Je mag een mooie foto die je zelf maakte insturen met in de onderwerpregel het woordje "fotobespreking". Pas als je foto op het blog besproken is, mag je een nieuwe foto insturen De
foto’s moeten voldoen aan de regels welke we voorschrijven voor alle foto’s die
ingezonden worden, nl:
Zwaarte:
maximaal 450 Kb Grootte: voor
een landschapsformaat, maximaal 1024 pixels breed, en maximaal 800 pixels hoog.
Voor portretformaat mag de maximale hoogte dus ook maar 800 pixels
bedragen Exif
gegevens: deze
moeten in de foto blijven staan
Het
komt er dus op aan, indien je een foto wil besproken zien, dat je zelf terug
kritisch de foto gaat bekijken, en zelf beoordelen of deze goed is, en de
bespreking zal er tot leiden dat er steeds iets uit te leren
valt.
Een
bespreking kan geweigerd worden als deze niet voldoet aan bovenvermelde regels,
alsook indien een
foto ouder dan een drietal maanden, ofeen foto die niet over de meest elementaire
kwaliteiten beschikt t.t.z., een redelijke compositie en qua belichting en
scherpte niet aan de minimum voorwaarden voldoet.
De beste foto is vaak de foto die op een eenvoudige maar krachtige
manier een verhaal kan vertellen, een emotie toont, de sfeer van dat moment
vastlegt en de kijker een langere tijd kan boeien. Vang de essentie, toon niet
meer of minder dan nodig is om het verhaal te kunnen vertellen en wees niet bang
een tijd door te brengen bij je onderwerp. Voor de compositie denk even aan de
regel van derden die vaak toegepast wordt bij fotografen en schilders. Probeer
niet teveel elementen in je foto te vangen, een voorwerp duidelijk naar voren
brengen levert vaak de beste foto’s op.
De bedoeling van de bespreking is om een goede foto te bespreken, zodat
je deze in de toekomst nog beter kan maken. Je foto mag niet langer dan 3 maanden geleden gemaakt zijn.
Veel plezier toegewenst! Fototeam
Beoordeel dit blog
12-04-2013
17) Tuur1934 - gezien vanuit de duinen
Exif gegevens:
-Sluitertijd: 1/320
-Diafragma opening: f/14
-ISO waarde: 200
-Belichtingscompensatie EV: -
-Lichtmeet methode: auto exposure
-Flits: n.v.t.
-Lens: 78 mm (Max aperture f/4)
1.Techniek:
- Scherpte: redelijke scherpte maar kan beter. Mogelijk door het verkleinen en de mindere resolutie is er minder scherpte, na verscherpen met een fotobewerkingsprogramma is een mogelijkheid.
- Achtergrond: achtergrond wordt hier bepaald door de Pier van Blankenbergen en een strakke blauwe lucht. Mooi geplaatst
- Contrast: mooie contrasten in de foto. Duidelijk verschil tussen de duinen en de lucht. Het onderwerp de Pier steekt mooi af tegen beide.
- Kleur: natuurlijke en mooie kleuren
- Diafragma en sluitertijd: Goed gekozen diafragma en sluitertijd. Daarom denk ik dat de iets mindere scherpte komt van het verkleinen en dat een beetje nascherpen wonderen doet.
- Belichting: De foto is uitstekend belicht.
2. Compositie: Goed gekeken bij de compositie, 2/3 land, 1/3 lucht en het hoofdonderwerp op een sterk punt. Het enige minpuntje zijn de lange steelplanten vooraan die de aandacht van het geheel wat wegnemen.
3. Belichting: Goede belichting zonder onder- of overbelichting.
4. Creativiteit: Een mooie diepte in het beeld door het verloop van duinen naar strand en de pier in de verte
Bemerking: Indien u de gelegenheid heeft om hier s morgens of s avonds terug te keren tijdens het gouden of blauwe uurtje ga je nog een prachtiger beeld kunnen schieten. De prachtigste belichtingen voor landschapsfotos schiet men omstreeks deze tijd. Echt eens doen, je gaat er een top foto aan overhouden.
Ook goed kijken wat er vooraan in uw beeld komt bij een landschapsfoto. Bepaalde zaken kunnen bepalend zijn andere zoals hier de steelplanten storend.
Exif gegevens: -Sluitertijd: 1/200 -Diafragma opening: f/7,1 - ISO waarde: Belichtingscompensatie EV: + 2/3 -Lichtmeet methode: meervlaks - Flits : n.v.t. -Lens : 18 mm (35 mm equivalent:27 mm)
1.Techniek: - Scherpte: alles lijkt goed scherp. - Achtergrond: het landschap is goed weergegeven, het kasteel is verdoken en heel klein weergegeven. - Contrast: tamelijk goed, gezien het standbeeld zich in de schaduw bevindt kan het verschil tussen schaduw en lichtpartijen nog iets beter weergegeven worden. Kan ook te maken hebben met een beeldscherm dat niet precies gekalibreerd is en te donker ingesteld is zodat je de indruk krijgt dat er meer contrast aanwezig is! (zie correctie in bijgevoegd voorbeeld) - Kleur: goed - Diafragma en sluitertijd: voor landschapsfotografie zijn de hier gekozen instellingen niet de betere om een maximale kwaliteit te kunnen waarborgen. Iso 1000 gebruik je enkel wanneer het echt niet anders meer kan, m.a.w. bij heel duistere weersomstandigheden waarbij je uit de hand moet fotograferen omdat je geen statief bij hebt!
