Foto
Inhoud blog
  • Postzegelkwis april 2020
  • Vrouwtje op pensioen
  • Carnaval en sport
  • Leuke dingen
  • Een kort berichtje
  • Op reis met Paul
  • Eerste van het jaar 2020
  • Drank en spijzen
  • Wat een geweldige week!!!
  • Sportieve week
    Zoeken in blog

    Verhaaltjes van een ...
    ... actieve gepensioneerde
    21-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwoord van een minister

    Een tijdje geleden heb ik een open-mail gestuurd ivm de Ivarem-factuur. Zes keer bedrogen op één factuur, het moet maar kunnen. Wel de minister is zo beleefd geweest een antwoord te sturen dat u hierbij integraal kan lezen : 

    Geachte heer en mevrouw Van Oosterwyck-Bruynseels,

    Een lokaal bestuur, zoals de stad Lier, is autonoom in het bepalen van haar belastingen en tarieven. Ze kan het beheer van een aantal taken overdragen aan een intercommunale door middel van een gemeenteraadsbeslissing. De stad Lier heeft dit voor de taak afvalbeheer gedaan aan de intercommunale Ivarem.

    Voor afvalbeheer zijn er 3 mogelijkheden van aanrekening die kunnen gecombineerd worden:
    - variabele aanrekening; een betaling per kg, volume, ophaalbeurt;
    - vaste aanrekening; een forfaitaire belasting, een bijdrage voor de huur van een recipiënt of andere infrastructuur;
    - de algemene middelen van de gemeente. De facturen voor afvalinzameling en -verwerking die de gemeente krijgt, moeten immers betaald worden ongeacht of de variabele aanrekening en de vaste aanrekening uit zichzelf voldoende opbrengen om ze te betalen of niet. Als er verschil is tussen het totaal van de facturen en de inkomsten van de variabele en vaste aanrekening, wordt dit bijgepast uit de algemene middelen.

    Het principe 'de vervuiler betaalt' speelt vooral in de variabele aanrekening. De vaste aanrekening betreft kosten die het lokaal bestuur heeft voor elke inwoner ongeacht of deze veel of weinig gebruik maakt van de aangeboden infrastructuur en dienstverlening. Hier betaalt de burger voor het bestaan van deze voorzieningen. Voor de algemene middelen geldt de wetgeving rond belastingen, opcentiemen, en dergelijke meer.

    Het toezicht op de 54 euro forfaitaire belasting is de bevoegdheid van de Vlaamse minister, bevoegd voor binnenlands bestuur, de heer Geert Bourgeois. Over de rechtmatigheid hiervan kan u contact nemen met het Agentschap Binnenlands Bestuur, Desguinlei 100, 2018 Antwerpen.

    De OAVAM heeft de kostenstructuur van de ophaling door Ivarem in detail doorgenomen en kan u verzekeren dat Ivarem u niet meer aanrekent dan de werkelijke kosten die ze heeft. Vroeger werd daarvoor een aanzienlijk deel vanuit de algemene middelen gefinancierd. Dit kon u als burger alleen merken indien u de gemeentebegroting tot in detail zou nagekeken hebben. De nieuwe manier van werken maakt de kosten van het afvalbeheer zichtbaar voor elke burger door directe aanrekening, zodat deze zich nog meer bewust wordt van de noodzaak om de hoeveelheid afval minimaal te houden.

    Voor het verschil tussen het jaarverbruik dat Ivarem u aanrekent, en het verbruik dat u zelf heeft berekend, neemt u best rechtstreeks contact op met Ivarem. Ook voor de weging, die volgens uw vaststelling niet kan, zal u eveneens contact moeten nemen met Ivarem. De contactgegevens van Ivarem staan op uw factuur en op de gele brief vermeld.

    Vriendelijke groeten,

    Hugo Geerts

    Wat leren we hier nu uit? NIETS

    Dat elke intercommunale zijn eigen zin kan doen, want niemand komt er tegen in. Zelfs de politiek, die natuurlijk verweven zit in deze toestanden, doet er niets aan. Integendeel ze krijgen nog gelijk ook.

    Hier hou ik het voor bekeken en misschien ga ik er eens over nadenken of ik mijn vuil niet in vuilbakjes van de stad of misschien rechtstreeks in de Nete kan gooien. Hahaha.

    Maar we hebben ons best gedaan om er iets positief uit te halen. En als ik iets geleerd heb is dat er met dit stadsbestuur als burger niet te onderhandelen valt. Zelfs mijn naam mocht niet vernoemd worden bij het indienen van de aanvraag tot het organiseren van de Midzomernachtrun want dat zou negatief kunnen uitdraaien. Maar wees gerust alles is goedgekeurd en op 14 juni is het zover.

    Maar eerst nog de verkiezingen. Op de lijst van het Vlaams Parlement op plaats 15, uw ondergetekende : Rony Van Oosterwijck



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per jaar
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Mol
  • Toerisme Lier
  • Bruno

  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Een interessant adres?


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!