Het actiecomité inzake het dossier " GEEN ASBESTVERWERKING OP DEN BRIEL " wil zijn actie's bepalen naar het provinciebestuur toe.Nadat het schepencollege van de stad Dendermonde een negatief advies gegeven heeft , en ons is bijgetreden , waarvoor onze dank, willen zij niet bij de pakken blijven zitten. Door uitbreiding van nieuwe actie's, die Zondag 16/11 zullen bepaald worden op een speciale vergadering in de Seghers Toren om 10 uur VM, willen zij kort op de bal spelen , om ook het provinciebestuur erop te wijzen , en hopelijk ook te overtuigen op de niet aanvaardbare aanvraag van de betrokken firma ASBECO uit Wichelen. Geinteresseerde buurtmensen , kunnen eveneens deze vergadering bij wonen. Buurtcomiteit2000 en comité Fabriekstraat staan open voor nieuwe suggesties.
Dit is een tip voor de minister van Verkeer. Alhoewel de schijn opgehangen wordt dat deze flitspalen de veiligheid van de burger en weggebruiker verhogen, is dit een verkeerde voorstelling van de resultaten.Op elke ring of elke weg waar de flitspalen al dan niet opgesteld staan (passief of actief) staan zij er alleen om overtreders van snelheid te verbaliseren .Hier zijn deze palen verantwoord. Het veiligheidsaspect van de aanwezige palen op elk kruispunt is betwistbaar . Zij zijn deels verantwoordelijk voor ongevallen die er regelmatig gebeuren. Indien men de weggebruiker verwittigd ,dat het gele licht gaat aanspringen ,door op de flitspaal een waarschuwingslicht aan te brengen , dat bv. vijf of meer maal in en uit gaat ,kan men over veiligheid spreken Door deze waarschuwing kan de weggebruiker beter inschatten vanop verdere afstand.Nu is het zo ,dat de weggebruiker zijn snelheid mindert of niet mindert omdat hij onzeker is wanneer geel opslaat.Maar velen, zelfs als ze maar vijftig per uur rijden , zullen plots op de rem gaan staan om niet door het rood te rijden , met de kans dat de achterliggende chauffeur,die uw gedachten niet kan lezen , of belast is met een wagen met lading (zie opleggers en remorque's) zeker een terugslag krijgt bij hevig remmen, waarbij de bestuurder niet meer de baas is over zijn voertuig.Zodus is het de moeite waard om dit eens te bestuderen , dan kan men pas spreken over veiligheid van de weggebruiker.
Volgens de laatste inlichtingen zou het betrokken dossier " aanvraag voor het verwerken van sloop-en asbestafval van de firma bvba Asbeco "voorgekomen zijn op het laatste schepencollege van de stad Dendermonde. Uit goede bron vernamen wij dat Brandweer en Milieuraad een gunstig advies hebben gegeven van technische aard. Het schepencollege zou een negatief advies hebben gegeven .Met ons protest werd hier wel degelijk rekening gehouden. Binnen een maand kan dit dossier door de bestendige deputatie van Oost-Vlaanderen behandeld worden en hopen wij daar ook resultaat te halen met onze actie. Laat dus onze affiches nog maar een maand hangen en laten wij onderzoeken wat wij intussen kunnen ondernemen om onze protesten kracht bij te zetten en daarmee ook hopende dat de deputé's onze visie aanvaarden.Morgen zou er een artikel verschijnen in de Zondagskrant.