In dit geval was het eventueel een goede optie geweest om op deze zonnige dag en bij gebrek aan een statief te fotograferen met de gebruikte lens (waarschijnlijk met beeldstabilisatie) en mits een stevige hand te kiezen voor de volgende instellingen. Hier even omgerekend om ongeveer dezelfde belichting te bekomen: Iso 200 - 1/20- f8 en 1 of 2 stops sluitertijd compensatie via beeldstabilisatie geeft ons een sluitertijd equivalent van 1/40 of 1/80. Voor het bekomen van topkwaliteit bij landschapsfotografie, werk je best met een stevig statief, opgeklapte spiegel of liveview en een afstandsbediening met of zonder draad! Lees testen op het internet over de gebruikte lens om uit te vinden welk diafragma het meest geschikt is om de beste resolutie te bekomen.
- Belichting: ongeveer goed, lichtjes overbelicht op het kasteel en het gras dat een beetje fel is, dit kan eenvoudigweg gecorrigeerd worden door de hoge lichten wat in te tomen, in Lightroom merk je dit goed aan het histogram dat rechts oploopt, (correctie zie bijgevoegd voorbeeld) de keuze voor EV + 2/3 was hier overbodig en heeft voor overbelichting gezorgd.
2. Compositie: Je koos voor de titel landschap met zicht op kasteel daarmee suggereer je dat het kasteel een voorname plaats in de foto inneemt maar de kijker moet vrijwel een vergrootglas bij zich hebben om daarvan een klein stukje te kunnen zien. Titels kunnen misleidend zijn maar als je ze geeft zijn ze wel belangrijk en in dit geval was dit misschien niet de beste keuze.
De plaatsing van het standbeeld op een sterke lijn is goed met als tegenpool het groepje imposante bomen aan de overzijde van de waterpartij die zich eveneens op een sterke lijn bevinden. Het niveau van het watervlak is niet horizontaal, dit merk je aan de oever, recht voor en aan de overkant van de waterpartij die in stijgende lijn oploopt.
Als geheel is de compositie niet helemaal geslaagd omdat er mogelijk een beter standpunt gevonden kon worden waarbij zowel het standbeeld als het kasteel een betere positie konden innemen in het formaat en zo de titel van de foto meer eer aan doen. Niettegenstaande het kasteel zo klein in beeld is trekt het ferm de aandacht want het oog van de kijker dwaalt daar steeds naartoe en dit maakt de foto zoals hij hier voorgesteld is eerder onrustig. Een derde element in een compositie kan een magistrale zet zijn op voorwaarde dat alles in evenwicht is!
Maak even de volgende oefening: bekijk de foto met het kasteel, blijf een tijdlang naar de foto kijken en registreer welk reflex je oog maakt, daarna doe je hetzelfde met de foto zonder het kasteel, merk je het verschil, zonder kasteel is de afbeelding eenvoudiger en straalt meer rust uit! (zie bijgevoegd voorbeeld)
3. Belichting: een goede verdeling tussen schaduw en lichtpartijen maakt een foto altijd interessant en daarin ben je geslaagd! 4. Creativiteit: erg creatief zijn met dergelijke fotos kan maar dan moet je kiezen voor een originele invalshoek of een specifieke lens, in dit geval is het een weergave van de omgeving die tamelijk goed in beeld gebracht is.
Bemerking: wanneer je een landschap fotografeert met op de voorgrond een groot voorwerp dat we normaliter als recht beschouwen, (vb. In dit geval de sokkel van het standbeeld) dan is het ook wenselijk om dit correct weer te geven anders lijkt dit erg vreemd in het geheel. Een rotsblok met vrije contouren zou heel anders overkomen en zeker niet storend werken, vaak wordt er een vrije vorm gebruikt bij landschapsfotos die gemaakt zijn met lenzen met extreem grote hoek om zo een compositie stevig op te bouwen vanaf de voorgrond. (rotsen, keien, een plantje enz.) De correcties tonen de delen buiten het zwarte kader die na correctie van de lijnen verloren gegaan zijn, daarmee moet je rekening houden tijdens de opname! Groetjes, Vonny
Exif gegevens: - Sluitertijd: Auto exposure,
Aperture-priority AE, 1/60 sec, - Diafragma opening: F/7.1 - ISO waarde: 400 - Belichtingscompensatie EV: nvt - Focus: At 1.1m,
with a depth of field of about 46cm,
(from about 18cm
before the focus point to about 28cm
after) - Flits: On, Red-eye reduction,
Return not detected - Lens: 28-300 mm f/3.5-5.6 and Shot at 28 mm (35mm film equiv: 42mm)
1. Techniek: - Scherpte: perfect van voor tot
achter - Achtergrond: zeer rustig, mooi
van kleur en prachtig passend bij het tafelblad - Contrast: uitstekend, de blouze
van Alain steekt mooi af tegen de achtergrond - Kleur: goed; de stoelleuning,
muur en het tafelblad hebben ongeveer dezelfde kleur, wat het geheel tot een
zeer rustige foto maakt - Diafragma en sluitertijd: tezamen
met een redelijk hoge Iso waarde komt hier een scherpe plaat uit voort, goede
keuze - Belichting: is goed, door het
gebruik van de flits
2. Compositie: is goed te
noemen voor dit onderwerp, rustig en wel overwogen
3. Belichting: Door gebruik
te maken van de flits, zie je slagschaduw op de foto. Deze is in dit geval niet
storend
4. Creativiteit: Janneken
gaat op pensioen; er zullen vast veel personen op de receptie (?) aanwezig
zijn geweest waarmee ik maar wil zeggen, dat er snel gehandeld moet worden,
want het moment supreme is zo voorbij. Door snel te handelen valt de creativiteit
soms wat lager uit, maar dat is in dit geval geen enkel probleem.
