Zoeken in blog

Foto

REGEL VAN DERDEN

De regels:
Inzendingen voor de dieptelessen mogen NIET BEWERKT worden.
Wij verlangen de foto zoals je die trok, daarna slechts verkleind tot 1.024 pixels aan de langste liggende zijde, maximaal 800 pixels hoog (benut die!) en maximaal 450 Kb zwaar.
Er mogen geen randjes/kaders rond geplaatst worden, want die moeten door de leraar verwijderd worden wat extra werk geeft.

Inzendingen voor dieptelessen mogen indien nodig wél verscherpt of rechtop gezet worden, er mag wat meer of minder helderheid/kleur worden gegeven en ook je naam of logo mag er (niet ál te opvallend) op geplaatst worden.

Waarom mogen inzendingen niet bijgeknipt worden?
Omdat het de bedoeling is, dat je hier leert om na heel goed te zoeken en te kijken, met 1 druk op de knop de juiste compositie te gebruiken om veel diepte aan je foto toe te kennen en dit niet later in de 'doka' thuis te doen.

Bij Compositie (1e lessenreeks voor beginners) leerde je hoe je die foto's in zijn algemeenheid zo sterk mogelijk maakt door de regel van derden of de gulden snede toe te passen.
Ook bij Ritme & Struktuur (2e lessenreeks) lees je nog vaak, dat je de foto's meer aan kracht kunt meegeven door het kiezen van een goede/betere compositie.

Bij de daarna volgende lessenreeksen te beginnen vanaf Diepte (3e lessenreeks) willen we het eigenlijk niet meer over de compositie van de foto's moeten hebben, doch slechts over dieptewerking, licht, beweging en portretfotografie.
Daarom het gehamer op ''betere compositie'' door middel van de regels van derden/gulden snede.
Bijna altijd bij het nemen van een foto, moet je die compositieregels in gedachten hebben en uitvoeren, uitzonderingen daargelaten.
Bewust ga ik niet in op de technische instellingen van je toestel.
Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.

Klik hier en
Ga naar het archief
DIEPTE

Opdracht 1:
Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden.
(Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Foto
Opdracht 2:
Maak een foto waar water op staat wat ver naar achteren (de diepte in) doorloopt zodat je de diepte in je foto optimaal weergeeft met een foto van bijvoorbeeld een kanaal met een railing of  'n watertje/gracht met een brug, een plas met een plankier enzovoorts. Bekijk de voorbeeldjes hieronder/in deze kantlijn.
Foto
Opdracht 3:
Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Foto

Opdracht 4:
Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.

Foto
Opdracht 5:
Kies zelf een aantrekkelijk onderwerp waar veel dieptewerking in zit en maak 'n foto waar je trots op kunt zijn, dit is je eindopdracht.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Hierboven en hieronder wat voorbeeldjes met veel dieptewerking van diverse fotovrienden.
Dank jullie allen vriendelijk voor de toestemming tot gebruik!

Hierboven, de Pier over het blauwe spiegelende water is van Jos, de prachtig gedekte tafel is van Metallo.

Verder hieronder zie je een foto (zeer speciaal) gemaakt door Dushi, onderlangs een bankje en een specialleke van Leike, bloeiende lupines. Door te spelen met de diafragma kreeg hij een losstaande bos bloemen tegen een wazige achtergrond.

De foto van de donkere tunnel met de 2 personen die het licht bereiken is ppl gemaakt door Leike en die van de 2CV's op rij is van de hand van Omaatje Lieljan.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Gouden verhouding/Gulden snede
(geen regel van derden)
Dieptewerking in een foto
Foto's maken waarin diepte te zien is
Digitale fotografie: Perspectief geeft diepte in je foto door gebruik te maken van de diagonale(n lijnen). Stuur altijd recent materiaal in voor de bespreking.
10-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een prachtig voorbeeld
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over de groep digitale fotografie kwam deze week een prachtige foto met heel veel dieptewerking voorbij, die ik zeer graag aan bezoekers van dit blog wens te tonen.
De foto is gemaakt door Mira2 en ze stelde "
Eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik de foto heb gespiegeld; gaf toch net dat tikkeltje meer vond ik".

Mira, hartelijk dank voor je toezegging je fraaie foto te mogen gebruiken, een perfect voorbeeld voor dieptewerking!

