum Van Beernem en via 23.53.76 terug naar de boot. (33 km).
Dag 109 - Vrijdag – 13.09.2024 – VVW Flandria Brugge
Wegens de regen pas te 10:30 uur met de fiets vertrokken. We deden vandaag een stuk van de Groene Gordel Brugge. Die vertrekt normaal in Damme maar de voorbije dagen hebben we daar die stukken al van gedaan toen we naar Rita & Marc in Moerkerke fietsten en de dagen daarvoor. Nu vertrokken we langs het jaagpad richting Steenbrugge, vandaar naar Oostkamp en vervolgens Loppem. Daar passeerden we aan het mooie kasteel van Loppem.
Toeganspoort van het Kasteel van Loppem. Het dienstgebouw en de toegangspoort naar Koetshuis.
Daarna reden we door de bossen ten zuiden van Brugge en Varsenare ondermeer langs het Kasteel Tudor, de Kruidentuin Tudor en het Chartreuzinnenbos en het Kasteel Foreest. Via de Diksmuidse Heerweg langs Fort Zevenbergen en via de Torhoutsesteenweg richting van het Station Brugge en terug naar VVW Flandria.
Deze morgen eerst gaan winkelen. Rond 11:00 uur kwam er een vrachtschip aangevaren uit de richting Oostende gevolgd door en huurboot maar wij waren toen nog niet klaar om te vertrekken en we hebben dan maar gewacht tot er eventueel nog boten uit de richting Brugge kwamen. Toen dit te 11:55 uur nog niet het geval was hebben we de centrale opgeroepen en zijn we te 11:55 uur vertrokken. We konden alle bruggen vlot passeren en alleen door de Dammepoortsluis.
Te 12:55 uur voeren we dan door de Sint Katelijnepoortbrug maar het steigertje erna was niet vrij. Er lag wel geen boot maar op en naast de steiger op de wal lag allemaal balken voor de werken die daar aan de gang zijn aan de beveiliging tegen aanvaringen van de brug. Daarom zijn we maar doorgevaren tot VVW Flandria en gaan we daar twee dagen blijven liggen. Namiddag hebben we een kleine tocht naar de stad en er rond gemaakt. We waren vergeten de batterijen van de fietsten aan te sluiten op bij te laden waardoor we geen grote rit konden maken. Ondanks de slechte vooruitzichten die het weerbericht ons deze morgen voorschotelde was het vandaag nog best te doen, niet heel warm, nogal veel wind maar daar kan je je naar kleden maar het bleef droog.
Deze avond is er nog veel meer wind op gekomen en is het wat beginnen regenen.
Dag 107 - Woensdag – 11.09.2024 – Steiger Scheepsdalebrug
Vandaag een rit (27 km) van de ligplaats langs de Damse Vaart tot aan Provinciedomein Fort van Beieren, door Koolkerke en via 90 door de polders van Koolkerke naar Dudzele. Via 66 naar het Boudewijnkanaal aan de Herdersbrug. Over het jaagpad langs de Roskambrug en via 45.59.5 tot in het mooie witte dorpje Lissewege. Op een terrasje daar kennis gemaakt met een koppel uit Lier dat op vakantie was in Wenduine en zoals wij veel fietsten tijdens de vakantie.
Kerkhof in Dudzele. De Roskambruggen. Onze Lieve Vrouwe Bezoekingkerk Lissewege.
In Lissewege de spoorweg over aan de overweg met het mooi gerestaureerd stationnetje en via 40.88.78 tot aan de plas Polderwind. Hier kan je op vlotten op het meer overnachten. Via 11.14 naar het fietsbruggetje over de Zeelaan tot aan het recreatieterrein op de Sint Pietersplas. Via 62.31 terug naar de Steenkaai naar de Scheepsdalebrug.
Enkele mooie straatjes in het witte dorpje Lissewege. De Sint Pietersplas met de vlotten.