Bemerking: Een mooie foto ter herinnering
aan deze dag. De foto is zo scherp dat je de agenda bijna kunt lezen. Al met al een prettige foto
1. Techniek: - Scherpte: mooie scherpte overal op de bloem, de
bloemknoppen mooi meegenomen via het diafrafragma
- Achtergrond:effe één kleurige
achtergrond - Contrast: goed contrast van de bloem
t.oz. van de achtergrond - Kleur: mooie kleur, mijn vermoeden is
dat de bloem een beetje meer violet is
- Diafragma en sluitertijd: goed
diafragma gekozen, via statief vermoed ik is de sluitertijd opgelopen tot 3.2
sec. - Belichting:
evenwichtige belichting
2. Compositie: voor mij een goed gekozen
compositie. Duidelijkheid over wat het onderwerp is zonder storende factoren. 3. Belichting: egale belichting, een
tikkeltje neiging tot overbelichting op de bloemknop.
4. Creativiteit: gekozen voor een
veilige opname en compositie, technisch goed uitgevoerd. Een tikkeltje
roos-oranje zweem.
Bemerking: geen grote opmerkingen, dezelfde bloem zou ik
eens graag zien voor een licht grijze achtergrond, vooral om de verandering van
de kleur te zien. De kleur van de achtergrond zorgt hier voor een lichte zweem
over de bloem. Kijk vooral naar de gedeelten in het hart van de bloem die wit
zouden moeten zijn.
1. Techniek:
- Scherpte: alles lijkt goed scherp
- Achtergrond: vormt hier een geheel waarbij alles scherp weergegeven is
- Contrast: goed
- Kleur: goed
- Diafragma en sluitertijd: goed gekozen, heel waarschijnlijk is de foto
genomen met de camera op een statief
- Belichting: heel goed want door de ramen is nog detaillering van buiten te
zien, onder deze omstandigheden is het niet altijd gemakkelijk om een
evenwichtige belichting te bekomen maar daar ben je wel in geslaagd.
2.
Compositie:
het is nooit gemakkelijk om binnenin een
gebouw een goede weergave van dit wat je met je ogen ziet weer te geven. Met
een groothoek krijg je meestal vervormingen,soms pakt dit zeer gunstig uit, soms ook niet en heeft men vaak te maken
met elementen die eerder storend optreden. In je foto merk ik dat je een poging
deed om en symmetrische opname te maken en dikwijls is dit een goede keuze maar
daar ben je nu enkel gedeeltelijk in geslaagd. Je kan dit best merken aan de
ramen die ongelijk zijn, betonbalk aan het plafond die schuin loopt, ook de
vloer ligt rechts hoger, dit zijn zaken dat iemand met een geoefend oog vlug
opmerkt en die vermeden kunnen worden. De foto maakt duidelijke een draai naar
rechtsboven en dit oogt vreemd!
3.
Belichting: het
licht dat langs de ramen geprojecteerd wordt in de ruimte zorgt voor een mooie
sfeer, dit heb je gezien en behouden, goed gedaan. 4. Creativiteit: erg creatief zijn met
dergelijke fotos kan maar dan moet je kiezen voor een originele invalshoek, in
dit geval is het meer een getrouwe weergave van het interieur. Bemerking:
In het
voorbeeld hieronder merk je dat de foto rustiger geworden is door de nieuwe
uitsnede en de correctie van de verticale en horizontale lijnen. Hierdoor zijn
er ook enkele storende elementen uit het beeld verdwenen zoals het opvallend
rode object dat onnodig de aandacht trekt, spijtig dat de fototas daar nog steeds
aanwezig is! Door het accent dat in je foto op de tafels in de voorgrond ligt
te verleggen naar de centrale tafel en die laatste wat op te lichten, is de
balans in de foto beter voelbaar geworden en is er meer dieptewerking ontstaan.
-Sluitertijd: 1/320 -Diafragma opening: f/11 -ISO waarde: 200 -Belichtingscompensatie EV: 0/0 - Lichtmeet methode: gemiddelde
meting met nadruk op het midden -Flits : n.v.t. -Lens : 40 mm (35 mm
equivalent: 60 mm) 1.Techniek:
- Scherpte: zeer scherpe foto!
- Achtergrond: goed want in een dergelijke foto moet alles scherp weergegeven
worden
- Contrast: goed evenwicht onder deze omstandigheden van felle verlichting
- Kleur: correct weergegeven, mooie levendige kleuren
- Diafragma en sluitertijd: een correcte keuze om een goede dieptescherpte te
bekomen, omdat de minimum Iso-waarde bij Nikon 200 is kon je ook niet lager
instellen
- Belichting: goed, zowel de lichtste tonen als de diepste schaduwen vertonen
op het eerste zicht nog doortekening hoewel, de witte muur is hier heel fel! Bij het bekijken van het histogram in
Lightroom merk ik dat er een beetje overstraling (clipping) is van de hoge
lichten. (te zien aan het heuveltje dat tegen de rechterzijde oploopt) Door het
schuivertje van de hooglichten een beetje naar links te verplaatsen (-20) zie
je direct het effect dat dit heeft op de witte muur links van de afbeelding, er
komt meer detaillering naar voren en dit wordt dan een stuk beter. Een foto
maken op een tijdstip waarop de belichtingswaarden de capaciteit van de sensor
overschrijden is geen ideaal opnamemoment, hier was het kantje boordje! 2. Compositie: goed gekozen standpunt met een
inleiding via de struik en het gebouw aan de linkerkant, het opvallend
felgekleurd gebouw rust op een sterke lijn met daarachter de toren van de kerk dat
ook goed geplaatst is. Samen met de mooie weerspiegelingen in het water lijkt alles
te kloppen in dit beeld om een aangenaam overzicht te geven van dit stadszicht
van Gent
3. Belichting: aangenaam, de foto werd genomen om
11.54 uur, zeker niet het beste moment van de dag om een zeer mooie sfeervolle belichting
te mogen verwachten
4. Creativiteit:
een aangename
vakantiefoto die het stadstafereel getrouw weergeeft zonder meer
Bemerking: Snel kreeg ik het gevoel dat de
gebouwen niet helemaal recht staan, met een geoefend oog merk je dit direct aan
het dak van de kerk en het wit gebouw rechts dat naar beneden helt, ook het
watervlak laat dit zien, dit kan men corrigeren!
