De Beschikbare bronnen van inlichtingen ..
******************************************
1. - De Parochieregisters xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De algemene kerkvergadering, Concilie van Trente 1545/1563, gaf opdracht aan ieder parochiepriester om drie registers bij te houden voor zijn onderhorigen: - het geboorteregister, datum, naam~ ouders, peter en meter van iedere geboorte.; - het overlijdensregister, datum, naam en voornamen van de aflijvige en twee getuigen, aanvullend de ouders, of de vader, of de weduwe of. weduwnaar, - het huwelijksregister, datum, naam en Voornamen van de trouwers, verplichtend twee getuigen, later ook de ouders of de melding indien een der trouwers weduwe of weduwnaar was.
In de eerste periode, 1600/1670, werd in de geboorteakte de naam van de moeder wel eens vergeten, en de naam van de vader stemt niet altijd overeen met deze van zijn geboorteakte .Het huwelijk moest worden geregistreerd in tegenwoordigheid van twee getuigen om geldig te zijn ( om de kwaal van de clandestiene huwelijken in te dijken ).
2. - De burgerlijke stand
Met de inlijving door Frankrijk van de Zuidelijke Nederlanden(1796) werd door de franse bezetter gedecreteerd. dat deze registers door moesten worden bijgehouden, en in het Frans. ( Zie verder) Daarbij moest de Republikeinse kalender ( zie verder)gebruikt worden .
Wegens het verzet van sommige geestelijken, voornamelijk in. de beginperiode, werd dit in meerdere parochiën wel eens verwaarloosd, of kwam er dubbel gebruik met de parochieregisters. Nogal vlug werden de beide weer bijgehouden.
3. - De bevolkingsregisters.
Bij koninklijk Besluit van 30. 06.1846 moest elke gemeente een Bevolkingsregister, volgens officieel model, bijhouden, vanaf 01. 01. 1847. De 0nderrichting dd 30. 09.1846 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken gaf de nodige toelichting .Per gezinshoofd en per woonst, werden alle leden van het gezin ingeschreven, met inbegrip van de inwonende knechten, meiden of dienstboden. Deze toestand werd aangevuld met alle mutatie ,overlijden, vertrek, aankomst van nieuwe leden, enz
4.-Admistratieve schikkingen.
De toegankelijkheid voor niet-belanghebbenden tot de akten van de burgerlijke stand wordt thans beperkt om reden van de bescherming van de privacy. Niettemin zijn nu veelal de akten voor 1914 in te zien in de meeste gemeenten .Voor de jongere jaren, dus in principe na 1914, is samenwerking met een lid van een verwante familietak het best aangewezen. uitwisseling van overlijdensberichten huwelijks- of geboorteaankondigingen, of kopieën er van, helpt het vlugst.
Raadpleging van de kiezerslijsten per gemeente kan helpen zover een kiezerslijst beschikbaar of verkrijgbaar is bij een mandataris.
Voor andere familiale aanvullingen, beroep, woonplaats, of andere, om het geheel en de presentatie op te fleuren met oudere foto’s, afdrukken van documenten, of oudere familieberichten kunnen een persoonlijke stempel drukken.
Get. Marcel Arickx
|