2006 Beaufort: kust brengt kunst http://www.depanne.be/pages/event.aspx?lang=NL&id=15082 http://www.depanne.be/Toerisme/Evenementen/2006_Beaufort.aspx
Voor de geïnteresseerden die wat meer willen weten over Andries Botha en zijn project om de zwarte Zuid-Afrikanen hun kunst te kunnen uiten, verwijst hijzelf naar: www.andriesbotha.co.za www.cas.org.za
ANDRIES BOTHAxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
You can buy my heart and my soul
Andries Botha groeide op tijdens het apartheidsregime in het Zuid Afrikaanse Durban. Zijn aanvankelijk traditioneel werk veranderde rond het begin van de jaren 80, toen hij typische Zuid-Afrikaanse materialen begon te gebruiken zoals inheems gras en exotisch hout. Daarnaast incorporeerde hij ook talrijke referenties naar
traditionele praktijken (zoals rietvlechten) en plaatselijk, symbolische
materialen. Vanuit deze diversiteit wordt zijn werk dan ook ge kenmerkt door een grote variatie, qua materiaalgebruik, techniek en stijl. Bothas werk is een mix van Afrikaanse en Westerse elementen. De inhoud van zijn werk, hoe divers ook, blijft steevast gedomineerd door de referentie naar zijn moederland en de zoektocht naar een eigen identiteit in deze verscheurde en complexe maat schappij. Een ander kenmerk is de intensieve arbeid die het ver vaardigen vereist, volgens de kunstenaar symbool voor volharding en doorzettingsvermogen. Botha is ook een geëngageerde kunstenaar die regelmatig gemeenschapsprojecten uitwerkt waarbij hij samenwerkt met minderheids groepen. In zijn hedendaags werk verruimt Botha opnieuw zijn blik door o.a. een cd op te nemen, installaties te maken, videowerk en pc-kunst te produceren.
You can buy my heart and my soul
De olifant is het meest majestueuze en representatieve dier van wat de Afrikanen omschrijven als The Big Five . Met dit gegeven in het achterhoofd kreeg Willy Van den Bussche de idee om een groep Zuid-Afrikaanse beeldhouwers een kudde olifanten te la ten creëren voor ons uitgestrekte strand, en er een vreemde mix van Afrika en de Belgische kust te laten ontstaan. Andries Botha nam de uitdaging aan en gaf een eigen interpretatie aan de op dracht. In zijn thuisstad Durban werkte hij zes maanden. lang met tien andere Afrikaanse beeldhouwers aan de vormgeving van een familie levensgrote olifanten. Niet in een hiërarchische structuur zoals onder het vroegere apartheidsregime het geval zou zijn, maar als team van evenwaardige kunstenaars. Multiculturalisme is een essentieel onderdeel van het project.
De kudde telt negen dieren, van kleine kalfjes tot een stier met enorme afmetingen (zeven meter lang en 4 meterhoog). De gebruik te techniek is typisch voor Bothas werkwijze elke olifant heeft een huid van houtfragmenten vastgepind op een metalen structuur.
Durban is niet enkel een toeristische havenstad maar tevens de hoofdstad van de zwarte Zulu-bevolking (Kwazulu Natal), vandaar kreeg het project een Zulu-Engelse titel: "Ungayithenga inhlizyo nomongo wami - African Curios".
De engelse vertaling luidt "You can buy my heart and my soul". De titel doorprikt de ogenschijnlijke inhoudelijke eenvoud van het project en fungeert als katalysator voor verschillende interpretaties. Is dit een aanklacht van de kunstenaars? Zien zij dit als een postkoloniale poging van de Westerse kunstwereld om een stukje Afrikaans exotisme te kopen? Botha formuleert zeker de waarschuwing dat het Westerse clichématige denken over Afrika nog steeds levendig is. Zo als de kolonialen in hun arrogantie Afrikas ongerepte schoonheid beschouwden als iets wat gevangen en geciviliseerd kon worden om als trofee mee te tronen naar de oude wereld, denken wij vandaag in ons onverschilligheid nog steeds aan Afrika in clichés.
Enerzijds als het continent creperend aan aids, burgeroorlogen en hongersnood, anderzijds als het geromantiseerde Afrika een exotische bestemming uit de
toeristische brochures. De olifant is de metafoor bij uitstek voor deze wereldwijd geromantiseerde visie op Afrika. Het project voor Beaufort is hier ambigue de sculpturen hou den de mythe in stand terwijl de titel ons met een kaakslag tot een realistischer visie brengt
..Tegelijkertijd speelt de olifant een grote rol in de Afrikaanse mythologie. Al gemeen wordt aangenomen dat hij de reïncarnatie is van de ziel van een vermoorde God. Hij wordt dan ook beschouwd als de belichaming van de transmigratie van de ziel.
In het PMMK presenteert Botha een antropologisch diorama over mannelijkheid.
°1952, xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Durban, Zuid-Afrika
1971-1975: BA Fine Arts, University of Natal, Pietermaritzburg
1996 The other journey: Africa and the diaspora, Kunsthalle Krems,Wenen
1997 Johannesburg Biennale, ZA (groep)
1998 Damenwahl, Kasseler Kunstverein, Kassei, Duitsland (groep)
2000 Dak' ART, Biennale Dakart, Senegal (groep)
2004 Africa Remix, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
|