Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (351a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    329

    ex-accutram 116, type 1 Westinghouse
    in dienst op 26 december 1929
    buiten dienst op 4 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 14 december 1972

    Het rijtuig verricht een dienst op lijn "4 barré" tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt en neemt hierbij een aanhangwagen uit de reeks 65-72 op sleeptouw.
    De tram verlaat de Kortrijksepoortstraat richting Nederkouter. Rechts de hoek met Verlorenkost, links de Sint-Kwintensberg.
    (Foto: W. Gogaert - 1969)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (352)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    330

    ex-accutram 130, type 1 Westinghouse
    in dienst op 4 januari 1930
    verzorgde de laatste rit op lijn 7 eind juni 1964
    buiten dienst op 2 december 1972
    stuurpost A overgenomen door A. Ryckaert, Sint-Amandsberg
    afgevoerd naar Chimefer op 15 december 1972

    Uitzicht van de Albertlaan voor de tracéwijziging in 1968. Het rijtuig verzorgt een rit op lijn 20 - Melle, echter niet voorzien van een aanhangwagen en begeeft zich naar de terminus op het Maria-Hendrikaplein.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (352a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het tweede gedeelte van deze aflevering nemen we een kijkje in de stelplaats te Gentbrugge zoals die er uitzag in de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw.

    De ontvanger van drie-asser 306 begeeft zich met zijn geldtas naar de "recette" voor de afrekening van de dag, terwijl de "wattman" het rijtuig via het aangeduide spoor naar de loods brengt. Gelet op het nummer is wellicht een dienst op lijn 1 of 3 achter de rug.
    Links autobus 528 Brossel/Leyland - Jonckheere uit een serie van 15 (519-533), geleverd in 1965.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (353)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De stelplaatskoer, het sporencomplex naar de rijtuigloodsen en de watertoren op de achtergrond. Rechts enkele drie-assers en aanhangwagens, links geparkeerde rijtuigen waaraan herstellingen of onderhoudswerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Gedeeltelijk in beeld: twee autobussen van het type Mack.
    (Foto: R. Temmerman - maart 1959)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (353a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een vijftal drie-assers buiten de poorten 1 tot en met 4, klaar om uit te rukken. Links de rijtuigen 307 (rolfilm op "1 Moscou") en 374; daarnaast de 321 en uiterst rechts rijtuig 345 met de rolfilm in de stand "2- Sint-Pietersstation".
    De opname dateert van na 1967, vermits geen lijnplaatjes meer zijn aangebracht op de zijwanden.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (354)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname die te dateren valt omstreeks 1956, met zicht op de sporen 3 tot en met 8 van de hoofdloods en een gedeelte van de aanvullende loods nabij de Gebroeders De Smetlaan.
    De rijtuignummers zijn moeilijk te onderscheiden. Links staat wellicht de 366, wat verder een rijtuig uit de reeks 316-330. Rechts een twee-asser met nummerschijf en gedeeltelijk verborgen achter dit rijtuig een drie-asser met aanhangwagen.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (355)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname uit de overgangsperiode na de Tweede Wereldoorlog, waarin de drie-assers in verschillende stadia tot omstreeks 1954 werden gemoderniseerd.
    Rijtuig 355 is reeds voorzien van rolfilms en sterkere koplampen, maar beschikt anderzijds nog niet over vier gelijkvormige zijramen.
    (Foto: verzameling ARBAC - Brussel; 1948)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (355a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht in één van de rijtuigenloodsen. Uiterst links een gedeelte van prototype 301 van de drie-assers, gewoonlijk in dienst op lijn 8.
    Centraal: twee-asser 201 met de verlichte nummerschijf van lijn 9. Aan de uitgang onderscheiden we het donkere silhouet van een rijtuig van de spoordienst (173 of 216).
    Rechts: aanhangwagen 56 type "Melle-Merelbeke", uit de reeks 55-64).
    (Foto: R. Temmerman - 9 februari 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (356)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals een zicht binnen de voornaamste rijtuigenloods, genomen tijdens de rondleiding van een hobbyistenvereniging.
    Links een aanhangwagen van het type 55-64 en rechts drie-asser 340 met de rolfilm op "10 Rabot".
    Maar alle aandacht wordt hier getrokken naar de 380 centraal in beeld. Na de buitendienststelling voor reizigersverkeer leidde het rijtuig in 1967-'68 kortstondig nog een tweede leven als rijdende stelling voor het uitvoeren van allerlei schilderwerken binnen de loods.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (356a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We begeven ons nu naar de tweede ingang van de stelplaats, ter hoogte van de Gebroeders De Smetlaan. 
    Op de voorgrond een vrij ingewikkeld wisselcomplex voor in- en uitrijdende rijtuigen.
    Het spoor naar links staat in verbinding met die op de grote koer. Het andere splitst zich op in drie sporen welke naar de poorten 14, 15 en 16 leiden.
    Verder bemerken we nog een aanhangwagen uit de reeks 65-72, voormalige twee-assige motorrijtuigen.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (357)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier krijgen we een beter zicht op de poorten 9 tot en met 16 naast de Gebroeders De Smetlaan. Het binnen- of buitenrijden via de sporen 9 tot 13 kon enkel via de hoofdingang en de grote koer. Langs de tweede ingang kon gereden worden naar de sporen 14, 15 en 16.
    Van links naar rechts: de drie-assers 402 en 403, een motorwagen met aanhangwagens van de beide types, waaronder de 72 en ten slotte de rijtuigen 380 en 348.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (357a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 323, met de rolfilm nog op "4 barré" Korenmarkt, staat klaar om met de aanhangwagens 57 en 70 de stelplaats te verlaten. Achteraan bemerken we twee-asser 197 die voordien de beide rijtuigen naar de loods heeft gebracht en bijgevolg de sleepbeugel in de tegengestelde richting heeft staan.
    Rechts rijtuig 349 met de aanduiding "2 - Arsenaal", dat via de tweede ingang de stelplaats is binnengereden.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (358)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We richten nu onze blik op de sporen die zich links van de hoofdingang verwijderen naar een tweede reeks genummerde poorten. Rijtuigen welke daar werden geparkeerd waren aan een onderhoudsbeurt of een dringende herstelling toe.
    Uiterst rechts is duidelijk te zien hoe de toegang via één enkel spoor en een groot aantal wissels werd gerealiseerd. 
    In volgorde bemerken we hier de rijtuigen 368, 388, 320 en 404. 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (359)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een ploegje hobbyisten brent een bezoek aan de stelplaatsloodsen en toont ruime belangstelling voor de nodige tekst en uitleg van de gelegenheidsgids.
    Opvallend hier is het feit dat van de meeste rijtuigen de sleepbeugel in de richting van het binnenrijden staat, wat bij een snelle evacuatie problemen kan opleveren.
    Uiterst links drie-asser 336, uiterst rechts de 374.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (359a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is 2 april 1974. Twee dagen eerder werden op lijn 10 de laatste drie-assers van reizigersverkeer ontlast en vervangen door PCC's. 
    De rijtuigen 336 en 333, waarvan de sleepbeugel reeds verwijderd is, wachten het tijdstip af waarop ze achteraan de stelplaats op het "schavotje" zullen worden gevijzeld, om er gedeeltelijk ontmanteld en nadien afgevoerd te worden.
    De 354 tussenin ontsnapt daaraan, dank zij de nieuwe eigenaar Achiel Ryckaert, die er tot op heden gelegenheidsritten mee houdt aan onze kust.
    Op de achtergrond wordt de tramloods aan de Gebroeders De Smetlaan verbouwd en uitgebreid voor de berging van autobussen.
    Thans liggen er weer sporen en staan er andermaal tramrijtuigen opgesteld.
    (Foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (360)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een ontspoorde drie-asser ter hoogte van de sporen 12 en 13 belet het wegrijden van een collega. Het "rechtzetten" van die ongewone toestand nam heel wat tijd in beslag.
    (Foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (360a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 334 reed op 2 februari 1970 op de Gentse tramlijnen als eerste proef met een pantograaf van het type dat later zou worden gebruikt bij de PCC's. Na de proefnemingen werd het rijtuig gesloopt.
    De opnamen tonen ons de drie-asser aan poort 14 van de ateliers en bij het verlaten van de stelplaats voor een nieuwe testrit.
    (Foto's: F. Coussens)