Groet Cijbra

29-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 4e inz. paadje
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag janeolive,

Voorwaar er zit vordering in deze ingezonden foto.
Je koos opnieuw een opname in de natuur en hebt nu goed opgelet dat het uiteinde van de kijkrichting op een sterk punt ligt.
Het sterk punt waar onze ogen nu naar toegetrokken worden, vertoont een wat donker en misterieus gat in de verte. Wát ligt daarachter?
De bomenrij versterkt het dieptegevoel van deze foto, alsook het stukje afrastering en die omgevallen oude en vermolmde boomstam.
Goed gedaan hoor.

Het is kort voor 2 uur in de middag, waardoor er harde schaduwen en felle lichtvlekken ontstaan.
Mooiere tinten krijg je 's-morgens in de vroegere uren of aan het eind van de middag tegen de avond, maar dat terzijde.

Graag ontvang ik een nieuwe foto van je, gemaakt na lezing van deze bespreking. Het onderwerp ligt deze maal binnen, in huis, kerk of winkelgalerij.

Succes met het vinden van een leuk onderwerp. Hou de regel van derden goed in gedachten, dan gaat het lukken!

Groet Cijbra

21-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 3e inz. bospad langs bouwland
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag jeaneolive,

Zoals je zelf al aangaf bij deze inzending, is de foto aan de rechterzijde veel te donker door de harde schaduw en het was géén nieuw getrokken foto na lezing van de vorige bespreking.
Je trok deze mid-summer-foto (30-08) om 14.00 uur, het hete en felst gekleurde moment van de dag.... dán moet het al wel haast fout gaan.
Eén gemiste kans, want de plek is erg mooi en wanneer je vanuit een veel lager standpunt de foto genomen had om een uur of 18.00 was dit een kanjer geweest met de voren in de grond en de zon in je rug!

Op de bijlage, de bewerking van jouw foto, ik trok wat dieptelijnen, trek je zelf je conclusie?!

De foto die ik van je vraag: Nieuwe pas gemaakte foto, veel dieptelijnen (diagonalen), denk aan de regel van derden (zie hierboven links op ons blog).
Lees alsjeblieft nog eens na wat ik bij je tweede inzending schreef.
Let op! Je kunt het!

Groetje Cijbra

15-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 5e inz. lijsten
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Met deze verrassende inzending van 4 lijsten op een rij, toon je een andere wijze van diepte benadering.

Inderdaad, als je je wang tegen de muur aan legt en naar de lijst die het meest veraf is kijkt, zie je diepte!
Ik heb trachten weer te geven, hoe de diepte in dat geval er zo een beetje zou uit komen te zien. Het linker kader -dichterbij- is het grootst, het laatste kader rechts op de foto, wordt in dat geval kleiner dan bij jouw op je foto.

Door mijn bewerking van je foto, is er wel wat onscherpte opgetreden, maar het gaat om het idee wat erachter schuilt.
De dieptewerking ontstaat door per kader met je ogen de onzichtbare lijn te volgen van voor naar achter.
Ik heb ze groen erbij getekend op de bewerking.

Mocht je in de toekomst nog meer van dit soort foto's willen maken, let er dan op, dat alles netjes rechtop staat en er geen delen van het plafond op de foto staan.
Secuur kijken en meerdere opnamen maken is aan te raden.

Een leuk voorbeeld Edmondus!
Ik meen hiermee je voldoende in kennis gesteld te hebben van de dieptewerking welke je in een foto kunt verkrijgen en verklaar je: GESLAAGD! Proficiat.
Je mag door naar het volgende bankje.

Groetje Cijbra

14-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 2e inz. bospad
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag janeolive,

Hier alweer je 2e bespreking, ik zie aan de foto dat je goed opgelet hebt en in gedachten hebt gehouden wat ik bij je eerste inzending vertelde.
Je bospaadje loopt netjes van breeduit aan de voorkant (bij je voeten) naar smal achteraan; daar waar ik de gele ster heb geplaats, is het eind.
(bovenste foto 1)

Wanneer je nu naar de verdeling kijkt (de gele hokjes geven de regel van derden aan) zie je dat de ster bijna exact IN het midden is geplaatst.
Om een grotere dieptewerking in je foto te krijgen, dienen de diagonale lijnen NIET precies in het midden te eindigen.
(dat zijn de gele, taps toelopende strepen in de onderste foto 2) 

Ik heb als het ware een stukje uit jouw foto links onder geselecteerd, zó hád je foto er dan uit kunnen zien. Prima!

Je bent op de goede weg. Graag ontvang ik een nieuw getrokken foto na lezing van dit epistel.
Succes toegewenst!