VERKEERSPROBLEEM OP DE VERBINDING MECHELEN-DENDERMONDE
Het is werkelijk een groot probleem aan t' worden . Alle dagen worden de aanschuifrijen van auto's steeds groter in de spitsuren op de provinciale baan en de Mandekensstraat te Baasrode(lees ook Buggenhout) .En dit probleem zal nog vergroten De gezondheid van de bewoners kan ook aangetast worden door de uitlaatgassen van al deze wagens .Er zouden dringend maatregelen moeten genomen worden . 30 jaar geleden werd door de toenmalige groep in Baasrode nl. Contact-Info een voorstel ingediend aan onderscheidenlijk stad Dendermonde en gemeente Buggenhout (onder burgemeester Cool en De Landtsheer). Bij het realiseren van de ring rond Dendermonde kon een afslag richting Mechelen voorzien worden nabij het fort te St-Gillis ,om naast de spoorlijn Dendermonde -Mechelen , de Lebbeekse Baasrodestraat te kruisen om zo achter het kasteel van Gendhof met een brug of tunnel de spoorlijn te kruisen langsheen de toenmalige ruimte naast het het kapelletje in de Beukenstraat (afslag voor industriepark Gendhof) Vervolgens werd door de kouter de Diepmeerstraat gekruist ter hoogte van de bocht van Kamerstraat om achter het natuurgebied Roest Opdorp te bereiken ,naast het MPI te kruisen om vervolgens op grondgebied van de provincie Antwerpen Lippelo en Breendonk de aansluiting te bekomen om de voorziene aansluiting ring rond Willebroek ( nieuwe brug te Tisselt) Op Oost-Vlaams grondgebied zouden slechts 17 huizen moeten onteigend worden. Men kan dit project nog realiseren maar dan tot aan de grens van de provincie ,aansluitend op de provincieweg voorbij de grens Buggenhout. Dit is waar de Opdorpse beek de provincieweg kruist (een kilometer voorbij het rond punt Opdorp-St Amands.Wij weten dat dit project gedeeltelijk door landbouw en natuurgebied loopt, maar men kan deze weg ook maken zoals te Zele -rechtstreekse verbinding naar Overmere-Donk. Een dossier dat redelijk rap gerealiseerd werd omdat er op de Veldekenstraat allerlei serieuze koppen woonden, die het groot verkeer niet in hun straat wilden.Hier loopt deze weg ook volledig door landbouwgebied ( Avermaet). Er zouden geen woningen mogen gebouwd worden aansluitend aan dit tracé. Het groeiend aantal kavels en panden die te koop gezet worden langsheen de prov baan en Mandekensstraat duiden op een verval van het leefmilieu. Het kruisen van de weg is reeds een kunsttoer op zijn eigen,en een waagstuk voor de oudere mensen .Voor de jeugd en de kinderen is er eveneens weinig ruimte want zowel te voet als per fiets kunnen zij het slachtoffer worden van voorbijrijdende auto's of zwaar verkeer.Wij hopen dat een gedeelte van de overheid beseft dat het reeds lang vijf voor twaalf is en dat ze de toestand onder handen nemen. De omwonenden zouden eens zelf actie's ondernemen . We hopen dat dit niet nodig is en dat het gezond verstand bij de overheid groeit in het zoeken naar een oplossing
Honderd maal en meer hoort men in de media (radio,tv ) en in toespraken dit mooie spreekwoord verbasteren . Steeds denkt men, dat met een hart onder de riemte steken ge uw evenaaste een steun geeft.Maar niets is minder waar!! Als ge een hart onder de riem steekt , dan steekt ge het hart in de broek en dan handelt ge meermaals zonder verstand.Iemand in nood willen helpen, een steun zijn in moeilijke tijden, dan moet men het vertrouwen vergroten van die persoon die het nodig heeft, en steunen kunt ge alleen van onderuit . dus de riem ondersteunt hier het hart. Dus gebruik dit spreekwoord goed, met de beste bedoelingen. Als alle dingen op zijn plaats gebruikt worden ,kan het alleen maar de goeie kant op.Het wordt tijd dat men in de omgang weer de goede opzij geschoven dingen terug bovenhaald. Grootouders , en de veertigers moeten dringend gaan beseffen dat de wereld naar de klo... aan het gaan is . Dat de nieuwe generatie niet beseft , dat er mooie belevenissen bestaan , dan waarmee zij nu met bezig zijn. Dit is zeker geen oudewijven(mans)praat . Liefde , respect voor elkaar , een beetje begrip voor elkander kan een onderdeel zijn van een betere samenleving en dan ...vooral zelf geen God willen zijn . Goede dingen belonen zowel bij klein als bij groot , thuis en in de samenleving, Het kwade zal vanzelf in mindering gaan als iedereen de goeie kant opkijkt. zero1
VRACHTWAGENS OP DE PROV.BAAN TE BAASRODE-BUGGENHOUT
