EX LIBRIS
Inhoud blog
  • EVOLUTIE-10/4-Evolution:The first four billion years/Michael Ruse
  • EVOLUTIE-10/3-Darwinjaar 2009/Biografie/Michael Ruse.
  • BIOLOGIE 13 -METAGENOMICS / CRAIG VENTER
  • BIOLOGIE 12-ERFELIJKHEID/GREGOR JOHANN MENDEL.
  • Biologie 11 - DNA-THE SECRET OF LIFE/JAMES D.WATSON
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Citaten en commentaren
    29-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filosofie-2-Intermezzo/ALBERT EINSTEIN.
    FILOSOFIE.

    Als informatie over filosofie gezocht wordt,ontdekt men een overvloed aan gegevens.Het is dan ook niet gemakkelijk duidelijk te schetsen wat men hier in dit kader bedoelt.Er zijn zeer algemene definities zoals de volgende:

    "Ensemble des considérations et des réflexions générales,constituées en doctrine ou en système sur les principes fondamentaux de la connaissance,de la pensée et de l'action humaine." (Larousse)

    "Study or creation of theory about the nature of existence,knowledge,thought etc...or about how people should live and behave." (Collins)

    Er zullen in dit kader een reeks bijdragen van gekende filosofen opgenomen worden voor zover hun werk handelt over de filosofie van de wetenschappen zoals : T.de Chardin (zie Filosofie-1),Spinoza,Bergson en nog anderen zullen volgen.

    Volgens Larousse is er een beperkte versie van wat men kan verstaan onder filosofie:
    "Conception que l'on se fait des problèmes de la vie."

    Hier gaat een speciale aandacht voor wetenschappers die niet gekend zijn als "filosofen" maar toch een filosofische visie over allerlei problemen hebben en erover geschreven hebben zoals: A.Einstein,H.Reeves enz...
    Deze bijdragen dragen hier de afkorting : INTERMEZZO.

    Intermezzo  1-Albert Einstein.

    Het is niet verwonderlijk dat de reeks begint met citaten van Albert Einstein.
    Reeds in vroegere bijdragen werden meermaals citaten van Einstein aangehaald maar hij is een zo grote figuur zowel op wetenschappelijk als op humanitaire vlak dat men niet naast deze grote reus van de 20e eeuw kan voorbijgaan zonder  hem een zeer aparte plaats te geven.Voor deze bijdrage werd hoofdzakelijk gebruik gemaakt van het recent verschenen boek van Walter Isaacson: "Einstein :De Biografie" (His Life and Universe),2007.Dit werk is overweldigend en door en door gedocumenteerd en leest voor fans van Einstein als een sneltrein.
    Er zijn ook zeer veel andere bronnen die kunnen worden geraadpleegd ,waaronder bv.
    A.Einstein & L.Infeld:"The evolution of physics : the growth of ideas from
     early concepts to relativity and quanta."(1938)
    Banesh Hoffmann : "Albert Einstein,schepper en rebel."
    Philippe Frank :"Einstein : sa vie et son temps."
    Jacques Merleau-Ponty : "Einstein."
    Jereny Bernstein :"Albert Einstein and the frontiers of physics."
    Max Born :"Einstein's theory of relativity."
    Martijn van Calmthout :"Einsteins licht-Een leven van relativiteit."
    Daarnaast zijn er nog andere bronnen,rijk aan illustraties, zoals:
    Science & Vie:La relativité a 100 ans.1879-1955 Einstein:Un homme d'exception.
    Wetenschappelijke biografie (Natuur en Techniek) :Silvio Bergia : "Einstein ,kwanten en relativiteit:revolutie in de natuurkunde."

    Voor deze bijdrage zullen achtereenvolgens de meest markante topics in de visie van Einstein over filosofische wijsheden en over zijn gedachtegang belicht worden

    1-EINSTEIN EN WETENSCHAPSBEOEFENING.

