BOB-campagne onder vuur
De BOB-campagne werkt drankmisbruik
juist in de hand, stellen experts in Nederland, waar ze in 2001 het
idee uit ons land overnamen. Onder invloed van de drankindustrie zou de
campagne vrienden van de bob aanzetten tot overmatig drinken.
Het
Trimbos-instituut en Stichting Alcoholpreventie (STAP) roepen in De
Telegraaf daarom op tot aanpassing van de BOB-campagne. Het
Trimbos-instituut, dat de andere nationale campagne 'Drank maakt meer
kapot dan je lief is' verzorgt voor het ministerie van Volksgezondheid,
vindt dat de bob-campagne van het ministerie van Verkeer zijn werk
deels tenietdoet.
"Onder invloed van de drankindustrie wordt een
bob vertoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te
brengen. Terwijl we juist duidelijk willen maken dat bovenmatig drinken
altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt", zegt mr. dr. Rob Bovens
van het Trimbos-instituut.
|