Buitentemperatuur om ?
.




















Inhoud blog
  • Sergio opent zijn café in Lommel
  • Zijn we zoektocht naar Rechtvaardige Rechters beu?
  • Nog wekelijks tips over verdwenen paneel Rechtvaardige Rechters
  • Koppel in paashaaskostuum versiert huis met 2.222 eieren
  • Big heeft drie ogen en twee muilen
  • Vrouw lijmt oog dicht met nagellak
  • We vliegen straks op huttentutten en schijtnoten
  • "Zomeruur schendt mensenrechten"
  • 'Neuzen' zijn streekproduct
  • Draag je litteken als een juweel
  • Eikenprocessierups rukt weer op in Nederland
  • Goedkope make-up is nieuwste partydrug
  • Boterham met spek is beste middel tegen kater
  • Bouwfirma zet ook huisjes voor honden
  • Eerste robot-model trippelt op de catwalk
  • 'Sojascheten en een kilo gekakt, alsjeblieft'
  • Bejaarde loopt dertig jaar lang met spijker in neus rond
  • Middelvinger eraf voor slecht bereid broodje
  • Duurste fles champagne verkocht voor 16.000 euro
  • Boer slacht kip en sterft door steekvlam
























     







































    Oeps je bent bij El Diablo - Welkom



    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe BMW 7 'kijkt', 'denkt' en 'rijdt' zelf mee

    Nieuwe BMW 7 'kijkt', 'denkt' en 'rijdt' zelf mee

    Nieuwe BMW 730d (juli 2008)
    De nieuwe 3.0 liter zescilinder diesel: slechts 7,2 liter per 100 km

    Als een automerk een nieuw vlaggenschip zoals de BMW 7 voorstelt, zijn alle ogen daarop gericht. Zo'n topmodel is een 'technologie-uitstalraam' met dure snufjes die we de volgende jaren naar de meer betaalbare modellen zullen zien afzakken. Zo gaan we er vroeg of laat allemaal kunnen van profiteren. Zo kan deze BMW 7 bijvoorbeeld verkeersborden lezen, voetgangers herkennen in het donker, gas minderen in een bocht of autonoom stoppen in de file.

    Naar uiterlijk design blijft de BMW 7 heel herkenbaar. Maar de scherpe kantjes die voor een hele controverse zorgden in 2001 toen de vorige generatie werd gelanceerd, zijn er af. Zo is het kofferdeksel achteraan opnieuw mooi geïntegreerd in plaats van er bovenop te liggen en zijn ook de lijnen in het algemeen minder scherp.

    Eyeliner
    Hij kreeg meer de neus van de X6, met als belangrijkste detail dat in het oog springt het lijntje 'eyeliner' in LED's boven de dubbele koplampen, dat als dagrijlicht fungeert. De typische 'corona' rond de lichten of 'engelenogen' blijven behouden.

    Ook binnenin, waar de wijzigingen groter zijn, deed BMW toegevingen aan de meer traditionele klanten. Zo werd de hendel voor de zestrapsautomaat aan het stuur terug vervangen door een pook die je stevig in de hand kan nemen en waarmee je ook manueel sequentieel kan schakelen.

    De aanvankelijk in de eerste generatie fel bekritiseerde iDrive-knop ernaast, heeft voortaan ook handige knopjes voor het oproepen van het menu, om terug te keren of van funtie te veranderen. Leuk detail is dat nu ook de hele handleiding van de auto in elektronische vorm opgeslagen zit, zodat hulp altijd onder die iDrive knop voorhanden is.

    Black panel dashboard
    Het instrumentenpaneel is -zoals bij Mercedes in z'n S-klasse- een computerscherm dat bij uitgeschakeld contact helemaal zwart is. Vier chromen halfopen ringen geven aan waar je klassieke wijzerplaten zou kunnen vermoeden.

    Als de auto 'merkt' dat de iemand de sleutel op zak heeft, komt hij automatisch tot leven en lichten de klokken helder wit op. 's Nachts is de kleur klassiek BMW-oranje.

    Deze 'black panel' technologie laat toe niet alleen de klassieke meters voor snelheid, toerental, tankinhoud en watertemperatuur te 'projecteren', maar ook alle mogelijke waarschuwingssymbolen die de klassieke 'lichtjes' vervangen. Ook aanwijzigingen zoals de maximaal toegelaten snelheid op de gekozen weg kunnen daarop bijvoorbeeld weergegeven worden.

