1-SOCIOBIOLOGIE-EVOLUTIE THEORIE IN DE LATE 20e EN 21e EEUW.
De sociobiologie is de tak van de wetenschap die de princiepen van de evolutie biologie toepast bij de studie van de gedraging van sociale dieren en mensen.Ze omvat een synthese van ethologie,ecologie en evolutie theorie waarin de sociale gedraging gezien wordt als een product van de natuurlijke selectie en andere biologische processen. Deze wetenschap poneert dat de individuen zich zullen gedragen om hun geschiktheid (fitness) te maximaliseren (maw hun succes bij het doorgeven van kopieën van hun genetisch materiaal aan opeenvolgende generaties te vergroten).Het centraal principe in de sociobiologie is dat de gedraging van een individu gedeeltelijk gevormd wordt door zijn genetisch patrimonium;het is dan erfelijk en onderworpen aan de natuurlijke selectie.Volgens deze visie is er voor dit proces absoluut geen nood aan een bewuste doelstelling.Dit staat in schril contrast met enkele aspecten van het "sociaal Darwinisme" waarin vooral de nadruk werd gelegd op "Struggle for life" en "The survival of the fittest".Dit is een terminologie die door sommigen in zeer letterlijke zin opgevat wordt. Men moet de natuur haar gang laten gaan.Iedere menselijke tussenkomst houdt een ontsporingsmogelijkheid in zich als men dan deze termen te letterlijk kan interpreteren. Dit kan leiden tot eugenetica en racisme.Dit zijn begrippen die in de sociobiologie niet aan bod komen.De term "Sociobiologie" werd geïntroduceerd door Edward O.Wilson (Harvard University,Boston,USA) in zijn werk "Sociobiology:The new synthesis" van 1975.De visie van E.O.Wilson werd bekritiseerd door zijn collega's uit Harvard,Richard Lewontin en Stephen J.Gould.Veel van deze kritiek werd door E.O.Wilson bestempeld als pure laster.Voor deze tegenstanders was het centraal thema waarbij de genen als transmissie factoren in de erfelijkheid niet voor alles toepasbaar.Er moet ook iets zijn dat afkomstig is uit de sociale omgeving. Voor E.O.Wilson kan deze invloed zich echter ook op epigenetische wijze manifesteren in de erfelijkheid.Deze complexe relatie tussen genen en omgeving (ook gekend als " nature vs.nurture") wordt grotendeeld opgevangen in de evolutie psychologie (zie verder) waarvan J.Tooby (anthropologie) en L.Cosmides (psychologie) de promotoren waren.E.O.Wilson behandelde meer specifiek de sociobiologische verklaring van de menselijke gedraging in zijn boek "On Human Nature" van 1978.De sociobiologische visie van E.O.Wilson over de gedraging van dieren (vooral bij sociale insecten zoals de mieren),gezien in een evolutionaire perspectief, is wel algemeen aanvaard.De uitbreiding ervan tot de menselijke soort stuit nu nog steeds op aanzienlijke tegenstand. De sociobiologie van E.O.Wilson is gebaseerd op twee fundamentele premissen: -Sommige gedragingspatronen worden overgeërfd. -Overgeërfde gedragingspatronen worden bevestigd door natuurlijke selectie. Daarom zijn deze patronen waarschijnlijk adaptief en zijn evolutionair ontwikkeld door de omgeving. Een genoom is niet iets onveranderlijks .Er kunnen talrijke modificaties optreden.Sommige daarvan hebben hun oorsprong in de omgeving.De genen die zo veranderd worden kunnen overgeërfd worden indien ze bijdragen tot positieve effecten.Dit mag men echter niet verwarren met Lamarckisme want daarin spelen andere factoren die niet actief zij op het niveau van de genen.
ALTRUISME
In de sociobiologie spelen ook andere strategieën een rol om de persoonlijke "fitness" te realiseren.Zo komen er talrijke voorbeelden van altruisme voor die de natuurlijke selectie vooruit helpen voor de groep ipv voor de individuen.De transmissie van de genen is hierin van uitzonderlijk groot belang.Dit werd zeer duidelijk aangetoond in het werk van Richard Dawkins:"The Selfisch Gene".Altruisme wordt door de biologen gedefinieerd als het proces waarbij de "ontvanger" van de genen meer kansen heeft te overleven en zich te reproduceren dan de "gever".Hier worden "ontvanger" en "gever" niet gezien in het kader van een zuiver reproductief proces maar wel als actoren in een techniek waarbij de "gever"alles in het werk stelt om de "fitness" van de ontvanger te verhogen ten koste van zijn eigen voordeel.Dit speelt vooral in het geval van "verwantschap" ("kin altruism") maar ook in gevallen waarbij later een voordeel voor de gever kan opbrengen (reciprocal altruism).
