Het is gisteren avond beginnen regenen en vannacht heeft het ook wat geregend. Deze morgen wakker geworden te 06:30 uur bij het vertrek van de eerste overzet van het veer. Dat gaat om het half uur naar de steiger aan de overkant en komt dan terug naar deze steiger. Gezien we toch wakker waren en we met opkomend tij willen varen besloten we te ontbijten, de boot klaar te maken en dan maar te vertrekken zodra het licht werd. Te 07:30 uur vertrokken we en hadden al dadelijk 2 km/uur profijt van het opkomend tij. Het was rustig onderweg tot net voor de monding van de Dijle.
Veersteiger Hingene. Brug Boom. Lading stenen staat klaar in Rumst. De brug van de E19 over de Nete.
Daar kwamen we het eerste vrachtschip tegen. Onderweg naar sluis Duffel hebben we nog twee vrachtschepen gekruist. Ter hoogte van de brug in Duffel de sluis opgeroepen en toen we daar te 09:30 uur arriveerden stond de sluis al open met een groen sein dus konden we dadelijk binnen. De schutting duurde nog geen 5 minuten, we waren namelijk net op het moment aangekomen dat het niveau van de Nete en dat van het Netekanaal gelijk stond. Bij wijze van spreken hadden we gewoon door de sluis heen kunnen varen als beide deuren hadden open gestaan.
Te 10:05 lagen we vast aan de passantenhaven Lier. Er ligt hier nog één ander jachtje, de Noorderzon met thuishaven Amsterdam.
Niet goed geslapen vannacht, waarschijnlijk van schrik om ons te overslapen. Ik had de wekker wel gezet dus dat was normaal geen probleem. We moesten de boot vannacht ook op een speciale manier vast aanmeren gezien deze nacht weer de stuw open gezet wordt als het hoog water gaat worden. Waarom ze dat doen weet ik niet maar ik vermoed dat er anders geen water genoeg blijft in het kanaalpand hogerop als het lange tijd niet geregend heeft. De Dender is ook een echte regenrivier, dat hebben we een jaar gelden ook wel gezien op de TV, en als het niet regelmatig regent moet het water om te schutten ergens van komen. Het niveauverschil op de Dender gaat deze nacht bijna 3 meter worden dus de touwen moeten los genoeg liggen om dit op te vangen.
Tot na hoog water na 23:00 uur ben ik een paar keer de touwen gaan controleren om zeker te zijn.
Vroeg vandaag. De milieuboot. Raar zicht op de Schelde. Steiger veer Hingene
Deze morgen dan al opgestaan te 05:30 uur en de boot klaar gemaakt om te vertrekken. Daarna ontbijten en we waren net klaar toen we te 06:30 uur opgeroepen werden dat ze er gingen aan beginnen.
De ophaaldeuren worden nu ter plaatse bediend aan het portaal en de kleine noodmotor die dat nu moet doen zorgde ervoor dat het ophalen van de deur alleen al een dik kwartier duurde. Het nivelleren van het waterniveau ging zeer traag in het begin en dan ineens heel snel en dat duurde ook weer een kwartier. Vervolgens het ophalen van de benedendeur en alles samen maakte dat we pas te 07:50 uur uit de sluis gingen.
Gezien het opkomend tij is en ik geen goesting heb om 32 km tegen de stroom in te varen hebben we buiten de sluis aan de muur aangelegd tot het keren van het tij.
Te 10:50 uur was het zover en vertrokken we richting Antwerpen. Onderweg een passagiersboot, de milieuboot en een peilboot en een werkschip dat de takken uit het water zeeft tegen gekomen en niets anders. Tussen Sint Amands en Temse lag een vissersboot voor anker met de bomen naar buiten en de netten net boven het water en de mensen op de boot voerden herstellingen aan de netten uit.
Te 14:00 uur arriveerden we aan de Rupel en even later lagen we vast aan de steiger van veer Hingene.
Dag 119 - Maandag – 23.09.2024 – Steiger Dendermonde
Voormiddag naar de markt geweest. Namiddag niks gedaan. Ik ben ’s avonds nog naar het dienstgebouw van sluis Dendermonde gereden om te informeren naar de stand van de werken en hoe de toestand morgen vroeg zou zijn om te vertrekken. Volgens de sassenier wordt deze week de installatie klaargemaakt om in de toekomst de sluis te bedienen van uit de centrale in Aalst. De oude desk met bedieningsapparaten zou vrijdag al gesloopt zijn en de nieuwe stond onderaan klaar. Maar tijdens het weekend zou er niet verder gewerkt zijn omdat err een zou een probleem zou zijn om die boven te krijgen. Langs de trap zou niet lukken en er zal waarschijnlijk een raam moeten uitgebroken worden om de desk langs buiten naar binnen te schuiven. De desk zou dan deze week geplaatst en aangesloten worden. Vandaar dat de hele week de sluis met de hand bediend moet worden waardoor alles veel trager verloopt en er ook maar één schutting af en één schutting op is deze week. Het is daarom dat we morgen vroeg zeker al te 06:30 uur voor de sluis moeten liggen, als we die schutting missen moeten we nog een dag langer blijven liggen.