    De redeneringswijze van Einstein is gebaseerd op deductieve logica.Hij was "HET" voorbeeld van een vertegenwoordiger van de "theoretische fysica".Hij kende de fysica door en door als geen ander en doorzag waar er leemten  en problemen waren maar hij was geen experimentator.Hij beschikte niet over eigen waarnemingen en metingen maar baseerde zijn denkwerk op de zo beroemde "gedachte-experimenten" (Gedankenexperiment) waarin hij postulaten formuleerde.Hij liet aan anderen over zijn visie experimenteel te toetsen.Dit is "deductieve wetenschap".Het lukte hem wonderwel.Door de waarnemingen ,gemaakt door A.Eddington tijdens een zonsverduistering in 1919,werden zijn algemene relativiteitstheorie en zijn roem wereldwijd bevestigd.
    Normalerwijze vertrekt een wetenschappelijk onderzoek uit van waarnemingen en/of metingen die leiden tot het formuleren van een hypothese die daarna moet getoetst worden en waarbij de falsificatietheorie van K.Popper centraal staat.Dit is "inductieve wetenschap".Men kan wel starten van een intuïtie gebaseerd op gekende feiten maar de verzameling van gegevens is dan wel essentieel.
    Niets daarvan bij Einstein....vandaar zijn "groot genie".
    Zijn innerlijke zekerheid  die hij had over zijn postulaten werd getemperd door zijn bescheidenheid  die voortkwam uit zijn ontzag voor de natuur.
    Onder invloed van de Schotse filosoof David Hume en van de oostenrijkse fysicus Ernst Mach was hij sceptisch ten aanzien van dingen die niet konden waargenomen worden.Dit scepticisme werd versterkt door zijn natuurlijke neiging om gezag in vraag te stellen.Na de controverse  met Mach over het al dan niet bestaan van atomen verwijderde Einstein zich van het strenge empririsme van Mach toen hij de strijd over het bestaan van atomen gewonnen had en bij Mach hierdoor het strenge scepticisme had kunnen milderen.Hij had daarna dan meer te danken aan Hume die hem leerde sceptisch te zijn jegens gedachten constructies die geen enkel verband hadden met de louter feitelijke waarnemingen.Einsteins genialiteit was dus ten dele een product van zijn vasthoudendheid en van zijn grenzeloos vertrouwen in zijn intuïtieve feeling voor de fysische wereld.Einsteins wetenschappelijk succes was ten dele voortgekomen uit zijn opstandigheid.Er was een verband tussen zijn creativiteit en zijn bereidheid om gezag te tarten.Zijn koppigheid werkte daarbij in zijn voordeel.
    Over de Algemene relativiteit schreef hij:

    -"Dit is de belangrijkste ontdekking van mijn leven.De theorie is van een onvergelijkbare schoonheid."

    -"Relativiteit is een strikt wetenschappelijke aangelenheid en heeft met godsdienst niets te maken."

    Volgens Paul Dirac is de Algemene Relativiteit waarschijnlijk de grootste wetenschappelijke ontdekking ooit.Max Born,een grote vriend van Einstein,noemde de Algemene Relativiteit het grootste wapenfeit van het menselijk denken over de natuur,de verbazingwekkende combinatie van filosofische scherpzinnigheid,fysische intuïtie en wiskundig knowhow.

    Enkele merkwaardige citaten van Einstein :

    -"Een dwaas geloof in autoriteit is de ergste vijand van de waarheid" of
    -"Blind respect voor gezag is de grootste vijand van de waarheid."

    -"Mensen zoals jij en ik worden nooit oud,we blijven eeuwig en altijd als nieuwsgierige kinderen voor het grote mysterie  staan waarin wij geboren werden." (aan een vriend !)

    -"Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis."

    -"Een nieuw idee komt plotseling en tamelijk intuïtief op maar intuïtie is niets anders dan het resultaat van eerdere intellectuele ervaringen."

