In 2004 verscheen een tweede ,aangepaste,versie van het belangrijk essay van Edward O.Wilson over sociobiologie.Omdat deze nieuwe versie nieuwe inzichten bevat over het vak sociobiologie voor wat betreft de menselijke gedraging is het zeker de moeite waard hiervan korte uittreksels te citeren.Het essay bevat 9 hoofdstukken die elk een bijzonder aspect belichten: 1-Dilemma;2-Heredity;3-Development;4-Emergence;5-Aggression;6-Sex; 7-Altruism;8-Religion;9-Hope.
1-E.O.WILSON EN DE WETENSCHAP.
In deze versie van "On Human Nature" vindt men enkele citaten die volledig in overeenstemming zijn met de beschrijving van de wetenschap uit de eerste paragrafen van Ex Libris/Blog. o.a.
-"The power of a scientific theory is measured by its ability to transform a small number of axiomatic ideas (wij zouden dit noemen "hypothesen")into detailed predictions of observable phenomena."
-"...Further ,the validity of a theory is measured by the extend to which its predictions successfully compete with other theories in accounting for the phenomena."
-"The most extreme and significant "hypertrophic" segment is the gathering and sharing of knowledge...Science and technology expand at an accelerating rate in ways that alter our existence year by year...".
Onnodig hier te onderstrepen dat iedereen in de huidige maatschappij,zonder het zelf te beseffen ,meegesleurd wordt in een lawine van nieuwigheden die het leven van alledag bepaalt.Het is niet moeilijk hiervan voorbeelden te vinden.Dit is zonder twijfel een belangrijk element die de gedraging van de mensen beïnvloedt.
2-ALGEMENE CITATEN OVER SOCIOBIOLOGIE EN EVOLUTIE. (Ethiek,Cultuur,Erfelijkheid,Genetica).
-"Each living form can be viewed as an evolutionary experiment ,a product of millions of years of interaction between genes and environment."
Analoge uitspraken van andere wetenschappers werden in andere paragrafen meermaals geciteerd.
-"Given that humankind is a biological species ,it should come as no shock to find that populations are to some extent genetically diverse in the physical and mental properties undelying social behavior." (zie Hoofdstuk 2 van "On Human Nature." -"Heredity" voor een meer diepgaande analyse van dit citaat.)
Sommigen halen deze woorden van E.Wilson uit hun verband om racisme te rechtvaardigen,soms in de meest perverse betekenis van het woord.Dit is echter helemaal niet de bedoeling van E.Wilson geweest ;hij heeft met dergelijke uitspraken heel veel problemen gehad en werd meermaals hard bekritiseerd.
-"Human social evolution proceeds along a dual track of inheritance,cultural and biological.Cultural evolution is Lamarckian and very fast,whereas biological is Darwinian and usually very slow."
Het onderscheid tussen erfelijke en culturele invloeden toe te kennen aan de theorieën van Darwin en Lamarck is hier heel bijzonder interessant en er valt hier zeker iets voor te zeggen.In de culturele invloeden bespeurt men de theorie van de "memen" van Richard Dawkins waarin de "memen" de culturele analogen van de genen zijn.
-"Pure knowledge is the ultimate emancipator.It equalizes people and sovereign states ,erodes the archaic barriers of superstition and promises to lift the trajectory of cultural evolution.But I do not believe it can change the ground rules of human behavior or alter the main course of history's predictable trajectory." ....."We will not ,however,eliminate the hard biological substructure until such time ,many years from now,when our descendents may learn to change the genes themselves."
Deze uitspraak lijkt de visionaire illusie van Teilhard de Chardin (Le Point Omega) te ondergraven maar vervangt deze illusie door een andere visie,de vooruitschrijdende mogelijkheden van de moleculaire biotechnologie (???).
-"Can the cultural evolution of higher ethical values gain a direction and a momentum of its own and completely replace genetic evolution? I think no.The genes hold cultures on a leash.The leash is very long,but inevitably values will be constrained in accordance with their effects on the human gene pool.The brain is a product of evolution.Human behavior- like the deepest capacities for emotional response which drive and guide it-is the circuitous (omslachtig) technique by which human genetic material has been and will be kept intact.Morality has no other demonstrable ultimate function."
-"Advantage can accrue (toekomen aan) to both the individual and the society from willing subordination.It was Henri Bergson who first recognized what might be the ultimate agent behind the emotional gratification.The extreme plasticity of human social behavior is both a great strength and a danger.If each family worked out its own rules of behavior ,the society as a whole would desintegrate into chaos.To counteract selfish behavior of high intelligence and idiosyncrasy ,each society must codify itself."
In dezelfde geest als dit citaat ,de volgende uitspraak van E.Wilson.
-"Little wonder that the identity crisis is a major source of modern neuroticism and that the urban middle class aches ( hevig verlangen) for a return to a simpler existence."
Het is duidelijk dat de individu in de huidige maatschappij voor een enorme keuze aan identificaties staat.Omdat de mens steeds tracht een bepaalde stijl na te bootsen,staat hij nu meer en meer voor een moeilijke keuze.Dit leidt tot neurotische gedragingen die soms heel onheilspellende gevolgen kunnen hebben. (bv.de toename van het aantal zelfmoorden)In zijn diepste wezen verlangt de mens naar de eenvoud van het vroeger bestaan.Hierin heeft E.Wilson gelijk.
-"There is no reason to believe that during this final sprint to the "space age" there is been a cessation of evolution of either mental capacity or the predilection toward special social behaviors."