Er zouden zich al twee vrachtschepen aangemeld hebben voor die schutting van morgen en die zouden deze avond al tot hier komen. Daarom kreeg ik de raad deze avond ook al naar hier te komen zodat we zeker op tijd zouden zijn. Na het avondeten hebben we dat dan maar gedaan en nu liggen we vooraan bijna aan de sluisdeur. Toen we een half uurtje vast lagen arriveerden de twee vrachtschepen ook al.
Nu de wekker zetten zodat we morgen vroeg zeker op tijd wakker en klaar zijn daarom gaan we maar vroeg slapen.
Dag 118 - Zondag – 22.09.2024 – Steiger Dendermonde
Zonnig vandaag en warmer dan gisteren. Via Appels langs de Oude Scheldemeersen tot aan Appelsveer en daar de Scheldedijk op naar Schoonaarde. Via 2.14.15.18.19.17.55 rond Lede naar Smetlede. Daar stopten we aan cafe Rosse Mon. Dar is een oud bruin café met achteraan een leuk gezellig terras waar ze nog “oude” prijzen hanteren. Vervolgens dwars door grote plantages met tuinplanten en sierbomen. Die vindt je hier trouwens overal. Enkele weken geleden reden we elke dag door prei- , groente- en kolenvelden, nu zijn het hier allemaal boomkwekerijen.
De nieuwe gevangenis in Dendermonde. Kunst in Schellebelle. Zwarte zwanen en witte ganzen.
Via Vierwegen arriveerden we in Serskamp, reden door het natuurdomein Eetgoedweide en langs de Herenhoeve ’t Eedgoed, over een stuk van het traject van Levensloop. Vervolgens reden we tot in Schellebelle om iets te gaan eten in ’t Veer. Nadien terug naar Bruinbeke en via Oudegem terug richting Appels.
Dag 117 - Zaterdag – 21.09.2024 – Steiger Dendermonde
We hebben weer pech. We wilden deze morgen vertrekken richting Antwerpen maar toen ik de sluis opriep om een schutting aan te vragen kregen we het deksel op onze neus. Sluis Dendermonde gestremd tot dinsdag 24.09.2024 wegens werken. Dat stond donderdag nog niet in de app van Visuris en de sassenier van vrijdag heeft er ook niets van gezegd anders hadden we de Dender niet opgevaren.
Er zit niks anders op dan te blijven liggen.
We hebben dan vandaag na het middageten dan maar een grotere fietsrit gedaan (53 km) om nog van het goede weer te genieten. Zondag zou regenachtig worden dus dat belooft niet veel goeds.
Onze fietstocht bracht ons vandaag van de ligplaats naar de nieuwe gevangenis van Dendermonde die ondertussen in gebruik genomen is. Toen wij er passeerden stond er al een rij wachtenden voor de bezoekuren voor de deur. We reden over de weg Veer die door de weilanden loopt naar Denderbelle en verderop naar de wijk Klein Brabant en via Hoeksken naar Rooien. Via Pollepel, Klein-Gent, Breestraat en Terhagen naar Baardegem en vervolgens langs het Kravaalbos naar Meldert.
Atelier van beeldhouwer Paul Backaert. Abdij Affligem met er tegenover de hoptuin.
De rit ging verder naar Affligem waar we de Abdij en Gasthof De Brouwerij Affligem. Uiteindelijk kwamen we na door de Koudenbeergbeekvallei te hebben gefietst terecht op de Brusselsebaan in Hekelgem. Die staken we over tot op de Oude Baan en dan de Zwarteberg af richting Teralfene. Hier hielden we een sanitaire stop in cafe Schettenberg. Na de stop verder naar Denderleeuw waar we op de oever van de Dender terecht kwamen. Die volgden we tot in Erembodegem en verder naar Aalst. Van na Aalst volgden we een oude spoorbedding door Hofstade tot aan het industrieterrein Noord 1.
De Nieuwe molen, De oude molen en kunst in een tuin in Hekelgem. Aalst
Via de Drapstraat, Waterstraat en Pachthofstraat die rond het industriezone lopen bereikten we kasteel Gijzegem. Van het kasteel zelf weer alleen de buitenmuren naast de slotgracht te zien. Via de Kasteelweg naar Gijzegem naar de Wiezebrug over de Dender. Vanaf hier volgden we het jaagpad terug tot Mespelare en dan naar Oudegem. In Oudegem over de fietssnelweg F44 de Dender terug over tot aan de gevangenis en terug naar de boot.
