In verband met een recent dispuut over plagiaat graag wat volgt : het staat u vrij teksten van mij over te nemen of niet. Bij overname lijkt een bronvermelding mij op zijn minst gepast maar doe je het niet ik zal je niet vervolgen ( tenzij men de teksten commerciëel zou uitgeven) . Laat jouw eigen geweten scheidsrechter zijn,  dat volstaat voor mij ruimschoots. De foto's hier zijn meestal van het internet gehaald via Google-afbeeldingen en soms bewerkt door mijzelf. In het vervolg zal ik trouwens ook hiervoor een bronvermelding inlassen.    
Baron Ernst

Archief per maand
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
    Foto
    G Glorious
    H Hilarious
    O Oddish
    S Strange
    T Tempting
    W Weird
    R Realistic
    I Inspirational
    T Talented
    E Explosive
    R Relaxed

    M Magical
    I Irresistible
    L Loud
    O Overwhelming

    Hoe het werkt om van je naam een acroniem te maken.? Kijk bij Bojako !
    Foto
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Een interessant adres?
    • Hier staat wat
    • En nog wat
    Het bruidsboeket dat het beter wist
    klikgevoelige poëzie (het blog van Baron Ernst)
    door Ronald Milo >
    15-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


    We hebben de poëzie gedefinieerd als een specifiek taalspel met eigen regels . Hierbij nu moeten we onderscheid maken tussen de spreekhouding van de dichter en de leeshouding van de poëzielezer en dienen wij ons te realiseren dat de woordvoerder van het gedicht het zogenaamd "lyrisch subject "  niet mag verward worden met de dichter. Een gedicht, zelfs in de "ik"-vorm is geen autobiografisch gegeven. De dichter is de persoon die het gedicht schrijft. Het "lyrisch subject" daarentegen  is een functioneel personage, het is de woordvoerder van een gedicht maar het is niet de dichter . De dichter is de schrijver , het lyrisch subject de verteller van het gedicht. Maar anders dan een verteller staat het lyrisch subject het woord nooit af. Het houdt een monoloog en  specifiek aan deze monoloog is dat deze meestal niet gericht is aan de lezer maar een denkbeeldige derde. De lezer neemt dus stiekem kennis van de monoloog gericht aan deze derde. Een gedicht wordt dus als het ware afgeluisterd.

     ( wordt vervolgd)

    massagraf Srebrenica

     

    modder en speeksel met de

    lippen van mijn liefde  opgedroogd

    in mijn mond

    de vingerafdruk van de rode zonnebloem

    op het voorhoofd 

    het gedicht in de vestzak

    met de laatste ogen gesloten

    de kreet  ongerust en ongeduldig

    de dood nabij

    en zorgvuldig 


    Ernst 15.11.2010



    Opgave:  wie is het lyrisch subject in dit gedicht ?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (4)

    20-11-2010
    Het lyrisch subject in dit gedicht
    is meer dan waarschijnlijk één van de doden in het massagraf. Het lyrisch subject spreekt hier tot zichzelf of tot een derde maar in principe niet tegen de lezer. En zoals Lore opmerkt is het soms niet gemakkelijk om niet met het lyrisch subject in de clinch te gaan alhoewel dit ook zijn verdiensten kan hebben. .

    20-11-2010 om 23:12 geschreven door Ernst


    t Is goed
    dat een dichter ons in de coulissen laat meekijken, zo wordt een en ander uitgeklaard. Onbewust of uit onwetendheid, hebben wij de neiging een gedicht autobiografisch te beoordelen. // Bij het lezen van Massagraf van Sebrenica dacht ik aan de uitspraak van dichter Luuk Gruwez: dichten is een varkensstiel, die soms belet te leven. Waarschijnlijk ging er bij Ernst ook zoiets door het hoofd, toen het massagraf zich opdrong.

    20-11-2010 om 13:51 geschreven door Chielka


    17-11-2010
    Wil dus zeggen
    dat een dichter, behalve het gedicht neerpennen, weinig verdiensten heeft aan het creëren van een gedicht? Dat het de prestatie is van een creatieve populatie die in dichters hoofd schuilt en die het daar voor 't zeggen heeft? Het lyrisch subject moet wel vrouwelijk onzijdig zijn? Vandaar ook dat een dichter 'het' zo graag in de armen en in het hoofd sluit. Het nuttige aan het aangename koppelen. // Dat lyrische subjecten niet bij iedereen te gast zijn is duidelijk. Hoe verwerf je ze? Groeien ze met de dichter mee? Het moet een hele opgave zijn om alle functionele personages te vriend te houden? Daarbij bedenk ik: wie gebruikt uiteindelijk wie?

    17-11-2010 om 21:31 geschreven door Lore


    16-11-2010
    Het lyrisch subject
    Volgens mij vertelt het massagraf over zichzelf.

    16-11-2010 om 00:32 geschreven door camille




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!