Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
22-10-2013
België loopt miljoenen mis door procedurefout
België loopt miljoenen mis door procedurefout
Een miljoentje meer of minder, we zullen het wel gewoon worden....
Tja wie kijkt daar nog van op,dat crapuul kan zich. Alles veroorloven
Het hof van beroep van Brussel heeft de vervolgingen onontvankelijk verklaard in een zaak van vermeende grootschalige fiscale fraude waarin onder meer prins Henri de Croÿ-Solre terechtstond. Zijn advocaten, Michèle Hirsch en Sophie Vanhaelst, hadden de vrijspraak gevraagd. Het ontdoken bedrag belastingen werd geraamd op 75 miljoen euro. Volgens Groen en Ecolo zet de procedurefout voor de zoveelste keer de ondoeltreffendheid van het antifraudebeleid van de regering in de verf.
Het hof oordeelde onder meer dat de onderzoekers oneerlijke methodes hadden gebruikt.
75 miljoen euro De zaak van vermeende fiscale fraude gaat terug tot 1995. Prins Henri de Cröy-Solre had aandeelhouders overtuigd om hun aandelen te verkopen aan zijn bedrijven, aldus het onderzoek dat werd gevoerd op initiatief van een Antwerpse beambte van de fiscus, die fel werd bekritiseerd door de verdediging. Die bedrijven werden niet geleid door de prins, maar door een 'stroman', Bernard Ouazan, zo blijkt uit het onderzoek.
Via een kasgeldconstructie kon geld uit de vennootschappen worden gehaald zonder er veel belastingen op te betalen. Het ontdoken bedrag belastingen werd geraamd op 75 miljoen euro. De verdediging hield vol dat de financiële manoeuvres van de prins wettelijk waren.
In juni 2012 was prins Henri de Croÿ-Solre in eerste aanleg door de correctionele rechtbank van Brussel veroordeeld tot drie jaar cel met uitstel.
Ondoeltreffend beleid Volgens Groen en Ecolo is de zaak het zoveelste bewijs dat het antifraudebeleid van de regering niet doeltreffend is. "Door een procedurefout vervalt de 3 miljard Belgische frank aan schadevergoeding. Doordat miljardenfraudeurs ermee weg komen, liggen de belastingen veel te hoog voor iedereen", reageerde Groen-Kamerlid Meyrem Almaci op de uitspraak van het hof van beroep.
Cassatieberoep De groenen zullen minister van Financiën Koen Geens vragen of de federale overheid cassatieberoep zal aantekenen, om een nieuwe procedure te gronde te bekomen. "De Antigone-jurisprudentie kan hiervoor een basis leveren. Deze jurisprudentie stelt dat men een procedure-onregelmatigheid moet afwegen tegenover de zwaarte van de feiten, opdat niet de hele procedure overboord wordt gegooid", legt Meyrem Almaci uit.
Vier jonge helden redden bewusteloze man uit brand
Vier jonge helden redden bewusteloze man uit brand
ANTWERPEN/EKEREN/BRASSCHAAT/ KAPELLEN/ WUUSTWEZEL - Vier jonge tieners uit Antwerpen hebben de titel held op zak. Zaterdag liepen ze een brandend flatgebouw binnen en sleurden ze op de vijfde verdieping een bewusteloze man uit zijn flat. Zelf moesten ze ook naar het ziekenhuis voor een zuurstofkuur. We hebben niet nagedacht toen we naar binnen liepen. Op zon moment giert de adrenaline door je lijf.
Een druilerige zaterdag in de Antwerpse Rozemaai, op de grens met Ekeren. Aaron Van Calster (15) uit Kapellen, Anthony Van Hooydonck (15) uit Brasschaat, Kevin Francken (16) uit Ekeren en Bryan Maessen (16) uit Wuustwezel hadden afgesproken om naar het centrum van Antwerpen trekken, toen ze plots rook zagen opstijgen uit een flatgebouw aan de Karel Candaelstraat. Kevin kent dat gebouw. Er wonen vrienden van hem. We zijn zonder nadenken naar binnen gelopen. Eerst hebben we aan de ingang op alle deurbellen geduwd. En heel hard brand geroepen, vertelt Aaron.
Via de brandtrappen van het gebouw stormden ze naar boven. De adrenaline giert door je lijf. Ik was op het tweede een oud vrouwtje aan het helpen, toen ik plots een van mijn maten hoorde roepen: Hier ligt iemand. In de flat op de vijfde verdieping waar het vuur woedde stond de achterdeur naar het balkon open. Ik heb een paar flinke happen adem gepakt en ben de man aan zijn armen naar buiten beginnen trekken, vertelt Kevin. Hij lag op zijn rug en was bewusteloos. Zijn kameraden snelden hem ter hulp. We moesten ons bukken om de dikke rook te ontwijken. Het was een vieze smurrie. We zagen ook niet veel. Een man wiens moeder in de buurt woont, is ook komen helpen, vult Anthony aan. Dat was nodig, want die man woog tachtig, negentig kilo. Wel straf, buiten stonden zeker twintig mensen gewoon te kijken.
Een tiental minuutjes later arriveerden de hulpdiensten. Die haalden het slachtoffer, een vijftiger, met een brancard naar beneden.
Moedig maar gevaarlijk
De man is zwaar verbrand en ligt op de intensieve afdeling van het Stuivenbergziekenhuis. Ook drie van de vier jongens moesten met de ziekenwagen mee voor een zuurstofkuur. Kevin is rustiger gebleven en is naar buiten gegaan om adem te happen. Wij zijn maar door dat gebouw blijven lopen om op de ramen te kloppen van de bewoners. We moesten een masker opzetten om de rook uit onze longen te halen. We zouden het meteen opnieuw doen. Maar dan zouden we het wel anders aanpakken en de brandblussers gebruiken. Die hingen daar, maar door de zenuwen hebben we daar niet aan gedacht. Ach, we zien er geen slechte kant in. Onze ouders wel.