Met een 40 mm lens (60 mm equivalent voor 35 mm) is het beslist niet eenvoudig
om gebouwen die zowel dicht als veraf gelegen zijn min of meer getrouw weer te
geven zonder correctie in de nabewerking.
- Scherpte:
Het kopje van het hertje is mooi scherp - Achtergrond:
door gebruik van diafragma f5.3 is de achtergrond mooi wazig (DOF). Het hertje
komt volledig los van de achtergrond. Samen met de Iso 200 is dit een goede
keuze geweest, je had voldoende lichtinval - Contrast: Goed contrast tussen de achtergrond
en het object, het hertje
- Kleur: De kleur van de achtergrond ziet er natuurlijk uit. De kleur
van het hertje is niet natuurlijk, deze zou je vrij gemakkelijk, wat warmer
kunnen maken. Ik zie dat je Photoshopt met CS5 en ook Lightroom gebruikt - Diafragma
f5.3 tegen Iso 200: is een goede keuze - Belichting:is voor een snel te nemen foto goed te noemen
2. Compositie: Voor dit thema (valt onder dierenportret) een prima
keuze waarin kleine verbeteringen zouden kunnen als je een model had wat mee
wilde werken. Daar dit niet het geval is, moet je het er mee doen. Je sneed de
foto bij op juiste wijze, het rechter oog op de foto ligt zo goed als op de
samenkomst van sterke lijnen 1/3-2/3e regel. Het dier kijkt recht in
de lens, hierdoor ontstaat er de juiste chemie tussen mens en dier
3. Belichting: is goed, je ziet nog net wat natuurlijk strijklicht op
snuitje en hals, waardoor deze de nadruk krijgen 4. Creativiteit: Een rustige
dierenfoto die wat saai overkomt immers zo zijn er 12 in een dozijn. Uiteraard
is er een groot verschil tussen fotografie in bijvoorbeeld een Zoo of tuin of
in het wild (de vrije natuur). Geduldig zijn is bij dierenfotografie een must!
Bemerking:
Deze
fotografievorm vereist veel geduld en afzien bij zowel koude als warme
temperaturen. Lees ook eens op: http://www.dierenfotografie.nl/
-Sluitertijd:
1/250
sec -Diafragma
opening: f/8 -ISO
waarde: 110 -Belichtingscompensatie
EV: 0 -Lichtmeet
methode: auto exposure -Flits: n.v.t. -Lens: 18-105 mm f/3.5-5.6
- Shot at 66 mm
1. Techniek:
- Scherpte: door de gringe resolutie nog moeilijk te beoordelen maar
de scherpte is zeker niet optimaal
- Achtergrond: bleke lucht en
rommelige achtergrond, schuren en bomen
- Contrast: minder goed - Kleur: kleuren zijn in orde
- Diafragma en sluitertijd: goed gekozen
diafragma en sluitertijd - Belichting: kon meer contrast opleveren, vooral in de
lucht
2. Compositie: Niet echt een goede
compositie. De foto komt zeer rommelig over door de boom vooraan, de warrige
achtergrond. Een uitsnede van deze foto zou een iets betere compositie
opleveren. Bij dit type foto is het beter het hoofdonderwerp af te zonderen.
Ook bomen, struiken en in dit geval de wazige grassen op de voorgrond leiden de
ogen af van het eigenlijke onderwerp. Deze zijn zeker te mijden indien ze niet
het hoofdonderwerp zijn. U zond voordien nog fotos in waar takken en struiken
zich binnendringen in het beeld.
Dit heb
ik in een crop afgezonderd. Ook hierbij valt de onscherpte en beperkte
resolutie op. De schuren heb ik er uitgevaagd voor een rustigere achtergrond.
3. Belichting: de lucht had voor een
beetje meer contrast kunnen zorgen, spotmeting kan helpen.
4. Creativiteit: Gewoon een foto
genomen zonder echt hetgegeven in je op te nemen. In feite een beginners fout.
Bemerking: Vooral goed kijken, een compositie maken, door
bv eens een vierkant te maken met de vingers en zo u belangrijktste onderwerp
af te zonderen. Daarna pas afdrukken.
De zoomlens kan u gebruiken, u verplaatsen naar
uw onderwerp is nog een betere keuze.
Exif gegevens: - Sluitertijd: 1/60 - Diafragma opening: f/8 - ISO waarde: 1000 - Belichtingscompensatie EV: -1/3 - Lichtmeet methode: gemiddelde
meting met nadruk op het midden - Flits : n.v.t. - Lens : 50 mm (35
mm equivalent: 75 mm)
1. Techniek:
- Scherpte: zeer scherp!
- Achtergrond: goed, rustig, neutraal, niet te fel.