    -"Als straf voor mijn minachting voor autoriteit heeft let Lot beschikt dat ikzelf een autoriteit ben geworden."(! !)
    ****************************************************************

    WETENSCHAP ALS THERAPIE.(!)

    (De wetenschap te gebruiken om te ontsnappen aan pijnlijke persoonlijke gevoelens.)

    -"Een van de sterkste motieven die de mens tot kunst en wetenschap voert,is de mogelijkheid te ontsnappen aan de pijnlijke vulgariteit en hopeloze eentonigheid van het dagelijkse leven."

    -"Zulke mensen maken de kosmos en de samenstelling daarvan tot de kern van hun gevoelsleven,om zo de rust en de veiligheid te vinden die zij niet aantreffen in de benauwende maalstroom van hun persoonlijke ervaringen."

    Zich verdiepen in de studie van wetenschappelijke problemen die iemand ter harte neemt,blijkt soms een efficiente manier om los te komen van stresserende ervaringen uit het dagelijkse leven en dit zonder medicatie.Zo gezien is het waar dat wetenschapsbeoefening een helende werking kan hebben.Velen hebben dit zeker ondervonden.De opsteller van deze nota heeft zelf dit duidelijk tweemaal kunnen ervaren.
    a)In een periode waarin familie problemen zo stresserend waren dat ze obsessieve vormen aannamen is het verdiepen in de studie van de 'vector analyse'(die tot dan steeds een groot probleem was)de bron geweest om los te komen van deze stresserende obsessie.
    b)In een postoperatieve traumatische stress periode is de studie van de 'analytische meetkunde' die tot dan nogal oppervlakig was het middel geweest om los te komen van het piekeren en om te ontsnappen aan het opkomen van een  depresssie.
    In beide gevallen waren de studieobjecten zo boeiend en vroegen een intensieve inspanning dat al de rest vergeten werd.Dit werd ruimschoots beloond door de realisatie van de beoogde doelstelling.

    2-DETERMINISME EN TOEVAL.
       (Relativiteit vs. kwantum theorie).

    Voor Einstein was het "toeval" in de fysica,zowel als bij het dobbelen,een zeer groot probleem.Het vormde een bedreiging voor het strenge determinisme  van de mechanica van Newton.Het ondermijnde de zekerheid van de klassieke fysica.De relativiteitstheorie mag dan radicaal hebben gebleken,ze hield in elk geval wel vast aan de strikte regel  van oorzaak en gevolg.Maar het grillige ,onvoorspelbare gedrag van die ellendige kwanta   zette deze causaliteit op losse schroeven.Het zou Einstein de rest van zijn leven een doorn in het oog zijn :
    "Die kwestie van, de causaliteit  zit me erg dwars."(A.Einstein).
    In de geschiedenis van het denken is er geen dialoog belangrijker geweest dan die over de kwantum mechanica die Niels Bohr en Albert Einstein  in de loop der jaren voerden .(John Wheeler).Hun woordenwisseling raakte de kern van het kosmisch ontwerp:"Bestaat er los van de vraag of we die kunnen waarnemen ,een objectieve werkelijkheid ?Zijn er wetten die de strikte causaliteit herstellen  van verschijselen  die inherent willekeurig lijken ? Is alles in het Universum voorbeschikt ?".
    Tot op het einde van zijn leven twijfelde Einstein aan de kwantum theorie,niettegenstaande de talrijke bewijzen die de kwantum theorie van haar deugdelijkheid had gegeven.Het uiterste dat hij bereid was toe te geven is dat de kwantum theorie wel een waardevolle theorie was maar niet "volledig".
    Toen Einstein weer eens verkondigde dat God niet dobbelde,zei Bohr:
    "Einstein,hou op met God te vertellen wat hij moet doen ! ".

    Het ONZEKERHEIDSPRINCIPE VAN HEISENBERG.

