Zelf omschreef je het als volgt : Het wereldkampioenschap gravel, op veldwegen door de bossen
Onze commentaar :
Blij te merken dat je een vorige raadgeving ter harte hebt genomen en de achtergrond niet puur zwart gemaakt. Dit geeft nu inderdaad meer diepte aan de foto.
De compositie is ook perfect volgens de regel van derden.
Wat hier ook zeer opvalt is dat je veel last hebt van ruis. Nochtans is ISO 1000 niet extreem hoog voor een Nikon 7100. Misschien moet je eens kijken in de instellingen voor ruisonderdrukking om te zien of alles correct is.
Ook in de nabewerking kan je de ruis wegwerken, zeker als je fotografeert in RAW-fotmaat.
Verder zou ik nog wat aanpassen met het croppen. Het is niet zo mooi als er afgesneden wordt in een gewricht zoals een elleboog of een knie. Dus kan er hier onderaan een stukje af.
Hierbij is er dan nog een helderder streepje onderaan links in een opvallende rood/oranje kleur. Dit kan je lokaal wat gaan verduisteren en de saturatie minderen. Een andere mogelijkheid is met de clone-stamp een deel van het bovenstaande groen te kopieren en met een dekking van 20 – 30 % en een zacht penseel.
Zelf omschreef je het als volgt : Tijdens een bezoek in het mooie Andalusië, overal zijn mensen bezig op hun smartphone bij deze schone kon ik het niet laten om ze te fotograferen...
Onze commentaar :
Inderdaad een mooie jonge dame op de foto. Alle aandacht gaat zoals zo vaak naar de gsm. Mooi gebouw op de achtergrond.
Mooie scherpte en belichting.
Op niveau van compositie valt er weinig te melden. De dame staat precies op de verticale sterke lijn links waardoor ze in de foto kijkt.
Zonder het woordje uitleg over de foto zou ik me afvragen wat het eigenlijke onderwerp is, de dame of het gebouw daar beiden ongeveer evenveel de aandacht trekken.
Als het inderdaad om de dame gaat zou ik wat meer croppen zodat er een ietwat andere verhouding ontstaat.
Een lichte vignettering toevoegen gaat ook meer de aandacht trekken op de dame. Dit is ook de oplossing om de achtergrond een wat voller en warmer gevoel te geven.
Altijd leuk om zo een 'vrijwillig' model te krijgen. Mooie vakantiesouvenier.
Zelf omschreef je het als volgt : Heb een poging gedaan om een vergeten hoekje toch mooi in beeld te brengen !
Heb geprobeerd om een iets langere sluitertijd te verkrijgen door het plaatsen van een grijsfilter !.
Onze commentaar :
Wat vooral in het oog springt is het groot storend voorwerp links onder, waarschijnlijk een muurtje of zo. Ik ken de plaats niet en weet dus ook niet of het vermijdbaar was. Lange sluitertijd is synoniem van statief en dat plaats je nu eenmaal niet altijd waar je wil. Een of ander element in de voorgrond kan diepte geven maar hier is het echt wel massief en storend.
Wat het effect van de lange sluitertijd betreft zien we een duidelijk verschil tussen het hoogste /laagste deelvan het water t.o.v het watervalletje.
Vermits het water een verschillende snelheid heeft (trager bovenaan en onder, sneller in de waterval) moet je de sluitertijd wat gaan aanpassen zodat je geen over- of onderbelichting krijgt en toch voldoende effect maar ook niet te veel. Voor het watervalletje ga je best ergens tussen de 4 à 10 sec naargelang het smooth-effect dat je wil bekomen. Voor de kalmere delen van het water zal 1 à 3 seconden volstaan.
Dat is ook de reden waarom het bovensten oppervlak er meer uitziet als een sneeuwveld. Daar zal je dus een afweging moeten maken. Experimenteren en uitproberen is hier zeker de boodschap. Een iets kortere sluitertijd, mogelijk in combinatie met een iets grotere lensopening. F/11 geeft ook al een serieuze scherpte/diepte. En onthoudt dat het beter iets onderbelicht is dan overbelicht. Dat kan je makkelijker corrigeren in de nabewerking.
Nog een paar kleine details :
Achteraan rechtsboven is er een opening waar daglicht door valt. Dit trekt wel wat de aandacht. Vermits het geen essentieel element is voor de foto kan je dit best wegwerken.
Door de langere sluiterstijd is de muur rechts ook iets te licht en kan je daar ook beter wat meer contrast geven
Bij het voorbeeld is een en ander weggewerkt met Photoshop en AI, gewoon om een idee te geven wat het zou kunnen geven
Zeker een goeie poging en een leuk hoekje dat verdient om eens terug te gaan
Zelf omschreef je het als volgt : Foto genomen op zaterdagmorgen .Met lichte mist en opkomende zon.
