Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (577)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de aanvang van 1974 bevatte het trampark van de toenmalige MIVG nog 16 drie-assers, gesitueerd tussen de rijtuigen 331 en 361. Met uitzondering van de 332, 339 en 354 werden ze tijdens het voorjaar in de stelplaats van de onderstellen ontdaan om even later bij de sloper "Chimefer" te belanden.

    Hier is drie-asser 331 aan de beurt, buiten dienst gesteld op 11 januari en meteen gedeeltelijk ontmanteld, om op 29 januari te worden afgevoerd.

    (Foto: F. Coussens)

    09-03-2008, 12:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (576)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 343, uitgerust met een pantograf, pendelde tijdens de spoorwerken op de Ferrerlaan in augustus en september 1973 tussen het Van Beverenplein en de Palinghuizen.
    Het rijtuig werd op 17 december van hetzelfde jaar buiten dienst gesteld en op 15 januari 1974 naar "Chimefer" afgevoerd om er gesloopt te worden.

    (Foto F. Coussens)

    09-03-2008, 12:37 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (575)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 334, uitgerust met het pantograaftype dat zal worden toegepast op de toen reeds bestelde PCC's. Het rijtuig is hier te zien in de Prosper Claeysstraat tijdens een testrit met de nieuwe stroomafnemer.

    (Foto: F. Coussens - 20 april 1970)

    09-03-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (574)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Parade van twee-assige aanhangwagens uit de reeks 55-64, besteld in 1912 bij de "Ateliers Métallurgiques de Nivelles" en oorspronkelijk besteld om dienst te doen op de buurtlijn naar Merelbeke en de stadslijn naar Melle.
    Uitgerust met "lanterneau", langsbanken, twee kleine en twee grote ramen, plooideurtjes (1937), en een elektrische beremming met sécheronsysteem (1937 en 1943).
    Bijwagens 58, 59 en 61 werden in 1960 gesloopt, 56 en 62 ondergingen in 1969 hetzelfde lot. 55 en 60 zijn thans nog rijvaardig. Van de nummers 63 en 64 ontbreken voorlopig de nodige gevens.
    Centraal in beeld de 57, in 1967 gesloopt.

    (Foto J? Deijs - 17 juli 1965)

    09-03-2008, 12:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (573)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sfeer- en nostalgievol plaatje, genomen op een zonnige zomerdag zowat halverwege de jaren zestig. "Schouwing van de troepen", rechts opgesteld, door een drie-asser uit de reeks 316-330 met aanhangwagen die na een rit in de stad naar de stelplaats terugkeert.
    Let op het in 1981 gesloopte ontvangstgebouw links in beeld en de antieke palen van de bovenleiding, onderaan in het wit gestoken om aanrijdingen door autobussen te vermijden...

    (Onbekende auteur)

    09-03-2008, 11:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (572)
    Boven: Twee-asser 173, de grijskleurige "werktram" van de spoordienst, hier nog actief in de Limburgstraat met het vervoer van palen voor de bovenleiding.

    (Foto: F. Coussens - 13 april 1973)

    Onderaan links: Hier geparkeerd op de bijzondere koer tussen het "kasteeltje van de directeur" en de eigenlijke stelplaats.

    Onderaan rechts: Het tramrijtuig werd op 26 maart 1974 voor 14 000 frank verkocht aan het bedrijf "Chimefer" en één dag later, na de gedeeltelijke sloop in de stelplaats, naar Adegem afgevoerd.

    (Foto: F. Coussens - 25 maart 1974)




    09-03-2008, 11:41 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (571)
    Twee opnamen tijdens de bijzondere ritten met de drie-assers 333 en 354 op 30 maart 1974, georganiseerd in samenwerking met de vereniging A.M.U.T.R.A. Nu vanaf 1 april ook op lijn 10 PCC's gingen ingeschakeld worden, konden de hobbyisten op deze wijze officieel afscheid nemen van de laatste oude tramrijtuigen in reizigersdienst.

    Boven: aan de terminus "Moscou" van de toenmalige lijn 1, net voor de werken om die uit te breiden met een keerlus naast de ringspoorweg.

    Onder: aan de terminus van lijn 22 onder de viaduct van de E17, waar in reizigersdienst nooit drie-assers hebben gereden.

    (Foto's: F. Coussens)




    09-03-2008, 11:35 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (570)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de jaren zeventig werd af en toe een drie-asser getransformeerd tot rijdend publiciteitspaneel voor sportieve manifestaties die zich in Gent afspeelden. Eén van die jaarlijks terugkerende blikvangers in het straatbeeld staat hier vertrekkensklaar in de stelplaats te Gentbrugge, tegenover het inmiddels gesloopte bureel voor de ontvangsten.
    Over welk evenement het ging spreekt hier uiteraard vanzelf. De notabelen van dienst poseren fier naast het opsmukwerk...