- Contrast: goed.
- Kleur: correct weergegeven, aangename huidskleuren
- Diafragma en sluitertijd: correcte keuze, er waren beslist andere
alternatieven die aan het beeld meer intimiteit kunnen geven. Met een f/1,8
objectief heb je veel meer mogelijkheden, kiezen voor f/8 is een veilige optie
maar niet de meest creatieve. Met een groter diafragma beperk je de scherptediepte
rondom het hoofdonderwerp en gezien het zijaanzicht van de hoofden kan dit hier
optimaal benut worden want zie hoe de trui van de moeder nu een heel
dominerende rol gaat spelen in de foto en dat is toch spijtig.
- Belichting: goed voor wat het grootste gedeelte van de foto betreft, het fel
licht dat op het voorhoofd van de moeder valt is hier minder flatterend. Beide
mensen naar het licht keren kan betere resultaten opleveren i.v.m. een
gelijkmatige uitlichting van het onderwerp ofwel gebruik maken van een
invulscherm om de gezichten beter op te lichten.
Je kon natuurlijk ook opteren voor een invulflits maar daarmee doe je vaak de
sfeer teniet, er zijn mensen voor en evenveel tegen, een keuze die je zelf moet
maken. 2. Compositie: de mensen zijn beslist niet
onaangenaam geplaatst in het formaat, de diagonale lijnen tussen de monden en
ogen zijn goed, het mocht eventueel nog iets meer zijn.
Er zijn enkele zaken waaraan extra aandacht gegeven kan worden, details die aan
je foto meer uitstraling kunnen geven. (lees verder onder bemerkingen)
3. Belichting: ingetogen omdat de belichting van
links komt, achter de mensen ligt en enkel het voorhoofd van de moeder oplicht,
in dit geval is dat eerder een min dan een pluspunt.
De gekozen belichting maakt dat er weinig glans aanwezig is in de foto.
Kiezen voor een iso waarde van 1000 is niet ideaal om de beste definitie bij
close-up fotos van mensen te bekomen en zeker niet nodig als je met een groter
diafragma kan werken, bij waarden van 100, 200 of 400 blijven is een betere
keuze voor portretten.
4. Creativiteit:
beslist een foto
die een verhaal vertelt, spontane actie en op dit vlak is het vast een geslaagde snapshot!
Bemerking: in de oren van een model snijden is
esthetisch gezien geen goede oplossing, ofwel laat je die er volledig op of laat
je die weg. In een close-up foto van twee mensen is het altijd beter om ze
dichter bij mekaar te plaatsen, hier is dit net een beetje te ver om de
intimiteit tussen beiden nog sterker te laten lijken. In de haren snijden doe
je best door een flink stuk weg te laten anders lijkt dit alsof er net een
schijfje ontbreekt.
Wanneer
je mensen in profiel fotografeert is de stand van de hoofden belangrijk ten
opzichte van dit wat je wel of niet ziet van het oog dat minder goed zichtbaar
is voor de camera. Nog net iets zien lijkt minder aantrekkelijk, hier was het
misschien een optie geweest om niets te zien van het tweede oog van de moeder.
(ook de wimpers niet) Van het kind konden beide oogjes net iets beter in beeld
komen mits de opnamehoek een klein beetje naar rechts te verplaatsen.
Een delicaat gegeven, allemaal geen absolute waarheden maar beslist de moeite
waard om er even bij stil te staan en na te denken over de esthetische zijde
van dergelijke portretten.
Als snapshot is de pose geslaagd, als portretfotografie minder!
Exif gegevens: - Sluitertijd: 1/4 sec - Diafragma opening: F5,6 - ISO waarde: 200 - Belichtingscompensatie EV: 0 - Lichtmeet methode: Spot - Flits: n.v.t. - Lens: 17 85 mm shot at 85 mm
1. Techniek: - Scherpte:
Niet van toepassing op het onderwerp, de contouren zijn scherp. Ik denk dat je
een statief hebt gebruikt
- Achtergrond: N.v.t.
- Contrast: Goed contrast tussen de
achtergrond en het object, de fotografe. Dit is noodzakelijk bij silhouet
fotografie. Pas op voor overbelichting door de lamp/schijnwerper
- Kleur: De kleur van de achtergrond lijdt niet af en is prima gekozen. Ik
vermoed dat er met een grote lamp of schijnwerper is gewerkt in je fotoklas,
welke links onder stond opgesteld en gericht was op plm. 1,5 meter hoogte tegen
de muur. Het licht is erg fel, waardoor er een zweem licht komt op de achterkant
van de trui van de fotografe, op het toestelscherm en lichtjes op haar handen.
Bij silhouet fotografie is het de bedoeling dat het silhouet volledig zwart is,
zonder kleur of textuur zolang het maar herkenbaar is. En herkenbaar is het
wel. Voor een lesfoto gemaakt in fotoklas is dit een prachtig voorbeeld.
