Gambia : Challenge Antwerpen - Banjul
  • Baby kleding 0 - 6 maanden
  • Dank !!!!!!!
  • zondag 27 oktober 2019 Veiling van de auto's - maandag 28 oktober

Volgend jaar spaghetti avond editie 2 !!!!

• Auto's voor de Challenge (3)
  • Avonturen van Carlientje (4)
  • Binta , onze sponsordochter in The Gambia (2)
  • Breien voor Pirang (3)
  • Challenge Antwerpen - Banjul 2019 (64)
  • Hotels, Eco lodges, andere ..... (3)
  • Kunting Nursery and Basic School (2)
  • Ook dit is Gambia (17)
  • Pirang Health Center (8)
  • Reisverhalen (5)

• Met 2 de hands auto, 7200 km, naar West -Afrika !
    05-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De krokodillenvijver van Katchikally in Bakau

Deze vijver  is  1 van de 3 heilige krokodillenvijvers in Gambia.
    Kinderloze vrouwen kunnen zich in een klein betonnen gebouwtje , achter de vijver , wassen met het water van de vijver.  Naar het schijnt verhogen ze hiermee hun kans  om kinderen te krijgen.   Je kan ook voor andere gunsten aan de vijver komen smeken. De krokodillen zijn forse beesten met hele grote tanden. Je kan er zonder al te veel risico tussen lopen of overstappen, want ze schijnen goed gevoerd te worden.  Er leven er zo’n 100 in de poel en dat sinds heel veel jaren. Er is ook  een klein museum met een verzameling authentieke gebruiksvoorwerpen en muziekinstrumenten.  Een deel van het museum gaat over de geschiedenis van Gambia.  Veel Gambianen hebben gevochten tijdens de 1ste en 2 de Wereldoorlog.   We zagen foto’s van de onafhankelijkheid in 1965......
    Na het bezoek hebben we nog wat spulletjes uitgedeeld : drummen, drummen, drummen..,..
    Anne-Sophie en Hannelore er lopen daar beslist  meisjes rond met jullie kleedjes, shortjes, ...

05-07-2019, 15:56 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 27 feb 2018 Tanji grootste vissersplaats van Gambia

De boten ( pirogues) met vis waren net aangekomen en moesten nog leeggemaakt worden.

Mannen en vrouwen gingen met lege manden  tot hun navel in het water   om dan terug te keren met supervolle manden met vis. Mand leegmaken en weerom de zee in. Een  spektakel voor ons maar  hard labeur voor deze mensen.   Op het strand wordt de vis verhandeld.  Af en toe viel er een vis uit de mand,  deze vissen werden opgeraapt door  jongens  met kruiwagens.  Met de verkoop van deze vissen verdienen zij een centje extra.   Zeer kleurrijk  heeeeeeeel veel volk !

05-07-2019, 15:04 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raymond : 2 meisjes op het strand .......

Twee meisjes op het strand
    ze lezen modebladen
    ze kijken in het rond
    ze dromen van een prins………….

05-07-2019, 14:45 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nemasu Eco Lodge - Gunjur

Rond 16 uur kwamen we aan in de   Nemasu Eco Lodge.
    Ze hadden voor ons een kamer met 2 bedden voorzien.  Helaas was dit niet de kamer die we hadden geboekt.   We hadden voor frontaal zeezicht betaald en deze moesten we dan ook hebben.     Het compromis was dan 1 mega groot  dubbel bed !!!    Maar dat vonden we niet erg want het zicht vanop het terrasje van de kamer op de oceaan  is onbetaalbaar.
    Na een korte strandwandeling en weerom lekkere eten  kropen  we voldaan van onze dag  in ons grote bed.

05-07-2019, 14:35 geschreven door Linda

Kamer met  zeezicht  !!

05-07-2019, 14:31 geschreven door Linda

04-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonder woorden ....

04-07-2019, 21:07 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderweg !

De kinderen stonden ons op te wachten. Potloden , bic's , ballonnen ,  schriftjes , .....

04-07-2019, 21:02 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sexy zonnebril !!

Uitdelen van zonnebrillen : dank je Leen , deze werden met veel dank aangenomen.
    Onze chauffeur heeft hem de hele dag gedragen. Sexy!!! We hebben er een foto van. Hij was super fier, het was ook een trendy kleurtje hé.

04-07-2019, 20:50 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gambia : zondag 25 fabruari

Zondag 25 februari vervolg
    Om 8 uur stapten we op de boot. We konden veel vogels en apen spotten.
    Onderweg zijn we uitgestapt en hebben een kleine klim gedaan ( hoogste punt van Gambia) met daar boven een prachtig uitzicht over de rivier met de eilanden.
    Bij terugkomst in “The Water House” stond er een lekker ontbijt op ons te wachten. Tijd om in te pakken en afscheid te nemen van vriendelijke mensen en een prachtig Nationaal Park .
    Amadou  stond ons op te wachten op het afgesproken uur.