Sedert 2001 ijvert het Buurtcomiteit2000 opdat de bewoners veilig van hun op- of afrit kunnen rijden zonder geconfronteerd te worden met de mogelijkheid dat ze elk ogenblik kunnen geramd worden door een vracht-of andere wagen . Want dit is de realiteit!! Na vraag aan de overheid om de borden 3 1/2 ton te plaatsen , (waaraan geen gevolg werd gegeven 2002) kwam er er een versmalling van de parkeerstroken ,om de grote opleggers of vrachtwagens af te raden om niet te parkeren buiten de lijnen. Doch door de politie werd er geen bekeuring afgeleverd , en vooral in de weekends kwamen en komen nu nog chauffeurs hun tonnage afzetten voor de woningen van onze bewoners. Dit is een toestand waar duidelijk moet een einde aan komen , want bij onze buren loopt de spreekwoordelijke emmer meer dan over. Wij zijn nu bijna 2009 , dus acht jaar later , nog steeds afhankelijk van beslissingen van 3 verschillende overheden (stad Dendermonde-gem Buggenhout-en de prov oost-Vlaanderen) waarvan men in het verleden altijd moest constateren ,dat iedereen de verantwoordelijkheden in elkanders schoenen kon schuiven. Wie gaat nu serieuze beslissingen nemen voor de mensen die de verkozenen aangesteld hebben in volle vertrouwen? Is verkozen worden zich boven de kiezers stellen of werken voor de kiezers? Dit zijn vragen dat de politici eens voor hun eigen ogen moeten houden. Hopelijk komt er binnenkort een oplossing waar iedereen zich kan bij aansluiten . Vrachtwagens weg voor de deuren van onze buren en een oplossing voor de chauffeurs die plaats kunnen vinden ,zonder dat omwonenden er last van hebben. Dit moet een voorzienigheid zijn voor de uitbaters van de industrieparken om bij uitbreiding ook plaats te vinden voor de vrachtwagens,waar de chauffeurs met hun private wagen kunnen parkeren, om in hun dagelijks vervoer te stappen Er is op zo een vrachtwagenpark, dat een paar mensen zou kunnen te werkstellen , (om toezicht te houden op de geparkeerde wagens) , dat het geen kwaad kan om 's morgens om 04.00 u hun vrachtwagens op te warmen .Het is ook een veiligheid dat hun eigen wagen overdag veilig staat en dat hun werkwagen s'nachts niet kan beschadigd of leeggeroofd kan worden.De betrokken firma's kunnen met een tussenkomst de financieele problemen helpen oplossen. Simpele vooruitzichten die gemakkelijk oplosbaar zijn indien de goede wil er is. Want dan is er nog het probleem van het steeds aangroeiend verkeer dat een ongezond klimaat schept op onze prov. baan en onze Mandekenstraat.( zie latere visie) Zero1
BUURTCOMITEIT2000 in samenwerking met de bewoners van de Fabriekstraat hebben hun dossier inzake het asbestprobleem afgegeven op de betrokken dienst, om alzo het schepencollege van Dendermonde hun mening te laten weten .De aanvraag van de betrokken firma ASBECO bvba uit Wichelen wil in het reeds bestaande gebouw op de site ( ambachtelijke zone Briel 5 A )hun activiteit sloopwerk uitbreiden met het verwerken van afval van asbest .Iedereen weet dat dit een gevaarlijke situatie is voor de omliggende bewoners .Omdat de periode beperkt was inzake bezwaarindiening ,hebben de betrokkenen hun werk moeten inperken tot een straal van 150 meter rond doelbewuste site. Wij weten ook dat alle inwoners van de zones eveneens ongerust zijn , maar twee vergaderingen beleggen na de infovergadering (6 okt) en de overeenkomsten die werden besloten (19 Okt) noden ons te beperken tot den Briel,de provinciale baan Baasrode en Buggenhout , de St Jozefstraat en Bergveld en de Fabriekstraat.Er werden affiches verspreidt om voor de vensters te hangen en er werd een handtekeningactie gedaan om het protest te bekrachtigen , om alzo het college te overtuigen.348 handtekeningen rondhalen is al een hele klus in een paar dagen( met dank aan de spontane medewerkers.)Wij kregen reeds reacties van onze andere straten, maar op de infovergadering werd de 150 meterzone als belangrijk punt aanzien ,om de echtheid van betrokkenheid te bevestigen en omdat een andere methode kans zou geven om de betrokkenheid van de ondertekenaars te betwisten.Daarom vragen wij begrip aan de andere straten . Het is nu aan het schepencollege van Dendermonde , om onze klachten te overwegen en bij te treden opdat zij duidelijk negatief advies geven in dit dossier,waarover de deputé's van de provincie van Oost-Vlaanderen moeten beslissen , tot opluchting van al onze bewoners. Door gebrek aan overleg tussen het stadsbestuur en de gemeentelijke overheid van Buggenhout werden de betrokken personen op Buggenhouts grondgebied niet uitgenodigd en kregen ook geen informatie, alhoewel beiden goed weten ,dat het buurtcomité zich steeds bezig houdt om het leefmilieu of tijdelijke moeilijkheden die zich voordoen te helpen verbeteren. Laat in dit geval de politici eens nuchter nadenken en de bewoners bijtreden in hun visie om deze zones nog niet meer te vervuilen. zero1
Het huisorkest 't Plein draait op volle toeren in het LDC dienstencentrum te Baasode Inlichtingen kunt U verkrijgen op volgend adres : LDC dienstencentrum-Kloosterstraat 30 te Baasrode tel 052/25.70.90 of per e-mail LDC.'tPlein@ocmw.dendermonde.be Vragen naar Cindy Van Hoomissen-diensthoofd.