Hier ook een zeer sfeervolle foto: ochtendmist en opkomende zon.
Onze commentaar :
Geslaagde compositie met de horizon op de onderste sterke lijn. De sfeer zit er goed in met de mistslierten die zichtbaar worden door het licht van de laagstaande zon. De geel oranje kleur draagt ook bij tot deze romantische sfeer.
De mistslierten in het prille zonlicht geven de foto een romantische sfeer.
Net zoals bij de andere inzending van een mistig landschap heb je hier ook wat last van overbelichting, weliswaar minder erg. Enkel uiterst rechts een klein stukje.
Daar dit uiterst rechtse stukje geen bomen meer bevat zou ik daar wel een stukje croppen. Je bent van die overbelichting vanaf en te gelijk vermijdt je ook dat de blik van de kijker, van links naar rechts, eindigt in een leeg gat. Ik heb ook wel een tikje meer contrast gegeven.
Zelf omschreef je het als volgt : S'morgens langs De Dender.Lichte nevel en zonsopkomst
Een zeer sfeervolle foto die enkel weggelegd is voor de vroege vogels onder ons: ochtendmist en opkomende zon.
Onze commentaar :
Zeer geslaagde compositie met de aangemeerde boot op een sterk punt. De rivier zelf vertrekt in een hoe en maakt een bocht in de achtergrond. Dit verhoogt het dieptegevoel in de foto.
De mistslierten in het prille zonlicht geven de foto een romantische sfeer.
Alleen jammer dat de lucht rechts overbelicht is. Met dit soort tegenlicht zou ik een stop naar beneden compenseren. Je kan beter het schaduwgedeelte iets te donker hebben. In de nabewerking is het immers veel makkelijker om dit deel iets op te lichten. Met delen die sterk overbelicht zijn kan je echt geen kant op. Zo heb ik de boot ietsjes opgelicht omdat hij er wat verdoken bij lag.
Dus technisch een zeer degelijke foto, alleen jammer van de overbelichting.
Je koos voor een foto met een landschap uit de Elzas. Een zeer mooie streek. Ik heb er goeie herinneringen aan.
Onze commentaar :
Hier gaat het dus om een van de traditionele vergezichten uit de streek. Er valt hier weinig echt aan af te keuren. Door de afstand hebben de bergen hier de neiging wat te contrast en kleur te verliezen. Hier zou ik wat meer contrast geven. De lucht kan ook wel een boost gebruiken zodat de mooie wolken wat extra uitkomen.
De compositie is goed voor dit onderwerp. Je hebt de druivenstruiken op het voorplan, het dorp in het midden en de bergen op de achtergrond. Zo creëer je heel wat diepte in de foto. De vraag is echter of je toch niet te veel op de foto wil hebben.
Wat zijn de interessante delen van de foto :
De druivenplanten die naar links-achter lopen en diepte geven.
Het centrum van het dorp met de kerk(en) links van de foto
Mooie wolkenpartij links boven
De berg achteraan die van links naar rechts iets dieper loopt.
Het belangrijkste bevindt zich dus duidelijk links en we zouden dus rechts wel een stukje kunnen afsnijden zodat onze aandacht blijft hangen op het interessante deel en niet eindigt in het minst interessante deel Want het is dit laatste dat gaat blijven hangen.
Ik heb een voorbeeldje er bij gezet maar ik kan me enkel bedienen van wat er op de foto staat. Ter plaatse bij het maken van de foto kan je ook wat verplaatsen en inzoomen.
Maar het is en blijft een leuke foto die me doet herinneren aan leuke tijden, helaas al iet te lang geleden.
Een renster die wel tamelijk gehavend is. Als men ze soms door de bochten ziet scheuren op die dunne bandjes is dat niet verwonderlijk. Het blijft gevaarlijk.
Onze commentaar :
Op gebied van compositie zit je hier wel goed met de renster op de sterke lijn aan de rechter kant. Ook de uitsnede is goed.
Snel bewegende onderwerpen zijn moeilijk vast te leggen, maar hier had het wel iets scherper mogen zijn (ofwel juist veel meer flou om de snelheid weer te geven).Door de hoge isowaarde zit er ook wel wat ruis op.
De achtergrond is bewerkt en (bijna) helemaal zwart gemaakt. Er zijn wel nog een paar plaatsen waar het niet 100% gelukt is (zie aanpassing 1).