Ik ben gebeld vanop de spoed van het ziekenhuis, vertelt vader Dave Van Calster. Dan denk je meteen: wat een kiekens. Maar ik ben ook wel heel trots. En gelukkig is het allemaal goed afgelopen. In totaal haalden de vier kerels een tiental mensen buiten, de brandweer nog eens zoveel. Het vuur zelf was snel onder controle. Het ging om een vuurhaard in één flat met vooral veel rookontwikkeling, zegt Stef Breesch van de Antwerpse brandweer. Die jongens mogen trots zijn op wat ze hebben gedaan, maar uiteraard moedigen wij de mensen niet aan dat te doen. Het is verstandiger om eerst te informeren of de hulpdiensten al verwittigd zijn.
Aaron en zijn vrienden kunnen alleszins wel leven met de heldenstatus. Als we die man zijn leven gered hebben, willen we hem graag ontmoeten. Nu duimen dat hij het haalt. De brandoorzaak wordt nog onderzocht. Mogelijk gaat het om een wanhoopsdaad.
Wat hebben wij voor een rot rechtssysteem, zo iemand is toch niet meer los te laten in de maatschappij, ik begin mij meer en meer af te vragen of de hoge top van de rechtbanken zelf geen pedofielen zijn, zo licht als die straffen zijn, waarschijnlijk is hij na goed gedrag binnen 1 jaar al op vrije voeten. En kan hij nog eens een paar baby's misbruiken. Zulke lichte straffen geven een signaal dat het allemaal niet zo erg is een kind, laat staan een baby te verkrachten. Het signaal is duidelijk.
Het hof van beroep in Luik heeft een van de cipiers die een baby van vier maanden had verkracht, veroordeeld tot zeven jaar cel. In eerste aanleg kreeg hij vijf jaar.
De twee ex-cipiers werden vervolgd voor verkrachting, schending van de eerbaarheid en bezit van pedopornografische beelden. De feiten kwamen in augustus 2011 aan het licht. Uit het onderzoek bleek dat het koppel onder meer het vier maanden oude kleinkind van een van hen had verkracht. De 62-jarige vrouw werd veroordeeld tot een celstraf van vijf jaar, gedeeltelijk met uitstel. De 54-jarige man, een cipier van de gevangenis van Andenne, kreeg in eerste aanleg vijf jaar cel, maar ging in beroep tegen die uitspraak.
De man heeft de verkrachting steeds ontkend en minimaliseerde zijn aandeel in de feiten. Hij meende bovendien dat de baby, die in realiteit het middelpunt was van de seksuele fantasieën van het koppel, niet betrokken was bij de seksuele handelingen. Het hof van beroep heeft echter geoordeeld dat de man een belangrijke rol speelde tijdens de feiten. Hij kreeg in beroep dan ook zeven jaar cel.
Groen wil basispensioen en slimme kilometerheffing
Groen wil basispensioen en slimme kilometerheffing
Man man kruipt in je nest en komt er nog eens uit bij 100 jaar
Een basispensioen van 1.000 euro, het verschuiven van de lasten op arbeid naar lasten op vervuiling en vermogensinkomsten en het vervangen van de verkeersbelasting door een slimme kilometerheffing. Het is maar een kleine greep uit de voorstellen die Groen doet na haar sociaaleconomisch Impulscongres. "Ons land kan beter, zowel op het vlak van milieu als op sociaal vlak", zegt voorzitter Wouter Van Besien.
Groen heeft dus een deel van haar huiswerk voor de verkiezingen van 25 mei 2014 klaar. Na maanden voorbereiding organiseerde de partij haar tweedaagse Impulscongres in Brugge. Na dat congres, bijgewoond door zo'n 500 leden, liggen er tientallen voorstellen op tafel. Die moeten vorm geven aan de geplande verbreding waarbij de partij er naast de klassieke milieupoot een evenwaardige sociale poot bij krijgt.
Milieuvervuiling
Zo pleit de partij voor een verschuiving van de lasten op arbeid naar milieuvervuiling en vermogensinkomsten. Daarnaast moeten steunmaatregelen rechtstreeks worden toegekend in plaats van twee jaar later via de belastingbrief.
Groen ijvert ook voor een loopbaanmodel waarbij de kwaliteit van de job centraal staat. Concreet moet er in de cao's meer aandacht gaan naar de verbetering van de loopbaankwaliteit. De partij wil ook de verloning verschuiven. Zo zouden jongeren bij het begin van hun loopbaan meer verdienen, zodat ze beter voorbereid zijn op de grote investeringen die jonge gezinnen moeten doen.
Slimme kilometerheffing
De partij pleit ook voor een mobiliteitsbudget waardoor werknemers meer vrijheid krijgen in hun vervoerskeuze. Daarnaast wil Groen de verkeersbelasting afschaffen en vervangen door een slimme kilometerheffing.
Regeringsleiders Elio Di Rupo en Kris Peeters kregen van voorzitter Van Besien een veeg uit de pan. Hun tevredenheid over hun beleidsresultaten is misplaatst, aldus Van Besien. Volgens de Groen-voorzitter zijn de resultaten lang niet zo rooskleurig als het duo Di Rupo-Peeters wil doen geloven. "Ons land kan beter", aldus Van Besien.
De vraag is, waarom werken mensen in het zwart? Het antwoord is heel simpel: omdat de overheid meer dan 75% van de mensen hun brutoloon terug afpakt, en het langs ramen en deuren weer buiten smijt!!!!!
SPA en PS willen het aantal werkloze doen stijgen. Dit is echt een omgekeerde wereld.....
De verplichte invoering van de elektronische kassa's die het zwartwerk in de horeca moeten uitroeien gaan de komende twee jaar tussen 12.900 en 21.000 banen kosten door ontslagen en faillissementen. Dat voorspellen vorsers van de KULeuven vandaag in De Standaard en Het Nieuwsblad.
"Alles hangt uiteraard af van de effectieve hoeveelheid zwartwerk in de sector", grinnikt professor Joep Konings in de krant. Samen met collega Maarten Goos en doctoraalstudent Koen Breemersch becijferde hij het effect van de invoering van de elektronische kassa die op één januari begint en einde 2015 afgerond moet zijn. Volgens Konings stellen gezaghebbende studies dat één op drie banen in de horeca officieel niet bestaat. "Als dat klopt, zal het verlies dichter bij 21.000 banen uitkomen."
