Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (339)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 10 rechts in beeld toont ons de eerste versie van de rolfilm voor lijn 4: "Sint-Pietersstation - Muidebrug", witte letters op een rood veld.
    PCC 26 laat ons de rolfilm zien in de positie "4 barré, Sint-Pietersstation - Koornmarkt". Gewoon een voortzetting van de toestand ten tijde van de drie-assers, waarbij de terugkeer naar het station geschiedde via Klein Turkije.
    Het doorstreepte lijnnummer verdween uit de circulatie bij de herschikking van diverse lijngedeelten op 2 juli 1984, waarover verder meer.
    (foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (340)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 2 juli 1984 wisselden de lijnen 1 en 4 gedeeltelijk van traject. Lijn 1 erfde de rode kleur van de vroegere lijn 4 en pendelde voortaan tussen het Sint-Pietersstation, de Korenmarkt, het Van Beverenplein en Wondelgem-Industrieweg. Tegelijk werd de verkeersvrije Veldstraat ingereden.
    Zo te zien werd rond dat tijdstip ook het straatmeubilair aangepast, getuige daarvan de "new look" van de postbussen (toch eeuwig rood) en de telefooncellen.
    PCC 32 nadert de halte aan het Veerleplein.
    (eigen foto - 16 juni 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (341)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reizigers die niet gedurig bij de pinken waren konden weinig begrip opbrengen voor alweer een wijziging van lijnnummers op 29 september 1986, amper twee jaar na de "switch" tussen de lijnen 1 en 4.
    Deze maal had het alles van doen met de samensmelting van de lijnen 4 en 10 tot lijn 40 "Sint-Pietersstation - Muide - (Korenmarkt) - Moscou".
    Daar in de Voormuide zowel in de richting station als "Moscou" in dezelfde zin werd gereden, werden op de Sassekaai op korte afstand van elkaar twee halteborden aangebracht. Witgekalkte letters "S" en "M" moesten de juiste standplaats van de rijtuigen letterlijk "in de verf" zetten. Tot op heden is die toestand er ongewijzigd.
    PCC 04 overschrijdt op de Korenmarkt de werken aan de overloopwissel, die weldra de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk overbodig zou maken.
    (eigen foto - 7 juli 1987)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (342)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deeltraject 43 "Sint-Pietersstation - Rabot - Muide", een grote "hit" in 1990, toen wegens de omvangrijke wegenwerken in de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat flink wat improvisatiewerk noodzakelijk was om de reizigers doorheen de stad te loodsen.
    PCC 07 houdt hier halt aan het uiteinde van de Begijnhoflaan, ter hoogte van het Guislain-standbeeld.
    (foto: "Rail Revue" - 23 december 1990)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (343)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 20 januari 1972 werd voor het eerst de keerlus rond het Van Beverenplein bereden door een rijtuig in dienst op lijn 1 "Moscou - Van Beverenplein".
    De handelaars die zich daar wekelijks op zondagmorgen installeerden kwamen meteen in de clinch met de MIVG. "Waar een marktkraam staat kan geen tram rijden", blokletterden de kranten 's anderendaags. Een overloopwissel aan het uiteinde van de Ferrerlaan bracht echter spoedig het nodige soelaas.
    Toen er sprake van was de lijn via de Poperingestraat te verlengen naar Wondelgem, kwam er op 4 augustus 1981 reeds een einde aan het bestaan van de keerlus.
    PCC 25 aan de terminus ter hoogte van de Van Ryhovelaan.
    (foto: F. Coussens - 1981)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (344)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In januari 1932 werd het verbindingsspoor in gebruik genomen dat van het Belfort over het Emiel Braunplein rechtstreeks leidde naar Klein Turkije. Het was vooral bedoeld om rijtuigen van de lijnen 1 en 3, komende uit de stelplaats, via de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk,  die voordien enkel door rijtuigen van lijn "4 barré" werd gebruikt, ook naar de Korenmarkt te leiden, om van daar terug te keren naar Gent-Zuid (lijn 1) of door te rijden naar Sint-Amandsberg (lijn 3).
    De verbinding werd opgebroken tijdens de omvangrijke spoorwerken op het Sint-Baafsplein en in de Cataloniëstraat in september 1987.
    PCC 42 komt van het Sint-Baafsplein en rijdt over het Braunplein naar Klein Turkije.
    (eigen foto - 9 maart 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (345)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen              BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE
                    