Dag 116 - Vrijdag – 20.09.2024 – Steiger Dendermonde
Vanmorgen te 05:15 uur wakker geworden van een visser die aan het begin van de steiger kwam zitten en nogal wat lawaai veroorzaakte. Rond 08:00 uur werden we dan wakker van gebabbel tussen hem en nog een tweede die er was komen bij zitten. De Dender is op Vlaams grondgebied 64 km lang, dat maakt 128 km plaats om te vissen en er zijn maar enkele plaatsen waar je kan aanleggen maar de vissers vinden het steeds nodig net op die plaatsen te gaan zitten. En als ge daar dan eens iets van zegt beginnen ze te blèten dat ze voor hun vispatent toch ook hebben moeten betalen.
Moerzeke: Kapel Heilige Rita. Schottenpoort in oude dijk. Buste Priester Poppe. Preekstoel.
We hebben vandaag een fietstocht van 39 km gemaakt. Van de steiger fietsten we langs de Oude Dender tot in het stadscentrum van Dendermonde. Over de Schelde dijk (Killeweg) fietsten we tot Vlassenbroek waar we aan het kerkje afsloegen en rond de Vlassenbroekse Polder, via de Broekstraat en Broekkantstraat tot 58 in het centrum van Baasrode fietsten. Daar gingen we eerst op zoek naar een bakker voor de picknick en dan via het veerpontje van Baasrode naar de overzijde van de Schelde. Van 61 ging het langs de Kastelse Polders over de dijk naar 56 en Moerzeke. Hier hebben ze een mooi dorpsplein met een kiosk tegenover de mooie Sint-Martinuskerk. Deze heeft een mooie voorgevel. Via de Kasteellaan , De Kasteeldreef en de Kasteellaan achteraan reden we rond het domein van het Kasteel van Moerzeke waar ook de kapel van Priester Poppe staat. Aan de poort van het domein stond een bord “Privaat terrein” dus daar zijn we niet kunnen gaan kijken. Via het klooster Karmel Theresia van Jezus kwamen we terug in het centrum en van daaruit fietsten we naar en rond het broekgebied met oude turfsteekplaatsen die nu allemaal vijvers zijn. Aan het einde vonden we de kapel van de Heilige Rita naast een stukje oude dijk met daarin een schottenpoort waar houten balken werden ingeschoven bij overstromingsgevaar.
Orgel en Sint Martinuskerk. Kerkje Hamme Zogge. Geen koeien maar paarden, paarden en nog eens paarden.
Van Moerzeke fietsten we door velden en weides richting Hamme en over een fietspad over een oude spoorwegberm arriveerden we in Hamme Zogge. Fraai kerkje op het pleintje en iets verderop in ’t Zoggehof hielden we halt voor een sanitaire stop. Er was veel volk. Dit weekend worden in de streek de Wuitensmarsen gehouden. Dat is een driedaagse wandeltocht die je in verschillende afstanden kan doen en die al 53 jaar georganiseerd wordt.
Na de pitstop fietsten we verder door vele weilanden terug richting Zele. Het valt ons op dat we maar enkele koeien zagen maar heel veel paarden. Van Zele fietsten we terug over de Scheldedijk naar de brug in Dendermonde om zo terug naar de boot te fietsen.
Vanmorgen opgestaan te 07:15 uur om op tijd te vertrekken. Het is hoogwater in Melle vandaag om 08:47 uur en het is nog 6 km varen tot daar dus hadden we graag te 08:00 uur vertrokken en dan zijn we net met hoog water aan sluis Merelbeke. Toen we net wakker waren passeerde het jacht Arua (Oostende) en we zagen die ook in die richting varen. Onderweg naar de sluis kruisten we twee vrachtschepen die met het opkomend tij van Antwerpen gekomen zijn, dus één sluis zal waarschijnlijk klaar staan voor de eerste schutting met afgaand water.
Zon op kop. De volkstuintjes tussen Oude en Nieuwe Dender. Stadhuis Dendermonde. De Vreugde.