    -"Het feit dat we iets waarnemen -dat we fotonen of elektronen,of andere willekeurige deeltjes  of energie golven tegen een voorwerp laten botsen-is van invloed op de waarneming ."
    Maar Heisenberg ging nog een stap verder.
    -"Tot het moment dat wij het waarnemen,heeft het elektron geen vaste plaats of baan .Dit is een eigenschap van het Universum en niet het gevolg van een of andere onvolkomenheid in ons vermogen tot waarnemen of meten."

    Het zo eenvoudige maar tegelijk onthutsende onzekerheidsprincipe trof de klassieke fysica recht in het hart.Het stelt dat er buiten onze waarneming geen objective werkelijkheid is,zelfs geen objectieve plaats van een deeltje. (Dit doet ons onvermijdelijk denken aan de filosofie van Plato -"De Grot".)

    -"Er is niet één onderliggende werkelijkheid die los staat van onze waarnemingen .Het is onjuist te denken dat de taak van de natuurkundigen is om uit te zoeken hoe de natuur IS.De natuurkunde hoiudt zich bezig met hetgeen wij over de natuur kunnen zeggen."(Niels Bohr)

    Dit onvermogen om een zogenaamde onderliggende werkelijkheid  te kennen betekent dat er geen strikt determinisme in de klassieke zin van het woord is.

    -"Maar hierover is het laatste woord nog niet gezegd." (A.Einstein)

    -"Het geloof in een buitenwereld die los van de waarnemer bestaat is de basis van alle wetenschap." (A.Einstein)

    3-WETENSCHAP EN GODSDIENST.

    Als men het bij Einstein heeft over godsdienst dan komt men onvermijdelijk bij Spinoza.De invloed van de Joodse filosoof uit Amsterdam was voornamelijk van religieuze aard.Einstein omhelsde zijn notie van een amorfe God die tot uitdrukking komt in de ontzagwekkende schoonheid ,rationaliteit en eenheid van de natuurwetten.Maar,net als Spinoza,geloofde Einstein niet in een persoonlijke God die beloont,straft en zich met ons dagelijks leven bemoeit.Daarnaast liet Einstein zich inspireren door Spinoza's geloof in determinisme.

    -"Probeer de geheimen van de natuur maar eens met onze beperkte middelen te doorgronden,dan komt je tot de ontdekking dat achter al die waarneembare wetten en verbanden iets zit wat subtiel,ongrijpbaar en onbegrijpelijk is.Het ontzag voor de kracht die schuil gaat achter alles wat we kunnen begrijpen,is mijn religie.In die zin ben ik dus religieus."

    -"De opperste bevrediging van een wetenschappelijk mens dient voort te vloeien uit het besef dat God  deze verbanden op geen andere wijze zou kunnen hebben geordend,net zomin als Hij bij machte zou zijn geweest om van vier een priemgetal te maken."

    Wat voor veel mensen geldt,gold ook voor Einstein.Het geloof in iets wat groter  was dan hijzelf  werd een bepalende factor in zijn denken en voelen.Het resulteerde in een mengsel van vertrouwen en nederigheid doordrenkt van een elegante eenvoud.

    -Gelooft U in God ?
     "Ik ben geen atheïst.De kwestie is te omvangrijk voor ons beperkt verstand."

    -"Ik ben een determinist.Ik geloof niet in de vrije wil."

    -Is dit de God van Spinoza ?
     "Het pantheïsme van Spinoza boeit mij enorm ,maar ik heb meer bewondering voor zijn bijdrage aan het modern denken,omdat hij de eerste filosoof is geweest die lichaam en ziel als een geheel zag (=monisme) en niet als twee aparte dingen (=dualisme)."

    -"Ik geloof in de God van Spinoza ,die zich openbaart in de wetmatige harmonie van alles wat bestaat,maar niet in een God die zich bekommert om het lot en het doen en laten van de mensheid."