Geen zwart geld meer De elektronische kassa moet ervoor zorgen dat restaurants geen zwarte inkomsten meer kunnen ontvangen. Ze hebben dan ook geen zwart geld meer om het personeel te betalen. Veel remedies zien de vorsers niet. Productiviteitsstijgingen zijn nauwelijks mogelijk, de hogere kosten verhalen op de klanten in een sector met bikkelharde concurrentie al evenmin. Een btw-verlaging tot zes procent zou volgens de vorsers slechts een jobwinst van maximaal 2 procent opleveren.
De studie hield bovendien al rekening met de compenserende maatregelen die de regering goedkeurde. Zonder die maatregelen zouden ten minste ten minste 16.000 en mogelijk zelfs 24.000 banen sneuvelen, goed voor 20 procent van de totale werkgelegenheid in de sector. Wat de regering nog kan doen? Om de werkgelegenheid op peil te houden, zou een loonkostenverlaging met 20 tot 35 procent nodig zijn, wat volgens de onderzoekers "allesbehalve evident" is.
Antwerpse haven ontvangt grootste containerreus ter wereld
Antwerpse haven ontvangt grootste containerreus ter wereld
E Het grootste containerschip ter wereld, de Mary Maersk, is vanochtend succesvol de Antwerpse haven binnengevaren. De havengemeenschap reageert opgetogen op de gelukte proefvaart. Volgens administrateur-generaal Jacques D'Havé van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is de geslaagde opvaart een opsteker omdat het andere schepen over de schreef kan trekken.
Omstreeks 5.25 uur is de Mary Maersk, een triple-E-containerschip met een maximumcapaciteit van 18.000 TEU (twintigvoetsequivalent containers) succesvol aangemeerd in het Antwerpse Deurganckdok op de linker-Scheldeoever. Het schip had zo'n 15.000 TEU aan boord, waarvan 2.500 TEU in de loop van vandaag wordt gelost. Morgenochtend om 2 uur vertrekt de Mary Maersk opnieuw.
Normaliter zouden het schip en haar 26 bemanningsleden gisteravond al aangekomen zijn, maar door mist moest de opvaart uitgesteld worden. Voor een dergelijk groot schip is dat geen sinecure en gelden er strikte voorwaarden, onder meer op vlak van zichtbaarheid, windsnelheid en -richting, en getijden.
"Aan de komst van een dergelijk schip gaan tienduizenden uren van simulaties vooraf", zegt Jacques D'Havé, die mee de toestemming moet geven aan deze experimentele vaart. "Maar alles is zeer goed verlopen. Het schip gedraagt zich nog vlotter dan we op basis van de simulaties in het Waterkundig Laboratorium vermoedden." Ook de doortocht door de zogenaamde Bocht van Bath, een flessenhals voor het Scheldeverkeer, verliep vlekkeloos.
Volgens D'Havé is de aankomst goed nieuws voor de Antwerpse haven, die door de Scheldeverdieping nu effectief bewijst de grootste schepen aan te kunnen. "Dit is een absoluut een goed voorbeeld voor andere rederijen. Ik ben er zeker van dat de haven dit soort schepen regelmatig zal aankunnen, alsook dat er meer naar Antwerpen zullen komen."
"Historische dag" Voor Antwerps havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Marc Van Peel (CD&V) is nu bewezen dat de grootste schepen Antwerpen "redelijk gemakkelijk" kunnen bereiken. "Dit is door de aanloop een historische dag, maar ook een historische week met de opname van Antwerpen in de aanloopschema's van het P3-consortium. Dit geeft zelfvertrouwen."
Oorspronkelijk was de Mary Maersk voor Rotterdam bestemd, maar het schip week door sociale onrust ter plaatse uit naar Antwerpen. "We houden elkaar scherp door concurrentie, maar we komen goed overeen. Zonder de Scheldeverdragen zou dit soort schepen niet haalbaar zijn in Antwerpen", aldus Van Peel.
Ook de Deense kapitein Franz Holmberg, die anderhalve maand simulatortraining volgde om met het schip te kunnen varen, is tevreden over de binnenkomst in Antwerpen: "Het schip blijkt erg wendbaar te zijn, en hier in Antwerpen verliep alles zoals het zou moeten." Volgens hem kan de Antwerpse haven de Mary Maersk ontvangen met maximaal 70 procent aan ladinggewicht.
Tien parachutisten en piloot sterven na crash bij Namen
Tien parachutisten en piloot sterven na crash bij Namen
Sterkte aan de families , heb zelf een schoonbroer die aan valschermspringen doet , kan het moeilijk vatten ...
UPDATEEen vliegtuig met verschillende personen aan boord die gingen parachutespringen, is deze namiddag neergestort in Marchovelette (Fernelmont, provincie Namen). Volgens burgemeester Jean-Claude Nihoul zijn er elf doden gevallen, tien parachutisten en de piloot. Er zouden geen overlevenden zijn. Journalisten van VTM NIEUWS zijn ter plaatse en stuurden al de eerste beelden van op de plaats van de crash. Elf jaar geleden kwam al een Amerikaanse 23-jarige studente om het leven bij een crash vlak na het opstijgen met een gelijkaardig vliegtuig vanop de luchthaven van Temploux, waar ook het toestel van deze ramp was opgestegen.
Het vliegtuig dat vertrokken was vanop het vliegveld van Temploux ging parachutisten droppen in de omgeving van Fernelmont.
Het toestel, een Pilatus Porter, zou net voor het ongeval een vleugel verloren zijn waardoor de piloot de controle verloor. De stukken van de vleugel werden honderden meters van de plaats van de crash teruggevonden. Het vliegtuig vloog na de crash in brand. De brandweer van Namen is iets voor 16.00 uur opgeroepen. De brandweer van Eghezée is eveneens ter plaatse. Volgens de brandweer kwam het toestel neer in een veld op korte afstand van woningen. Die werden niet geraakt.
