In verband met een recent dispuut over plagiaat graag wat volgt : het staat u vrij teksten van mij over te nemen of niet. Bij overname lijkt een bronvermelding mij op zijn minst gepast maar doe je het niet ik zal je niet vervolgen ( tenzij men de teksten commerciëel zou uitgeven) . Laat jouw eigen geweten scheidsrechter zijn,  dat volstaat voor mij ruimschoots. De foto's hier zijn meestal van het internet gehaald via Google-afbeeldingen en soms bewerkt door mijzelf. In het vervolg zal ik trouwens ook hiervoor een bronvermelding inlassen.    
Baron Ernst

Archief per maand
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
    Foto
    G Glorious
    H Hilarious
    O Oddish
    S Strange
    T Tempting
    W Weird
    R Realistic
    I Inspirational
    T Talented
    E Explosive
    R Relaxed

    M Magical
    I Irresistible
    L Loud
    O Overwhelming

    Hoe het werkt om van je naam een acroniem te maken.? Kijk bij Bojako !
    Foto
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Een interessant adres?
    • Hier staat wat
    • En nog wat
    Het bruidsboeket dat het beter wist
    klikgevoelige poëzie (het blog van Baron Ernst)
    door Ronald Milo >
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Capucijn-aalmoezenier
    Om als het ware reclame te maken zal het Soeverein Congres der Belgische Staten op 30.05.1790 een mededeling uitgeven waarbij elke stad en dorp maatregelen diende te nemen wanneer er zich TE VEEL vrijwilligers zouden aanmelden en alleen de eerstgemelden zouden laten vertrekken en een zelfde aantal in reserve houden ! Maar men aanvaardde niet gelijk wie. De PASTOOR en de WETSDIENAAR van stad, dorp of gehucht zouden moeten getuigen dat de vrijwilliger in orde bevonden werd met de wet en de regels van de Kerk. Een bewijs van goed gedrag en zeden avant la lettre dus.

     Dat de effectieven schromelijk overdreven werden blijkt ook uit het volgende. De gemeente waar Ik woon Hekelgem (deelgemeente van Affligem) had rond 1790 zowat 1300 inwoners. Volgens de Journal de Bruxelles van 12.06.1790 zouden zowat 200 tot 300 vrijwilligers uit Hekelgem, waarvan een 40-tal te paard zich gepresenteerd hebben te Brussel. Dat zou zo ongeveer 1/4 tot 1/6 van de bevolking geweest zijn. Zeer onwaarschijnlijk. Trouwens uit een onderzoek in de plaatselijke archieven blijkt dat de gemeente slecht 33 sabels en 39 paar schoenen heeft aangekocht voor zijn vrijwilligers.Ze hadden wel een vlag die nog steeds te zien is boven de ingang ( aan de binnenzijde ) van het legermuseum te Brussel.

    Bovendien werd bepaald dat iedere compagnie van 125 vrijwilligers diende vergezeld te worden van een pastoor, onderpastoor of andere geestelijke als aalmoezenier. De hogere aalmoezeniers zouden daarbij de macht hebben van hogere officieren en deze laatsten werden geacht de aalmoezeniers met aandacht en volgzaamheid te aanhoren want zij spraken het woord van God.

    De vreemde officieren die onder de Belgische vlag dienden werden ook geacht elk jaar 15 dagen voor of na Pasen een attest in te leveren dat ze gebiecht hadden.

    Verder werd bepaald dat deze aalmoezeniers er dienden voor te waken om officieren en manschappen de waarheden van de religie aan te brengen , met het respect voor de heilige naam van God en hen de zuiverheid van zeden voor te houden hen van ontucht te bewaren en degenen die er per ongeluk toch in verwikkeld waren uit te verlossen. Allemaal zaken die zeker wel thuishoren in de catechismus maar minder in een reglement voor het leger. Hieruit volgde dat de aalmoezeniers de vrijwilligers volledig naar hun hand wisten te zetten en dat deze religieuze strijders, zonder enige militaire kennis, hun schaapjes naar de slachtbank leidden ofwel door hun onkunde algemene paniek veroorzaakten waardoor deze onervaren militairen op de vlucht sloegen.

    Bovendien werden de vrijwilligers ( uiteraard tegen betaling; ongeveer 10 liards of 2.5 sols) door deze krijgshaftige pastoors voorzien van amuletten; "Agnus Dei" genaamd waarvan werd gezegd dat het  de drager immuun maakte voor geweervuur en waardoor, wanneer hij het permanent op zijn borst droeg, het zwaarste salvo niet in staat zou zijn om zelfs maar een vingerkootje te beschadigen. Iets dat echter bij de eerste ontmoeting met de vijand werd ontkracht. Bovendien waren deze priesters ook vaak de eersten die op de vlucht sloegen aldus de ganse compagnie meesleurend. Nadien werd de nederlaag door deze priesters dan uitgelegd als zijnde een beproeving van God om het diepe geloof van de vrijwilligers op de proef te stellen.