Groetje Cijbra

01-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 4e inz. poort
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Kijk nu hoe scherp, het is je gelukt! Je gebruikte een diafragma van 16, dit maakt dat de foto van voor tot achter scherp is.
Je bent erg goed op dreef; er zit zeer veel diepte(werking) in de foto door het slim gebruik maken van alle diagonale lijnen, van zowel het voetpad als de muren.

Je nam de foto even na 11 uur wat maakt, dat de zon hoog staat en de licht- en schaduwpartijen scherp met elkaar contrasteren.
Om die reden knipte (croppen noemt men dat ook wel) ik een stukje van de foto aan de linkerzijde weg, dat helverlichte deel.
Wat overblijft is een mooie sterke foto waar anderen ook graag een blik op zullen willen werpen.
Door het croppen is tevens de poort op de achtergrond úit het midden komen te staan. Dat geeft nog een extra stukje spanning, ook al staat dat nu niet direkt op een sterk kruispunt van lijnen.

Je hebt het buiten fotograferen nu goed onder de knie.
Graag een nieuw getrokken binnenopname.
Kijk maar eens op ons blog hieronder naar vorige opnamen die binnen gemaakt zijn om ideetjes op te doen.

Je hebt 2 weken de tijd om in te zenden, wegens mijn nazomer-vakantie.

Groetjes Cijbra

31-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 1e inz. meer
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag jeaneolive,

Van harte welkom bij de besprekingen voor diepte.
Diepte in een foto krijg je, door diagonale lijnen zó te laten lopen, dat deze als het ware de diepte driedimensionaal weergeeft.

Jouw eerste inzending voor deze reeks toont een platte vijver of meer, de bomen aan weerzijde van het water geven geen extra dimensie voor dieptewerking.... alles blijft wat vlak.
Natuurlijk, jij staat op de wal en kijkt, door je lens, over het water, naar de overkant, die ver weg lijkt te zijn en dat ook is, maar het geeft geen diepte aan.

Bekijk nog eens de inzendingen en teksten van vorige deelnemers, daarvan kun je veel opsteken van wat eigenlijk de bedoeling is.

1) Kies 'n onderwerp, waar je veel diagonale lijnen in aantreft
2) Kies de juiste compositie (zoals geleerd bij Perman: 1/3-2/3e verdeling)
3) Kies het diepte-onderwerp centraal kijkpunt en plaats dit niet in het midden, maar liefst op 1 van de kruisingen van de sterke lijnen. Zie het schemaatje hier links bovenaan "regel van derden".

Graag ontvang ik een nieuw getrokken foto van je. Ik verzoek je er géén rand of schaduw rond te plaatsen. Je mag indien nodig je foto wat ophelderen of verscherpen, maar niet bijsnijden.

Veel succes! Je hebt 2 weken de tijd voor deze opdracht.

Groetjes Cijbra

11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 3e inz. doorkijkje Begijnhof Diest
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Het Begijnhof van Diest is een welgekende stadswijk waar vroeger de Begijntjes woonden.
Het staat op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken en te fotograferen.

Je maakte bij het inzenden van je foto de opmerking, dat het je niet meevalt om de diepte scherp te krijgen.
Ik vermoed dat je scherp gesteld hebt op de ommuring in plaats van op het einde van het hof door de poort, want de muur zelf is wel scherp, de letters op het tableau zijn goed leesbaar.

Om te beginnen dus statief gebruiken, scherp stellen met selectie van het middelste AF-punt of eventueel handmatig, richt op het verst weg gelegen punt (achteraan bij de groene deur/het rode jasje van de persoon).
Veel info over scherpstelling met Life-View, een handigheidje waardoor je net als bij een pocketcamera op je schermpje mee kunt kijken; op blad 102 van je handleiding.

Vervolgens moet je de diafragma (stand AV op jouw toestel) met je instelwieltje instellen, dit moet een groter getal worden (wordt kleiner diafragma) dan het huidige F8 wat je koos om voldoende scherpte-diepte te krijgen (kies bijvoorbeeld F16) en een iso van 400 of hoger. Een kleiner diafragma wil zeggen, dat de pupil van het oog kleiner is, er valt daardoor minder licht op de sensor.

Over je foto nu, daar zit niet veel diepte effect in. Wij wéten dat als je door de poort kijkt, je een eind de diepte in kunt kijken, maar helaas komt dat in je foto niet tot uitdrukking.
Als je gekozen had voor enkel de poort te fotograferen (zonder ommuring) zoals ik met een donkere lijn heb aangegeven op de bewerkte foto, had je een groter diepte effect bereikt door de diagonale lijnen zichtbaar te maken.

