Bikini's maken mannen dom
Autoverkopers passen die verkoopstrategie regelmatig toe. Mannen kunnen niet meer helder denken als ze seksuele of naakte beelden te zien krijgen. Dat vermoeden is nu ook wetenschappelijk bewezen door Belgische vorsers en staat beschreven in the Journal of Consumer Research.
Verkoopstrategie Wanneer schaarsgeklede dames voor de andere sekse flaneren, daalt het mannelijk vermogen om doordachte beslissingen te nemen. Fabrikanten van auto's hebben die strategie al langer begrepen: zij poneren vrouwen op blinkende carrosserie's en hopen dat het andere geslacht impulsief tot een aankoop zal overgaan. Te simpel om waar te zijn en toch lijkt het zo.
Onderzoek Tijdens het Belgische onderzoek dienden 358 mannen te kiezen: ofwel kregen ze meteen een klein geldbedrag of ontvingen ze later een groot bedrag. Hierover mochten ze ook onderhandelen.
Jongens die voor de onderhandeling sexueel getinte beelden voor de neus werden gestopt, zoals een foto van een dame in bikini, hadden moeite om nog goed te onderhandelen. Mannen die naar neutrale beelden lonkten, vroegen gemiddeld de hogere bedragen.
Impulsief Voor onderzoeker Bram van den Bergh is het duidelijk: mannen gaan na het zien van blote beelden, sneller over tot een aankoop die ze anders niet wilden doen. Ook lukt het hen niet meer om nog goed vooruit denken als ze iets seksueels zien. Ze worden er juist erg impulsief van.
Opgewonden Eerder onderzoek wees al uit dat, als mannen opgewonden zijn, hun hersenen anders functioneren. Uiteindelijk willen ze dan andere dingen doen, gericht op zichzelf of hun partner verder op te winden. Het cliché lijkt waar: als ze eenmaal aan seks denken, kunnen jongens nergens anders meer aan denken. (lvl)
|