- Diafragma: F5,6 tegen Iso 200:
hier had je best n wat kleiner diafragma mogen gebruiken (grotere waarde)
bijv. F8 of F11, namelijk een kleine waarde geeft een grote lichtinval en die
willen we hier juist niét - Belichting:
Lichte vlek links onder in de trui. Niet
moeilijk aan te passen, zeker niet als je RAW fotografeert evenals de zeer lichte
overbelichting van de muur achter haar
2. Compositie: Voor dit thema (silhouet fotografie) een prima keuze waarin
kleine verbeteringen zouden kunnen. Je had haar wat (meer?) opdrachtjes mogen
geven bijv. vingers wat meer uiteen, camera iets verder van haar gezicht. Het
silhouet was dan wat groter, ruimer geweest, de regels van derden toegepast. Als je naar de thumbnail kijkt, zie je net iets te veel 'leegte' in je foto. De fotografe kijkt van links naar
rechts het beeld uit met meer dan voldoende ruimte voor haar
3. Belichting: Aangezien je prioriteit op sluitertijd stond, is het diafragma
vermoed ik hier automatisch door jouw camera op aangepast. In dit specifieke geval had je
beter de prioriteit op diafragma (f8 of F11) kunnen zetten
4. Creativiteit: De fotografiecursus die je volgt zal zeer leerzaam zijn. Kan
je tijdens het fotograferen aanwijzingen vragen of moet je de eigen
creativiteit aanboren? In dat laatste geval is het raadzaam eerst goed te
overdenken wat je wil zien op je uiteindelijke foto. Neem de tijd, je kunt het
en het zal de creativiteit ten goede komen!
Bemerking: Probeer nog eens wat te
oefenen als dat kan. Silhouetfotografie is een leuke tak van onze fijne hobby
Exif gegevens: - Sluitertijd: 5 sec - Diafragma opening: F22 - ISO waarde: 200 - Belichtingscompensatie EV: 0 - Lichtmeet methode: Auto Exposure - Flits: n.v.t. - Lens: 44mm telelens 1.Techniek: - Scherpte:
moeilijk te bepalen daar alle voorwerpen zich ver op de achtergrond bevinden.
Ik denk wel dat u een statief heeft gebruikt, een afstandsbediening is ook een
must. De minste trilling zorgt voor bewegingsonscherpte bij de lange
sluitertijd.
- Achtergrond: Lampen, twee boten,
kleine loods, voor de rest zwart
- Contrast: groot contrast tussen de lampen,
hun weerkaatsing in het water t.o. van de zwarte achtergrond
- Kleur: ik denk dat deze kleur past bij wat je beoogt in dit beeld. Spijtig
heb je geen titel geplaatst wat iets meer duidelijkheid zou geven.
Natriumdamplampen maken alles eentonig van kleur
- Diafragma en sluitertijd: F22 5 sec. - Belichting:
Lichte overbelichting in de
weerspiegeling dit nogal centraal in de foto. Niet moeilijk aan te passen,
zeker niet als u raw fotografeert 2. Compositie: Door de weinig interessante licht weerspiegelingen, waar tevens
geen mooie lijn in steekt gaan mijn ogen priemen naar het schip en loods in de verte.
Ook zorgt het schip in het midden dat er geen rustpunt komt in de compositie.
3. Belichting: Bij nachtfotografie gaat men uit om te starten bij F11, u hebt
F22 gebruikt wat de belichtingstijd serieus heeft opgeschroefd. Vermoedelijk
had je graag de sterretjes rond de lampen. Het kleine diafragma heeft enerzijds
door de hoge sluitertijd en het vele licht op het water meer opgelicht zodat
dit dominant wordt in uw foto, anderzijds toch daardoor een doortekening van de
rest in uw foto.
4. Creativiteit: daar de compositie weinig voorstelt, zou ik daar eens goed
naar kijken alvorens het statief te plaatsen. Een bepaald onderwerp op een
sterk punt zou al voor een groot stuk helpen. Een andere kleur van licht,
natriumdamplampen doen alle kleur verdwijnen uit je foto enz
Bemerking: U moet je zeker niet
laten afschrikken door wat ik hierboven gezegd heb. Vooral kijken naar uw
compositie zoals je deze overdag ook bekijkt en meerdere opnames maken met verschillende
diafragmas, ook eens uw fotoapparaat op bulb zo regel je zelf de
belichtingstijd want elke verlichting s nachts is anders. De Bulb-stand zet de sluiter open zolang de ontspanknop ingedrukt blijft.
1. Techniek: - Scherpte: overal scherp, zie diafragma F8 samen
met de 50mm van de lens
- Achtergrond: n.v.t.
- Contrast: tussen de lucht en het
staketsel, witte balustrade en de plankenweg die het oog leidt naar het donkere
vlak van het staketsel in de verte - Kleur: een grijzig weer die de kleur
van lucht en zee laat samensmelten. Door dit gegeven krijg je een weinig
opbeurende foto - Diafragma en sluitertijd: zijn een
juiste keuze volgens mij, gezien de gegevens van de hoeveelheid licht dat
aanwezig is misschien ISO400 instellen, dit verbeterd ook de scherpte - Belichting: de curve neigt naar hig-key met de berg
van de curve naar rechts. Op zich niet erg maar rechts heb je een stuk zonder
beeld informatie.Door
de witte driehoek wat op te schuiven van rechts naar links tot aan het begin
van de berg krijg je een wat heldere foto. De iets wat heldere lucht gaat dan
beter contrasteren met het staketsel. 2. Compositie: is goed doordacht, je
krijgt meerdere mooie volglijnen voor het oog, deze begint vooraan op het
loopvlak en via de balustrade, persoon en vogel op de lampen kom je aan he
gebouw in de verte. De enkele scheepjes laten je in de verte turen. Goede
dieptewerking en duidelijk wat het onderwerp is.
3. Belichting: Indien je met raw
werkt, zal je door het contrast wat te verhogen de opening in de curve kunnen
dichten. Je foto verhelderen en meer contrast verkrijgen.
4. Creativiteit: Bij een andere
weersgesteldheid zou dit een veel mooier beeld opleveren.