    (Foto : onbekende auteur - einde maart 1972)

    09-03-2008, 11:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (569)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 17 mei 1979 werd de drie-asser 339, sedert het stopzetten van de exploitatie met dit type toegevoegd aan de spoordienst, naar de werkplaats overgebracht voor een flinke opknapbeurt.
    Vanaf 1980 begon het rijtuig aan een tweede leven als"museumtram" met als eerste hoogtepunten de plaatsing op een eindje spoor aan het Emiel Braunplein tijdens de Gentse Feesten van 1983 en de dagelijkse ritten tussen de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation naar aanleiding van de Floraliën in april 1985.

    !Onbekende fotograaf)

    09-03-2008, 11:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (568)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De vrachtwagen die PCC 53 in de stelplaats afleverde voerde bij de terugreis drie-asser 354 naar een terrein in Sint-Amandsberg, dat toebehoorde aan Achiel Ryckaert.
    Hij kocht het tramrijtuig aan om het er op een eindje spoor te plaatsen, in het vooruitzicht van een grondige restauratie. In 1986 en 1987 werden ritten georganiseerd op het Henegouwse tramnet (A.S.V.I.), vanaf 1987 voornamelijk aan de kust, onder meer tijdens de jaarlijks terugkerende happening "Trammelant" in De Haan aan Zee.

    (Foto: F. Coussens - 11 juni 1974)

    09-03-2008, 11:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (567)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Luchtopname van de stelplaats te Gentbrugge, daterend van 1977. De bouw van het nieuw administratief centrum aan de Brusselsesteenweg is nog niet aangevat.
    Midden de foto en iets naar links herkennen we het "kasteeltje" van de directie. Rechts daarvan de koer van het spoormateriaal met de drie-assers 332 en 339. Links onderaan het oude dienstgebouw, gesloopt in september 1981.
    Verder de uitgebreide werkplaatsen met voor de ingangen een batterij geparkeerde PCC's en autobussen, de puntdaken van de tramloods en onderaan rechts de toen nog gloednieuwe aanvullende busloods.
    (onbekende auteur)

    09-03-2008, 09:26 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (566)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ontvanger van rijtuig 337 - in dienst op lijn 2 - keert de sleepbeugel aan de terminus "Arsenaal". We schrijven 8 september 1970. De viaduct van de E17 is intussen voltooid.
    Meest opvallend is de uitwijking links onderaan in beeld. Aangezien de stellingen van een pijler voor de op te hogen ringspoorweg te veel ruimte innam om het verkeer van de rijtuigen van lijn 20 (Arsenaal - Melle) van en naar de stelplaats toe te laten, werd een tijdelijk spoor in het midden van de Brusselsesteenweg aangelegd, dat na de voltooiing van de spoorwegbrug even gauw weer verdween.
    (Verzameling H. Slosse)

    -- wordt vervolgd --

    13-02-2008, 09:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (565)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Grote openbare werken of niet, een tramrijtuig van lijn 2 rijdt onverstoord verder naar de terminus aan het Arsenaal te Gentbrugge.
    De aanleg van de viaduct voor de E17 is volop aan de gang. Alle pijlers zijn geplaatst en de eerste betonnen overspanning van de Brusselsesteenweg wordt geplaatst.
    Uiterst rechts de "snelweg" uit 1942 over de ringspoorweg tussen de De Naeyerdreef en de Jules de Saint-Genoisstraat, bedoeld om het doorgaand verkeer vlot te laten verlopen. In 1971 werd de "fly-over" gesloopt om de voltooiing van de E17 toe te laten.