Toen we de sluis opriepen om de schutting aan te vragen kregen we de melding dat de sluis klaar zou staan als we gingen arriveren. Vlak daarop hoorden we de schipper van de Arua zich ook melden voor de sluis. We zijn dus minstens met twee in de kolk. Toen wij arriveerden lag de Arua aan stuurboord in de stuurboordsluis. Wij gingen aan bakboord liggen omdat dat voor ons makkelijker is. Er hadden zich geen andere schepen gemeld voor deze schutting en achter ons ging de deur na enkele minuten dicht en begonnen we iets te zakken. Het hoogteverschil was maximum 1 meter dus waren we vlug beneden en konden we de sluis uit. Eenmaal buiten riep de schipper van de Arua ons op om te vragen of wij het zagen zitten om samen te blijven varen aangezien de motor van zijn boot lange tijd stil gelegen had en hij dat veiliger vond. We zijn dan samen blijven varen maar na enkele km ben ik voor hem uit gaan varen gezien de motor van zijn boot een slechte verbranding van de brandstof had en veel rook met een geur van onverbrande diesel uitbraakte wat niet aangenaam om achter te varen als de wind volledig op kop zit.
Toen wij Dendermonde naderden en de sluis besteld hadden namen we afscheid, wij de sluis in en zij verder richting Antwerpen. Het niveauverschil in sluis Dendermonde was ook maar een goede meter en na 10 minuten waren we er al door en op weg naar de steiger aan de bocht van de nieuwe gevangenis. We lagen vast te 12:20 uur.
Aan de steiger lag een verbouwd Franse spits maar de schipper ervan ging een half uurtje later vertrekken om richting Gent te varen.
Het was deze morgen gangs overtrokken en nogal fris. Gezien het weerbericht toch beter weer gaf in de loop van de dag begonnen we aan onze fietstocht (38 km) voor vandaag. Van de Snepkaai via 55.56 naar de overzijde van de Ringvaart. Via het fietspad langs de Oude Leie naar 62.57.58 tot Drongen aan de brug van de Noordelijke Leie ter hoogte van de Abdij van Drongen. Door Drongen via.59.60 langs Luchteren en verder naar 46.55.54.53.32 34 naar Belzele. Onderwe kwamen we langs drie kastelen maar aan geen enkele ervan was er een plaats om een foto te nemen. Het kasteel Ijzeren Hekken, het Kasteel Schouwbroek en het Dreefkasteel in Vinderhoute. Vervolgens langs Eeksken en door naar Sleidinge. Aan parkje aan de Sint Joriskerk in Sleidinge staat het standbeeld van wijlen Minister van Staat Wilfried Martens. Van Sleidinge via paadjes tussen de velden waaronder het Meerschstraetje en het Meerbeekschenreep via 38.44 naar Evergem. In Evergem terug de Ringvaart over en naar het Ter Durmenpark. Ondertussen is de zon er dan toch goed door gekomen en na onze picknick verder langs de wijk Lange Velden en via 83.92 naar Kolegem. In Kolegem de Brugse Vaart over via de Westerringspoorbrug richting Mariakerke en via de Wallebeekmeers naar de Leie aan de Boerse Poort.
Sint Joriskerk en Sleidinge met het beeld van Martens. Ponita in Evergem. Pompmolen aan Boerse Poort.
Hier staat de restant van een molen die diende om water van de meersen de Leie in te pompen. Nu staat er een elektrisch pompgemaal. Langs het Alice Béviairepad naar de Noorderlaan aan de watersportbaan en via de nieuwe voetgangers- en fietsbrug; Annie Vande Wielebrug over de watersportbaan naar de Zuidlaan. Via het fietspad langs de Zuidelijke Leie naar d Vissersdijk gevolgd door de Griendijk en onder de Sneppebrug door terug naar de Snepdijk.
Vanmorgen werden we rond 07:30 uur wakker van het lawaai van een tractor met grasmaaier die de bermen kwam maaien. Het is rustig geweest vannacht. Het is deze morgen weer bewolkt maar niet te koud. Te 09:50 uur vertrokken we richting Gent. Onderweg twee vrachtschepen en een huurjacht gepasseerd en een klein uurtje later arriveerden we aan de kruising aan sluis Evergem waar wij rechtsaf de ringvaart richting Merelbeke op gingen.
K.G.W.V. Snepdijkbrug. Brasserie Fou d’O aan de Snepkaai.
Hier werd het drukker met enkele vrachtschepen als tegenligger en twee maal opgelopen door vrachtschepen die achter ons net uit sluis Evergem waren gekomen. Binnen gelopen bij VVW Koninklijke Gentse Watersport Vereniging en na op het eind gedraaid te hebben vooraan aangelegd.
Vandaag weer niet gaan fietsen (we worden beetje lui en zo gaan we niet aan onze 3000 fietskilometers deze reis komen!)