Volgens de burgemeester zijn er in de buurt van het neergestorte vliegtuigje drie geopende parachutes gevonden. Dat zou er op wijzen dat drie personen nog getracht hebben om zich te redden, wat ook bevestigd wordt door ooggetuigen.
Het parket van Namen begeeft zich naar de plaats van het ongeval en wil momenteel nog geen commentaar geven.
Medeleven Premier Elio Di Rupo (PS) betuigt zijn medeleven aan de families en de naasten van de slachtoffers van de vliegtuigcrash in Fernelmont (Namen).
"Eerste minister Elio Di Rupo heeft met droefheid het nieuws vernomen van het tragische vliegtuigongeluk nabij Namen", klinkt het in een communiqué. "Zijn gedachten gaan uit naar de talrijke slachtoffers."
Tweede ongeval Opvallend: op 9 juni 2002 is er al een ongeval gebeurd met hetzelfde type toestel. Dat hebben uit goede bron vernomen. Het sportvliegtuig, eveneens een Pilatus Porter, met 11 mensen aan boord, stortte vlak na het opstijgen neer op de luchthaven van Temploux. Het toestel kwam terecht vlak bij de kantine van de luchthaven. Allison Amern, een 23-jarige Amerikaanse studente, kwam hierbij om het leven. Enkele dagen later zou ze terug naar New York vertrekken. De andere inzittenden werden met zware en lichtere verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht en overleefden de crash.
En wat als er geen pechstrook is voor takeldienst?
Touring: "En wat als er geen pechstrook is voor takeldienst?"
De mobiliteitsorganisatie Touring reageert sceptisch op het positief advies van de Vlaamse regering om takel- en andere diensten toegang te verlenen tot de pechstrook. "Dit is slechts een kleine stap vooruit", zegt Danny Smagghe van Touring vrijdag. "Wat we echt nodig hebben is een ongevallenbeheer ('incident management') en dat is in ons land totaal onbestaande."
Smagghe merkt op dat er op de Belgische snelwegen niet overal een pechstrook ligt. "Bij het ongeval in Jette van afgelopen maandag was er bijvoorbeeld geen pechstrook. Maar door de file rijden mogen we niet, want takelwagens zijn geen echte prioritaire voertuigen."
Oplossing voor chaos
Volgens Smagghe wordt het daarom hoog tijd dat er een centrale meldkamer komt. "Een werkgroep buigt zich al drie jaar over dit plan, maar tot nu toe horen we hier niets over. Een centrale meldkamer zou pas een oplossing zijn voor de chaos na een verkeersongeval. Takeldiensten toelaten op de pechstrook is voorlopig maar een kleine stap."
De politie is de grote stoorzender in het oplossen van het probleem. "Het lijkt wel of ze hun blauwe zwaailichten niet willen delen. Daarom wordt er nog steeds een onderscheid gemaakt tussen echte en tweederangs urgentievoertuigen. Een opdeling waardoor we veel kostbare tijd verliezen."
Wat vindt u van de nieuwe toeristische borden voor Vlaanderen?
Wat vindt u van de nieuwe toeristische borden voor Vlaanderen?
Kijk eens de foto van Genk ik denk een kolenmijn maar de brandstof olie was toen veel goekoper resultaat alle mijnen sluiten de trams soms spliternieuw verkopen aan Zuid Amerika ( corruptie meestal ) autobussen die op veel goedkopere brandstof reden kwamen in de steden en straten binnenkort terug met de tram naar het werk niet zo smerig en vuil zoals de Dieselmotoren die nog kankerverwekkend zijn .
Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) en Toerisme Vlaanderen hebben donderdag de 39 nieuwe ontwerpen voorgesteld van de toeristische infoborden. Deze vervangen de bruine toeristische borden langs de Vlaamse snelwegen.
"Door met foto's te werken in plaats van met pictogrammen, hebben we borden gemaakt die veel directer tot de verbeelding spreken", zei Geert Bourgeois tijdens de voorstelling in Brussel.
In totaal krijgen 23 steden en 14 groene regio's een nieuw bord. Deze voldoen aan een aantal toeristische voorwaarden, zoals de logiescapaciteit, het aantal toeristische overnachtingen dat ze boeken en hoeveel toeristische attracties en beschermde monumenten ze tellen.
Negentien steden hadden al een bord dat wordt vervangen. Brussel, Genk, Roeselare en Sint-Niklaas krijgen voor het eerst een bord. De borden van het Houtland, Midden-Limburg en de Polders zijn verdwenen, omdat de indeling van de groene regio's sinds de jaren tachtig veranderd is, legt Bruno Paternoster van Toerisme Vlaanderen uit. De Groene Gordel, opgesplitst in de Druivenstreek en het Pajottenland, en het Brugse Ommeland krijgen hun eerste bord.
In de loop van 2014 zullen ze langs de snelwegen worden geplaatst.
Belg betaalt minstens 60 euro meer dan buitenlander
Flitspaal aan de schandpaal: "Belg betaalt minstens 60 euro meer dan buitenlander"
Als dit niet pas rasisme is, waar is het CGK nu? laat ze hier ook maar eens een rechtzaak van maken. Wij van eigen land worden nog maar eens benadeeld. Maar vette belastingen betalen mogen we wel. Dank zij de bende misnoegde intellectuele kleuters van de Wetstraat.
Waarom is het nodig dat de wagens tegenwoordig nog steeds een topsnelheid hebben ver boven de 130 km/h? Meestal is de topsnelheid rond de 200 a 250km/h. Ik hoor niemand in Europa zeggen dat dat omlaag moet. . De auto is één van de grootste moordenaars in de wereld maar de politiek ziet de andere kant op.
Volgens mobiliteitsorganisatie Touring worden Belgen gediscrimineerd tegenover buitenlanders bij het beteugelen van een verkeersovertreding. De buitenlandse bestuurders betalen zestig euro minder, meldt Sudpresse. De organisatie wil dat de reglementering wordt aangepast.
Steeds meer buitenlanders rijden in België, wat een stijging van 150 procent in het aantal geflitste bestuurders veroorzaakt: van 151.826 buitenlandse hardrijders in 2007 naar 374.474 vijf jaar later.