Ik vraag je daar nog eens terug te gaan indien mogelijk, of een zelfde soort situatie op te zoeken en daar een foto van te maken met waardes op je toestel, zoals ik hiervoor beschreven heb.
Denk er aan dat een statief soms onontbeerlijk is!

Veel succes, je kunt het!
Groetje Cijbra

03-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 2e inz. spoorrail
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Edmondus,

Dit soort foto's is al wel bijna klassiek te noemen door de dieptewerking.
Zie al die diagonalen, allen gaan naar het eindpunt in de verte op ongeveer gelijke afstand (evenredig) van elkaar. En dát maakt het door jouw compositie tot een sterke, bijna symmetrische foto.
Pas je wel op daar op die spoorbaan, je moet nog langer mee bij senniorennet hé!

Wanneer je foto's tegen het licht in neemt - zoals deze - wat ik zie aan de schaduw van de schroeven op de bilzen, krijg je vaak een witte hemel te zien. Met een fotobewerkingsprogramma is dat eventueel nog wel wat bij te werken.
Je foto vertoont weinig contrast, ik heb er iets aan toegevoegd.
Mogelijk krijg je tijdens het maken van de foto wat meer contrast, wanneer je een hoger getal voor de diafragma gekozen had. Het gebruik van een statief is dan een uitkomst, want de sluitertijd past zich aan en wordt wat trager.
Ga je de foto nog eens op dezelfde plaats maken, maar dan in de vroege ochtend of late namiddag.... dan is de zon zo een beetje links of rechts van je.

Je hebt zelfs 'de wet' van de regel van derden behoorlijk aan je laars gelapt en dat misstaat je foto helemaal niet, daardoor krijgt deze nog meer dieptewerking!

Graag ontvang ik van je een nieuw getrokken foto, van de straat, om het even welke. Denk aan het tegenlicht. Het beste is toch nog altijd, om met de zon in je rug (met de zon mee) te fotograferen.

Succes, groetje Cijbra

28-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter 5e inz. wasknijpers
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Sluiter,

Ziezo, de was is gedaan!
Je foto van de wasknijpers was een goede binnen opname. Vond je het leuk om ermee te oefenen?
Zoals je ziet, zit het ritme er goed in, evenals veel diepte(werking) en kleur.
Heb er weinig aan hoeven veranderen; de achtergrond iets kleur en struktuur gegeven en van de tafel een stukje afgezaagd, waardoor er een betere verdeling in je foto komt.
Alles wat niet mee doet, mag er af geknipt, zolang je een ruime marge rond je object[en] bewaard, want anders ontstaat er het gevoel van ''iets er in gepropt te hebben''.
Daarna de foto iets opgelicht (verhelderd) en verscherpt. Op deze manier is er een knappe foto ontstaan.

Een idee was misschien geweest, om 1 van de wasknijpers op 1 pootje te laten staan, dat dat moeilijk is begrijp ik.
Het zou het ritme even onderbreken, maar het maakt uiteindelijk de foto spannender en wat te denken van één omgevallen wasknijper, die zou nog meer spanning te weeg brengen.

Diepte in je foto aanbrengen is voor jou nu verder een koud kunstje, een kind kan de was doen.
Wat mij betreft mag je door naar Digiwill voor de bespreking van je foto's "Licht"... dat wordt een moeilijke hoor!

Groet Cijbra

21-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter 4e inz. Eemshotel
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Sluiter,

Wat een mooie spotplace daar aan de delta monding van de Eems. Precies de tegenover liggende plaats van de monding van de Schelde, Noord-oost tegenover Zuid-west.

Je prachtig helderweerfoto vertoont veel diepte, zie de lijnen op je origineel.... Wanneer je naar de verdeling kijkt (de regel van derden, dunne gele lijnen), zie je dat je een beetje op 2 gedachten hinkt.... ik bedoel daarmee:
Je wil ons graag de dieptewerking tonen door de lijnen van de dijk in de voorgrond, maar ook de prachtige wolkenpartijen wil je vatten en vastleggen.
Ik geef toe, het is moeilijk om dan een keus te maken!