    DRIE-ASSERS 301 - 405
                          AFLEVERING 3   
                     REEKS 316-330  (DEEL 1)

    Vijftien rijtuigen, alle gebouwd uit de eerste reeks twee-assige accumulatorentrams 101 - 142, geleverd tussen 1898 en 1901. (zie rijtuig 124 ter illustratie)

    Voor de constructie werden bij Les Ateliers Métallurgiques de Nivelles langere chassis en draaistellen aangekocht. Van de oude rijtuigen werden de rijtuigkasten, de motoren en de controllers gerecupereerd.
    De rijtuigen werden in de werkhuizen te Gentbrugge omgebouwd. Ze verschenen op het net tussen 7 maart 1929 en 4 januari 1930.

    In 1932 kregen de 323, 324 en 325 sterkere ex-NMVB-motoren met bijpassende controllers, een nieuwe elektrische uitrusting, nieuwe draaistellen en een koppelingsysteem voor solenoïderemmen op aanhangwagens (de opvallende "rubberen slurven", geleverd door het Zwitserse bedrijf Sécheron.)

    In 1936 werden de andere eveneens op die wijze omgevormd, behalve de 328, die pas in 1938 werd voorzien van het hogervermelde remsysteem voor bijwagens, maar toen wel als prototype werd uitgerust met elektromagnetisch werkende remblokken, de zogeheten patins. In 1949-'50 werden de andere rijtuigen voorzien van dergelijke remblokken.

    De modernisatie van de rijtuigkasten geschiedde in de periode tussen 1950 en 1954. Verder waren de meest opvallende verbeteringen:

    - wit geschilderde platen als plafondbekleding;
    - rolfilms als lijnaanduiding;
    - sterkere kop- en kruislichten;
    - richtingaanwijzers;
    - fluorescentielampen binnenin;
    - nieuwe, verstelbare zetels voor de reizigers;
    - elektrische bellen voor halteaanvraag en alarm;
    - installatie van verwarmingselementen;
    - een verplaatsbare baar met geleidersstoel.

    Enkele algemene kenmerken vanaf 1954:

    - gebogen onderstel;
    - elektromagnetische remblokken;
    - plat dak met weerstanden erop voor de afkoeling;
    - deuren en vensters op ongelijke hoogte;
    - blauwe middenband op ongelijke hoogte;
    - ingebouwde koplampen op de voorpanelen;
    - lengte 11,38 m, breedte 2,01 m;
    - kunnen bijwagens trekken.

    Ze werden alle buiten dienst gesteld in 1971 of 1972.
    Rijtuig 328 werd voor museumdoeleinden bewaard, de andere zijn gesloopt.
    (informatie via P. de Meyer en F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (345a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    316

    gebouwd uit accutram 132, type 1 Westinghouse
    in dienst op 7 maart 1929
    buiten dienst in november 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 8 december 1972

    In de stelplaats na een rit met twee aanhangwagens op lijn 20 "Arsenaal - Melle".
    (Foto: P. Boehm - september 1966)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (346)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    317

    gebouwd uit accutram 111, type 1 Westinghoude
    in dienst op 8 mei 1929
    buiten dienst op 4 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 7 december 1972

    Op lijn 1 in de Eggermontstraat te Ledeberg, rijdend naar de terminus "Moscou".
    (foto: E.J. Bouwman - 1968)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (346a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    318

    gebouwd uit accutram 108, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 juli 1929
    buiten dienst in 1971
    afgevoerd naar Chimefer in augustus 1971

    Op de Brusselsesteenweg nabij de stelplaats, terugkerend van een rit met twee aanhangwagens.
    (Foto: R. Temmerman)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (347)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    319

    gebouwd uit accutram 103, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 juli 1929
    buiten dienst op 7 mei 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 9 mei 1972

    Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van de tramstelplaats, begonnen aan een rit op lijn 2 naar het Sint-Pietersstation.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (347a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    320

    gebouwd uit accutram 137, type 1 Westinghouse
    in dienst op 14 augustus 1929
    buiten dienst op 2 juli 1970 na zware botsing
    afgevoerd naar Chimefer op 11 februari 1971

    Met geleider en ontvanger aan de terminus Zandeke te Mariakerke op 30 november 1969, de laatste dat van de tramexploitatie op lijn 3.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (348)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    321

    gebouwd uit accutram 121, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 september 1929
    laatste motorwagen die een aanhangwagen sleepte op lijn 20 (wagon 72)
    buiten dienst op 2 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 16 december 1972

    Aan de Voormuide, in dienst op lijn 10. Rechts drie-asser 346 die zich voor een rit op lijn 6 naar Meulestede begeeft.
    (foto: R. Temmerman - 21 februari 1960)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (348a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    322

    gebouwd uit accutram 122, type 1 Westinghouse
    in dienst op 7 september 1929
    buiten dienst op 3 december 1972, na de laatste rit met remslurven op lijn 20 naar Melle
    afgevoerd naar Chimefer op 21 december 1972

    Op lijn 1 in de Eggermontstraat te Ledeberg, op weg naar de terminus "Moscou".
    (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (348b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    323

    gebouwd uit accutram 140, type 1 Westinghouse
    in dienst op 25 oktober 1929
    in november 1969 nog een ander chassis uit de serie 393-395
    buiten dienst op 15 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Waargenomen op de pas voltooide nieuwe bedding in de Albertlaan, tijdens een rit langs lijn 10 richting Muidebrug.
    (foto: E.J. Bouwman - 1968)

      +o+++o+++o+++o+++o+++o+++o+++o++

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (349)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 32 (WEEK VAN 18 TOT 24 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


           BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE
                
    DRIE-ASSERS 301 - 405
                      
    AFLEVERING 4
               REEKS 316 - 330 (DEEL 2)


    324

    ex-accutram 141, type 1 Westinghouse
    in dienst op 15 november 1929
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971


    In dienst op lijn 1 met als eindbestemming "Medo" (Palinghuizen), hier aan de gemeenschappelijke halte van de lijnen 1 en 4 op de Korenmarkt.
    (Foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (349a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    325

    ex-accutram 127, type 1 Westinghouse
    in dienst op 2 november 1929
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Het rijtuig begeeft zich van de Cataloniëstraat naar de halte op het Emiel Braunplein, links van het Belfort. Rolfilm op "3 - Gentbrugge-brug".
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966))

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (350)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    326

    ex-accutram 119, type 1 Westinghouse
    in dienst op 28 november 1929
    reed slechts één maal op de lijn naar Melle !
    laatste rijtuig op het traject van lijn 2 langs de Lange Violettestraat en het Van Arteveldeplein op 29 september 1969
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Hier op lijn 7 richting Darsen, ter hoogte van het kruispunt Grondwetlaan - Bernadettestraat.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (350a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    327

    ex-accutram 134, type 1 Westinghouse
    in dienst op 15 december 1929
    buiten dienst begin december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 5 december 1972
     
    Het rijtuig heeft de terminus van lijn 20 aan het Jozefietencollege in Melle verlaten en rijdt op het enkel spoor naast de Brusselsesteenweg in de richting van Gentbrugge-Arsenaal.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (351)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    328

    ex-accutram 112, type 1 Westinghouse
    in dienst op 21 december 1929
    eerste rijtuig ooit uitgerust met railremmen
    deed de laatste rit op lijn 8 (20 augustus 1962)
    buiten dienst op 2 december 1972
    verkocht aan de vereniging Amutra en vervoerd naar Woluwe op 2 januari 1973
    gerenoveerd en thans museumrijtuig
    onderdeel van de historische tramstoet op 12 september 2004
    huidige standplaats: VlaTam, Berchem-Antwerpen

    Hier aan de Heuvelpoort,in dienst op lijn 5, komende uit de Overpoortstraat en rijdend naar de terminus "Zwijnaarde" via de Normaalschoolstraat. Het rijtuig dwarst de sporen van lijn 7.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!