    Zo ook werd een aflaat van 1000 jaar beloofd aan allen die een bataljon Oostenrijkers zouden verslaan. Een aflaat bestond er in dat de jaren die men in het vagevuur moest doorbrengen alvorens naar de hemel te verhuizen met eenzelfde aantal jaren werd verkort. Aflaten waren ook te koop tegen zeer wisselende prijzen.

    In een redevoering van de abt van Tongerloo ging deze te keer tegen de vele Franse, Hollandse en Luikse vrouwen die het leger vergezelden en door de vijand waren gezonden om de zuivere zielen van de soldaten te besmeuren en hun te verzwakken met venerische ziekten. De vrouw was eens te meer de oorzaak van de ondergang.Terwijl in een ander pamflet (dat gezien de tijd en de anti-paapse instelling van een aantal revolutionairen misschien wel met een korrel zout dient genomen ) de libertijnse zeden van de priester-aalmoezeniers aan de kaak wordt gesteld . Hen wordt verweten dat zij onschuldige meisjes aanzetten tot prostitutie met de soldaten om met deze "patriotische daad" hun hemel te verdienen. Deze feiten dateren van ongeveer 200 jaar geleden, de Taliban zijn onze tijgenoten ! Nihil novum sub sole . Niets nieuws onder de zon !.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (6)

    20-05-2009
    *
    Bedankt voor de verklaring van je gedicht, Ernst. Ik had eerlijk gezegd ook een beetje een naar gevoel in de maag toen ik je gedicht las, net als Veronique. Maar omdat ik je persoonlijk ken dacht is ook, nee dat kan niet, dit doet hij niet, zo is hij niet. Nu ik de verklaring gelezen heb lijkt het mij eender dat ik de man in het gedicht ook ken, al is het dan godzijdank, niet persoonlijk.Interpretatie blijft een rekbaar begrip en enkel de schrijver weet wat hij werkelijk bedoeld. Lieve groetjes.

    20-05-2009 om 17:34 geschreven door huismusje


    ondertussen
    Mijn lieve baron, geschiedenis allemaal goed en wel maar ik wil verd.. wel weten ondertussen wat je aan uitspoken bent. mijn grote teen zegt dat ik er niet gerust mag in zijn, en als mijn grote teen iets laten weten dan moet ik me zorgen maken.. en weet je waarom?Mijn grote teen ..wel die staat helemaal alleen en van alle tenen er om heen is mijn grote teen.. naar een liedje van mijne vriend de Toon( voor mij geschreven) dus ik maak me zorgen lieve baron jij met die lellebel, nee mijn grote teen.....

    20-05-2009 om 15:29 geschreven door Anemone van ....


    Hebben door de eeuwen heen,
    Augustijnen, Benedictijnen, Jezuïeten, Karmelieten, Franciscanen, Redemptoristen, Norbertijnen, Salesianer, Trappisten. in Brabant ook geen slag geleverd? Enkel de Trappisten waren er welkom omdat ze het regelden tussen pot en pint.

    20-05-2009 om 13:12 geschreven door Chielka


    18-05-2009
    ..
    Op 27 oktober 1789 overwon een patriottenleger onder leiding van generaal Van der Mersch het Oostenrijkse leger in de straten van Turnhout, het begin van de Brabantse Omwenteling. Daarvan bestaan een aantal iconografische documenten, die deels in het Taxandriamuseum getoond en in het Stadsarchief bewaard worden. Een ervan, die de jonge held van Turnhout toont, is deze maand object van de maand van TRAM 41 en Gazet van Turnhout. heldvanturnhouweb.jpg

    18-05-2009 om 16:58 geschreven door Ludovikus


    ..
    Het was een gedicht waar pijn en smart, weemoed, angst, wrevel, haat, bitterheid en alle andere menselijke gevoelens in vervat zaten.
    Gevoelens die wij allen hebben maar niet zo vlot kunnen neerpennen. Kon ik het maar!
    Hierna geef ik je twee 'originele Volle Aflaten' - opgeschreven door mijn moeder en waarschijnlijk angstig keer op keer door haar gebeden voor ze stierf.
    Ik heb ze niet bij mijn herinneringen geschreven, want ik schrok enorm toen ik ze vond na haar overlijden en ook omdat ik ervan overtuigd was dat moeder door de jaren heen niet meer zo gelovig meer was.
    Ik heb me dus enorm vergist. Het menske moet ocharme met panische angst gestorven zijn omwille van al haar 'groote zonden'. Had ik het verdomme geweten dan had ik een priester laten komen om haar te troosten.

