Dagtrip met de Mir
27 augustus 2005
MIR Russisch voor vrede is één van de vier schepen die gebouwd zijn in het Poolse Gdansk op de scheepswerf van de voormalige Sovjet-Unie. Het schip wordt gebruikt door het Marine Engineering College of St. Petersburg en wordt naast zeiltrainingen ingezet voor opleidingen in maritieme wetenschappen en oceanografie. MIR is een zusterschip van Dar Mlodziezy (1982), Druzhba (1987), Khersones (1988) Pallada (1983) en Nasheba (1992). Deze schepen staan bekend om de hoge snelheid die zij aan de wind kunnen behalen (18 knopen).xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Schipper Victor Anatov, die al sinds de bouw aan de MIR verbonden is, weet heel goed het maximale uit het schip te halen. Want hoewel de MIR niet zo hoog aan de wind kan varen als veel van haar rivalen, is zij toch vaak in de voorste regionen van haar klasse te vinden. Vandaar dat het schip bekend staat als de snelste windjammer ter wereld.
De MIR heeft relatief veel luxe aan boord, dat wil zeggen dat er voldoende warm water, genoeg proviand en een volledige ziekenhuiszaal met chirurg aanwezig zijn. Maar toch kan de MIR de vergelijking met een luxe cruise-schip niet doorstaan; er moet ook nog gewerkt worden aan boord. En aan de goed onderhouden staat van het schip blijkt dat de cadetten ook alles weten van schrobben en verven! Al deze factoren maken de MIR een perfect voorbeeld van hoe een trainingsschip zou moeten functioneren. Deze driemaster laat heel goed zien wat de waarde van trainingen op schepen als deze is.
Lengte: 108,60 m
Breedte: 13,90 m
Hoogte: 50,10 m
Diepgang: 6,30 m
Romp: Staal
Tuig: Driemastvolschip
Zeiloppervlakte: 2771 m2
Bouwjaar: 1988
Thuishaven: St. Petersburg
Vlag: Rusland
Seaking op bezoek
http://www.seaking-koksijde.be/ http://www.seaking-koksijde.be/nieuws2005 http://www.koksijde.be/nl/berichten-archief/archief_berichten/386/
|