Kort nadat in de dertiger jaren van de negentiende eeuw de allereerste trein op het Europese vasteland reed tussen Mechelen en Brussel, was Gent aan de beurt met de bouw van het Zuidstation, gelegen in de Munkmeersen, waar ooit de Schelde vloeide.Het Zuidstation was een terminusstation (eindstation),zoals tot voor kort de Antwerpse Middenstatie. Toen rond het einde van de negentiende eeuw in Gent de plannen opdoken om in 1913 hier een wereldtentoonstelling te organiseren, werden plannen ontworpen om een nieuw station te bouwen, het Sint-Pietersstation. Dit bracht een storm van protest teweeg bij de talrijke handelaars aan het Zuidstation die de vrees hadden dat de handelsbedrijvigheid zich zou verplaatsen naar het nieuwe station. Hun protest haalde evenwel niets uit, erger nog,in de late jaren twintig van vorige eeuw werd het gewoon afgebroken en vervangen door het Zuidpark. Aan de Dampoort bevonden zich wel twee stations, het oude Dampoortstation (aan de kant van de Afrikalaan) en het Waaslandstation aan de Land van Waaslaan en de Victor Braeckmanlaan, beiden volgen trouwens het traçe van het Land van Waasstation, traçe dat men nog kan volgen tot in Destelbergen. Het nieuwe Dampoortstion werd in gebruik genomen begin de jaren zeventig. Tot slot het eveneens verdwenen rabotstation,voornamelijk een goederenstation , dat op de plaats stond waar nu het nieuwe justitiegebouw gebouwd werd.
De Stoofstraat is een zijstraat van de Recollettelei. In de middeleeuwen had een stoof een andere betekenis dan nu. Een stoof was een badhuis,waar men ook spijs en drank serveerde en waar dames van lichte zeden ook nog andere diensten aanboden. Het waren met andere woorden een soort bordelen, die niet alleen in de genoemde Stoofstraat te vinden waren,maar verspreid over zeg maar het huidige centrum.