De voedselbanken zien de aantallen mensen die bij hen aankloppen stijgen. Het zijn mensen die het in het beste geval met een leefloon moeten doen, en die in armoede leven. Het zal er niet op beteren met onze regeringen waar liberalen (Open VLD en NVA ) het voor het zeggen hebben. De heren politici besteden meer aandacht aan de criteria voor de invoering van de witte kassa in de horeca, dan aan mensen die in nood zitten. De CD&V en de oppositiepartijen zijn te zwak om deftig weerwerk te bieden. En de goegemeente laat zich in slaap wiegen en en zal bij de volgende verkiezingen weer voor dezelfde rechtse heren kiezen.
Het welles nietes spelletje ivm de uitspraak van De Kesel over euthanasie gaat zijn gang: Artikel 14 van de euthanasiewet zou volgens de enen alleen handelen over de mogelijkheid van een arts om euthanasie te weigeren, volgens de anderen (die De Kesel genegen zijn) zouden ook instellingen en ziekenhuizen dit mogen doen. Wat zegt Artikel 14: Geen arts kan gedwongen worden euthanasie toe te passen. geen andere persoon kan gedwongen worden mee te werken aan het toepassen van euthanasie.
Het gaat hier duidelijk om het recht van een individuele persoon (arts) niet om een instelling of ziekenhuis. Wie dit wel beweert, leest niet wat de wettekst zegt. De Kesel en zijn aanhang hebben ongelijk.
Nu het priestertekort overal om zich heen grijpt, komt het bisdom Antwerpen met een initiatief op de proppen, dat erg doet denken aan missionering. In Kempische gemeenten ( oa in Turnhout, Mol, Kasterlee) gaat de Kerk in de toekomst priesters uit Kameroen, Columbia, India ed inzetten met de bedoeling dat ze het geloofsleven in deze gemeenten gaan opkrikken.
Heeft men hierover voldoende nagedacht? Deze heren moeten onze taal leren,en ze moeten zich inwerken in onze cultuur en samenleving. Hun geloof en geloofsbeleving zal wel grondig van de onze verschillen. Hoe gaan ze hun geloofsvisie aan de Kempische mensen kunnen overbrengen?
Zullen ze - nu de ontkerkelijking met rasse schreden voortschrijdt - nog wel een publiek vinden dat naar hen wil luisteren? Denkt de Kerk werkelijk dat het even gemakkelijk zal gaan als met roomskatholieke missionarissen, die hun God, hun eigen geloof, hun eigen geloofsbeleving, hun eigen cultuur konden opdringen aan de "heidenen" die ze wilden bekeren? De roomskatholieke missionarissen konden hierbij hun eigen geloof en cultuur behouden en hoefden zich niet aan te passen of te integreren in een andere samenleving. Maar deze "missionarissen" moeten dat wel doen, anders gaan ze geen gehoor vinden. Is het werkelijk de bedoeling dat de Kempen gemissioneerd wordt of moeten ze alleen maar het priestertekort opvangen? Moeten ze het gebouwenpark en kerken, de eigendommen en gronden, de inkomsten voor het bisdom veilig stellen? Naar mijn mening een initiatief dat tot mislukken gedoemd is en dat veel frustratie zal teweegbrengen bij de "priester-missionarissen" en bij de Kempische bevolking. Hiermee zal de Kerk in Vlaanderen niet gered worden.
Gisteren dacht ik nog dat de Vlaamse roomskatholieken blij mochten zijn met De Kesel als nieuwe aartsbisschop . Vandaag moet ik mijn mening herzien. Hij vindt namelijk dat "christelijke" ziekenhuizen het recht hebben om een wettelijk toegelaten abortus of euthanasie te weigeren. Zijn argument: anders is er geen keuzevrijheid meer. Volgens mij een argument dat totaal geen hout snijdt. Iemand (bv een roomskatholiek) die tegen euthanasie is, zal nooit een aanvraag tot euthanasie doen en hoeft dus geen keuze te maken tusssen een zgn "christelijk" ziekenhuis en een ander ziekenhuis. Iemand die euthanasie wil moet terecht kunnen in een ziekenhuis, zo wil de Belgische wetgeving het.
Ik dacht dat De Kesel het geloof wou integreren in de hedendaagse samenleving. Niet dus. Gelukkig heeft de koepel van "christelijke" ziekenhuizen met verstand van zaken gereageerd en laten weten dat ze De Kesel in deze materie niet volgen.
De Kerk kan het moeilijk laten: ze weet het altijd beter. Is het arrogantie, is het wereldvreemdheid? Of zijn de regels van de kerk ook voor De Kesel de toetssteen om de samenleving en de mensen te beoordelen. Staat de kerk boven de wet in Belgie? Wordt er in "christelijke" ziekenhuizen anders gewerkt dan in andere ziekenhuizen?