Kijk eens naar de bewerkingen.
a) Op de bovenste 1/3e deel aarde en de wolken overheersen nu met 2/3 deel op de foto.
b) De onderste foto precies andersom, méér dieptewerking door 2/3 deel van de aarde te tonen en slechts wat wolken.
Tevens plaatste ik het Eemshotel precies op de vertikale linkerlijn.
Deze foto geeft een krachtiger weergave van de diepte, de diagonalen lopen allen naar het kruispunt van de sterke lijnen.
Dit was een heel goede oefening!

Je mag een nieuwe inzending doen, van laten we zeggen... objecten. Bijvoorbeeld tennisballen op 1 rij, legoblokken, zandkastelen uit een emmertje, suikerklonten.... wat je maar wil!

Groet Cijbra

13-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter 3e inz. keukenaanrecht
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Sluiter,

Deze scherpe fijne foto toont een heerlijk opgeruimd aanrecht; met het gevraagde diepte effect. Je schreef, dat je speciaal voor het maken van de foto nog wat opgeruimd had. Dát is heel goed van je, op die manier kun je écht de nadruk op het totaalplaatje leggen. In een ander geval, was de aandacht verloren gegaan bij de vuile vaat of rommelige aanblik.
Goed opgelet!

Je hád (ik zeg niet dat het moet of persé hoeft) nog ergens een speciale blikvanger neer kunnen zetten, óf zelfs slechts de senseo werkend kunnen fotograferen, zodat de stoom van het hete water zichtbaar was geweest, dan was je foto nóg levendiger geweest.

Mooi onderwerp gekozen, goede dieptewerking.
Graag nog een foto van dit kaliber!! Jij mag kiezen ofwel binnen of buiten.

Succes en groet Cijbra


30-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 1e inz. bootje te water
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Edmondus, welkom bij de besprekingen voor diepte.... leuk dat je meedoet!

Je prachtige zomerse foto geeft mij een heerlijk gevoel, eindelijk is de zomer daar met al zijn groene pracht.
Er zit best wel wat diepte in je foto ook! Volg de groene strepen en je ziet netjes 2 diagonale lijnen richting een ander bootje gaan.

Eén suggestie: Ga eens terug naar daar indien mogelijk.
Kantel je toestel en neem daar een nieuwe foto zo als ongeveer de uitgeknipte versie aangeeft.
Probeer aan het eind van je diagonalen uit te komen op de bovenste horizontale sterke lijn, je krijgt dan een wallekant met waterpartij op 2/3e van je foto vooraan (onderaan) en het brugje op de 3e rij bovenaan. Mocht er nog een bootje in de verte aankomen/verdwijnen, dan is 't mooi meegenomen als dat tussen de twee diagonaal lopende lijnen aan het eind vaart.

Veel succes!

Groetje Cijbra

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter 2e inz. plas met bootje
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Sluiter,

Amaai, je hebt een moeilijk standpunt ingenomen bij deze foto, op zich een mooie kiek waarin de suggestie wordt gewekt van diepte, maar eigenlijk is het meer een bij benadering 1/3-2/3e compo-foto.
Kijk eens naar de gele streepjes op de eerste originele foto links; dan zie je dat de horizon nét niet op 1 van de sterke lijnen ligt....
Er is veel waterpartij op de voorgrond, uitstekend! En er valt ook van alles te bekijken, zoals de waterlelies, het jachtje, de paal met zijn glanzend spiegelbeeld.
Je hebt de fabriekspijp ook bijna op een sterke lijn geplaatst. Deze pijp is een echte blikvanger omdat die tegen de wolkenloze hemel afsteekt. Beter was geweest, die dan daadwerkelijk op de scherpe lijn te plaatsen.
Wat betreft de diepte, die wordt aangegeven door de houten paal rechtsonderin en de schaduw in het water... echter de diagonalen lopen niet ergens speciaal naar toe, een gemiste kans deze maal.
Geeft niets, volgende maal beter, oefening baart kunst!
Graag een nieuwe foto van je, zo je wenst nog eens van buiten, maar een binnenopname is ook goed.

Succes, je kunt het, want je liet het al reeds zien!
Groet Cijbra


23-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter 1e inz. nat pak komt aan in de verte
Klik op de afbeelding om de link te volgen Leuk dat je een 1e inzending deed voor deze reeks welke gaat over het krijgen van meer diepte[werking] in een foto. Welkom.
Bij je foto schreef je dat je er een nat pak aan overhield... nounou, dan heb je er zéker wat voor over om de besprekingen te volgen.