Touring wijst op een discriminatie op het niveau van verkeersovertredingen van de vierde graad. "Een Belg moet dan altijd voor de rechtbank verschijnen. Daardoor betaalt hij minstens 390 euro. Daarbij komen de gerechtskosten en het intrekken van het rijbewijs", aldus Isabelle Norro van Touring. Een buitenlander komt er vanaf met een onmiddellijke boete van 330 euro. "Hij hoeft niet voor de rechter verschijnen en kan in ons land verder blijven rijden."
Logistiek probleem In theorie is er geen onderscheid tussen de nationaliteiten. In de praktijk vragen politieagenten zelden het parket om het rijbewijs van een buitenlander in te trekken. De krant wijst daarvoor op een logistiek probleem. "De intrekking is enkel geldig op het Belgisch grondgebied. Aan de grens kan de buitenlander het terug eisen."
Touring wil staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet ontmoeten om een einde te maken aan de discriminatie.
E40 richting Brussel volledig afgesloten na kettingbotsing
E40 richting Brussel volledig afgesloten na kettingbotsing
Op de E40 van Gent naar Brussel is vanmorgen ter hoogte van Wetteren een kettingbotsing met zeven voertuigen gebeurd. Dat meldt Hajo Beeckman, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. De snelweg is er volledig afgesloten, wat de wachttijden doet oplopen. Verwacht wordt dat de hinder nog de hele ochtendspits zal duren.
Het ongeval gebeurde omstreeks 05.40 uur. Er waren zeven voertuigen bij betrokken: twee personenwagens, één vrachtwagen, één trekker met oplegger en drie bestelwagens. De trekker met oplegger staat dwars over de snelweg.
De voertuigen worden momenteel getakeld, maar het Verkeerscentrum voorspelt dat de hinder nog de rest van de ochtendspits zal duren.
Om de takelwerkzaamheden vlot te laten verloten is de E40 in Wetteren volledig afgesloten. Het verkeer wordt afgeleid via de N9, en kan in Aalst de snelweg weer op. Automobilisten worden aangeraden om de E40 richting de hoofdstad te vermijden en te kiezen voor de E17 richting Antwerpen. Wie vanuit Zuidwest-Vlaanderen naar Brussel rijdt, kan beter omrijden via Kortijk en Doornik naar Halle.
Het is intussen al filerijden vanaf Merelbeke en ook op de N9 is het een kwartier aanschuiven.
Op de E40 hangt momenteel een erg dichte mist, meldt de nieuwsdienst van de VRT
Peeters: "Tijd van minnelijke schikking met GM is voorbij"
Haha! De vlaamse regering laat nog eens zijn domme kanten zien. Gegeven is gegeven. Terugnemen is stelen.
De ganse Vlaamse regering opdoeken, Peeters op kop is direct een miljardenbesparing. Ze zullen daar bij GM even lachen met die Peeters.
Vlaanderen trekt naar de rechtbank om 20,42 miljoen euro steun terug te vorderen van General Motors. Het gaat om opleidings- en ecologiesteun aan de Opel-fabriek in Antwerpen, die drie jaar geleden sloot.
De Vlaamse regering vroeg de Amerikaanse autobouwer al in maart om de 16,8 miljoen euro opleidingssteun en bijna 3,6 miljoen euro ecologiesteun terug te betalen. In mei was er nog een overleg, maar sindsdien heeft GM geen kik meer gegeven. "Het in der minne regelen van deze zaak is nu niet meer aan de orde", zegt Kris Peeters (CD&V) in de commissie Economie van het Vlaams parlement. "Ik heb opdracht gegeven de procedure voor terugvordering in gang te zetten."
Verkoop gronden Intussen blijft General Motors ook dwars liggen wat de verkoop van de gronden in Antwerpen betreft. Een rechter heeft de waarde van het terrein aan de Noorderlaan vastgesteld op 43 miljoen euro en het Antwerpse Havenbedrijf is bereid die som neer te leggen. De constructeur vecht het bedrag echter aan omdat het te laag zou liggen. De Antwerpse Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) liet al verstaan dat Antwerpen zich sinds de uitspraak van de rechter als eigenaar van de gronden beschouwt, maar daarmee is Peeters het niet eens. "Om van een verkoop te kunnen spreken moet er een overeenkomst zijn over het voorwerp en de prijs van het goed", maakt hij duidelijk. Eind oktober komt er een ontmoeting tussen het Havenbedrijf en GM.
Wanneer gaat men nu eigenlijk eens begrijpen dat het tekort aan fondsen voor pensioen te wijten is aan de grote ongelijkheid in de pensioenen!! Leerkrachten, ambtenaren, militairen, oud kolonialen, politici, een groep van bevoorrechten die de pensioenen opslorpen door een te korte en ongelijke loopbaan en een veel te hoog pensioen, terwijl dit aan de oorzaak van het probleem ligt ! Maar geen enkele politieker krijgt dat over zijn lippen !!
We moeten de heer Willy Cleas & Cie, Louis Tobback & Cie, Declercq Willy & Cie, Guy Verhofstad en Cie, Yves Leterme & Cie , en de voltallige huidige regerings beleid dankbaar zijn, zonder hen zou dit niet gebeurt zij...
De reserves van het Zilverfonds beschikken slechts over 14 miljard euro, terwijl de meerkost van de vergrijzing op de pensioenen tegen 2060 zon 304 miljard euro zal bedragen. In de huidige stand van zaken zullen de reserves tegen 2018 uitgeput zijn, zo blijkt uit een studie in de krant LEcho.
Het in 2001 opgerichte Zilverfonds beschikte eind vorig jaar over 14,1 miljard euro. Het fonds zou gespijsd worden met occasionele begrotingsoverschotten. Vanaf 2007 zou het fonds vaste inkomsten ontvangen door de toewijzing van 0,3 procent van het bbp, wat vanaf 2012 verhoogd zou worden tot 1,3 procent.
Maar in werkelijkheid is men zeer snel opgehouden met het fonds te bevoorraden, voornamelijk bij gebrek aan politieke wil, aldus de Franstalige beurskrant.