04-07-2019, 20:43 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gambia : Zaterdag 24.02.2018 vervolg

s’Avonds in Baboon Island Camp

Ons diner bestond uit : humus met brood,  daarna pasta met lekkere ratatouille en als dessert een pannenkoek met limoen en honing en daarbij een frisse pint en Carine een glaasje witte wijn. Meer moet dat niet zijn !!
    We lagen vroeg in bed 21u30  en hoorden de  geluiden van dieren op de achtergrond. Nadien  werd  het zeer stil  en ook fris.  Maar met ons deken ging het prima.

Zondag 25 feb 2018
    We zagen vanuit de tent de lucht rood kleuren en zijn dan vroeg opgestaan om de zonsopgang te bekijken.  Altijd toch een wonderlijke belevenis.   Zoals beloofd kregen we warm water voor thee en koffie.

04-07-2019, 20:37 geschreven door Linda

02-07-2019

Om 16 uur stond de boottocht naar de chimpansees op het programma. Vanuit de boot konden we deze apen observeren. Zo'n 270 km stroomopwaarts, ter hoogte van Kudang / Kuntaur, ligt  dit  langstlopende chimpansee revalidatie project van Afrika : Chimpanzee Rehabilitation Project (CRP).
    Opgericht in 1979 is het inmiddels de thuisbasis van meer dan 100 chimpansees. In de vroege jaren 1900 verdwenen de wilde chimpansees uit Gambia, maar nu leven er 4 verschillende sociale groepen op Baboon Islands, een groep van drie eilanden in het midden van de Rivier Gambia.

Ter bescherming van de dieren is toegang tot de eilanden verboden voor gasten. Dit bezoekverbod geldt natuurlijk niet voor dieren zoals de Red Colobus en Groene Vervet apen. Andere regelmatige bezoekers zijn Western bavianen, nijlpaarden, krokodillen en een breed scala aan verschillende vogelsoorten.

De focus van dit kamp ( 4 tenten ) is gericht op de chimpansees en niet op toerisme. Er kan alleen worden overnacht van donderdag t/m zondag.  De inkomsten uit het verblijf komen geheel ten goede aan het project.

Een aanrader  !!!!!

02-07-2019, 12:30 geschreven door Linda

De tenten liggen op een hoogte met zicht op de rivier.  Whauuw  zo mooi !!!

Het huisje aan de rivier waar ze het eten opdienen en waar de bar is, ligt behoorlijk lager dan de tenten.  Na de vele uren zitten in de auto , hadden we nu genoeg beweging : veel trappen . Pffff..amai ! S'Avonds gaat het pikkedonker zijn , hoofdlampen zullen van pas komen.  Voor de in de tenten kregen we 2 solarlampjes.

02-07-2019, 12:12 geschreven door Linda

Om 6u30 uit de veren. Na het ontbijt met eitjes en bacon zijn we stipt om 8 uur vertrokken naar Baboon eiland.
    Deze keer met een stevige jeep en met Amadou onze chauffeur voor de komende 2 dagen.
    4 uur onderweg! Een hele belevenis!!
    De dorpjes volgden elkaar op, heel veel kinderen , werkende vrouwen en zittende mannen!?
    Er is veel militaire controle onderweg.  Volgens Amadou  om de rebellen tegen te houden of omdat de president op bezoek komt in deze regio ?????   De juiste reden zullen we nooit weten.

Ook veel check points, maar onze chauffeur blijkt veel volk te kennen, dus dat gaat vlot.
    Onderweg auto’s volgeladen met volk en op het dak metershoge bagage. Soms hangen er nog mensen buiten aan de busjes.
    Top : volgeladen mini busje met op het bagagerek ( op het dak) 2 geiten die hun evenwicht moesten houden om er niet af te vallen.
    De wegen liggen er heel goed bij, alleen het laatste stuk is “ African massage”.
    We hebben 2 stop’s gemaakt om spulletjes uit te delen. Zo zijn we ons eerste vrachtje potloden, bics, ballonnen en kleren kwijt.   Je ziet 5 kinderen en plots zijn ze met 20.  De communicatie onder  hen verloopt zeer vlot.
    Om 11u50 waren we op onze bestemming “ Baboon Island “ . Hier kregen we direct een glas met koude hibiscus thee. Heerlijk , lekker en gezond.
    We kregen onze tent toegewezen.  Tof!!

02-07-2019, 12:01 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gambia : vrijdag 28 februari 2018

Vooraleer we de luchthaven in Banjul verlieten wisselden we Euro's naar Dalasi.   Amai wat een pak geld. Waar steek je dat weg zo een pak geld.  Vieze vuile voddekes ….  In ons buiktasje zou het absoluut niet passen.

Eens in de taxi naar ons eerste hotel begon het echte Afrikaanse leven. Onze Taxi was een openbaring. We mochten niet aan de deuren komen of ze vielen eruit. Buitenspiegel hing ook wat los en of we licht hadden dat weten we niet. Maar we zijn heelhuids op onze bestemming geraakt.
    “Ryan Apartments”  leuk verblijf, groot appartement, proper, vriendelijke mensen.  Die eerste pint heeft gesmaakt.  Nog snel een  pizza gaan eten , lekker !
    S’ Nachts werd het heel koud, amai a zo’n  koude  voeten.

