Een mooi portretje van een meisje, waarbij je positie van de ogen goed geplaatst hebt op een van de sterke punten. Wat ook positief is dat je hebt scherp gesteld op de ogen, want dat is het eerste waar naar gekeken word op een foto, en de kwaliteit van de foto bepalen. Toch enkele opmerkingen : opletten dat je bij portretjes niet te dicht bij de persoon komt te staan, omdat het gevaar bestaat dat men vervormingen krijgt, welke niet aangenaam zijn voor de persoon in kwestie. Bij kinderen is het aan te raden om even door de knieën zodat de camera op gelijke hoogte komt te staan als de ogen van het kindje, terug om vervormingen tegen te gaan . Op deze foto zou ik het hoofdje volledig in beeld hebben genomen, en er voor zorgen dat het meisje links van de foto komt te staan. Het is echter niet mogelijk dit op deze foto te demonstreren. Ook wanneer van zo dicht gaat fotograferen is het aangeraden niet met een frontale flits te werken, dit om uitgebrande vlekken te vermijden. Op deze foto is het juist op de grens.
Op het eerste zicht wat verwarrende foto waar men niet goed weet wat mee aan te vangen. Om toch enigszins wat verbetering in de foto te brengen heb ik die struiken aan de rechterkant er af gesneden, omdat deze echt geen enkele toegevoegde waarde hebben en enkel maar storend op de foto staan. Op die manier komen de boten meer op de sterke lijnen te staan, en dit in combinatie met de schuin weglopende baan kan er toch nog iets van gemaakt worden. Tracht voor de lessen niet teveel op één foto te krijgen, en langs de andere kant vermijd ook om makros in te sturen, omdat deze echt niet geschikt zijn voor de lessen compositie.
Geen eenvoudige opdracht een rode roos fotograferen, omdat rood een zeer dominerende kleur is. Het probleem wordt nog erger als je deze nog van dichtbij gaat flitsen. Wat de compositie betreft heb je de roos wat te centraal geplaatst, beter zou het geweest zijn in dit geval de roos rechts te plaatsen op de foto. Ook zou ik hier een lager standpunt ingenomen hebben, zodat men van de vogelperspectief af komt, waardoor de roos beter tot zijn recht zou komen, en het is echt niet nodig zo dicht te gaan, er mag gemakkelijk nog een paar bladeren mee in de foto genomen worden, waarbij de tak met bladeren en de roos diagonaal op de foto staan, met de roos op een van de sterke punten.
Voor Uw eerste inzending kan ik U alleen maar proficiat wensen met deze opname. Bij het bekijken van deze foto, gaan de ogen onmiddellijk naar de lantaarnpaal, welke hier op een sterke lijn geplaatst is. Vandaar gan we verden naar de wagens welke diagonaal over de foto gaan, om uiteindelijk te belanden bij de huizen achteraan het pleintje. Een goede compositie waarbij je via een object er in slaagd ons mee te nemen overheen je ganse foto. Een heel kleine detail, op de linkse kant staat er klein deel van een wagen, die heb ik er afgesneden, en terwijl ik nu toch bezig was heb ik de lantaarn volledig op de sterke lijn geplaatst, maar dat is hier reeds muggenzifterij.
Buiten je geluksbeertje zijn er nog twee zaken die me direkt opvallen, dat is je luidsprekers van je computer, welke hier meer de aandacht trekt, en de stang van je bureaulamp waaraan je geluksbeertje hangt, welke beide als storend element moeten beschouwd worden. Rekening houdend met de sterke lijnen en punten (hier in het rood op de foto) had je die luidspreker kunnen vermijden door het beertje op een van de sterke lijn te plaatsen, zoals in foto 2. Hierdoor komt het hoofdonderwerp reeds beter tot zijn recht. Gezien het Uw bedoeling was het beertje te fotograferen, had je in dit geval beter een portret formaat genomen, en om de storende achtergrond weg te werken, kon je het beertje voor een neutrale achtergrond plaatsen, of een stuk geschilderd karton.(Zie foto 3) Hier heb ik een groene achtergrond genomen, in combinatie met de kleur van het broekje. De foto werd ook geflits, dit kan je zien aan de schaduw achter de luidspreker. Beter is natuurlijk met gewoon daglicht te werken, en indien het niet echt gaat, met indireckte flits werken, indien dat mogelijk is met je fototoestel. Een andere mogelijkheid om die storende schaduw te vermijden is het onderwerp ver genoeg van de achtergrond plaatsen, maar dat is niet altijd mogelijk. Fotograferen vraag soms meer voorbereiding dan het nemen van de foto zelf, en het is vooral opletten op die kleine details waardoor je foto lukt of mislukt. Oefenen en kritisch naar fotos kijken is dus de beste manier om het zelf te leren.
