In 2005 lag het accent van deze landelijke campagne weer op het mobiliseren van omstanders. Het doel van de campagne was om mensen aan te zetten om in actie komen als ze worden geconfronteerd met geweld op straat, zonder zichzelf in gevaar te brengen. Het motto was: weet wat je te doen staat als het om geweld gaat.
Er werden 4 tips gegeven:
- mobiliseer omstanders
- bel het alarmnummer 1-1-2
- onthoud de kenmerken van de dader
- laat het slachtoffer niet alleen.
De campagne liep van 2 mei tot en met 31 mei 2005. De campagne was een gezamenlijk initiatief van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in samenwerking met de Stichting Meld Geweld.
De campagne was bedoeld voor iedereen van 13 jaar en ouder. Extra aandacht was er voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar en voor mensen tussen de 25 en 40 jaar. Dit accent werd gekozen, omdat blijkt dat deze doelgroepen over het algemeen het meest in aanraking komen met geweld op straat (als getuige, dader of slachtoffer).
De campagne werd onder meer ondersteund door de volgende middelen:
- televisie- en radiospots
- buitenreclame
- brochure
- posters en freecards