Behalve bij studio-opnames van bv modellen of sommige stillevens, ben ik niet zo een voorstander van het zwart maken van de achtergrond. Eigenlijk haal je alle dieptewerking uit je foto.
Bij de bewerking heb ik toch nog een deel van de achtergrond kunnen terughalen. Met nog een vignet er bovenop zie je de renster nu letterlijk naar ‘het licht aan het einde van de tunnel’ rijden. Het model komt hierbij los van de achtergrond en je krijgt diepte in je foto.
Denk dus aan de diepte in de foto die je kan bereiken door o.a. te spelen met contrast en saturatie.
Je gaf geen verdere uitleg over het hoe en waarom van deze foto
Visser
Onze commentaar :
Het gaat hier om een visser die op een rotsuiteinde staat.
Op het eerste zicht is de foto nogal grauw en grijs. Het grijze water met nauwelijks een rimpeling neemt een overgroot deel van de foto in. De donkere rotsen en de kledij van de visser brengen ook geen soelaas. Dus de schaar er in. Maar croppen gaat hier ook ten koste van de scherpte die niet 100% is. Dus de telelens bovenhalen of meer inzoomen.
Het enige dat nog wat opbeurt is de weerspiegeling van de visser in het water. Deze loopt helaas ook dood op de tweede rotspunt. Ga een paar stappen naar rechts en je krijgt direct een heel ander beeld.
Iets helderder en een kleinere uitsnede kan hier ook al veel aan veranderen.
Je stuurde twee foto’s in voor advies. We bespreken hierbij de 2e.
Je gaf geen verdere uitleg over het hoe en waarom van deze foto’s
Vitrinepop
Onze commentaar :
Het was even kijken om te begrijpen waar het om ging.
De uitsnede die je hebt gemaakt is wel origineel. Het feit dat het hoofd van de vitrinepop er niet bij op staat draagt bij tot het mysterieuze dat er in schuilt.
Als we er even de gouden spiraal er bij nemen zien we dat het beeld bijna perfect deze lijn volgt.
Goeie belichting. De donkere achtergrond laat toch nog toe om de pluimen achter de pop te onderscheiden.
Mooi opgemerkt en vastgelegd. Het bewijs dat men leuke foto’s kan schieten op ogenschijnlijk banale plaatsen. Het volstaat om de dingen te ‘zien’ maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Je stuurde twee foto’s in voor advies. We zullen er één tegelijk bespreken. De tweede komt later.
Je gaf geen verdere uitleg over het hoe en waarom van deze foto’s
Bolvormig Kunstwerk
Onze commentaar :
Ik dacht het ooit al wel eens gezien te hebben maar kan het toch niet precies thuisbrengen.
Wat de foto betreft: Hij is wel zeer klein van formaat (±800x600) terwijl je toestel toch tot 16 Megapixel (4608 x 3456). Het is dus wel moeilijk om dit te beoordelen en eventueel correcties aan te brengen.
Qua compositie is het wel een evenwichtige foto met de kleurige bloemen links en rechts. Het kunstwerk staat ook iets naar links wat daardoor een inkijk geeft in de laan en zo extra diepte geeft aan de foto.
De achtergrond zou wel wat meer contrast mogen hebben.
De foto staat ook wat scheef als men de spleten tussen de planken bekijkt. Door het omhoog fotograferen gaan de gevels ook wat naar mekaar toe. Dit kan ook wel aangepast worden in de nabewerking.
Welkom met de eerste inzending van het nieuwe ‘advies’-thema.
Je stuurde ons een foto van een heel mooie boom midden in een weidelandschap.
Vooraleer het te hebben over de foto zelf, moet ik zeggen dat voor mij dat witte vignet wel enorm storend werkt bij een overwegend donkere foto. Ik zou een witte vignet enkel gebruiken bij foto’s met een witte of bleke achtergrond, bv om een fotomodel tegen een witte achtergrond zacht te laten uitfaden. Als je bij eerder donkere foto’s de aandacht wil trekken op het onderwerp zou ik eerder een donker vignet gebruiken.
Wat de foto betreft zei ik al dat hij tamelijk donker is. De boom zelf is niet donker genoeg om een silhouet te zijn maar te donker voor een gewone foto.
De boom apart oplichten is door het gebladerte niet eenvoudig daar men riskeert de lucht achter de boom ook mee op te lichten. Sommige software laat toe een masker toe te passen maar dan nog is het niet evident. Eventueel kan je wat meer contrast geven aan de lucht om de mooie kleuren die er toch inzitten meer te laten uitkomen.
Bij tegenlichtopnames kan je best even wat compenseren EV +0.5 of EV 1 bij de opname.