HOGER LOON, DUURDERE BOETE: GOED IDEE?
Sinds deze week kunnen Britten snelheidsboetes krijgen die tot 175 procent van hun wekelijks inkomen beslaan. Snelheidsboetes afhankelijk van het inkomen dus. Misschien een idee voor in ons land? “Het is vooral belangrijk dat er een straf op maat gezocht wordt", zegt politierechter Kathleen Stinckens.
Groot-Brittannië beboet al een tijdje snelheidsovertreders afhankelijk van hun inkomen. Voordien waren die boetes maximaal gelijk aan het loon van een week. Maar vanaf deze week riskeren Britten die te snel rijden tot 175 procent van hun weekloon aan boete te moeten betalen.
Draagkracht Met het systeem wil het land rekening houden met de financiële situatie van mensen. En hoewel dit systeem in België niet bestaat, houden toch een aantal rechters wel rekening met de draagkracht van overtreders. “Als iemand die het financieel zwaar heeft, een te hoge boete opgelegd krijgt dan zal die boete niet betaald worden en heeft de overtreder niet het gevoel dat hij of zij gestraft is. Het is dus belangrijk dat een straf op maat gezocht wordt in zo’n gevallen”, aldus politierechter Kathleen Stinckens.
Wie in België een snelheidsovertreding begaat maar niet de financiële draagkracht heeft om een hoge boete te betalen kan soms rekenen op begrip van de rechter. Dan kan onder andere een werkstraf of leerstraf zijn. Op die manier ontsnapt de overtreder niet aan de straf.
Effect rijgedrag Bij het BIVV merken ze dat de hoogte van de boete niet perse invloed heeft op het rijgedrag maar wel eerder op de pakkans. Dus gewoon het feit dat je een boete kan krijgen, ongeacht hoeveel die boete bedraagt, heeft veel meer effect op het rijgedrag.
Progressief beboeten Volgens het BIVV is een ander systeem wel het overwegen waard: het progressieve boetesysteem. Hierbij worden personen die verschillende overtredingen begaan op een korte tijd meer beboet dan iemand die eenmalig geflitst wordt. Per extra boete zou het bedrag dan telkens verhogen. “In Nederland is daar al een literatuurstudie over gemaakt en hieruit bleek dat het systeem een positieve invloed op het rijgedrag zou hebben”, aldus Stef Willems van het BIVV.
|