    Volle aflaat in het uur des doods

     

    Mijn Heer en mijn God, op dit oogenblik reeds aanvaard ik uit Uwe hand gelaten en gewillig elken dood zooals het U behagen zal, met al zijn angst, pijnen en smarten.  Amen

     

     

    Volle aflaat

    Zie mij hier O Goede Allerzoetste Jezus.

    Voor Uw aanschijn werp ik mij op de knieën neder en met den grootsten aandrang der ziel bid en smeek ik U, in mijn hart levendige gevoelens van geloof, hoop en liefde te willen prenten en een waarachtig berouw over mijn zonde, en den vaste wil om mij daarvan te beteren, terwijl ik met grote zielsontroering en droefheid Uw vijf wonden bij mijzelfve overweeg en in der geest aanschouw, voor oogen hebbende, wat reeds de profeet David U  O goede Jezus omtrent U zelve en in den mond legde, ze hebben mijn handen en voeten doorboord zij hebben al mijn beenderen geteld.

     

    18-05-2009 om 16:40 geschreven door bojako


    Uitleg
    Hierbij enige uitleg over het laatste gedicht zoals ik het zag
    Exemplaar uit een boeket oneensgezinden

    Oneensgezinden = uit elkaar gegane personen)
    Gedumpt en geplant zoals hij daar staat solitiar in alle groepjes die zich om hem binden en ontbinden

    Deze man werd gedumpt ( of waarschijnlijker uit wat volgt heeft zichzelf gedumpt - en ondanks wat er om hem heen gebeurt blijft hij zich als een eenzaat opstellen
    Is het de eenzaamheid die hier samenschoolt hem vindt en scheidt maar niet onderscheidt van de blinde blinden ?

    Bovendien is dat ook zo. Hij is eenzaam, en bovendien blind voor wat om hem een gebeurt. Hij wil niet inzien wat er misgegaan en blijft misgaan
    of het visioen dat hem hindert die ongedwongen realiteit nog eenmaal een laatste een allerlaatste een aller-allerlaatste maal terug te vinden ?

    Maar hij kan onmogelijk doordat hij vastgeankerd zit aan zijn visioen, van eigenwaan, contact met de realiteit en de andere vinden
    Niet om zoals het weer weer slaafs de hupse kleren van het weerbericht af te schrijven

    Dus niet banaal als het weer, weer eens volgt op het weerbericht en nabootst( of omgekeerd?)
    maar om in december de fonkelnieuwe koude in te drijven

    Hij wenst niet banaal te zijn hij wil presteren ( in gedachten dus in de winter)
    maar om dan met man en macht in mei zich tomeloos in te binden

    eens in mei ( = wanneer de tijd tot handelen gekomen is) moet hij inbinden
    met verzadigde handen ( = hij heeft zogezegd alles al beleefd ) van de dompelaar ( althans volgens hem die in werkelijkheid maar een sukkel is )
    de liefde uitbundig (in zijn verbeelding) te bedrijven met oude zielepoten van wijven

    Hij blijft dus maar een dompelaar (=sukkel) die zich alleen nog wat kan bezighouden met oude zielepoten (karakterlozen, andere sukkels ) van wijven (men oogst wat men zaait) en dus geen oude vrouwen, want daar zou ik het woord wijven als te negatief, niet voor gebruiken. Oude slaat hier dus( terecht zoals Camille opmerkte) op zielpoten en niet op wijven. Ik geef toe als ik het achteraf bekijk dat het wat dubbelzinnig is. Maar nergens blijkt hier uit dat ik een oude vrouw per se een zielepoot vind. Het tegendeel is verdomd waar . Ik heb er zelfs lang over nagedacht of ik dit zinnetje wel zou gebruiken toch heb ik het laten staan en wel om volgende reden. Het geeft namelijk weer hoe die vent denkt over vrouwen. Het zijn allemaal oude zielepoten. In die zin heb je dus gelijk. Maar het is zijn mening niet de mijne die ik hier vertolk.
    en zich door de ascese van die compositie

    de ascese (= zelfgekozen beperking en in zijn geval van buitenaf opgelegde onthechting)/ de compositie (= de scéne waarin de liefde bedreven wordt met die dames )
    de dood van Romeo in te drijven = de zelfmoord in drijft.

    Het is dus zoals Bo vermoedt een beetje een wrang gedicht maar zeker niet seksistisch zeker niet tegenover vrouwen eerder het tegendeel.


    Baron Ernst met een gebroken hart omdat Veronique hem van seksisme verdenkt.


    18-05-2009 om 15:23 geschreven door Ernst




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!