Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
19-12-2011
Bagatelle Udifé voor blokfluittrio: A-A-T
Bagatelle Udifé voor Blokfluittrio: A-A-T.
Dit speelstukje heb ik de afgelopen dagen gecomponeerd ( voltooid 16-12-2011) Wat techniek betrefd is het niet al te moeilijk, maar het wordt wat gecompliceerder door de vele maatwisselingen. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van een aantal glasobjecten van mijn zus. Ik fotografeerde ze zowel los als in een vitrine, waardoor vooral deze laatsten veel schittering en spiegeling mee kregen.
Weer eens met de Pen wat vormen geproduceerd en die leken verdacht veel op 2 zeilen. Vervolgens het bootje getekend en de golven ontworpen, wat nog niet zo gemakkelijk bleek. Daarna gezorgt voor een wat nevelige omgeving.
Met gebruikmaking van wat filters het geheel wat romantischer gemaakt en tenslotte moest de boot ook nog bemand worden.
Gewoon weer dingen uitproberen! Hier ben bezig geweest met bínnen 3 verschillende kleurvlakken nuances aan te brengen en die weer in elkaar over te laten gaan. Door de kleurkeuzes denk je natuurlijk al gauw aan een landschap.
Door uitgebreid met "uitvloeien" aan het werk te gaan ontstaat er een "echt" landschap, dat dan nog gestoffeerd moet worden met wat bomen en dieren.
De echte sfeer ontstaat pas door o.a. het toepassen van de filter "andere wolken"
Door i.p.v. "andere wolken" "solarisatie" toe te passen, wordt alles in het duister gehuld en onstaat er een geheimzinnige sfeer.
De tekst van dit lied is een vertaling van het Offertorium van 31 mei, "Maria, Koningin" maar kan eigenlijk bij alle Mariafeesten gezongen worden. Voor het filmpje heb ik geput uit de voorraad prachtige Maria-afbeeldingen waar ik foto's van heb mogen maken.
Daarna ben ik gaan schilderen zoals ik dat vroeger met mijn pastels óók deed. Op het eindresultaat heb ik toen "knipsel" toegepast, wat alles weer vereenvoudigt.
Vervolgens nog "posterranden, pointilleren en Inktomtrek" er op los gelaten.
Als laatste ben ik met belichting aan de slag gegaan om de impressie van een zonsopkomst te verkrijgen.
Wederom op een gedicht van Fieke Bijmans heb ik dit lied gemaakt. Ditmaal heb ik de vorm gekozen van een coupletlied, omdat dit gemakkelijker is om in te studeren. Overigens heb ik het helemaal uitgeschreven, omdat er tussen de coupletten toch nog wel enige verschillen zijn. Het gedicht gaat als volgt:
't Was alsof de aarde geschapen werd toen jij lag te slapen in de stilte van jouw dood. Ik zag de grootheid van alle leven, wist mij heel even geborgen in eindeloze verten, voelde dat jij ging en bleef als zon en maan, ben toen langzaam weggegaan
Voor het filmje heb ik herfstopnamen gemaakt van dodenakkers in ons dorp.
Met verschillende "verlopen" heb ik de diagonale lijnen opgezet en met potlood wat horizontale lijnen. De diagonalen deden me denken aan de stalen driehoeken waaruit een grote brug wordt opgebouwd en de horizontale lijnen zorgde voor een landschappelijk effect. In die richting ben ik verder gegaan.
De rivier moest een beetje verlegd worden, om een doorkijkje te kunnen maken op een stadje
Om wat meer diepte te krijgen heb ik het stadje wat vervaagd.
Het effect "plastic" zorgde tenslotte voor de schittering op het water en op het staal van de brug.
De Koorddanser/ De Gehangene Op het filmpje kun je zien, hoe je met één ontwerp toch weer twee geheel verschillende kanten uit kunt. De begeleidende muziek heb ik gecomponeerd voor 2 melodie-instrumenten, dus b.v. voor 2 sopraanblokfluiten. Het begin is een beetje aarzelend, zoals ik me voorstel dat ook een koorddanser aarzelend begint, en daarna steeds zekerder. De muziek bij De Gehangene is uiteraard zeer somber.
In de eerste opzet van lijnen en kleurvlakken kon ik nog niets ontdekken, maar na toepassing van kronkel veranderde dat. In de kronkel kun je, als je goed kijkt al de lijn van het rechter been en de linker arm van een danser zien
En de rest teken je er dan bij, om vervolgens met wat filters het geheel wat explosiever te maken.
Hoe ik tot deze twee eindresultaten gekomen ben, kunt u in het YouTubefilmpje zien. De muziek heb ik weer speciaal voor dit filmpje gecomponeerd. Het eerste gedeelte gaat in een elegante driekwartsmaat ( wat wil je bij de Drie Gratiën) en het tweede gedeelte gaat zeer snel en beeldt de race uit. Zelfs het uitlopen na de finish zit er in. De bezetting is voor 2 melodie-instrumenten.
Het filmpje laat zien hoe ik van een willekeurige vorm uiteindelijk uitkom op het eindresultaat, wat je hiernaast al kunt zien. De muziek heb ik speciaal voor dit filmpje gecomponeerd en is vrolijk en niet te moeilijk. De kwartnoten met punt beelden de slagen van de schaatsers uit en moeten dan ook krachtig gespeeld worden. De bovenstem is voor een melodieinstrument: fluit, hobo. viool of, zoals in dit voorbeeld door de occerina, en de onderstem is voor een basinstrument: fagot, cello of, zoals in dit voorbeeld de basklarinet.
Dit trio begint met een langzaam deel. In het laatste gedeelte komt hetzelfde thema voor, maar mag alles wel wat vlugger en vloeiender gespeeld worden. Het tussendeel is vrolijk en fel. Voor het filmpje heb ik twee oude albums gebruikt, die ik in de verzameling van Antoinet aantrof.
We zijn een paar keer naar de tuinen van Demen geweest en hebben daar de prachtigste bloemen gezien. Vandaar dat ik nu maar eens geprobeerd heb om een simpele roos te tekenen.
Ik heb de tekening uiteindelijk iets feller gemaakt door het gebruik van enkele filters.
Hoe ik deze tekening gemaakt heb , weet ik echt niet meer. En hoe een derwish er uitziet weet ik ook niet, maar in mijn fantasie is dit een derwish. De halfronde diagonalen hebben me waarschijnlijk op het idee gebracht en die geven de tekening ook metaan vaart.
In de uiteindelijke versie haal ik de figuur wat duidelijker naar voren, waardoor hij wat dreigender wordt en maak ik de achtergrond wat vager.
Ook dit is weer een vrolijk speelstukje en de titel zegt het al; het begint met een mars en gaat via een wat langzamere wals naar weer een vrolijker dans. Wat het filmpje betreft; Ik ben zo gelukkig geweest om foto's te mogen maken van een uitgebreide verzameling beeldjes, doosjes, prentjes, sieraden enz., waarvan ik u nu een klein gedeelte laat zien.
Ik ben begonnen met het maken van diagonalen m.b.v. "verlopen" en belichting.
Ik geef toe dat de eerste opzet mij nog niet op een idee bracht, maar ik vond hem wel te mooi om weg te gooien. Ook was het duidelijk dat het iets symetrisch moest worden. ( of bijna) en zo zijn het deze vogels en slangen geworden.
Het belangrijkste punt was echter nog leeg en daar heb ik in de eerste versie een contrasterende vogel getekend en in de tweede versie een min of meer schematische boom.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.