Het pergola is hier volledig symmetrisch op de foto geplaatst, genomen vanuit een rechtstaande positie. Had je hier even door de knieën gegaan, en een lager standpunt ingenomen, zodat je het dak van de pergola had meegenomen, zou het perfect geweest zijn. Bij het nemen van deze foto had je ook nog de volgende mogelijkheid, even meer naar links gaan staan, zodat de pergola niet symmetrisch komt te staan, maar op een van de sterke lijnen, zodat je wat meer van de rivier, en de oever aan de overkant zou meenemen, waardoor alles naar een sterk punt zou lopen.
Het hoofdonderwerp heb je goed op een van de sterke lijnen geplaatst, maar zoals je kan zien in foto 2 heb ik die boom aan de rechtse kant ervan weggeknipt, omdat deze als storend element kan beschouwd worden en geen enkele toegevoegde waarde aan de foto geeft. Probeer in het vervolg de foto zo in te delen dat de lucht in dit geval 1/3 van de foto inneemt, en de weide 2/3. Indien je het diepte effect nog meer wil benadrukken, keer dan de verhoudingen om, 2/3 lucht en 1/3 weide, maar bij een zo grijse lucht is dat niet aan te raden
Het touw heb je goed diagonaal geplaatst, terug een close up van de binding van het touw waar het een beetje uitrafelt is. Ook hier wil ik nogmaals herhalen voor de les compositie onbewerkte fotos in te sturen, hierbij kan ik niets meer wijzigen en aanwijzingen geven. Hou tevens rekening met de sterke punten en lijnen, welke steeds belangrijk zijn in een foto. Deze informatie kan je vinden in de lessen die ik je persoonlijk heb gestuurd.
Op zich wel een mooie foto in de mist, maar wel een beetje te centraal genomen. Had je de meerpaal rechts geplaatst en nog een deel van het touw meegenomen zou de foto er toch volledig anders uitgezien. Voor de les compositie zou ik U aanraden niet te veel in Close up te fotograferen, en de fotos onbewerkt door te sturen.
Bij deze zonsondergang heb je de verhoudingen zeer goed aangehouden, spijtig dat je hier de zon net in het midden hebt geplaatst. Had je de camera wat meer naar links had gedraaid zodat de zon op de rechtse sterke lijn zou komen, had het perfect geweest. In foto twee kan je zo een situatie zie, helaas staan de donkere wolken er niet op, door het feit dat er een uitsnede gemaakt is uit de oorspronkelijke foto, dit enkel ter illustratie.
Mooie zonsondergang met op de voorgrond de donkere dreigende wolken. Deze overheersen een beetje de foto, en dat was niet de bedoeling. Daarom heb ik de zwarte wolken beperkt tot een derde van de foto, en de rode gloed in de hemel door de zonsondergang bijna twee derde van de foto, zodat dit echt de aandacht trekt. Je hebt hier die zeer heldere wolken niet juist in het midden van de foto geplaatst, en dat is zeer goed. In foto 2 zijn die nog wat meer naar de zijkant geschoven zodat ze ongeveer op een sterke lijn valt, wat de foto ten goede komt.
Deze foto heb je echt in twee gesplits door die boom juist in het midden van de foto te plaatsen. Nochtans ware er hier mogelijkheden om dit beter te doen. Als eerste opmerking zou ik een lager standpunt hebben ingenomen, zodat je ook die stenen pomp in de verte volledig op de foto zou hebben. Afhankelijk van het gekozen hoofdonderwerp kan je die dan op een van de sterke lijnen plaatsen. Teveel op de foto willen hebben kan soms onoverzichtelijk worden, en vraagt men zich af wat nu juist de bedoeling is van de maker. Hier ook is het niet duidelijk wat je ons wil tonen, de bloemen, de fietsen, de bank.
Wolken kunnen een prachtig schouwspel zijn, en dat heb je hier goed gzien. Zoals je kan zien heb je goed rekening gehouden met de compositie, jammer dat de daken van de huizen er nog op staan, welke als storend element hier werken. Die heb ik dan maar afgesneden, zodat de door de zon beschenen wolk echt op een van de sterke punten komt te liggen. Het is dus maar een kleine detail, maar welke wel een mooie foto kan verknoeien.