    (Foto: W. Gogaert - 1969, verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:20 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (564)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 308 aan het wachthuisje op de Korenmarkt, in dienst op de toenmalige lijn 1 Moscou - Van Beverenplein.De opname werd gemaakt op 20 mei 1956 en toen was de transformatie van de drie-assers al een tweetal jaren beëindigd. Van de reeks 302-315 zou enkel rijtuig 312 het nummer onder het koplicht behouden tot bij de buitendienststelling in 1969.
    Let op het bordje rechts onderaan, met publiciteit voor de in juni te houden "Salon voor huiselijk comfort en voeding" Casino - Park - Gent...
    (Foto: Hans De Herder - verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (563)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De legendarische sneeuwruimer, een eigen vinding van de Gentse trammaatschappij die vanaf 1948 geregeld werd ingezet bij hevige sneeuwval, hier in februari 1969 actief op lijn 20 tussen Gentbrugge-Arsenaal en Melle, gevolgd door een drie-asser in gewone lijndienst.
    Gelet op de witte wolk die door het aanstormend gevaarte tijdens het ruimen wordt veroorzaakt, mag gezegd worden dat de kranige twee-asser efficiënt tewerk ging, wat dan weer minder geapprecieerd werd door automobilisten die het sowieso al moeilijk hadden om koers te houden op de Brusselsesteenweg...
    (verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (562)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De gemeenschappelijke tramhalte voor de lijnen 1 en 4 op de Korenmarkt. Links drie-asser 309 (met rijtuignummer nog onder het koplicht en uitgerust met een lijnschijf (de "disque"...) boven de platformraampjes.
    Rechts rijtuig 397 type "lanterneau" 394-405, deels bestaande uit de in 1933-34 getransformeerde rijtuigen "type Melle ", deels uit Expo-trams en van bij het begin uitgerust met dwarsstaande zitbanken.
    In 1947 was de procedure tot modernisering pas van start gegaan en deden zowel rijtuigen dienst die uitgerust waren met kopschijf of rolfilm, vier of zes eenvormige of ongelijke ramen, enz... 
    (verzameling H. Slosse - 1947)

    13-02-2008, 09:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (561)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fraaie opname van twee-asser 147 op de koer van de stelplaats te Gentbrugge. zowat halfweg de jaren twintig van de vorige eeuw genomen. De prent is een onderdeel van een uitgebreide reeks, waarbij vooral de rechtop staande meetlat in het oog springt.
    Dit had alles te maken met de hoogte waarop de draaischijf van de sleepbeugel moest verwijderd zijn van de bovenleiding (of de grond), zodat de sleepbeugel zich in een positie van 45 graden kon bevinden, noodzakelijk voor de ideale druk tijdens het rijden.
    Niet alle tramtypes waren immers even hoog. Zo nodig werd een bijkomende "stoel" bevestigd tussen het dak van het rijtuig en de sleepbeugel.
    (verzamaling ETG)

    13-02-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (560)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zonder een duidelijke omschrijving is deze opname uit mijn familiealbum niet meer te situeren.
    Mijn ouders waren vanaf 1946 lid van de Vlaamse Wielertoeristenbond en namen in die hoedanigheid regelmatig deel aan uitstapjes binnen of buiten de provincie, waarbij de "gezinstandem" uiteraard centraal stond.
    Als kleuter van vier maakte ik de reisjes mee in een mandje achterop !
    Dat mijn vader zaliger ook niet vies was van de nationale en buurtspoorwegen bewijst dit kiekje dat hij door een collega wielertoerist liet maken van ons gezin.
    Destijds was de ringspoorweg tussen de Dampoort, Wondelgem, de Muide, Mariakerke en Gent-Sint-Pieters nog in voege (tot 1952 naar ik meen).
    We zien hier de overweg inclusief seinhuis aan de Brugsevaart te Mariakerke, jammer genoeg zonder de gedraaide spoorwegbrug over het kanaal, rechts buiten beeld.
    Wel is op de aarden bedding duidelijk het enkel spoor van de buurtlijn naar Zomergem te ontwaren, dat tussen de Palinghuizen te Gent en Lovendegembrug evenwijdig liep aan het kanaal.
    (persoonlijk familiealbum - 16 juli 1949)

    13-02-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (559)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wegens een kortsluiting in motorwagen 9877 brak in de nacht van 23 op 24 december 1953 brand uit in de stelplaats te Mariakerke. Hierbij werd het rijtuig totaal vernield en even later voor de sloop afgevoerd, terwijl de ernaast geparkeerde motorpakwagen 10 055 weliswaar beschadigd, maar in het voorjaar van 1954 hersteld werd.
    Ter illustratie van dit onheil twee foto's die in de plaatselijke pers daarover verschenen.
    (eigen verzameling)

    12-02-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (558)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tramdrukte aan de westzijde van de Graaf van Vlaanderenplaats te Gent, waar zich tot 30 april 1955 de terminus van de buurtlijn Gent-Zuid - Merelbeke bevond. De motorwagens van dienst behoorden de NMVB toe en droegen de nummers 9874-9879, de aanhangwagens van de reeksen 55-64 en 65-72 waren eigendom van de Gentse trammaatschappij.
    Centraal in beeld motorwagen 9877, die op 23 december 1953 totaal vernield zou worden bij een brand in de stelplaats te Mariakerke.
    Foto: verzameling H. Slosse)

    12-02-2008, 12:13 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!