-"Mans's destiny is to know,if only because societies with knowledge culturally dominate societies that lack it."
-"People change their attitudes consciously and at will;the reigning fashion of a society can shift within a generation."
Zie hierover de vorige uitspraken.Eens rond ons kijken en men kan zonder probleem zien dat in deze tijd de uitspraak van E.Wilson juist is.
-"The mind will be more precisely explained as an epiphenomenon of the neural machinery of the brain.That machinery is in turn the product of genetic evolution by natural selection acting on human population for hundred of thousands of years in their ancient environment."
Dit citaat is zuiver "monisme" en wijkt volledig af van het "dualisme van R.Descartes.De moderne evolutie van de neurobiologie schijnt de visie van E.Wilson te zullen steunen.
3-SOCIOBIOLOGIE EN GODSDIENST.
-"The highest form of religious practice ,when examined more closely,can be seen to confer biological advantage."
-"The predisposition to religious belief is the most complex and powerful force in the human mind and in all probability an ineradicable part of human nature."
Met dit citaat komt E.Wilson zeker niet tegemoet aan de visie van Richard Dawkins:"The God Delusion"(2006) (God als misvatting).In verband met deze problematiek is het gesprek tussen L.Krauss en R.Dawkins,gepubliceerd in Scientific American ,Juli 2007:"Should science speak to faith ?" zeker de moeite waard gelezen te worden.
-"Skepsis continue to nourish the belief that science and learning will banish religion,which they consider to be no more than a tissue of illusions....Other well meaning scholars have tried to reconcile science and religion by compartimentalizing the two rituals."
Deze twee "rituals" worden ook genoemd de twee "magisteria" door Stephen J.Gould.Als men dit onderwerp dieper wil bestuderen is een discussie over creationisme en Intelligent Design onvermijdelijk.Dit is hier niet de bedoeling. E.O.Wilson is zeker geen atheïst ,eerder een agnosticus die geneigd is de waarde van de godsdienst in de menselijke gedraging gunstig te beoordelen.
-"A kind of cultural Darwinism also operates during the competition among sects in the evolution of more advanced religions.Those that gain adherents grow;those that cannot disappear.Consequently religions are like other human institutions in that they evolve in directions that enhance the welfare of the practitioners."
-"We must now inquire :is the readiness to be indoctrinated a neurologic based learning rule that evolve through the selection of clans competing one against the other ?"
-"But make no mistake about the power of science materialism....Most importantly ,we have come to the crucial stage in the history of biology when religion itself is subject to explanation of the natural sciences.As I have tried to show ,sociobiology can account for the very origin of mythology by the principle of natural selection acting on the genetically evolving material structure of the human brain.If this interpretation is correct ,the final decisive edge enjoyed by scientific naturalism will come from its capacity to explain traditional religion.Theology is not likely to survive as an independent intellectual discipline.But religion itself will endure for a long time as a vital force in society."
4-SOCIOBIOLOGIE EN SEX.
Over dit aspect is de beschrijving in "On Human Nature" voldoende uitgebreid.Hier worden slechts enkele citaten vermeld.Voor een grondigere studie wordt verwezen naar Hoofdstuk 6 van het boek van E.Wilson.
-"So only a single lifetime is needed to generate the familiar pattern of sexual domination in a culture."
Heel duidelijk is er in de maatschappij een grondige herschikking van de relaties tussen de seksen aan de gang.Dit is te wijten o.a.aan de maatschappelijke evolutie ,de zelfbewustzijn wording van de vrouwen,de deelname van de vrouwen aan de economische activiteit ,de verandering van de rollen patronen en aan de scheiding tussen seksuele beleving en reproductie. Volgens E.Wilson is de familie de fundamentele waarde in de maatschappij;de vorm ervan is duidelijk aan verandering toe.
-"Hypergamy is the female practice of marrying men of equal or greater wealth and status.In human beings and most kinds of social animals ,it is the female who moves upward through her choice of mates."
E.O.Wilson illustreert uitvoerig deze stellingname maar er moet wel gezegd worden dat in de westerse wereld ,door de emancipatie van de vrouw,deze theorie ver van algemeen geworden is.
5-SOCIOBIOLOGIE EN ALTRUISME. (Hard-core en soft-core altruisme).
-"The altruistic impulse can be irrational and unilaterally directed at others;the bestower expresses no desire for equal return and performs no unconscious actions leading to the same end.I have called this form of behavior "hard-core" altruism (likely evolved through kin selection or natural selection operating on entire ,competing family or tribal units)....."Soft-core" altruism in contrast ,is ultimately selfish.The altruist expects reciprocation from society for himself of his closest relatives."
-"In human beings soft-core altruism has being carried to elaborate extremes.Reciprocation among distantly related or unrelated individuals is the key of human society."
-"Yet the question remains : Is there a foundation of hard-core altruism beneath all of this contractual superstructure ?".
6-SOCIOBIOLOGIE EN AGGRESSIE.
-"Most kinds of aggressive behavior among members of the same species are responsive to crowding in the environment."
Dit is zeer juist.In de huidige maatschappij wordt men bijna dagelijks en overal geconfronteerd met aggressief gedrag.Het is verontrustend en er zijn geen duidelijke oplossingen voor dit probleem.
OVER DIT ALLES EN NOG VEEL MEER ,ZIE DE VOLLEDIGE TEKST VAN "ON HUMAN NATURE".
|