Bemerking: Nu zulke grijze lucht is ook geen nadeel
want ideaal om eens mensen te fotograferen of zaken meer in detail. Aan zulke
pier is daar geen gebrek aan denk ik. De lucht kun je erbij nemen als ze blauw
kleurt met mooie wolkjes.
1. Techniek: - Scherpte:Deze foto is reuze scherp, zowel links als rechts - Achtergrond:
Een vlakke lichtblauwe wolkenloze hemel, past er mooi bij -
Contrast: 'n Mooie contrastrijke foto, aangenaam om de balans van de diverse kleuren te zien -
Kleur: Er is een fijne nautische sfeer aanwezig met een juiste doortekening - Diafragma en sluitertijd: correct gekozen voor
het onderwerp, alles staat er scherp op - Belichting: Prima
2. Compositie: De compositie is zeer netjes opgebouwd. Het scheepje vaart de juiste kant op. Het water beslaat 1/3 deel van de foto. De mast staat op de sterke lijn. Je ogen blijven dwalen, een goede verdeling binnen het kader
3. Belichting: Een kleurrijke foto met 'n correcte belichting
4. Creativiteit: Goede
sfeerfoto, je wenst je aan boord van het scheepje
Bemerking: er valt weinig tot niets negatief over deze foto te zeggen, gewoon een mooie foto, vanaf de vissersmannen op de pier tot en met de meeuwen aan de hemel
Exif gegevens: - Sluitertijd: 1/400" - Diafragma opening: F11 - ISO-waarde: 200 - Belichtingscompensatie EV: +/1 - Lichtmeet methode: gemiddelde
meting met nadruk op het midden - Flits: n.v.t. - Lens: 29.0mm (35 mm equivalent: 43.0 mm)
1. Techniek: - Scherpte:al is de foto scherptoch is de algemene indruk niet zo en eerder flets te noemen door gebrek aan doortekening - Achtergrond: In dit geval is de mooie wolkenhemel goed gekozen! - Contrast: Weinig contrastrijke foto, het voornaamste contrast ligt op het stukje schuine weg in de voorgrond, dit trekt onnodig veel de aandacht van de kijker weg van dit wat belangrijk is in de foto en zich verderop afspeelt - Kleur: Er is een mooie sfeer aanwezig in de foto maar dit komt niet volledig tot uiting wegens te weinig doortekening, daarvoor zijn de kleuren niet voldoende aanwezig - Diafragma en sluitertijd: correct gekozen voor het onderwerp - Belichting: Al ziet het histogram er gebalanceerd uit, de keuze van een belichtingscompensatie van +1 is een beetje vreemd, 0/0 zou waarschijnlijk een meer contrastrijke foto opgeleverd hebben. In dergelijke gevallen is het raadzaam om eventueel drie opnamen te maken met EV -/1, 0/0, +/1 en deze te vergelijken
2. Compositie: het hoge gebouw is goed geplaatst in het formaat, de horizontale splitsing van zee en land in twee gelijke delen is minder gelukkig, vooral omdat het deel gevormd door de schuine weg op de voorgrond weinig bijdraagt tot een evenwichtige compositie. Een volledig horizontale strook op de voorgrond zou mogelijk een heel ander effect gehad hebben door, de opeenstapeling van horizontale vlakken
3. Belichting: Een sfeervolle foto in tegenlicht, toont aan dat de auteur een bewuste keuze gemaakt heeft om aan zijn foto een meerwaarde te geven
4. Creativiteit: Goede sfeer, verder gewoon
Bemerking:
wat ook opvalt
is dat het gebouw recht staat maar de horizon niet vlak is, naar de rechterkant
loopt het water opwaarts, dit kan je voorkomen door de foto recht te trekken
met behulp van een bewerkingsprogramma.
Een correct idee van kleur en contrast kan je enkel bekomen met een goed
beeldscherm dat regelmatig gekalibreerd is, vandaar dat het voor sommigen
misschien vreemd kan lijken om daarover opmerkingen te krijgen maar het is een vaststaand
feit!
Exif gegevens: -
Sluitertijd: 1/20 -
Diafragma opening: f11 -
ISO waarde: 200 -
Belichtingscompensatie EV: 0 -
Lichtmeet methode: spot -
Flits: n.v.t. -
Lens: 18-200 mm f/3.5-5.6 - Shot at 130 mm
1. Techniek:
- Scherpte: overal scherpte, zie diafragma -
Achtergrond: vage achtergrond in dezelfde kleurtinten als de voorgrond -
Contrast: onderwerp, de watervogels contrasteren nog een beetje met het
geheel, mede door het licht dat op hen valt -
Kleur: correct kleurgebruik. Weinig combinatie van kleuren, Het geheel
komt nogal grijs over. -
Diafragma en sluitertijd: F11 gebruikt voor overal scherp. De
sluitertijd is hierdoor aan de lage kant om dieren of vogels te fotograferen.
Toch nog een redelijke scherpte, wel niet optimaal. Het diafragma vergroten,
zou uw snelheid op drijven -
Belichting: Belichting is passend bij dit onderwerp maar geeft weinig
contrasten 2. Compositie: Gekozen
voor 2/3 vijveroppervlak en 1/3 bomen wat op zich wel goed is. Het onderwerp de
vogels bijna in het midden geplaatst van het 2/3 oppervlak. Door het verder
ontbreken van elementen in dit beeld is de dieptewerking zeer beperkt. Niet
echt een spetterende compositie 3. Belichting: de
curven zijn in het midden samengedrukt, u vindt deze met leegtes langs links
voor de zwarten en rechts voor de witten. Dus een smalle hoge berg in het
midden. Gevolg een zacht beeld met weinig contrast
Uw
ISO verhogen samen met het diafragma vergroten zou een scherpere foto kunnen
opleveren met iets meer contrasten. Uw Nikon kan dit wel aan denk ik. Een groter
voorwerp op de voorgrond zou uw berg in de curven meer spreiden naar links en
rechts
4. Creativiteit: Bemerking:
De foto oogt wel zacht maar toch een nogal grijzige foto zoals er velen worden
gemaakt. Niet echt speciaal en de compositie is ook niet dat. Het licht op de
vogels geeft nog iets van sfeer.