Deze morgen was het bewolkt toen we wakker werden. Er zijn deze morgen al enkele vrachtboten door gekomen en tijdens het ontbijt passeerde de fietsvakantieboot De Holland (NL) die het wekend aan de kade ter hoogte van VVW Flandria lag op weg naar Gent. Er stonden nog wel wat fietsen op de boot maar een groot deel van de rekken was leeg, dus die hebben ze deze morgen in Brugge afgezet en die gaan naar Gent fietsen. Even later kwamen er ook 4 jachten uit de richting Brugge. Wij namen het op ons gemak en vertrokken iets voor 11:00 uur. Het is ongeveer 3 uur varen tot in Schipdonk. Wanneer we ter hoogte van de voetgangersbrug van Beernem waren werden we door een jacht opgelopen.
Sunset at Schipdonk.
Nadien, bijna aan de brug van Aalter, volgden nog drie jachten waarmee we samen bleven tot aan de steiger van Schipdonk. We lagen vast te 13:50 uur. We besloten vandaag niet te gaan fietsen. Het bleef voormiddag overtrokken en het heeft zelfs even iets geregend maar namiddag werd het lekker warm met veel zon en is Annie te voet naar Zomergem gewandeld. Tot de avond buiten in het zonnetje gezeten tot het rond 19:30 uur te fris werd en toen zijn we TV gaan kijken.
Dag 111 - Zondag – 15.09.2024 – Kade Keersluis Beernem
Heel rustig plaatsje hier en uitstekend geslapen. Deze morgen wakker geworden van het zonnetje dat langzaam op kwam boven de nevel die boven het water hing en door de patrijspoort scheen. Het weerbericht ziet er voor vandaag weer goed uit. Er passeerden deze morgen al enkele vrachtschepen richting Brugge. Na het ontbijt zijn we vertrokken voor onze fietstocht. Vandaag gaan we ten noorden van het kanaal richting Knesselare. We fietsten via 76.88 over Gevaerts-Zuid tot aan de fietsbrug in Beernem en zo naar de overkant.
Den Overzet: oud veerpontje dat zorgde dat de bewoners van het eilandje Gevaerts dat ontstond na het graven van het nieuwe kanaal van het eilandje af konden. Het beeld van de Lattenkliever van Knesselare. Infoplaat aan de plaats waar vroeger het kasteel van Groot Burkel zou gestaan hebben.
Langs het Waterkasteel aan het Patershof en via 94.26.86 naar Oostveld. Via 79.93 kwamen we in Knesselare. Vervolgens via 90 terug naar het kanaal, naar de overkant en naar Sint-Joris. Via 36.48 over de spoorlijn en langs de spoorlijn naar Beernem. Via de brug in de Wellingstraat terug over de spoorlijn en via de Halfzotmolenstraat en Hooiestraat terug naar de kade aan de keersluis. (33 km).
Goed geslapen. Er zijn gisteren avond redelijk laat nog vier jachten gearriveerd. Het weer ziet er deze morgen goed uit, de zon komt er door maar het is nog fris. Na het ontbijt vertrokken we te 09:50 uur alleen richting Gent. We wilden gaan stoppen aan de kade aan Moerbrugge maar toen we daar aan kwamen lag er een vrachtschip tegen de kade en vooraan konden we niet tussen en achteraan zouden we voor het watertappunt komen te liggen dus zijn we maar verder gevaren tot voor de Keersluis Beernem.
Kasteel Drie Koningen. Vijver sportpark Wingene. Het wordt herfst. Hoofdingang Psychiatrisch Centrum.
Die lange, maar hoge kade, was volledig vrij en wij zijn helemaal achteraan gaan liggen. Hier hebben we in het verleden nooit kunnen aanleggen omdat de kade altijd vol gelegen heeft met wrakken die er jaren gelegen hebben ondanks dat hier altijd al een bord staat met “Aanleggen Max 48 Hr”. IK heb in 2021 eens een e-mailtje naar de Vlaamse Waterweg gestuurd om dat aan te kaarten en is het nu daarom dat ze verdwenen zijn of niet, ik weet het niet maar ze zijn weg. Nu kunnen we dus hier in de buurt ook eens gaan fietsen.
Het antennepark aan de Gulke Putten. Gebouw van het Vogel Opvang Centrum. Keersluis Beernem.