    §§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (361)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 33 (WEEK VAN 25 TOT 31 MAART 2007) OPNIEUW BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


    Drie-asser 331 op lijn 4 in de Veldstraat, op weg nar het Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1963)


              BEKNOPTE INVENTARIS
        
    VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
                    
    AFLEVERING 5
            
    REEKS 331-361 (DEEL 1)

    Opgesteld in 1929-1930 uit oude twee-assige rijtuigen waarvan de centrale kast, de motoren en controllers behouden bleven. Nieuwe elektrische uitrusting en wielstellen in 1936, deels in 1948. Tussen 1950 en 1953 geschiedde de modernisatie van de kast, verlichting, signalisatie en verwarming (voor meer details: zie reeks 316-330).

    Algemene kenmerken vanaf 1954:

    * gebogen onderstel;
    * elektromagnetische remblokken (patins);
    * plat dak met weerstanden voor de afkoeling;
    * deuren en vensters op ongelijke hoogte bij 331-345, op gelijke hoogte bij 346-361;
    * blauwe middenband op ongelijke hoogte;
    * ingebouwde koplampen op de voorpanelen;
    * lengte ongeveer 11,38 m, breedte 2,01 m;
    * controllers TCM 80 met veelvuldige plots (trams met grote capaciteit).

    331

    ex-accutram 167 type Charleroi
    ex-drie-asser 374, vernummerd in 1948 tot 331
    in dienst op 21 mei 1929
    buiten dienst op 11 januari 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 29 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (361a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 10 in de Begijnhoflaan, richting Muidebrug.
    (foto: F. Coussens - maart 1974)




    332

    ex-accutram 118 type 1 Walker
    behield het nummer in 1948
    in dienst op 22 januari 1930
    buiten dienst op 1 april 1974
    ingeschakeld bij de spoordienst en overgebracht naar Kalken op 17 februari 1980
    Thans verblijvend in een legerloods te Weelde (Limburg) en in principe rijvaardig mits nazicht.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (362)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan het wachthuisje op de Korenmarkt, klaar voor een rit door de Veldstraat naar het Sint-Pietersstation.
    (foto: J. Deijs - 17 juli 1965)lang



    333


    ex-accutram 151 type Walker
    in dienst als nummer 376 op 21 november 1930; in 1948 vernummerd tot 333
    buiten dienst op 31 maart 1974 (samen met 354 speciale rit voor hobbyisten daags voordien)
    afgevoerd naar Chimefer op 8 april 1974 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!