Volgens consultant Roland Berger, die de studie uitvoerde, moeten er andere oplossingen bedacht worden: een verhoging van de schuld, de premies verminderen of de economie structureel hervormen om meer mensen aan het werk te krijgen. Partner Bruno Colmant schuift verschillende pistes naar voren, zoals een verhoging van de effectieve pensioenleeftijd, een evolutie naar een hybride pensioenregime, of een versterking van de stimuli voor de tweede en derde pensioenpijler
Di Rupo: "Nog niet op lauweren rusten, maar doorwerken"
Hij bedoelt : de vlamingen plukken, met steun van de vlaamse verraders. Wanneer geeft hij, als voorbeeld, 50% van zijn loon terug, want de prestaties zijn tot nu toe sterk ondermaats. Graaiers.
Nog snel één en ander van wet stemmen waardoor de walen nog enkele extra jaren het profitariaat op kap van de werkende vlamingen kunnen voortzetten . En het liefst ophoepelen man
Premier Elio Di Rupo (PS) heeft zonet zijn beleidsverklaring voorgelezen in de Kamer. Omdat er volgend jaar in mei verkiezingen plaatsvinden, is het de laatste van deze legislatuur. Hij deed een oproep naar de deelstaten om de krachten te bundelen en benadrukte dat een nieuwe staatshervorming niet aan de orde is. "Ja, het vertrouwen is terug", aldus Di Rupo. "Maar het is nog niet tijd om op onze lauweren te rusten, maar wel om door te werken."
Traditioneel vindt de 'state of the union' plaats op de tweede dinsdag van oktober. Na de verkiezingen vorig jaar was het dit keer echter het begrotingswerk dat voor vertraging zorgde.
Herwonnen vertrouwen Di Rupo greep zijn toespraak aan om het verzette werk van zijn regering in de verf te zetten. "Op twee jaar tijd (...) is ons land grondig veranderd", klonk het in de Kamer. De premier benadrukte echter vooral het "herwonnen vertrouwen" waarmee België "weer vooruit gaat".
Toch is het herstel nog broos, erkende Di Rupo. Hij riep iedereen dan ook op de krachten te bundelen. "Samen, federale staat, gewesten, gemeenschappen, burgers en bedrijven, zijn we tot grote dingen in staat", klonk het. "In Wallonië, Brussel en Vlaanderen zijn de talenten ontelbaar, de verwezenlijkingen vermenigvuldigen zich."
Zesde staatshervorming Tot slot liet Di Rupo verstaan dat ook hij niet staat te springen voor een nieuwe staatshervorming na 2014, zoals oppositiepartij N-VA wil. De zesde staatshervorming mag dan wel dit jaar nog gestemd worden, gemeenschappen en gewesten zullen heel wat tijd nodig hebben om "een dergelijke fundamentele verandering door te voeren". "De vijf jaar van de komende legislatuur zullen niet te veel zijn om zich aan te passen aan dat nieuwe institutionele kader", aldus nog de premier, die nadien richting Senaat trok om ook daar zijn regeerverklaring voor te lezen.
Wie vragen heeft voor de premier, kan die via Twitter stellen. Vanaf 16u30 beantwoordt Di Rupo via #VraaghetaanElio vragen van de burger.
Energiebedrijven moeten vanaf nu zelf laagste tarief aanbieden
Energiebedrijven moeten vanaf nu zelf laagste tarief aanbieden
Goed initiatief waarom moesten er meerdere tarieven zijn voor een zelfde service , product
't Is verkiezingstijd. ....
Energieleveranciers moeten voortaan één keer per jaar zelf het meest voordelige tarief voorstellen aan hun klanten. Dat is het gevolg van een akkoord dat minister voor Consumenten Johan Vande Lanotte (sp.a) en staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (cdH) sloten met de leveranciers. De klant moet wel zelf het initiatief nemen om dat tarief vervolgens aan te vragen.
De twee regeringsleden maakten zes nieuwe afspraken met de energiesector. Dat had enige voeten in de aarde - het overleg duurde ettelijke maanden - maar alle partijen benadrukken bij de ondetekening dat het om een vrijwillig akkoord gaat. Meest in het oog springende nieuwigheid is het feit dat de leveranciers hun klanten elk jaar moeten laten weten wat voor hen de goedkoopste tariefformule is. De consument kan daar vervolgens kosteloos naar overstappen. Marktleider Electrabel stuurde de klanten al één keer zo'n brief en dat leidde tot een zeer grote interne switch, zegt topvrouw Sophie Dutordoir.
Alle leveranciers zullen op hun website ook een simulator zetten, waar de tarieven van het bedrijf zelf kunnen worden afgetoetst. Daaronder komt een link naar de simulator van de externe regulator CREG, waar kan worden vergeleken met andere leveranciers. Daarnaast worden enkele wijzigingen doorgevoerd aan de contracten. Overeenkomsten van beperkte duur kunnen niet stilzwijgend worden verlengd aan een hoger tarief en consumenten kunnen voortaan vragen de afrekeningsfactuur uit de domiciliëring uit te sluiten.
Als een terugbetaling aan de klant niet tijdig gebeurt, moet de leverancier intresten betalen en als een klant niet langer tevreden is, moet hij zonder enige schadevergoeding kunnen switchen naar een andere leverancier. "De geesten over deze zaken zijn de laatste jaren enorm veranderd. Wat nu evident lijkt, was dat vijf jaar geleden nog niet", besluit Vande Lanotte, die vooral wil vermijden dat de marktwerking, die in enkele jaren tijd heeft geleid tot aanzienlijk lagere prijzen, opnieuw stilvalt.
Alle leveranciers ondertekenden de tekst, op Elegant na. "We zullen het akkoord wel naleven, dat is ook makkelijk, maar niet ondertekenen", laat Elegant weten. De leverancier vindt dat het akkoord niet ver genoeg gaat en geen transparantie garandeert. "Een verplichte vermelding van de naam van het geldende tariefplan op elke factuur heeft de finale tekst niet gehaald", geeft Elegant als voorbeeld. "Net zo min als de verplichting om eenvoudig een volledig overzicht van alle aangeboden tariefplannen te publiceren op de eigen website."