De nieuwe visie in de "Sociobiology:The new synthesis." van 1975 (E.O.Wilson) in de biologie en in de sociale wetenschappen berust regelrecht op de populatie biologie van Darwin,op de vergelijkende ethologie,op de moderne evolutie theorie-nadat deze bevrijd is van alle sporen van Lamarckisme-en eindelijk op de verwantschap selectie ("kin-selection")Volgens deze versie van de evolutie treedt er mogelijkerwijze een co-evolutie op van genen en culturen.Deze denkwijzen kunnen de indruk van genetisch determinisme doen ontstaan en werden daardoor ook snel aan kritiek onderworpen.Dit is echter onterecht want op een zekere niveau speelt bij de gedraging,zeker bij de mensen maar blijkbaar ook bij andere primaten,de cognitieve kant van de gedraging (verbonden met de vrije wil) ook een niet te verwaarlozen rol. Het is wel zo dat de sociobiologie een zeer grote wetenschappelijke controverse tijdens de late 20e eeuw en in de 21e eeuw ontketend heeft.
2-EDWARD OSBORNE WILSON (°1929).
Edward Osborne Wilson werd geboren in Birmingham (Alabama,USA) op 10 juni 1929.Na een ongeval bij het vissen kon hij zijn rechteroog niet meer gebruiken en werd natuurwetenschapper,gespecialiseerd in de observatie van dichtbij van insecten (meer specifiek : mieren) met zijn linker oog.Hij is een uitzonderlijk entomoloog (insectenkenner).Men noemde hem Dr.Ant.Hij studeerde en werkte aan de Harvard universiteit in Boston. Zijn voornaamste werken zijn.
-"SOCIOBIOLOGY : THE NEW SYNTHESIS." (1975)
De term sociobiologie was, voor E.O. Wilson,reeds in gebruik maar hij maakte er wel zijn levenswerk van.
-"ON HUMAN NATURE." (1978)
In dit essay geeft E.O. Wilson een biologische basis voor de menselijke handelingen en cultuur.Een aangepaste tweede versie verscheen in 2004.Dit wordt speciaal behandeld in Evolutie 9-"On Human Nature" (2004)/E.O.Wilson.
-"THE FUTURE OF LIFE." (2002) (De toekomst van het leven.)
E.O.Wilson schreef dit boek als voorvechter voor het behoud van de biodiversiteit.Het boek bevat talrijke opmerkingen in verband met de huidige brandende problematiek van de "Global Warming". Citaten : -" Het is uitermate menselijk om te zoeken naar totaliteit en rijkdom van ervaring."
-"...de menselijke geest kan zich slechts langs enkele voorstelbare wegen ontwikkelen.Deze worden gekozen voor bevrediging die we instinctief zoeken."
-"We zijn intelligente zoogdieren ,door de evolutie,door God zo u wilt,geschikt gemaakt om door samenwerking persoonlijke doelen te realiseren."
-"Er nadert een Armageddon aan het begin van het derde millenium.Maar het is geen kosmische oorlog en vurige instorting van het mensdom,zoals voorspeld in de heilige schrift.Het is de vernieling van de planeet door de overmatig uitdijende en vindingrijke mensheid."
-"We bevinden ons in een flessenhals van overbevolking en verspillende consumptie."
-"We zijn te zeer met onszelf bezig om de lange termijn gevolgen van ons handelen te voorzien."