    -"Iedereen die serieus bezig is met wetenschap raakt ervan overtuigd dat zich in de wetten van het heelal een geest manifesteert -een geest die veel en veel machtiger is dan die van de mens en die ons,met ons bescheiden vermogen,nederig doet voelen.Zodoende leidt de beoefening van de wetenschap tot een bijzonder religieus gevoel dat sterk verschilt van de religiositeit  van iemand die naïever in het leven staat."

    -"Ik geef de voorkeur aan een nederige houding die strookt met de beperktheid van ons intellectueel begrip van de natuur en van ons eigen bestaan."

    -"Het kosmisch-religieuze gevoel is de sterkste  en meest nobele drijfveer van het wetenschappelijk onderzoek."

    -"We kunnen ons de situatie aldus voorstellen: zonder religie is de wetenschap kreupel,zonder wetenschap is de religie blind."

    -"De huidige conflicten tussen de religie en de wetenschap komen hoofdzakelijk voort uit het concept van een persoonlijke God.Wetenschappers willen de onveranderlijke wetten  die de werkelijkheid regeren blootleggen en moeten derhalve het idee verwerpen dat de goddelijke wil ,of de menselijke wil,een rol speelt die afbreuk doet aan deze kosmische oorzakelijkheid."

    Dit geloof in een causaal determinisme ,dat onderdeel uitmaakt  van Einsteins wetenschappelijke visie ,botste niet alleen met het concept van een persoonlijke God.Het was ook ,naar de mening van Einstein althans, (trouw aan zijn determinisme) onverenigbaar met de vrije wil van de mens.Hoewel de ethiek voor hem van groot belang was,vond hij het,door zijn geloof in een strikt determinisme,lastig om de morele keuze van de individuele verantwoordelijkheid ,die de essentie vormt van de meeste ethische systemen,te aanvaarden.Hij had het hiermee knap lastig ! Dit komt tot uiting in zijn woorden :

    -"Ik weet dat een moordenaar filosofisch gezien niet verantwoordelijk is voor zijn misdaad maar toch zou ik liever niet bij hem op de thee gaan  ! !"(1931-1932)

    De problematiek van de "vrije wil" is nu nog steeds een enorm groot struikelblok in de maatschappij !  

    4-PACIFISME EN WERELDFEDERALISME.

    Einstein was ,als een van de eersten, lid van de progressieve en pacifistische Bund Neues Vaterland,een club die aandrong op een snelle vrede  en,ter voorkoming van toekomstconflicten ,de totstandsbrenging van een federaal Europa (! !)(1914).

    -"De enige manier om agressie te beteugelen is een wereldorganisatie die de macht heeft om lidstaten tot de orde te roepen."

    -"Er zou een internationale organisatie moeten komen die gemachtigd is om te bemiddelen bij geschillen en vrede op te leggen.Een opgelegde arbitrage moet worden gesteund door een uitvoerende macht."(1932)

    Einsteins pacifisme,wereldfederalisme en afkeer van nationalisme maakten deel uit van zijn politieke standpunten die ook  een passie voor sociale gerechtigheid ,een mededogen voor de verdrukten,een weerzin jegens racisme en een voorkeur voor socialisme omvatten.Een combinatie van kapitalisme en socialisme had zijn voorkeur.Hij haatte alle dictaturen,zowel linkse als rechtse.In een brief aan Sigmund Freud  schreef hij in 1932 :

    -"De zoektocht naar internationale veiligheid houdt in dat elke natie haar vrijheid van handelen -dat wil zeggen haar soevereiniteit-tot op zekere hoogte onvoorwaardelijk  moet opgeven en het moge duidelijk zijn dat geen enkele andere weg tot een dergelijke veiligheid leidt."

    Freud was hierin echter somber gestemd en trok een weinig hoopgevende conclusie.
    "Het ziet er niet naar uit dat we kunnen concluderen  dat de agressieve neigingen van de mens  kunnen worden onderdrukt."(Sigmund Freud)
    "Nationalisme is een infantiele ziekte,de mazelen van de mensheid."(S.Freud)

    De zin van Freud voor realiteit werd toen en is nu nog steeds zeer duidelijk.! !