De maatregelen worden van kracht tussen 1 januari en 1 april volgend jaar.
N-VA wil niet dat prinses Astrid handelsmissies leidt
N-VA wil niet dat prinses Astrid handelsmissies leidt
Wet is wet. . De trados mogen alles met de voeten treden. . NV-A is de grootste partij en mag terecht gefundamenteerde opmerkingen maken. Dat is pas democratie.
Ik ben al geen grote voorstander van de monarchie omdat het niet meer van deze tijd is, maar de functie van zowel Astrid als Laurent is totaal overbodig. Pure diefstal van de belastingbetaler met steun van politieke partijen die op die manier ook hun eigen potjes gedekt willen houden!
De N-VA vindt niet dat prinses Astrid de toekomstige handelsmissies kan leiden. Volgens de partij gaat dat in tegen een wet uit 2002 rond het Agentschap voor Buitenlandse Handel. "Niemand staat boven de wet. Niet het Agentschap Buitenlandse Handel, niet de federale regering en ook niet het koningshuis", zegt Karim Van Overmeire, Vlaams parlementslid voor N-VA.
De federale regering besliste midden juli dat prinses Astrid de twee eerstvolgende economische handelsmissies (Zuid-Afrika/Angola en India) zou leiden. Ze zou daarmee de rol overnemen van voormalig kroonprins - en nu koning - Filip.
Volgens N-VA-parlementslid Karim Van Overmeire heeft de federale regering die beslissing niet alleen genomen zonder het antwoord van de Vlaamse regering af te wachten, volgens Van Overmeire is ze ook onwettig.
"De federale regering heeft geïmproviseerd, terwijl de wet van 2002 (over het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en de gewesten met betrekking tot de oprichting van een Agentschap voor Buitenlandse Handel, red.) duidelijk zegt dat de erevoorzitter van de Raad van bestuur van het Agentschap Buitenlandse Handel die missies moet leiden. Niemand staat boven de wet. Niet het Agentschap Buitenlandse Handel, niet de federale regering, en ook niet het koningshuis", aldus Van Overmeire.
Volgens Van Overmeire heeft de N-VA op zich geen bezwaar tegen gezamenlijke handelsmissies. "Vlaanderen organiseert gemeenschappelijke missies met Nederland en Catalonië, dus waarom niet met Wallonië. Maar dan moet men Vlaanderen daar ook effectief in kennen en niet doen alsof", aldus Van Overmeire.
Volgens de N-VA'er is de recente troonswissel een geschikte gelegenheid om de werking van het Agentschap te herzien. "Het werd in 2002 opgericht in functie van de kroonprins. Nu de kroonprins Koning is geworden, moet de structuur herdacht worden in plaats van gewoon een nieuwe prins of prinses te zoeken en alles bij het oude te laten", besluit Van Overmeire.
UPDATEBij een krachtige aardbeving op de Filippijnen zijn volgens een nieuwe balans minstens 73 mensen om het leven gekomen. De beving met een magnitude van 7,2 verwondde een honderdtal anderen. Dat hebben verantwoordelijken van het nationaal rampenagentschap bekendgemaakt.
De aardbeving deed zich voor om 08.12 uur lokale tijd, op twee km van het eiland Bohol, 630 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Tagbilaran. Het gebied is een geliefde toeristische bestemming.
De eerste slachtoffers werden gemeld na de instorting van een gebouw in de stad Cebu, op 60 km van het epicentrum. In Bohol stortte het dak van een hotel in. Daarbij kwam minstens één medewerker om het leven.
Er ontstonden problemen rondom het ziekenhuis van Cebu toen daar brand uitbrak. Veel scholen blijven vandaag dicht. Enkele vliegvelden in de regio zijn dinsdag gesloten, meldt het Rode Kruis.
In het gebied liggen drie verschillende aardplaten en gebeuren wel vaker aardbevingen. In 1976 werd het land getroffen door een zware aardbeving in de Golf van Moro, in het zuiden van de eilandengroep, met een kracht van 7,6. Daarbij vielen 7.000 doden. Een zowat even sterke beving in 1990 in Luzon, in het noorden, kostte 2.400 mensenlevens.
De beving werd gevoeld in de naburige provincies Cebu, Negros, Masbate, Leyte, Iloilo en tot in de zuidelijke regio Mindanao, aldus het seismologisch instituut.
Partijvoorzitters zien nieuwe staatshervorming niet zitten
Partijvoorzitters zien nieuwe staatshervorming niet zitten
De politieke monarchieën hebben weer eens beslist. Geen verkiezingen meer nodig...
Altijd dat geleuter, wij zijn de besten, kijk eens wat we gaan doen na de verkiezingen enz. Schaf de kiesplicht af, dan zijn we zeker van een klucht minder, in dit landje.
De volgende federale regering heeft niet de tijd of luxe om zich bezig te houden met een nieuwe staatshervorming en moet de focus op het sociaaleconomisch herstel leggen. Dat heeft Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten gezegd in 'De Zevende Dag'. In het VRT-debatprogramma zaten vandaag de partijvoorzitters van Open Vld, CD&V, sp.a en N-VA rond de tafel. Bij de leiders van de federale meerderheidspartijen bleek er weinig appetijt voor een nieuwe communautair avontuur na de verkiezingen van mei volgend jaar.
"De zesde staatshervorming wordt dit najaar gestemd. Wat ons betreft zijn we dan klaar met dat rondje staatshervormen en moet de focus onmiskenbaar liggen op het sociaaleconomische (...) De volgende vijf jaar moet het gaan over economie en de jobs van de mensen, en niet opnieuw een rondje institutioneel bashen of vijanden zoeken", zo stelde Rutten.
Macht van de PS N-VA-voorzitter Bart De Wever stelde dat zijn partij in een volgende regering "vanaf dag één de juiste sociaaleconomische maatregelen wil nemen", maar hij sabelde tegelijkertijd de huidige staatshervorming neer en hamerde erop dat "je nooit structureel in orde raakt als je de macht van de PS niet uit de sociaaleconomische beslissingen voor Vlaanderen kan houden".
