Inhoud blog
  • Belastingsvriendelijke gemeente
  • Gratis kinderopvang
  • Tegen de onderhoudsplicht
  • De Lijn op dieet
  • Met Bos naar Disneyland
    Archief per maand
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
    Zoeken in blog

    Verder-werken-aan-Schelle
    Leven in een verkiezingsjaar
    26-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een autonoom gemeentebedrijf
    Als ik goed nadenk dan ben ik ervan overtuigd dat het de Stad Antwerpen was die, voor de exploitatie van haar haven, als eerste een zogenaamd Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) heeft opgericht.
    Een AGB is een beheersstructuur die zeer nauw is verbonden met het openbaar bestuur dat het heeft opgericht, maar voor wat betreft handels- en financiële wetgeving onder het vennootschapsrecht valt.

    Concreet wil dit zeggen dat het zich op de handelsmarkt moet gedragen als een privé-bedrijf, dat het een commerciële en dus geen overheidsboekhouding moet voeren, dat het onder de BTW wetgeving valt maar daarnaast voor wat betreft haar personeelsbeleid en haar aankopen van goederen en diensten toch nog voor een stuk onder de wetgeving voor openbare diensten valt.

    Er zijn twee grote voordelen aan een dergelijke structuur: het werkt flexibeler en marktgerichter dan een Administratie en het factureert de aangeboden goederen of diensten met btw wat wil zeggen dat op alle aankopen door het AGB de btw kan worden gerecupereerd. Dit laatste is financieel interessant zodra je meer moet investeren dan dat je inkomsten hebt.

    Als gemeente hebben we er in de tweede helft van 2005 voor gekozen een AGB op te richten. De uitbating van ons sportcomplex met cafetaria, restaurant, kegelbanen en speeltuin maar ook onze minigolf, petanquebanen, gemeentelijk park en uitleendienst voor feest- en ontspanningsmateriaal werden er in ondergebracht. Daarnaast zal het AGB gaan instaan voor de verbouwing van ons gemeentehuis.

    Doordat zo'n AGB onder het vennootschapsrecht valt is dat alles vrij nieuwe materie voor zowel Administratie (die jaren functioneert onder de wetgeving op de openbare dienst) als voor ons als politiekers.
    Zelf ben ik van opleiding licentiaat in de politieke wetenschappen met nog een managementdiploma non-profit en een gedegen opleiding aan de federale overheid in onder andere boekhouding erbij maar vennootschapsrecht, btw-regelgeving, ... niet onmiddellijk mijn forte.
    Je moet dus beroep doen op externe experten die hierin wel beslagen zijn. Vooral in de beginperiode moeten ze je hand vasthouden. Probleem is echter dat ze vaak niet zo bekend zijn met het reilen en zeilen in een gemeente en het er dus op aankomt een vertaling te maken van de gemeentelijke wensen en verwachtingen naar het vennootschapsrechtelijk haalbare en vice versa. Gelooft u me vrij, zo'n vergaderingen met de experten zijn leerrijk, boeiend maar bangelijk overdonderend en vermoeiend.

    Het AGB van Schelle is nog in volle opstartfase en gisterenavond werden op een vergadering tussen het Directiecomité van het AGB (Burgemeester, Schepen voor Financiën, Gemeentesecretaris, Gemeenteontvanger en ikzelf) en de experten 1001 vragen en opmerkingen uitgewisseld en de nodige teksten opgesteld opdat eerstdaags de "echte" exploitatie op kruissnelheid kan komen. Op dat moment zal onze gemeente in haar beheer en bestuur ten volle de 21e eeuw zijn ingestapt.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!