We vliegen straks op huttentutten en schijtnoten
Vliegtuigbouwer Boeing verwacht dat
vliegtuigen over drie à vijf jaar op biobrandstof vliegen. De
veelbelovendste grondstof is de jatrophaplant, die in het Nederlands
wel purgeernoot of schijtnoot wordt genoemd wegens zijn laxerende
werking.
"Olie
van de jatropha blijkt technisch zelfs beter dan kerosine: het levert
meer energie en is beter bestand tegen vrieskou", zei directeur
milieustrategie Billy Glover van Boeing woensdag bij een presentatie in
Brussel.
Aantrekkelijk De Amerikaan verwacht
dit jaar de eerste contracten over commerciële leveringen. Binnen drie
à vijf jaar zouden vliegtuigen dan olie van de schijtnoot kunnen
tanken. De biobrandstof is volgens hem al commercieel aantrekkelijk als
de ruwe olie 70 à 80 dollar per vat kost.
Boeing meent dat
vrijwel alle vliegtuigen geschikt zijn te maken voor de biobrandstof.
Inmiddels zijn in de Verenigde Staten al meerdere testvluchten gedaan
met Boeings op olie van de schijtnoot. Die bleken een succes, aldus
Glover.
Kritiek De jatropha ofwel schijtnoot
groeit vooral in Afrika en Zuid-Amerika, maar kan volgens Glover
eigenlijk op elke continent worden geteeld. "Ze groeien op plaatsen
waar nu geen landbouw is", zo pareerde Glover kritiek dat de metershoge
plant de voedselteelt voor hongerige Afrikanen zou verdringen.
Boeing-topman
Glover besprak de jatropha dinsdag nog in Amsterdam met topman Peter
Bakker van TNT. Het Nederlandse postbedrijf heeft in Malawi een
plantage voor deze plant opgezet als compensatie voor CO2-uitstoot.
Huttentut Andere
veelbelovende planten voor vliegtuigbrandstof zijn de huttentut (ook
wel camelina genoemd) en halofieten op zoute gronden. In de verre
toekomst voorziet Boeing brandstof op basis van algen. Die bevatten
eigenlijk de meeste olie. "Maar algenteelt heeft nog zeker tien jaar
technische verbeteringen nodig. De kosten zijn nu te hoog. En de
algenolie bevat nog te veel water."
In februari vorig jaar
landde op Schiphol nog een Boeing 747 van Virgin Atlantic op een
proefmengsel van kerosine, palmolie en kokosnootolie. Die brandstof van
palmen en kokosnoten bleek echter niet zo efficiënt.
|