    Zionisme en de staat Israël.

    Einstein waarschuwde zijn vrienden binnen de zionistische beweging als volgt:

    -"De twee grote Semitische volken hebben een grote gemeenschappelijke toekomst.Als de Joden er niet voor zorgen dat beide partijen in harmonie kunnen leven ,zal de strijd hen nog in de komende decennia achtervolgen."

    De situatie,nu meer dan 70 jaar later,geeft hem helaas duidelijk overschot van gelijk.Vanaf 1933 deed Einstein steeds minder pacifistische uitspraken en verwijderde zich geleidelijk van zijn vroegere standpunt.

    -"Ik beschrijf de huidige stand van zaken in Duitsland als een toestand van geestelijke stoornis onder het volk. (Nazisme !)

    Begin 1933,toen Hitler aan de macht kwam,kwamen de feiten anders te liggen.In plaats van het pacifisme te bevorderen ging Einstein veel meer energie steken in een wereldfederalistische organisatie.Het werd " geen ontwapening zonder veiligheid !"Voor een wetenschapper is het geen teken van zwakte als iemand zijn opvattingen aanpast aan de gewijzigde feiten.

    5-DEMOCRATISCH SOCIALISME.

    Einstein was een vertolker van een democratisch-socialistische gedachtegoed met een liberale ,anti-autoritaire ondertoon.Hij predikte gelijkheid ,sociale rechtvaardigheid  en gematigd kapitalisme.Niettemin kon hij een socialistisch programma niet aanvaarden .Hij echtte teveel belang aan het avontuur van de eenzaamheid  en het geluk van de vrijheid om een systeem te omarmen dat het individu volledig dreigt uit te schakelen.Die houding was de rode draad zijn leven lang.Aan de basis van zijn politiek denken stond de erkenning van de waardigheid van het individu en de bescherming van de politieke en intellectuele vrijheid.

    6-INTERVIEW WITH EINSTEIN (I.BERNARD COHEN,History of Science).

    Het volledig interview opgenomen in Princeton in April 1955,twee weken voor zijn dood,kan in http://www.newtonproject.ic.ac.uk/texts/einstein.html  gelezen worden .Dit interview is een uiterst waardevol document  en verdient zeker bijzondere aandacht.Hier komen slechts enkele opmerkelijke stukken voor :

    -"There are so many unsolved problems in physics.There is so much that we do not know ;our theories are far from adequate." (Einstein)
    Deze uitspraak is voor iemand als Einstein uiterst merkwaardig in het licht van alles wat de wetenschap daarna aan het licht heeft gebracht.Helaas ! zijn streven tot aan zijn laatste dagen om een coherente algemene veldtheorie te formuleren die heel het universum zou bevatten,heeft hij niet kunnen beeindigen.

    -Einstein felt that whatever the temper of the time there is a quality of human dignity that should enable  a man to rise above the passions of his age.
    -Einstein apparently had little feelings for the way in which a man's mind is imprisoned by its culture and the character of his toughts are molded by its intellectual environment.
    -Einstein remarked that he had  admired and loved Lorentz perhaps more than anyone else he has ever known,and not only as a scientist.
    -Einstein said that he had always believed that the invention of scientific concepts and the building of theories  upon them  was one of the greatest creative properties of the human mind.His own view was thus opposed to Mach's,because Mach assumed that the laws of science were only an economic way of describing a large collection of facts
    .

    -OF COURSE I HAD KNOWN THAT EINSTEIN WAS A GREAT MAN AND A GREAT SCIENTIST,BUT I HAD NO IDEA OF THE WARMTH OF HIS FRIENDLY  PERSONALITY,HIS KINDNESS AND HIS RICH SENSE OF HUMOR. 
    (I.BERNARD COHEN,APRIL 1955).
    ******************************************************************  


       


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 13/04-19/04 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!