Het Genkse stadsbestuur gaat de parkeergelegenheden en problematieken rond mobiliteit nog beter in kaart brengen. Dat zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Michaël Dhoore (CD&V). ‘We hebben hier als stadsbestuur een regierol in en hebben dan ook de taak om te luisteren naar de grieven van onze bewoners. Door alles in kaart te brengen kunnen we bewoners, die bijvoorbeeld kampen met parkeerproblemen, helpen met het zoeken naar oplossingen en alternatieven.’

Petitie en vergadering

Eén van die bewoners die weet wat het is om dagelijks een parkeerplaats te zoeken, is de 36-jarige Natasja Renson. Ze woont in een appartement aan de Kapelstraat in het centrum van Genk. ‘Wat mij vooral stoort, is dat er nog steeds geen mogelijkheid is tot bewonersparkeren. Er is in het verleden wel een petitie geweest en zelfs een vergadering met een afvaardiging van het stadsbestuur. Maar dat zette geen zoden aan de dijk’, zegt de Genkse moeder van twee. ‘Ik steek elke dag zo’n 12 euro in de automaat om te kunnen parkeren. En dan komen er nog regelmatig boetes bij, omdat ik de uren even uit het oog verlies. Ik betaal zo’n 300 tot 400 euro per maand aan tickets en bekeuringen.’

Volgens Michaël Dhoore zijn er voldoende alternatieven in de buurt om gratis te parkeren, maar daar is Natasja het niet mee eens. ‘Als ik een garage wil huren, moet ik bijna een kwartier wandelen en veel aanbod is er niet. Gratis parkeren kan ik op zo’n tien minuten wandelen. Ik zeg niet dat ik voor mijn deur moet kunnen parkeren, maar bewoners zouden – zoals in andere steden – een kaart moeten hebben om in de aanpalende straten hun wagen te zetten. Het beleid van Genk loopt echt achter op andere steden.’

In Sint-Truiden bijvoorbeeld betalen bewoners 75 euro voor een eerste jaarlijkse parkeerkaart en 200 euro voor een tweede wagen. Een peulschil in vergelijking met wat Natasja op een jaar uitgeeft.

‘Ik heb begrip voor de situatie’, zegt de schepen. ‘En we kunnen samen zoeken naar oplossingen. Maar Genk mag je niet vergelijken met steden als Hasselt en Sint-Truiden. Als we alle bewoners een parkeerkaart zouden aanbieden, is er geen plaats meer voor onze bezoekers en kunnen de klanten van de vele handelaars niet meer parkeren.’

‘Bij nieuwbouw legt het stadsbestuur ook al de aanleg van een verplichte parkeerplaats per bewoner op. We zijn echt wel bezig met die materie, maar sommige problemen zijn nu eenmaal eigen aan een bepaalde stad.’