Een merkwaardige constructie, zo de kerkingang tussen gewone huizen te bouwen. Maar je hebt hier zeer goed rekening gehouden met de compositie, en ervoor gezorgd dat de volledige aandacht getrokken wordt op de ingang van de kerk en de toren, door deze op de sterke lijnen te plaatsen. Het schuin staan van de gevels is te wijten door te dicht bij de gevels te komen, maar kan eenvoudig met een bewerkingsprogramma rechtgetrokken worden.
Het beeld trek hier voldoende de aandacht en is zeer goed geplaatst in de foto. Toch heb je hier een kans gemist om deze compositie nog beter te maken. Aan de linkse kant van de foto staat er nog een stukje trapgevel op de foto, die er eigenlijk niet moest opstaan, en langs de andere kant heb je het torentje aan de rechtse kant maar gedeeltelijk op de foto. Had je nu een standpunt ingenomen welke iets meet lincks was had je het torentje van het Steen er volledig op de foto gehad, en de trapgevel had er niet op gestaan, en voor het beeld zou het ook goed uitgekomen.
Op deze foto heb je de nadruk willen leggen op de mooie zonsondergang met de gloedrode hemel. Waarschijnlijk heb je U daar op geconcentreerd, en door deze schoonheid al wat rond je gebeurde niet eens zag. Op de originele foto ziet men op de rechter rand van de foto nog net de achterkant van een schip de haven verlaten, ofwel zet men het er gans op, ofwel mag het er volledig af, wat ik ook gedaan heb op de onderste foto. Tevens heb ik de waterlijn op de onderste sterke lijn geplaatst, om zo toch de meeste aandacht op de rode lucht te trekken.
Er is hier het een en ander te zien op deze foto, wielertoeristen, windsurfer, en een vrachtschip, een beetje verspreid over de ganse foto. Maar als met de sterke lijnen op de foto gaat plaatsen, heb je de verdeling zeer goed gemaakt, 1/3 lucht, 1/3 water en 1/3 zand, mooi verdeeld. Verder valt me op dat je een vlieger van de windsurfer in de lucht hebt, een vrachtschip op het water, en een aantal wielertoeristen op het strand. Dit geheel vormt een mooie compositie waar toch een zeker verhaal achter zit.
Een mooie zonsondergang, gezien vanop een winters landschap vermoed ik. Vroeger had men nogal veel de neiging om het hoofdonderwerp juist in het midden te gaan plaatsen op de foto. Nochtans bestond in de oudheid reeds de gulden regel, en kan men die terugvinden in hun schilderijen, en die bestond er in het hoofdonderwerp op een van de sterke punten te plaatsen. Daarom heb ik nogmaals de sterke lijnen en punten op de foto geplaatst, met de zon op het meest gunstig sterke punt. Om het diepte effect te benadrukken plaatst men dan de horizon op de onderste sterke lijn. Als men hier kijkt is dan zo, nog een deel water, en de rest de mooie roodgekleurde hemel . Om de voorgrond iets beter te laten uitkomen zonder de nachtelijke sfeer van de foto niet te schenden, heb ik de foto wat opgeklaard, maar dit is natuurlijk eigen smaak. Op de derde foto ziet U nu de nieuwe compositie, zonder het raster, waardoor je het verschil tussen originele en nieuwe compositie duidelijk naar voren komt.
Het verheugt me dat je deze foto hebt ingestuurd, waarbij je zeer goed rekening gehouden hebt met de voorgaande aanwijzingen. Thans vorm het één geheel, de sluis is volledig zichtbaar, een van de wanden, alsook het aangespoeld hout en doorstromende water. Een heel verhaal dat deze foto ons vertelt. Voor wat betreft de compositie, kijk maar eens naar de sterke lijnen op foto 2, als de aandachtspunten staan op de juiste plaats, beter kan niet. Proficiat met deze foto, en het doet me echt plezier dat je dit hebt doorgestuurd. Je bent toch niet speciaal naar de Ardennen terug geweest zeker.
Bij deze foto heb je het spectakel in de lucht zeer goed weten weer te geven, de zeespiegel netjes op de onderste sterke lijn, een kleine wolk welke door de zon beschenen word op een van de sterke punten, hier kan ik je alleen maar proficiat mee wensen. Toch een zeer kleine opmerking, die hier niet echt in het oog springt, de zeespiegel staat een zeer klein beetje schuin, daar nog even op letten in het vervolg bij dergelijke fotos, omdat zoiets bij zulke fotos extra opvalt.