Aangaande die foto: de 1e compositie * de horizon op een sterke lijn leggen * heb je goed in je oren geknoopt en uitgevoerd!
Ik hoefde slechts een deel van je foto weg te knippen (croppen noemt men dat), waarna er een foto overbleef met nog meer dieptewerking. Let eens op de diagonale witte lijnen welke ik trok.
Doordat al deze diagonalen eindigen op de horizon die sterk op de goudenregel/lijn van derden ligt én daarbij het zanderige pad úit het midden van de foto is geplaatst, bekom je de gewenste dieptewerking in die foto.... de donkere hemel in de verte noopt ons nu snel door te lopen, óp naar een nieuwe en graag wat interessantere foto!
Ik ben benieuwd.

Eventjes terzijde; op dezelfde dag zond je nog een aantal foto's van die dag in, dáár zaten er bij die al volledig voldeden aan "foto's met veel dieptewerking", zoals die langs het kanaal en die van het fietspad. Goed gedaan!

Groetje Cijbra

15-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webby Boy 1e inz. stadsfeestzaal Antwerpen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Webby Boy,

Van harte welkom in ''onze diepte-klas". Diepte wil zeggen, perspectief.
Door perspectief in je foto aan te brengen, krijg je de suggestie van diepte.
Nou, je foto heeft dát in overvloed en is een goede binnenkomer...
Slechts wat rechtop geplaatst (zie de schuine groene lijn bijna vertikaal over je origineel).

Graag ontvangen wij na lezing van dit comment een nieuw getrokken foto van je, als het lukt van hetzelfde kaliber.
Het is bijna zomer en wat warmer buiten, daarom graag een buitenopname.
Aan jou de keus of je die maakt in de stad of op het ''platte land''.

Groet Cijbra
 

12-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla 4e inz. kerkbanken
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Tilla,

Jij gaat goed vooruit, met grote sprongen kan ik wel zeggen!
Je hebt het principe om diepte in je foto weer te geven nu te pakken!
Jouw inzending heb ik ietsje rechtop gezet en de wat overbelichte kerkbanken donkerder gemaakt door de helheid te verminderen. Daarna grofkorreligheid verwijderd en zie, wat een prachtplaat!

Dieptewerking door de banken op rij, de tegelvloer. En aan het eind van onze blik volgt een beloning! Goed gedaan!
Je ontvangt van mij ook een beloning! Je mag door naar het volgende bankje van Fotoke Willy, die je met open armen zal ontvangen.

Proficiat!

Groet Cijbra

05-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla 3e inz. in het bos
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Tilla,

Deze 3e inzending van jouw hand toont al een zeer fraaie en scherpe perspektieffoto, met mooie kleuren, je doet goed je best en gaat vooruit!

Aan de hand van de groene lijnen die ik erbij plaatste kun je zien, dat het muurtje rechts onder mooi aansluit op 1 van de sterke horizontale lijnen en verder gladjes ''de diepte'' ingaat.
Daar waar ik een kruisje trok, zou een sterk verdwijnpunt voor het eind van het paadje kunnen zijn, waarmee je foto nog meer aan kracht zou winnen.

Graag ontvang ik na lezing hiervan, een nieuw getrokken binnenopname met uiteraard, véél dieptewerking. Goed zo!

groet Cijbra

14-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boske 5e inz. feestzaal
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Boske,

De feestzaal ziet er nog niet echt gezellig uit, maar wanneer deze gevuld met mensen is, komt de ambiance vaak vanzelf.
Feest is het in elk geval voor jou, want met deze prachtige dieptefoto mag jij jezelf aan gaan melden voor de volgende lessenreeks van Fotoke Willy (portret).

Je bent duidelijk met sprongen vooruit gegaan, je foto heeft alles in zich voor diepte. Zie de groene lijnen. Ik plaatste hem slechts iets rechter (zie lijn van de muur).
Mooi hoor!

Gefeliciteerd en veel plezier op je nieuwe bankje.

Groet Cijbra

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metallo 4e inz. paarden
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Metallo,

Naar aanleiding van je verzoek om een speciale opdracht, maakte je deze foto van de paardenhoofden op rij, waarmee je bewijst de dieptewerking in een foto goed weer te kunnen geven.
De hoofden steken net allemaal prachtig uit de boxen.
Kijk eens hoe mooi! Kennelijk zijn zij helemaal aan jou gewend, want ze zijn absoluut niet schichtig.

Volg de groene hulplijnen en je ziet mooi de diagonalen lopen.

Je bent prima geslaagd voor de opdrachten, proficiat en je mag snel door naar de volgende lessenbank van Willy.

Groet Cijbra




Archief per jaar
  • 2022
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!