Na het middageten zijn we weer vertrokken. Van de kade fietsten we naar 76 en daar door het tunneltje onder de spoorlijn door. Alle overwegen zijn hier vervangen door tunneltjes wat veel veiliger is. Via 53.64 fietsten we tot over de E40, langs het kasteel Drie Koningen naar Kasteel Bulskamp en via 47.60 langs Hertsberge en via 11.22.60 richting Wingene. Hier kwamen we voorbij Sportpark Wingene en zo het dorp in. Via de Hogeweg en 34.15.35 kwamen we aan de Gulke Putten waar een grote hoeveelheid antennes opgesteld staan op een stuk militair domein. Aan de achterkant, in de richting van het Vagevuurbos bevindt zich de Gesloten Gemeenschapsinstelling De Zande. De lange dreef door het Vagevuurbos bracht ons tot aan het domein Aanwijs en iets verderop langs het grote domein van het Psychiatrisch Centrum Sint Amands. In het domein Aanwijs staat een grafmonument van Henri d’Udekem d’Acos. (familie van ons Mathilde ?) één van de slachtoffers van onopgeloste Moorden van Beernem (1915). Na een pitstop in het Toeristen Hof recht tegenover de ingang van het Centrum fietsten we verder tot in het centrum Van Beernem en via 23.53.76 terug naar de boot. (33 km).
Dag 109 - Vrijdag – 13.09.2024 – VVW Flandria Brugge
Wegens de regen pas te 10:30 uur met de fiets vertrokken. We deden vandaag een stuk van de Groene Gordel Brugge. Die vertrekt normaal in Damme maar de voorbije dagen hebben we daar die stukken al van gedaan toen we naar Rita & Marc in Moerkerke fietsten en de dagen daarvoor. Nu vertrokken we langs het jaagpad richting Steenbrugge, vandaar naar Oostkamp en vervolgens Loppem. Daar passeerden we aan het mooie kasteel van Loppem.
Toeganspoort van het Kasteel van Loppem. Het dienstgebouw en de toegangspoort naar Koetshuis.
Daarna reden we door de bossen ten zuiden van Brugge en Varsenare ondermeer langs het Kasteel Tudor, de Kruidentuin Tudor en het Chartreuzinnenbos en het Kasteel Foreest. Via de Diksmuidse Heerweg langs Fort Zevenbergen en via de Torhoutsesteenweg richting van het Station Brugge en terug naar VVW Flandria.
Deze morgen eerst gaan winkelen. Rond 11:00 uur kwam er een vrachtschip aangevaren uit de richting Oostende gevolgd door en huurboot maar wij waren toen nog niet klaar om te vertrekken en we hebben dan maar gewacht tot er eventueel nog boten uit de richting Brugge kwamen. Toen dit te 11:55 uur nog niet het geval was hebben we de centrale opgeroepen en zijn we te 11:55 uur vertrokken. We konden alle bruggen vlot passeren en alleen door de Dammepoortsluis.
Te 12:55 uur voeren we dan door de Sint Katelijnepoortbrug maar het steigertje erna was niet vrij. Er lag wel geen boot maar op en naast de steiger op de wal lag allemaal balken voor de werken die daar aan de gang zijn aan de beveiliging tegen aanvaringen van de brug. Daarom zijn we maar doorgevaren tot VVW Flandria en gaan we daar twee dagen blijven liggen. Namiddag hebben we een kleine tocht naar de stad en er rond gemaakt. We waren vergeten de batterijen van de fietsten aan te sluiten op bij te laden waardoor we geen grote rit konden maken. Ondanks de slechte vooruitzichten die het weerbericht ons deze morgen voorschotelde was het vandaag nog best te doen, niet heel warm, nogal veel wind maar daar kan je je naar kleden maar het bleef droog.
Deze avond is er nog veel meer wind op gekomen en is het wat beginnen regenen.
Dag 107 - Woensdag – 11.09.2024 – Steiger Scheepsdalebrug
Vandaag een rit (27 km) van de ligplaats langs de Damse Vaart tot aan Provinciedomein Fort van Beieren, door Koolkerke en via 90 door de polders van Koolkerke naar Dudzele. Via 66 naar het Boudewijnkanaal aan de Herdersbrug. Over het jaagpad langs de Roskambrug en via 45.59.5 tot in het mooie witte dorpje Lissewege. Op een terrasje daar kennis gemaakt met een koppel uit Lier dat op vakantie was in Wenduine en zoals wij veel fietsten tijdens de vakantie.
Kerkhof in Dudzele. De Roskambruggen. Onze Lieve Vrouwe Bezoekingkerk Lissewege.
In Lissewege de spoorweg over aan de overweg met het mooi gerestaureerd stationnetje en via 40.88.78 tot aan de plas Polderwind. Hier kan je op vlotten op het meer overnachten. Via 11.14 naar het fietsbruggetje over de Zeelaan tot aan het recreatieterrein op de Sint Pietersplas. Via 62.31 terug naar de Steenkaai naar de Scheepsdalebrug.
Enkele mooie straatjes in het witte dorpje Lissewege. De Sint Pietersplas met de vlotten.
