Inhoud blog
  • Belastingsvriendelijke gemeente
  • Gratis kinderopvang
  • Tegen de onderhoudsplicht
  • De Lijn op dieet
  • Met Bos naar Disneyland
    Archief per maand
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
    Zoeken in blog

    Verder-werken-aan-Schelle
    Leven in een verkiezingsjaar
    06-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Post

    Ook bij De Post is het besef gegroeid dat enige communicatie over haar reilen en zeilen best wel een must is. Hoogste tijd dus om de Burgemeesters en Schepenen per provincie samen te brengen en hen het bedrijf De Post en haar toekomstplannen voor te stellen. De priorij van Corsendonck was voor Antwerpen het strijdperk.

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

    Moeilijk publiek natuurlijk, die lokale politiekers. Iedereen wil in zijn dorp of stad zo veel mogelijk Postdiensten, op zo’n klein mogelijke afstand en zonder dat het de gemeente iets kost. De Post langs de andere kant is een autonoom bedrijf, stapsgewijs meer en meer aan concurrentie onderworpen en onderworpen aan economische wetten als rendabiliteit en modern bedrijfsbeheer.

     

    Een wat vlakke presentatie van de verschillende Postdiensten mondde gauw uit in een verhit debat wanneer de vervanging van postkantoren door postwinkels, de schrapping van “rode bussen” en de reorganisatie in postsectoren aan bod kwam. Een debat dat al gauw een dovemansgesprek werd.

    Enerzijds De Post die dacht met haar communicatie een enthousiast publiek te zullen vinden en anderzijds de lokale beleidsmakers die ervan uitgingen dat ze mee konden beslissen in de strategische keuzes die De Post maakt en nog zal moeten maken.

     

    De Post, Belgacom, ... ze zijn in hetzelfde bedje ziek. Van logge overheidsmastodont plots speler geworden op een concurentiëel economisch-competitieve markt met een bedrijfscultuur die maar moeilijk mee-evolueerd en een klant die nog steeds denkt met een overheidsdienst te maken te hebben.

    De oplossing ligt in het midden. Akkoord De Post moet draaien als een privé-bedrijf en dusdanige keuzes maken. Anderzijds is het voortbestaan van De Post an sich niet de doelstelling, maar is het de klant en de dienstverlening aan die klant die centraal staan.

    Wanneer de lokale overheden beseffen dat De Post vandaag aan andere wetmatigheden is gebonden dan vroeger en wanneer ze het soms wat enge dorpsbelang kunnen loslaten, dan zijn zij ongetwijfeld de beste gesprekspartner voor De Post wanneer het gaat over ingrepen die de klanten aanbelangen. De gemeentebesturen kennen de noden van hun bevolking en kennen de situatie op het terrein als geen andere.

    Onder de geschetste voorwaarden zou het dwaas zijn van De Post om geen voorafgaande input te vragen aan die breeddenkende gemeenten.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!