Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (339)
PCC 10 rechts in beeld toont ons de eerste versie van de rolfilm voor lijn 4: "Sint-Pietersstation - Muidebrug", witte letters op een rood veld. PCC 26 laat ons de rolfilm zien in de positie "4 barré, Sint-Pietersstation - Koornmarkt". Gewoon een voortzetting van de toestand ten tijde van de drie-assers, waarbij de terugkeer naar het station geschiedde via Klein Turkije. Het doorstreepte lijnnummer verdween uit de circulatie bij de herschikking van diverse lijngedeelten op 2 juli 1984, waarover verder meer. (foto: F. Coussens)
Op 2 juli 1984 wisselden de lijnen 1 en 4 gedeeltelijk van traject. Lijn 1 erfde de rode kleur van de vroegere lijn 4 en pendelde voortaan tussen het Sint-Pietersstation, de Korenmarkt, het Van Beverenplein en Wondelgem-Industrieweg. Tegelijk werd de verkeersvrije Veldstraat ingereden. Zo te zien werd rond dat tijdstip ook het straatmeubilair aangepast, getuige daarvan de "new look" van de postbussen (toch eeuwig rood) en de telefooncellen. PCC 32 nadert de halte aan het Veerleplein. (eigen foto - 16 juni 1985)
Reizigers die niet gedurig bij de pinken waren konden weinig begrip opbrengen voor alweer een wijziging van lijnnummers op 29 september 1986, amper twee jaar na de "switch" tussen de lijnen 1 en 4. Deze maal had het alles van doen met de samensmelting van de lijnen 4 en 10 tot lijn 40 "Sint-Pietersstation - Muide - (Korenmarkt) - Moscou". Daar in de Voormuide zowel in de richting station als "Moscou" in dezelfde zin werd gereden, werden op de Sassekaai op korte afstand van elkaar twee halteborden aangebracht. Witgekalkte letters "S" en "M" moesten de juiste standplaats van de rijtuigen letterlijk "in de verf" zetten. Tot op heden is die toestand er ongewijzigd. PCC 04 overschrijdt op de Korenmarkt de werken aan de overloopwissel, die weldra de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk overbodig zou maken. (eigen foto - 7 juli 1987)
Deeltraject 43 "Sint-Pietersstation - Rabot - Muide", een grote "hit" in 1990, toen wegens de omvangrijke wegenwerken in de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat flink wat improvisatiewerk noodzakelijk was om de reizigers doorheen de stad te loodsen. PCC 07 houdt hier halt aan het uiteinde van de Begijnhoflaan, ter hoogte van het Guislain-standbeeld. (foto: "Rail Revue" - 23 december 1990)
Op 20 januari 1972 werd voor het eerst de keerlus rond het Van Beverenplein bereden door een rijtuig in dienst op lijn 1 "Moscou - Van Beverenplein". De handelaars die zich daar wekelijks op zondagmorgen installeerden kwamen meteen in de clinch met de MIVG. "Waar een marktkraam staat kan geen tram rijden", blokletterden de kranten 's anderendaags. Een overloopwissel aan het uiteinde van de Ferrerlaan bracht echter spoedig het nodige soelaas. Toen er sprake van was de lijn via de Poperingestraat te verlengen naar Wondelgem, kwam er op 4 augustus 1981 reeds een einde aan het bestaan van de keerlus. PCC 25 aan de terminus ter hoogte van de Van Ryhovelaan. (foto: F. Coussens - 1981)
In januari 1932 werd het verbindingsspoor in gebruik genomen dat van het Belfort over het Emiel Braunplein rechtstreeks leidde naar Klein Turkije. Het was vooral bedoeld om rijtuigen van de lijnen 1 en 3, komende uit de stelplaats, via de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk, die voordien enkel door rijtuigen van lijn "4 barré" werd gebruikt, ook naar de Korenmarkt te leiden, om van daar terug te keren naar Gent-Zuid (lijn 1) of door te rijden naar Sint-Amandsberg (lijn 3). De verbinding werd opgebroken tijdens de omvangrijke spoorwerken op het Sint-Baafsplein en in de Cataloniëstraat in september 1987. PCC 42 komt van het Sint-Baafsplein en rijdt over het Braunplein naar Klein Turkije. (eigen foto - 9 maart 1985)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301 - 405 AFLEVERING 3 REEKS 316-330 (DEEL 1)
Vijftien rijtuigen, alle gebouwd uit de eerste reeks twee-assige accumulatorentrams 101 - 142, geleverd tussen 1898 en 1901. (zie rijtuig 124 ter illustratie)
Voor de constructie werden bij Les Ateliers Métallurgiques de Nivelles langere chassis en draaistellen aangekocht. Van de oude rijtuigen werden de rijtuigkasten, de motoren en de controllers gerecupereerd. De rijtuigen werden in de werkhuizen te Gentbrugge omgebouwd. Ze verschenen op het net tussen 7 maart 1929 en 4 januari 1930.
In 1932 kregen de 323, 324 en 325 sterkere ex-NMVB-motoren met bijpassende controllers, een nieuwe elektrische uitrusting, nieuwe draaistellen en een koppelingsysteem voor solenoïderemmen op aanhangwagens (de opvallende "rubberen slurven", geleverd door het Zwitserse bedrijf Sécheron.)