Liever
had ik een vogel of ander voorwerp gezien op de linker of rechter voorgrond met
een hoog contrast of scherpte. Hier zou u achtergrond veel beter bij passen en tot
meer effect resulteren. Nog een verder afgelegen element, watervogels of een
boompje in het water zou een sterker diepte gevoel geven in je beeld.
Exif gegevens:
- Sluitertijd: ¼ sec
- Diafragma opening: F7.1
- ISO waarde: 800
- Belichtingscompensatie EV 0/0
- Lichtmeet methode: punt
- Flits: off, did not fire
- Lens: 17-85mm op 17mm
1. Techniek:
- Scherpte: beslist goed scherp op alle delen van de foto
- Achtergrond: n.v.t.
- Contrast: Goed, ietwat donker
- Kleur: n.v.t. of n mooie omzetting van kleur naar zwart/wit
- Diafragma en sluitertijd: het diafragma is hier goed gekozen als het zoals
ik vermoed de bedoeling was om zoveel mogelijk scherptediepte te verkrijgen
- Belichting: is goed voor wat de
keuze van de instellingen betreft en wat via het histogram weergegeven is geeft dit nog een redelijke evenwichtigheid aan
2. Compositie:
Het kader is prachtig gevuld, de blik gaat mooi over de leuning en de treden
van de trap helemaal naar beneden om op de tegels van de vloer te eindigen.
Helaas kan ik niet ontdekken, wat het ding onder aan de trap is
3. Belichting:
De belichting (lichtmethode stond op punt) geeft mooi de sfeer van deze
wenteltrap weer, er zijn zeldzaam weinig delen over- of onderbelicht, waardoor
er een rustig beeld wordt gecreëerd. Wel oppassen voor overbelichting in de
lichte delen
4. Creativiteit:
Een interessante foto door een goede benadering van het onderwerp met deze
rustige compositie
5. Bemerkingen:
Jammer dat deze foto al bijna 1,5 jaar
geleden genomen is, inmiddels heeft u een heleboel nieuwe fotos kunnen nemen
en daarvan geleerd
Pas op met overbelichting, probeer te
spelen met de EV-waarden (lichtcompensatie) de + of - waarde Vriendelijke groet Cijbra
Exif gegevens:
- Sluitertijd:1/5
- Diafragma opening: F32
- ISO waarde: 100
- Belichtingscompensatie EV 0/0
- Lichtmeet methode: -
- Flits: niet afgegaan
- Lens: 18-200mm op 200mm
1. Techniek: - Scherpte: beslist goed scherp op de meest belangrijke delen van de foto, de meeldraden.
- Achtergrond: harmonisch, gevormd door de bloem zelf.
- Contrast: Goed
- Kleur: goed maar toch een blauwe schijn die teveel overheerst, dit doet niet erg natuurlijk aan.
- Diafragma en sluitertijd: diafragma is goed gekozen als het de bedoeling was om zoveel mogelijk dieptescherpte te bekomen maar in deze foto heeft dit niet helemaal zijn doel bereikt omdat bepaalde randgedeelten van de foto zodanig scherp zijn dat ze de aandacht van de kern van de foto afleiden.
- Belichting: goed voor wat de keuze van de instellingen betreft en dit wat via het histogram weergegeven is.
2. Compositie: Vrij goed al kon het kader nog beter gevuld worden voor een nog aangenamer aanblik van het geheel.
3. Belichting: onder belichting verstaan we hier de sfeer die het onderwerp in de meest gunstige omstandigheden laat zien. Wat direct opvalt bij het bekijken van de foto is dat het licht niet voldoende op de meeldraden rust waardoor de aandacht afgeleid wordt naar de lichtere delen in de foto.
4. Creativiteit: een goede benadering van het onderwerp met een vleugje eigen inbreng!
5. Bemerking: uit een dergelijke opname kan je meer halen door op enkele zaken te letten.
Beoordeel de belichting goed vooraleer je afdrukt. Door gebruik te maken van minder scherpte en belichting op delen die geen voorname plaats innemen en door het oplichten van het belangrijkste deel van de foto, kan je foto meer uitstraling krijgen en zal het belangrijkste deel de aandacht van de kijker langer kunnen vasthouden.
In de originele foto zijn er vuiltjes en groene vlekjes op de randen die het beeld ontsieren en vermeden kunnen worden. Zware kaders kunnen uitzonderlijk mooi zijn maar teveel is teveel en voegt meestal niets aan de foto toe, integendeel!
Dit
blog is een activiteit van de mailgroep fotografie Hier
worden op aangeven van amateurfotografen fotos besproken
Als je over een bespreking vragen hebt, kan je die rechtstreeks aan de beoordelaar wiens naam onder de bespreking vermeld staat stellen. Je kan de vraag ook stellen door hier op het blog op de "knop" om berichtje achter te achterlaten te drukken en je vraag in te typen. Net als bij het volgen van de lessen mag je pas weer een foto ter beoordeling inzenden, als je vorige besproken is. Veel genoegen en een leerzame tijd toegewenst, fototeam.