Dat was volgens De Wever ook wat Open Vld en CD&V drie jaar geleden opperden, maar nu proberen te vergeten. CD&V-voorzitter Wouter Beke wees er echter op dat in 2010 Brussel-Halle-Vilvoorde nog niet gesplitst was en de staatshervorming nog moest aangevat worden. Hij maakte de vergelijking met de overleden oud-premier Wilfried Martens, die in 1980 een staatshervorming realiseerde en daarmee de stabiliteit creëerde om sociaaleconomische uitdagingen aan te pakken
"Pessimisme bestrijden" Ook sp.a-voorzitter Bruno Tobback beaamde dat de volgende regering een sociaaleconomisch programma als hoofdzaak moet hebben. Daarbij gaat het volgens hem echter niet enkel over "jobs en cijfers". "Kunnen we eindelijk iets doen om het pessimisme en negativisme, dat sommigen rond de tafel graag voeden, te bestrijden? ".
Gisteren had ook MR-vicepremier Didier Reynders zich al uitgesproken voor een communautaire pauze. "Ik vind dat we ons nu vijf jaar lang van elke communautaire beslissing moeten onthouden. Ik lanceer geen exclusieven, maar de dag na de verkiezingen wil ik gaan voor een socio-economische regering zonder staatshervorming", zei hij.
PS-voorzitter Paul Magnette liet vandaag zowel in 'De Zevende Dag' als op RTBF blijken dat hij weinig zin heeft om met N-VA over een federale regering te onderhandelen. Ook Magnette stelt geen exclusieven, maar "indien u mij vraagt of ik zin heb om het te doen, is het antwoord neen", zo luidde het op de Franstalige televisie.
95% Vlamingen vloekt in auto op andere weggebruikers
95% Vlamingen vloekt in auto op andere weggebruikers
Als je gestresseerd bent , blijf dan uit de wagen , want eens loopt dit toch verkeerd af
Wij zijn dan ook een verzuurd volkje (geworden)
U kan vandaag op onze site niet naast het stressmannetje van De Lijn kijken en u heeft misschien net een uur of langer in de file gestaan, niet? En heeft u dan ook gevloekt? Wij zijn alvast met velen die het niet kunnen laten: maar liefst 95% van de Vlaamse chauffeurs foetert op andere weggebruikers. De verse 'Potver-pot' van het komieke stressmannetje komt dus niet zomaar uit de lucht gevallen.
De Lijn liet iVOX 1.000 Vlamingen ondervragen over autostress. Blijkt onder meer dus dat 95 procent van de automobilisten op andere weggebruikers vloekt, meestal met een 'godver(domme)'. Acht procent vloekt zelfs elke autorit en meer dan de helft regelmatig. En neen, er is geen verschil tussen de beide geslachten als het op vloeken aankomt. Leeftijd speelt wél een rol: ouderen vloeken minder én ingehoudener. In de categorie min 35 vloekt dertien procent elke rit, terwijl dat bij de 55-plussers maar vier procent is. In die laatste groep doet tien procent het zelfs nooit; dat is slechts twee procent bij wie jonger dan 34 is.
Bumperklevers De belangrijkste oorzaken voor autostress en vloeken in de auto zijn voor de Vlaming: andere weggebruikers die de pas afsnijden (24%), bumperklevers (17%) en automobilisten die de richtingaanwijzers niet gebruiken (14%). Trager rijden dan de aangegeven snelheid (10%), middenvakrijders op de snelweg (8%) en iemand die voor je neus een parkeerplaats inneemt (8%) vervolledigen de top vijf.
Om al die stress in de auto te helpen verminderen, lanceert het populaire stressventje van De Lijn vandaag de Potver-pot. Dat is een vloekpot die je in de bekerhouder kan plaatsen en die autoreizigers helpt sparen voor een vervoerbewijs van De Lijn. Drop per vloek 1 euro in het potje et voilà.
Op zaterdagen 19 en 26 oktober deelt De Lijn in 12 Vlaamse steden 13.000 gratis Potver-potten uit. Wie de bus of tram wil uitproberen, kan op www.delijn.be/potverpot een gratis sms-ticket aanvragen. Ook kunnen bezoekers er uitzoeken welk type vloeker ze zijn. Het stressmannetje illustreert er verschillende verkeersfrustraties met ludieke, herkenbare vloeken.
Ha daar heb je good old Van Rompuy weer. Waar blijft De Gucht of onze Europese warlord. Die moeten toch ook wat te vertellen hebben. Zij zullen wel maken dat de NVA terug op niveau zit.
Het grootste kieken van België heeft eens gesproken. . Hete adem in de nek broekschijterke?
De recente peiling van De Standaard en de VRT wijst uit dat de N-VA "niet incontournable zal zijn op alle niveaus". "Een trendbreuk", zo schrijft Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy, die drie maanden na zijn hartoperatie zijn online dagboek heeft hervat.
"De N-VA valt duidelijk beneden de 30 procent en CD&V klimt uit het dal naar de 20 procent. Eén zwaluw maakt de lente niet maar N-VA zal niet incontournable zijn op alle niveaus. Dat wordt nu wel duidelijk. In die zin is de jongste peiling een trendbreuk", zo analyseert Van Rompuy, die uit de peiling opmaakt dat "meer en meer Vlamingen bedanken voor een blokkering in 2014 en oplossingen willen voor de sociaaleconomische problemen".
Kiezersbedrog De CD&V'er stelt ook vast dat de Vlamingen N-VA-voorzitter Bart De Wever niet zien als premier noch als minister-president. "De maskers vallen af over Bart De Wever en zijn confederale ambities. Meer en meer Vlamingen beginnen te voelen dat hier een gigantisch kiezersbedrog in de maak is en een totaalzege van N-VA een grote bedreiging inhoudt voor hun welvaart."
Andere partijen "De veer is gebroken bij N-VA en de andere partijen kunnen hierbij hun voordeel doen, maar dan moeten ze het beter doen dan de voorbije week, want daar zijn fouten begaan", zo besluit Van Rompuy.