    Verkeersborden herkennen
    De gegevens hiervoor haalt hij uit het navigatiesysteem, maar de auto kan ook met z'n 'video-ogen' verkeersborden met een snelheidslimiet herkennen of zelfs 'overhead' lichtborden zoals op autosnelwegen. Zo kunnen ook tijdelijke snelheidsbeperkingen herkend worden die niet in de kaartgegevens van de gps opgeslagen zitten.

    De kaart in het gps systeem is voortaan écht driedimensionaal en geeft ook reliëf weer. Het gebruikt daarvoor de nieuwste kaarttechnologie van TeleAtlas, die ook al door Mio bij de draagbare gps-systemen werd toegepast. Bekende 'points of interest', bijvoorbeeld gebouwen type Atomium of Eifeltoren worden natuurgetrouw op de kaart weergegeven, zodat je op de kaart het beeld buiten de auto kan herkennen.

    Surfen op internet
    Het centrale scherm kan ook voor allerlei andere functies gebruikt worden zoals de instellingen van de wagen aanpassen, audio en video bedienen, maar ook draadloze, onbeperkte internettoegang. De verbinding gebeurt via een soort ingebouwde gsm met EDGE-verbinding, de snellere variant van GPRS. Helaas nog niet voor België.

    Deze nieuwe BMW 7 zit tjokvol elektronica en heeft overal videocamera's en radarsensoren om continu mee 'een oogje in het zeil te houden'. Zo kan het Night Vision systeem met infrarood 's nachts voetgangers of fieters herkennen die zich onzichtbaar buiten de lichtbundel van de autolichten bewegen. Als die aanstalten maken om het pad van de auto te kruisen, zal de chauffeur daarop attent gemaakt worden door een knipperend symbool dat op het centrale scherm getoond wordt of dat op de voorruit wordt geprojecteerd in het (optionele) 'head up display'.

    Stop and go
    Andere nieuwe snufjes zijn de verbeterde adaptieve cruise control, die nu ook 'stop and go'-verkeer aankan. De auto zal autonoom stoppen in de file. Om 'm terug op weg te helpen moet je slechts heel even het gaspedaal aanraken. Anderzijds kan de elektronica bij het gebruik van de cruise control voortaan ook anticiperen op bochten en de snelheid eventueel aanpassen aan de reële omstandigheden.

    Vierwielsturing
    De BMW 7 'zweeft' standaard op een nieuw ontwikkeld onderstel, waarvan de karakteristieken met een druk op de knop van comfortabel tot sportief kunnen gestuurd worden. Als uitbreiding op het gekende Active Steering systeem, kan je nu ook vierwielsturing krijgen waarbij de achterwielen tot 3° kunnen uitzwaaien. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in tegengestelde richting en wordt de draaicirkel zo met 70 cm verkleind. Bij hoge snelheden draaien ze in dezelfde richting mee en worden de bewegingen van de auto zachter in bochten of bij het wisselen van rijvak.

    55 kg lichter
    In tijden van dure benzine en zorg om het milieu kon BMW niet anders dan zijn 'EfficientDynamics' ook toepassen op de 7-reeks. Zo wordt de batterij enkel opgeladen bij het remmen, worden energievreters enkel aangeschakeld wanneer nodig, wordt de aërodynamica verbeterd door de radiatorlamellen te sluiten als de motor niet te heet is en wordt er nog eens extra brandstof bespaard door banden met lagere rolweerstand te monteren. Door veel meer aluminium te gebruiken werd de auto ook 22 tot 55 kg lichter.

    BMW voorziet aanvankelijk twee benzinemotoren en één diesel. De 750i V8 met dubbele turbo kennen we al uit de X6. Hij levert in de 7-reeks 407 pk . De 3.0 liter zescilinder uit de 740i is goed voor 326 pk en stelt het met minder dan 10 liter benzine per 100 km. De 3.0 liter diesel uit de 730d is helemaal nieuw en ment 245 paarden met een (theoretisch) verbruik van slechts 7,2 l /100 km.De CO2-uitstoot zakt onder de 200 gram, naar 192 g/km.

    Vijf jaar gratis onderhoud
    De 730d wordt bij ons ongetwijfeld de meest verkochte. Hij zou zo'n 77.100 euro minimum gaan kosten. Dat is meer dan 10.000 euro méér dan vandaag. Nieuw is wel dat je op de BMW 7 vijf jaar of 100.000 km garantie krijgt en gedurende die periode is ook alle onderhoud 'gratis' of liever 'inbegrepen'. Bij ons te krijgen vanaf november. (jvr)


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)







    Gastenboek
  • smakelijk
  • Prettig weekend
  • Lieve groetjes van Erwin
  • Vriendelijke groetjes
  • Groetjes

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


























    Welkom op mijn blog!
    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008




     



























































































    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!