Dit boek is vol van zulke zinvolle uitspraken en is het lezen meer dan waard. Edward O.Wilson is ook een vooraanstaand ecologist die ijvert voor het behoud van de biodiversiteit en die actief was in het kader van de W W F. Zeer recent was hij ook een van de initiatief nemers van een encyclopedie van de levende organismen EOL : Encyclopedia of life,te vinden op:
http://www.eol.org
Een opmerkelijk citaat in verband met ecologie is het volgende: -"Now when you cut a forest,an ancient forest in particular,you are not just removing a lot of big trees and a few birds fluttering in the canopy.You are drastically imperiling a vast array of species whithin a few square miles of you.The number of these species may go to tens of thousands...and science has not yet discovered the key role undoubtedly played in the maintenance of that ecosystem,as in the case of fungi,microorganisms and many of the insects." (E.O.Wilson,2000)
Zoals bij iedere tak van de natuurwetenschappen kon de evolutie theorie van Darwin niet zonder invloed blijven in de maatschappij.In tegenstelling tot andere takken van de natuurwetenschappen is de impact van het Darwinisme ,door de aard zelf van het onderwerp,ongemeen groot geweest en heeft geleid tot felle discussies die tot nu in de 21e eeuw onverminderd de gemoederen blijven verhitten;dit althans in beperkte kringen.
1-Sociale effecten van de evolutie theorie.
De sociale effecten van de theorie van de natuurlijke selectie zijn aanzienlijk geweest.Nadat de wetenschappelijke verklaringvan de diversiteit van het leven (met andere woorden de biodiversiteit) ontwikkeld werd,verplaatste het onderwerp zich naar alternatieve richtingen,soms in een zeer uitgebreid kader. De reden daarvan is dat de evolutie theorie een verklaring van de oorsprong van het mensdom suggereerde.Dit had een diepgaande invloed op de menselijke maatschappijen.Sommigen verzetten zich heftig tegen de aanvaarding van een wetenschappelijke verklaring op grond van godsdienstige implicaties (bv.omdat de natuurlijke selectie incompatibel is met de speciale schepping van de mens zoals beschreven in de Bijbel).Over dit aspect van de controverse komt later een speciale nota (zie Creationisme versus Darwinisme).
2-Evolutie en ethiek.
De evolutie theorie gebaseerd op de natuurlijke selectie diende als fundament voor diverse ethische en sociale systemen,zoals het sociaal Darwinisme.De algemene gedachte, die hier aan de grondslag ligt, dateert van voor de publicatie door Darwin van "The origin of species." in 1859.In de 19e eeuw was dit gebaseerd op de stelling verwoord door Herbert Spencer:"The survival of the fittest".In zijn breedste zin verklaarde en rechtvaardigde deze zin de verschillen in welstand en succes tussen maatschappijen en volkeren.Deze stroming kreeg nog meer ingang door de interpretatie van Francis Galton (een neef van Charles Darwin) die leidde tot "eugenetica".Deze laatste visie werd als immoreel en zelfs als onmogelijk bestempeld door Thomas Huxley en ook door Stephen J.Gould die poneerde dat ze steunde op een verkeerde interpretatie van de natuurlijke selectie.Naast de eugenetica is het racisme eveneens een gevolg van deze verkeerde interpretatie van het Darwinisme gepropageerd door Francis Galton. Dit heeft geleid tot zulke belangrijke excessen (oa.de "Holocaust") dat deze richtingen nu door de meerderheid verworpen worden.Darwin zelf veroordeelde de concepten van de eugenetica in zijn boek van 1871:"The descent of man and selection in relation to sex.".
-"NOR COULD WE CHECK OUR SYMPATHY,EVEN AT THE URGING OF HARD REASON,WITHOUT DETERIORATION IN THE NOBLEST PART OF OUR NATURE.THE SURGEON MAY HARDEN HIMSELF WHILST PERFORMING AN OPERATION,FOR HE KNOWS THAT HE IS ACTING FOR THE GOOD OF HIS PATIENT;BUT IF WE WERE INTENTIONALLY TO NEGLECT THE WEAK AND HELPLESS,IT COULD ONLY BE FOR A CONTINGENT BENEFIT WITH AN OVERWHELMING PRESENT EVIL.(The descent of man,1871)
(Vrije vertaling) -"EVENMIN ZOUDEN WIJ ONZE SYMPATHIE BETUIGEN,ZELFS VOOR EEN HARDE,DRINGENDE REDEN,ZONDER ACHTERUITGANG VAN HET MEEST EDELE DEEL VAN ONZE NATUUR.DE CHIRURG KAN HARD WORDEN IN DE UITOEFENING VAN ZIJN BEROEP TIJDENS HET UITVOEREN VAN EEN OPERATIE OMDAT HIJ WEET DAT HIJ HANDELT VOOR HET WELZIJN VAN ZIJN PATIENT.MAAR INDIEN WIJ OPZETTELIJK DE ZWAKKE EN DE HULPELOZE VERWAARLOZEN ZOU DIT ENKEL KUNNEN ZIJN VOOR EEN BIJKOMENDE WINST MET EEN MOMENTEEL VERPLETTEREND KWAAD."