Dag 106 - Dinsdag – 10.09.2024 – Steiger Scheepsdalebrug
Voormiddag op zoek geweest naar een kapper die zonder afspraak iets aan het kapsel van Annie kon veranderen. Namiddag op bezoek geweest bij Rita & Marc in Moerkerke.
Smalle straatje met fraaie geveltjes in de stad. Het plein ’t Zand. Christus Koningkerk.
Tijdens de rit naar ginder via Sint Kruis 18.61 en Vivenkapelle hadden we een stevige wind in de rug, soms wel wat miezerige regen erbij maar waren we op een klein half uurtje ter plaatse. Het was na al weer drie jaar geleden weer een prettig weerzien en bij een lekkere rosé als aperitief en lekker gebak met koffie vloog de tijd weer om terwijl we mekaar van de laatste nieuwtjes van beide families op de hoogte brachten. Het was weeral 19:00 uur toen we afscheid namen weer richting Brugge vertrokken. We volgden een eindje het jaagpad van het Schipdonkkanaal tot voor Damme en dan via 28.42.12.3 tot aan de Dammepoortsluis en via de R30 tot aan de boot.
Deze morgen te 06:00 uur sloeg de generator van het binnenschip dat aan de overkant aangemeerd was aan en iets later vertrok de boot. Het heeft vannacht nog geregend maar deze morgen was het droog. Het was wel bewolkt maar af en toe probeerde de zon door te komen. Wij waren onderweg te 09:30 uur naar Nieuwegebrug. Onderweg hoorden we de schipper van het jacht River Boy die van Oostende kwam en richting Brugge wilde, de bedieningscentrale Plassendale oproepen voor de opening van de Plassendalebrug. Die gaat ons dus achterna komen. Iets voor Nieuwegbrug lag het binnenschip dat deze morgen vertrokken was aan een laadplaats voor aarde afkomstig van de werken aan het natuurgebied Kwetshage. Het schip is bijna vol dus die gaat binnenkort ook achterop komen. Onderweg incasseerden we nog een fikse bui.
Scheepsdalebrug. Steiger voor de brug.
Wanneer we onder de Waggelwaterbrug door voeren zagen we dat aan de steiger aan bakboord voor de Scheepsdalebrug drie boten lagen. We gaan weer geen plaats hebben! Toen we de brug naderden zagen we dat één ervan, een huurboot van Le Boat, net van de steiger vertrok dus namen we vlug die zijn plaats in. Te 10:55 uur lagen we vast.
Na het eten met de fiets naar de Gasflessenspecialist op het industriegebied Blauwe Toren gereden om een nieuwe gasfles op te halen. Bij Gamma en Hubo hier vlakbij hebben ze alleen nog de nieuwe lichtgewicht flessen op voorraad. Die hebben dan weer een andere aansluiting en dan moeten we weeral een nieuwe ontspanner aanschaffen.
Deze morgen de watertanks nog bijgevuld en dan kunnen we er weer een week tegen. Met de AanUit app betaal je 0,7 €/ Kw en 0,02 €/L met een minimum afname van 50 L en betaal je rechtstreeks per beurt met je bankapp (dus geen gezeur meer om de juiste munten te vinden) of met een maandelijkse rekening.
De Ahoi zou normaal vandaag terug varen naar Nieuwpoort maar de schipper vond dat er veel te veel wind stond om het kanaal Plassendale-Nieuwpoort te varen. Het varen zelf is geen probleem maar als je voor de bruggen moet wachten en de wind zit dwars is het geen pretje om op de plaats te blijven.
Wij vertrokken na het ontbijt te 10:20 uur en 10 minuten later waren we door de Plassendalesluis en op het kanaal Oostende-Gent. We varen vandaag maar tot Stalhille op als er daar plaats is. We moeten geen bruggen doen en te 11:05 uur waren we al op de plaats. Er liggen nog altijd de twee schepen die er 14 dagen terug lagen (Controle op de ligtijd van max 24 Hr gebeurt hier volgens mij nooit !)
Aan de steiger Stalhille. Overal automatische stuwen in de Meetkerkse Moeren. Fietspad langs de Noordede. Het vlas wordt opgerold tot grote rollen. Bezoekerscentrum de Uitkerkse Polders.
Namiddag hebben we weer gaan fietsten (37 km) Eerst over het jaagpad tot Nieuwege en dan via 39.52.72.77 langs de Meetkerkse Moeren, langs de Noordede en het Hagebos naar Zuienkerke. Vervolgens via 81 naar Sint Jan-op-de-Dijk en vervolgens naar het Bezoekerscentrum van de Uitkerkse Polders. Door de polders (wat een hevige wind hier !) naar de Blauwe Duivekeet (is afgebrand of ingestort) en via 2.15.95 naar Nieuwmunster. Via 22.20 naar het mooie oude dorpje Houtave en langs 28.23 naar Stalhille en terug naar de steiger.
