Bedrijf vraagt werknemers zelf wc-papier mee te brengen
In tijden van crisis moet iedereen
de broeksriem aanhalen, dat is logisch. Sommige bedrijven gaan daarin
wel heel ver. In Australië is er zelfs een firma die vraagt aan haar
personeelsleden om zelf schoonmaakproducten mee te brengen: van
afwasproduct tot zelfs wc-papier. De werknemers moeten nog net niet
zelf de toiletten poetsen.
Koffie De
meer klassieke besparingen gebeuren in de extra voordelen waarmee veel
bedrijven werknemers lokten. Bedrijfswagens, kinderopvang en
gsm-abonnementen worden afgebouwd, maar ook snoepreisjes en zelfs de
gratis koffie van het bedrijf liggen onder vuur. Etentjes met klanten
worden ook problematisch.
Demotivatie Het
risico bij al deze besparingen is dat bedrijven toptalenten dreigen te
verliezen. De oplossing ligt dan vaak in het snijden in een aantal
voordelen zonder ze allemaal weg te nemen. Sommige specialisten beweren
zelfs dat het beter is de zogenaamde incentives juist te verhogen in
tijden van crisis, omdat het reduceren ervan alleen maar leidt tot
demotivatie en lagere productiviteit.
Ook in jouw bedrijf? Genoeg
voer voor een debat lijkt ons. Zijn er ook besparingen op jouw bedrijf?
Laat het ons dan weten welke in de reacties onder dit artikel. Of je
daarbij de naam van jouw bedrijf wil vermelden, laten we aan jou over,
maar het is zeker geen noodzaak.
|