Buitentemperatuur om ?
.




















Inhoud blog
  • Sergio opent zijn café in Lommel
  • Zijn we zoektocht naar Rechtvaardige Rechters beu?
  • Nog wekelijks tips over verdwenen paneel Rechtvaardige Rechters
  • Koppel in paashaaskostuum versiert huis met 2.222 eieren
  • Big heeft drie ogen en twee muilen
  • Vrouw lijmt oog dicht met nagellak
  • We vliegen straks op huttentutten en schijtnoten
  • "Zomeruur schendt mensenrechten"
  • 'Neuzen' zijn streekproduct
  • Draag je litteken als een juweel
  • Eikenprocessierups rukt weer op in Nederland
  • Goedkope make-up is nieuwste partydrug
  • Boterham met spek is beste middel tegen kater
  • Bouwfirma zet ook huisjes voor honden
  • Eerste robot-model trippelt op de catwalk
  • 'Sojascheten en een kilo gekakt, alsjeblieft'
  • Bejaarde loopt dertig jaar lang met spijker in neus rond
  • Middelvinger eraf voor slecht bereid broodje
  • Duurste fles champagne verkocht voor 16.000 euro
  • Boer slacht kip en sterft door steekvlam
























     







































    Oeps je bent bij El Diablo - Welkom



    07-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAB waarschuwt "gps niet blindelings te vertrouwen"

    VAB waarschuwt "gps niet blindelings te vertrouwen"

                      

    De Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) waarschuwt er voor niet blindelings op de gps te vertrouwen wanneer we op vakantie vertrekken. Uit een rondvraag bij haar 270 wegenwachters over het dagelijks gebruik van de gps zou blijken dat de techniek "niet zaligmakend" is en een goede wegenkaart altijd nodig is. Blindelings vertrouwen zou soms ronduit gevaarlijk kunnen zijn.

    Wat VAB er niet bij zegt is dat het uiteindelijk de mens is, die de aangereikte info moet interpreteren, die de fouten maakt en dat we moeten leren juist met de mini-computers die navigatiesystemen zijn, om te gaan.

    Fataal ongeval
    Zo haalt VAB het voorbeeld aan van een 72-jarige Belgische automobilist die in Duitsland in blind vertrouwen z'n gps volgde en ondanks de waarschuwende verkeersborden langs de weg, de autoweg in de verkeerde richting opreed. Met voorspelbaar gevolg: een fatale aanrijding.

    Of de automobilist in kwestie vermoedelijk te vroeg de verkeerde afslag heeft genomen omdat hij niet door had dat het gps-systeem aangaf dat de juiste afslag enkele tientallen of honderden meters verder lag, wordt er niet bij vermeld.

    Handig hulpmiddel
    De wegenwachters vinden de moderne gps-systemen, die als maar performanter worden, een handig technisch hulpmiddel. Voornaamste pluspunten zijn dat het systeem een alternatieve route berekent bij onverwachte obstructies, dat het vooruit blikt op de weg, waarschuwt bij te snel rijden, zorgt voor meer ontspannen rijden en dat het de duur van het traject kan inschatten.

    "Rare kronkels"

    Maar volgens de wegenwachters "blijven wegenkaarten en wegenatlassen onmisbaar" en "maken gps-systemen soms rare kronkels". Zo ergert men zich blauw aan het feit dat de gps niet altijd de kortste, snelste of meest logische weg aangeeft. "Soms wordt een hoek afgesneden en een tijdrovende route geadviseerd om na ettelijke kilometers binnenwegen terug dezelfde hoofdweg op gestuurd te worden".

    Waar de meeste mensen -en blijkbaar ook de wegenwachters- niet altijd bij stilstaan is dat de computer van de gps alleen met exacte gegevens werkt en het afhankelijk is van de instellingen welke route gekozen wordt. Zo laten de meeste toestellen minimaal toe te kiezen tussen 'kortste' of 'snelste' route. Bij de eerste wordt de afstand tot op de meter vergeleken, ongeacht het type weg en kan je zelfs op onverharde veldwegen belanden als je gps niet toelaat die te mijden.

    Bij de tweede wordt met de geschatte gemiddelde snelheid op het gebruikte type weg gerekend en worden vooral grotere verkeersassen gekozen. Vandaag laten de meeste systemen nog verder toe de instellingen te verfijnen, maar dan moet de gps-gebruiker ook weten wat hij best kiest.

    Verkeersproblemen
    In geen van beide gevallen kan de gps 'weten' dat er bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen van de dag belemmeringen zijn in het spitsuur. Dat zijn dingen die je als kenner van de streek meestal wél weet. Tenzij die bijkomde informatie geleverd wordt door externe bronnen zoals TMC (Traffic Message Channel) dat verkeersproblemen en werken signaleert, als het gps-toestel met een ontvanger is uitgerust. Helaas geldt dit vrijwel uitsluitend voor de grote verkeersaders.

    Ander punt van ergernis bij de wegenwachters is dat nieuwe straatnamen, zoals bvb. in industrieterreinen of nieuwe verkavelingen vaak niet herkend worden door de gps of huisnummers niet blijken te kloppen. Het is uiteraard wel cruciaal dat de digitale kaarten in de gps up-to-date zijn. De meeste gps-systemen geven twee keer per jaar een update uit. Maar omdat die niet gratis zijn, slaan de meeste gps-gebruikers die updates een aantal keren over, zodat ze met verouderde gegevens werken. (jvr)


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)







    Gastenboek
  • smakelijk
  • Prettig weekend
  • Lieve groetjes van Erwin
  • Vriendelijke groetjes
  • Groetjes

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


























    Welkom op mijn blog!
    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008




     



























































































    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!