Hieronder vindt U een lijst van optredens in de komende maanden.
2008 meezingprogramma's " in het kader van week van de 3 de leeftijd"
ma 17/11 : Hof ter Boonwijk-Gasthuisstraat 138-St Gillis Dendermonde om 14.30 u di 18/11 : Rusthuis St Vincentius - Rosstraat 66 -Baasrode om 14.30 u do 20/11 : Aymonshof -Gentse steenweg 3-Dendermonde om 14.30 u vr 21/11 : Huize Mariatroon -Brusselsestraat 90-Dendermonde om 14.30 u do 27/11 : Kasteelhof -Steenweg van Aalst -110-Appels Dendermonde om 14.30 u
kerstprogramma
zo 7/12 : Ziekenzorg-Kasteel Kastel Moerzeke -meezingprogramma do 18/12 : LDC centrum- Baasrode - voor hulpbehoevenden ma 22/12 : Okra Baasrode-Meirekenshof -Hof ten Rode-Baasrode om 14.30 u
2009Zing met ons mee in 2009
do 8/1 : Ziekenzorg Zele : zaal Gildenhuis om 14.00 u zo 5/4 : Ziekenzorg St Gillis -Zaal Gildenhuis om 14.00 u
Het huisorkest omvat 7 muzikanten ( 2 accordeons-1 keybord-1 mandoline-sax- gitaar-bas gitaar) 2 zangers en 4 zangeressen. Zij brengen een variatie van Vlaamse en Nederlandse liedjes en laten de toehoorders ook meezingen .Zij treden op voor " 3 de leeftijd " maar ook voor andere verenigingen zoals Ziekenzorg , KWB ,KVLV . Op braderie's -tuinfeesten-familiefeesten of folkoristische feesten kunnen zij goedkoop een gedeelte van uw programma vullen. Op tijd aanvragen is de boodschap !! 1 of twee uur gezellig meezingen
Het zesde seizoen van de torenactiviteit zit erop.De Toren die uitgebaat wordt door BUURTCOMITEIT2000 sloot vandaag af en mocht 10.612 bezoekers verwelkomen op de ongeveer 100 openingsdagen in de periode 2003-2008 Met de bezinningsdagen van Allerheiligen wordt steeds hutsepot geserveerd aan de bezoekers en aan kleine prijzen . De opbrengst gaat naar de werkingskas van het comité om kosten te betalen die gepaard gaan met lopende dossiers , alsook naar de nieuwsbrief die aan meer dan 600 gezinnen wordt gedeeld. Een 60 tal eters kwamen deze lekkere hutsepot proeven die gemaakt werd dooreen van de vrijwillige medewerksters.De nieuwe lijst openingsdagen 2009 zullen rond nieuwjaar op deze blog verschijnen.Toren Seghers biedt U de mogelijkheid om vanop 40 meter hoogte boven de Schelde (diepste bocht) te genieten van een prachtig panorama ,enerzijds een natuurgebied -land van Waas en anderzijds overzicht te hebben over de skyline van de stad Dendermonde Scheldeland en Klein brabant.Het zijn de buurtwerkers die in 2002 de toren gerenoveerd hebben die volledig in verval ging door niet te gebruiken .Onderling accoord tussen eigenaar en buurtwerkers ,na totale vernieuwing en herstel , was een goede overeenkomst om alle toeristen de kans te geven ,het scheldeland uit een andere gezichtshoek te bekijken . Op de gewone aangeduide openingsdagen zijn er steeds pannenkoeken-ijscreme en frisdranken te verkrijgen .In het retro cafe een verdieping lager kan men genieten van allerlei streekbieren