02-07-2019, 11:52 geschreven door Linda

01-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Link met The Gambia. Hoe het allemaal is begonnen …..

Link met The Gambia. Hoe het allemaal is begonnen …..

Op weg naar huis van de Kaapverdische eilanden zat ik naast een Nederlandse dame die vol lof sprak over The Gambia.   Ze ging er al jaren met vakantie , had er veel vrienden , haar beste vriendin  had er een B&B,  een stukje warmer dan op de eilanden , minder wind , ……

Oktober 2017 begonnen we uit te kijken naar ons weekje zon in de winter.  Carine : “ waarom zouden we niet een keer naar Gambia gaan ? “ .   Ik kon er dan mijn sponsor dochter bezoeken .  We zijn dadelijk beginnen  googelen  en beginnen zoeken naar alle mogelijkheden.

Vertrek : februari 2018   toen veranderde ons leven.    Wie had dit gedacht  ?   Ik heb al heel veel gereisd , maar nog nooit heeft een land zo een indruk nagelaten.  Niet te vatten !!

Wordt vervolgd ….

01-07-2019, 18:45 geschreven door Linda

Ik steun al jaren een meisje ‘ Binta ‘ in The Gambia.  Via de Vzw De Gambiavrienden betaal ik  haar schoolgeld.   Een collega op het werk had  ons uitgenodigd en die avond is er iemand van deze vereniging komen praten over de projecten.   Toen heb ik mij aangesloten bij deze vereniging.   Buiten het schoolgeld mogen alle sponsorouders 1 keer per jaar een postpak ( grootste maat ) meegeven  met de container voor hun sponsor kind.    Hierin kan je leuke dingen stoppen , spelletjes , schriften, schoolgerief ,  iets voor de broers en zussen ,iets voor de ouders  ,……  zo heeft iedereen een jaarlijks geschenkje.    Naast het schoolgeld en de postpak doos  kunnen we ook rijst doneren. Ook dit doe ik .  Hun maaltijden bestaan voor het grootste deel uit rijst en die zak rijst maakt dan ook weer een verschil in hun budget.    Er zijn 5 kinderen in het gezin en de ouders werken hard om hun 5 kinderen te kunnen naar school laten gaan.    Scholen zijn niet gratis in The Gambia !     Er was niet zoveel contact met Binta.  Ik krijg jaarlijks via de VZW haar schoolresultaten en een foto wanneer ze haar postpak ontvangt.

Carine en ik gingen vroeger regelmatig een weekje naar de zon, Spanje ,Tenerife, …….  In 2017 vertrokken we naar de Kaapverdische Eilanden.   We genoten , maar er ontbrak iets.    Mooi hotel ,lekker eten, prachtige hoge golven , wel  veel wind ,  niet veel te zien op Sal ,  …..   In het vliegtuig naar huis zat ik naast een dame die in Banjul was opgestapt en we geraakten aan de babbel.  Deze babbel veranderde ons leven  !!!!!

01-07-2019, 18:26 geschreven door Linda

26-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Challenge 2019 - Spaghetti festijn op 1 juni 2019

Ons "Spaghetti festijn  " op zaterdag 1 juni  is een mega succes geworden.

We hadden Gambiaans zomerweer !  Binnen en buiten waren alle stoelen bezet.

Dikke merci aan al de vrijwilligers die  zijn komen helpen .   Zonder hen was het niet gelukt !

Ook dank aan aan  alle aanwezigen voor jullie steun !!

26-06-2019, 17:59 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Challenge 2019 - nog 100 dagen !!!!

Nog  100 dagen en we beginnen eraan !!

5 oktober 2019 , Antwerpen  , startschot van de Challenge Antwerpen - Banjul.

Zet het allemaal in jullie agenda en kom ons uitwzaaien !!

26-06-2019, 17:46 geschreven door Linda

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Challenge 2019 -baby mutjes breien voor Pirang

200 stuks hebben we er al  :  op naar de 365  mutskes  tegen  5 oktober !!!

365 babymutsjes is onze doelstelling :  er worden ongeveer 30 baby's per maand geboren in de medische post in Pirang.

Zo heeft elke baby , het komende jaar ,  alvast een mutsje.

Alleen krijgen Carine en ikzelf ( de mannen breien  nog niet !! )  dit niet voor elkaar.

Maar het is zo fijn om te zien dat er in alle windstreken dames hun breinaalden hebben bovengehaald.

Heist op en Berg , Machelen , ...          al heel veel dank zulle  !!!!!

26-06-2019, 17:43 geschreven door Linda

25-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Challenge 2019 - rekeningnummer

Ons rekeningnummer van de Challenge :

FINTRO  BE 24 1431 0643 1838

Dank aan iedereen die ons al heeft gesteund !!!

25-06-2019, 15:51 geschreven door Linda

Challenge 2019

5 oktober 2019

Ik ben Linda
    Ik ben een vrouw en woon in Merchtem (Belgiƫ ) en mijn beroep is geen meer ! .
    Ik ben geboren op 17/11/1958 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Reizen , lezen en mijn hond .