Dit toont duidelijk aan dat Darwin zeker niet als aanstichter van eugenetica en racisme kan bestempeld worden.Het is ook evident dat de negatieve aspecten enkel ontstaan,niet door de theorie,maar door wat de mensen ermee doen.
3-Sociaal darwinisme.
De stricte bepaling van Sociaal Darwinisme wordt doorgaans als volgt geformuleerd: "De toepassing van het Darwinisme op de studie van de menselijke maatschappij,meer specifiek de theorie van de sociologie volgens dewelke individuen en groepen meer voordeel dan anderen halen als gevolg van genetische of biologische superioriteit."
4-HERBERT SPENCER (1820-1903).
Herbert Spencer werd geboren in Derby (Engeland) op 27 April 1820 en is dus een tijdgenoot van Charles Darwin.Zijn opvoeding werd sterk beïnvloed door zijn vader en zijn onkel die een dissidente en onafhankelijke gedachtegang hadden. Hij toonde veel aanleg voor de studie van de natuur en voor de fundamenten van de wetenschap.Rond 1841 was hij actief als burgerlijk ingenieur bij de spoorwegen in Londen en Birmingham.Hij ontwikkelde daar heel snel een grote belangstelling voor de evolutie.Na enkele jaren evolueede hij naar de concepten van het individualisme en het "Laissez-faire" (Libertarisme) en gaf al snel blijk van zijn mening over de evolutie en sprak over de maatschappij als een individueel organisme.Hij wordt doorgaans genoemd als de stichter van het "Sociaal darwinisme".Spencer ontwikkelde zijn concept van de evolutie als een progressieve ontwikkeling van de fysische wereld,de biologische organismen,de menselijke geest,de culturen en de gemeenschappen.Zijn meest bekende leit-motief was :"The survival of the fittest"(uit zijn Principles of Biology,1864) die hij formuleerde na het lezen van het werk van Darwin:'The origin of species."(1859)Deze term doet onvermijdelijk denken aan de "natuurlijke selectie" maar Spencer breidde dit uit tot het gebied van de sociologie en van de ethiek waarin hij elementen van het Lamarckisme incorporeerde.Zoals in de paragrafen 1 en 2 aangehaald werd,heeft deze visie geleid tot verwerpelijke excessen.Herbert Spencer mag echter niet als aanstoker van deze extreme richtingen gezien worden maar zijn invloed in de 19e eeuw en later was wel immens.Hij is de auteur van talrijke werken op allerlei gebieden.Zijn voornaamste werk is:"System of Synthetic Philosophy."(10 vol.) waarin hoofdstukken over biologie,psychologie,sociologie en ethiek voorkomen.Om een vollediger beeld van Herbert Spencer te krijgenkan gerefereerd woerden naar:
5-Enkele citaten uit de werken van Herbert Spencer:
-"There is a principle which is a bar against all information,which is a proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance-that principle is contempt (minachting) prior to investigation."
-"Object we ardently pursue bring little happiness when gained;most of our pleasure comes from unexpected sources."
-"The more specific idea of Evolution now reached is...a change from an indefinite,incoherent homogeneity to a definite,coherent heterogeneity,accompanying the dissipation of motion and integration of matter."
-"The Republican form of government is the highest form of government;but because of this it requires the highest type of human nature...a type nowhere present existing."
"Science is organized knowledge."
-"A living thing is distinguished from a dead thing by the multiplicity of change at any moment taking place in it."
-"How often misused words generate misleading thoughts."
-"All socialism involves slavery.That which fundamentally distinguishes the slave is that he labours under coercition to satisfy anothers desires."
-"No one can be perfectly free till all are free;no one can be perfectly moral till all are moral,no one can be perfectly happy tilll all are happy."
In deze citaten liggen hier en daar wel diepe waarheden maar veel ligt op het domein van de utopie en mag niet zomaar klakkeloos aanvaard worden.Het bestempeld wel voor een gedeelte wie Herbert Spencer was ! ! !