Kerk en oude herberg Drie Koningen (anno 1785) in Houtave. Driewielige boerenkar in Nieuwmunster.
Dag 103 - Zaterdag – 07.09.2024 – Steiger Oudenburg
Deze nacht heeft het geregend maar deze morgen was het droog maar nogal mistig. Ik werd rond 06:00 uur wakker van een hond die ergens begon te blaffen en bleef blaffen en even later kwam een van de Watertrucks voorbij gevaren. Nadien toch nog wat geslapen en toen ik nadien wakker werd was de mist bijna opgetrokken en brak de zon door. Gezien het volgens de weersvoorspelling zeker voormiddag al droog zou blijven zijn we na het ontbijt vertrokken. We volgenden nog eens een stuk van het fietsroutenetwerk van Oudenburg naar Ettelgem, Zerkegem en via44.54.6 naar het Vloethemveld. Vloethemveld is een voormalig militair domein (356 Ha) in Zedelgem waar een Krijgsgevangenenkamp gevestigd was en dat nu een natuurgebied is. In het krijgsgevangenkamp zaten in WOI 18.000 Duitse krijgsgevangenen. Na WOII werd het omgebouwd tot een capaciteit van 100.000 man, en zaten er voornamelijk Duitse en van Baltische afkomst. De lokale bevolking wist blijkbaar weinig of niets van het kamp. Vervolgens via 16.77.53 naar Aartrijke waar we een sanitaire stop invoegden en nadien via 84.74.13.73.3 richting Koekelare. Via 9.49.34 tot Moerdijk en dan via 18.88 naar DeE Bourgogne, naar Westkerke en via de N368 terug naar Oudenburg.
Aan Vloethemveld. Sint Audomaruskerk in Westkerke. Romeins Archeologisch Museum Oudenburg.
Toen we terug aan de steiger kwamen lag het jacht Ahoy (Nieuwpoort) die achter ons had gelegen in Doornik voor ons. Namiddag passeerden nog enkele jachten richting sluis Plassendale.
Deze nacht te 01:15 uur werden we wakker van stemmen op de steiger en even later voelden we de boot rollen en hoorden we dat er iemand boven op de boot was. Toen ik opstond en door de voorste ramen naar buiten keek zag ik twee benen van een man in korte broek en met sportschoenen die naast de mast stond. Wanneer ik hem toeriep dat hij moest verdwijnen, sprong hij van boord de steiger op al mompelend: sorry, sorry, en zette hij het op een lopen in de richting van de brug. Hij voegde zich bij een tweede die al wat verder door was en samen liepen ze over de brug naar de andere zijde van het kanaal en zo richting Nieuwpoort. Gelukkig waren we wakker geworden en ik had graag gehad dat hij even op de boot gebleven was tot ik buiten op de steiger was om hem de rekening te presenteren. Maar ja, als ze betrapt worden zitten ze met een ei en gaan ze lopen hé. Ik vermoed dat hij van plan geweest is één of meer van onze wimpels van de mast te jatten.
We waren net klaar met het ontbijt en het klaarmaken van de boot voor vertrek toen er een jacht uit de richting Nieuwpoort kwam en daarvan hebben we geprofiteerd om mee richting Oudenburg te varen. We gingen vlot door Leffingebrug maar een Slijpebrug moesten we wegens de drukte op de centrale een tiental minuten wachten voor onze brug bediend werd. Hetzelfde scenario aan Zandvoordebrug maar daar was het maar vijf minuten. Te 11:45 uur lagen we vast in Oudenburg.
Rondjes maken. De Witte molen van Bekegem. De Pompentoren aan de Stationsput in Eernegem.
Tijdens de hele trip zagen we een verkeersvliegtuig van Swissair rondjes maken van en naar de luchthaven Brugge-Oostende. Het kwam van rechts aanvliegen, maakte een grote bocht en vloog richting Oostende. Ik denk dat het een training in aanvliegen en doorstarten was want toen we dichter bij Leffinge kwamen zagen we het telkens zo goed als landen en even later kwam het terug van de rechts over gevlogen en met een grote bocht terug naar de landingsbaan vliegen.
In de late namiddag zijn we nog vertrokken voor een fietstocht (21 km). Van de ligplaats door Oudenburg richting Roksem, Bekegem, Eernegem. Via de Groene 62 door Moerdijk richting Gistel tot 43 en via 63.58.60 terug naar onze ligplaats. Het had af en toe al wat licht geregend, meer gezeverd, maar het laatste stukje begon het harder te regenen en waren we goed nat toen we aan de boot arriveerden.