Filmpje Test-Aankoop tegen reclame voor medicijnen
Filmpje Test-Aankoop tegen reclame voor medicijnen
Test-Aankoop neemt in een ludiek en fictief reclamespotje de Europese plannen om het verbod op publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift af te zwakken, op de korrel. De consumentenorganisatie vindt het niet kunnen dat farmaceutische bedrijven alsnog aan publieksreclame zouden kunnen doen onder het mom van 'publieksinformatie'.
Het spotje laat zien hoe een jonge, lusteloze vrouw met een zogezegde motivatiestoornis dankzij het fictieve geneesmiddel Strivor omgetoverd wordt tot een dynamische en energieke carrièrevrouw in mantelpak. Een semiprofessionele uitleg van een wetenschapper is bedoeld om het spotje een overtuigend elan te geven.
Verboden Test-Aankoop wil met het fictieve reclamespotje aantonen dat geneesmiddelenproducenten zich laten leiden door particuliere belangen en eigen prioriteiten die botsen met objectief informeren. In principe is reclame voor geneesmiddelen op voorschrift verboden, maar volgens Test-Aankoop zijn er tal van voorbeelden die aantonen dat bedrijven veel vindingrijkheid aan de dag leggen om dat verbod te omzeilen. Via zogenaamde 'informatiecampagnes' overdrijven de bedrijven de gevaren van een ziekte of zoomen ze onnodig in op normale probleempjes. De campagne rond de schimmelnagels van enkele jaren geleden is volgens Test-Aankoop een schoolvoorbeeld ervan.
Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) sluit zich volgens de consumentencampagne aan bij het verzet van Test-Aankoop tegen een versoepeling van de huidige wetgeving. Ook meer controles zijn nodig.
PerdoFemina Dat reclame vooral bedoeld is om de omzet van farmaceutische bedrijven op te drijven, bewijst volgens Test-Aankoop de reclamecampagne van Janssens-Cilag voor het geneesmiddel PerdoFemina. Het geneesmiddel wordt gepromoot als hulpmiddel tegen pijnlijke maandstonden.
Volgens Test-Aankoop is PerdoFemina niets meer dan de algemene pijnstiller Ibuprofen. "Een gevaarlijke verspilling. Vrouwen lopen het risico een te hoge dosis ibuprofen in te nemen als ze niet weten dat het gaat om twee dezelfde geneesmiddelen."
Wel toegelaten in VS en Nieuw-Zeeland Enkel in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland is publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift toegelaten. In Europa rijzen plannen om bedrijven het recht te geven om zich rechtstreeks te richten tot het publiek met zogezegde 'informatie' over voorschriftplichtige geneesmiddelen.
Test-Aankoop pleit ten slotte ook voor meer middelen voor het Agentschap voor Geneesmiddelen om reclame voor het publiek en voor artsen en apothekers beter te controleren. (belga/bf)