In 1936 werden de andere eveneens op die wijze omgevormd, behalve de 328, die pas in 1938 werd voorzien van het hogervermelde remsysteem voor bijwagens, maar toen wel als prototype werd uitgerust met elektromagnetisch werkende remblokken, de zogeheten patins. In 1949-'50 werden de andere rijtuigen voorzien van dergelijke remblokken.
De modernisatie van de rijtuigkasten geschiedde in de periode tussen 1950 en 1954. Verder waren de meest opvallende verbeteringen:
- wit geschilderde platen als plafondbekleding; - rolfilms als lijnaanduiding; - sterkere kop- en kruislichten; - richtingaanwijzers; - fluorescentielampen binnenin; - nieuwe, verstelbare zetels voor de reizigers; - elektrische bellen voor halteaanvraag en alarm; - installatie van verwarmingselementen; - een verplaatsbare baar met geleidersstoel.
Enkele algemene kenmerken vanaf 1954:
- gebogen onderstel; - elektromagnetische remblokken; - plat dak met weerstanden erop voor de afkoeling; - deuren en vensters op ongelijke hoogte; - blauwe middenband op ongelijke hoogte; - ingebouwde koplampen op de voorpanelen; - lengte 11,38 m, breedte 2,01 m; - kunnen bijwagens trekken.
Ze werden alle buiten dienst gesteld in 1971 of 1972. Rijtuig 328 werd voor museumdoeleinden bewaard, de andere zijn gesloopt. (informatie via P. de Meyer en F. Coussens)
gebouwd uit accutram 137, type 1 Westinghouse in dienst op 14 augustus 1929 buiten dienst op 2 juli 1970 na zware botsing afgevoerd naar Chimefer op 11 februari 1971
Met geleider en ontvanger aan de terminus Zandeke te Mariakerke op 30 november 1969, de laatste dat van de tramexploitatie op lijn 3.
gebouwd uit accutram 121, type 1 Westinghouse in dienst op 20 september 1929 laatste motorwagen die een aanhangwagen sleepte op lijn 20 (wagon 72) buiten dienst op 2 december 1972 afgevoerd naar Chimefer op 16 december 1972
Aan de Voormuide, in dienst op lijn 10. Rechts drie-asser 346 die zich voor een rit op lijn 6 naar Meulestede begeeft. (foto: R. Temmerman - 21 februari 1960)
gebouwd uit accutram 122, type 1 Westinghouse in dienst op 7 september 1929 buiten dienst op 3 december 1972, na de laatste rit met remslurven op lijn 20 naar Melle afgevoerd naar Chimefer op 21 december 1972
Op lijn 1 in de Eggermontstraat te Ledeberg, op weg naar de terminus "Moscou". (foto: W. Gogaert)
gebouwd uit accutram 140, type 1 Westinghouse in dienst op 25 oktober 1929 in november 1969 nog een ander chassis uit de serie 393-395 buiten dienst op 15 november 1971 afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971
Waargenomen op de pas voltooide nieuwe bedding in de Albertlaan, tijdens een rit langs lijn 10 richting Muidebrug. (foto: E.J. Bouwman - 1968)
AFLEVERING 32 (WEEK VAN 18 TOT 24 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301 - 405 AFLEVERING 4 REEKS 316 - 330 (DEEL 2)
324
ex-accutram 141, type 1 Westinghouse in dienst op 15 november 1929 buiten dienst op 2 november 1971 afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971
In dienst op lijn 1 met als eindbestemming "Medo" (Palinghuizen), hier aan de gemeenschappelijke halte van de lijnen 1 en 4 op de Korenmarkt. (Foto: J. Deijs - 17 juli 1965)
ex-accutram 127, type 1 Westinghouse in dienst op 2 november 1929 buiten dienst op 2 november 1971 afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971
Het rijtuig begeeft zich van de Cataloniëstraat naar de halte op het Emiel Braunplein, links van het Belfort. Rolfilm op "3 - Gentbrugge-brug". (Foto: E.J. Bouwman - 1966))
ex-accutram 119, type 1 Westinghouse in dienst op 28 november 1929 reed slechts één maal op de lijn naar Melle ! laatste rijtuig op het traject van lijn 2 langs de Lange Violettestraat en het Van Arteveldeplein op 29 september 1969 buiten dienst op 2 november 1971 afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971
Hier op lijn 7 richting Darsen, ter hoogte van het kruispunt Grondwetlaan - Bernadettestraat. (Foto: E.J. Bouwman - 1962)
ex-accutram 134, type 1 Westinghouse in dienst op 15 december 1929 buiten dienst begin december 1972 afgevoerd naar Chimefer op 5 december 1972
Het rijtuig heeft de terminus van lijn 20 aan het Jozefietencollege in Melle verlaten en rijdt op het enkel spoor naast de Brusselsesteenweg in de richting van Gentbrugge-Arsenaal. (Foto: E.J. Bouwman - 1962)
ex-accutram 112, type 1 Westinghouse in dienst op 21 december 1929 eerste rijtuig ooit uitgerust met railremmen deed de laatste rit op lijn 8 (20 augustus 1962) buiten dienst op 2 december 1972 verkocht aan de vereniging Amutra en vervoerd naar Woluwe op 2 januari 1973 gerenoveerd en thans museumrijtuig onderdeel van de historische tramstoet op 12 september 2004 huidige standplaats: VlaTam, Berchem-Antwerpen
Hier aan de Heuvelpoort,in dienst op lijn 5, komende uit de Overpoortstraat en rijdend naar de terminus "Zwijnaarde" via de Normaalschoolstraat. Het rijtuig dwarst de sporen van lijn 7.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________