Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
24-09-2012
Krul - Twee Vogels
Krul - Twee vogels. Hetzelfde ontwerp leidde in eerste instantie d.m.v. vervorming - poolcoördinaten - rechthoekig naar polair, tot "De Krul"
en in tweede instantie: polair naar rechthoekig, naar deze twee vogels.
Uiteraard moest er nog wel iets meer gebeuren voor het werkelijk twee vogels waren.
Als je met de trein reist schieten allerlei landschappen aan je voorbij. Een daarvan, het coulissenlandschap, heb ik toen ik thuis kwam, geprobeerd na te tekenen.
Hieronder eerst een versie in de schemering, en daarna in het zo goed als donker.
Ondanks de titel van dit koorwerk is het beslist niet geschikt om in de kerk te zingen. Het is geïnspireerd op het scheppingsverhaal in het boek "Brabantse Volkshumor" door Ben Janssen en ik zag daar wel mogelijkheden in om eens flink uit te pakken. Ik heb het gecomponeerd voor het kamerkoor Villameuse, waar we het ook mee gezongen hebben. Voor het filmpje heb ik allemogelijke tekeningen gebruikt die ik al eens ooit gemaakt heb, en een enkele nieuwe of aangepaste.
Dit lied, dat bij ons op bijna ieder feest gezongen wordt, heb ik lang geleden al een keer voor koor bewerkt om op het Ceciliafeest te zingen voor onze jubilarissen. ( die hebben we ieder jaar wel één of twee.) Tegenwoordig zingen we het niet meer want ook een goeie grap wordt na een tijdje wel oubollig, maar het is nu al weer zo lang geleden, dat we het wel weer eens op het repertoir kunnen zetten. Dit is een lichtelijk aangepaste versie. Ik heb nogal wat dia's gemaakt van kinderfeestjes en die heb ik gebruikt voor het filmpje.Wel heb ik de dia's bewerkt om de kinderen min of meer onherkenbaar te maken.
Bij de vroeger veel gezongen lofzang "Adoro te" heb ik de variatie vorm toegepast. Het eerste gedeelte is gewoon een vierstemmige zetting, het tweede gedeelte is bijna geheel als canon verwerkt en bij het derde gedeelte ligt de melodie in langzame stappen in de bas en spelen de bovenstemmen daar omheen. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik maakte in allerlei kerken van de gebrandschilderde ramen.
Daar was laatst een meisje loos. Dit bekende volksliedje heb ik bewerkt in een variatievorm, zodat er eigenlijk een nieuwe compositie is ontstaan, die geschikt is voor Gemengd Koor of een blokfluitkwartet. Het kan uiteraard ook door beide samen worden uitgevoerd. Ik heb voor ieder coupletje een nieuwe variatie gemaakt. In het filmpje wordt dit nog eens benadrukt doordat ik de inhoud van de coupletten heb uitgebeeld in een tekening.
Deze suite heb ik gecomponeerd voor een blokfluitensemble voor volwassenen ( zie foto hiernaast) Het betekent overigens niet, dat het niet geschikt zou zijn voor jongere spelers. Ik heb destijds geen datum vermeld, maar het moet ergens eind jaren tachtig geweest zijn. Een geschiktere tekening dan deze bloementuin kon ik niet bedenken! Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt, die ik geschoten heb in de tuinen van Demen.
Op het jaarlijks terugkerende Ceciliafeest zongen de heren van ons Gemengd Koor traditioneel een "Jubilate" die nog dateerde uit de tijd dat we alleen maar een mannenkoor hadden. Ofschoon iedereen die erg mooi vond kwam er van de dames toch wat verzet. Ze wilden graag méé zingen, maar omdat het stuk nu eenmaal voor mannenkoor was geschreven, vond ik dat niet erg wenselijk. Om de zaak in der minne te schikken heb ik zo'n 5 jaar terug toen deze driestemmige "Jubilate" gecomponeerd voor sopraan, alt en mannenstemmen. Voor het filmpje heb ik oude dia's gebruikt van kerkelijke kunst.
Luitspeler Al bladerend in het programmaboek van het festival oude muziek Utrecht kwam ik een foto tegen die me inspireerde tot de volgende tekening. De eerste opzet is een snelle potloodtekening, die later nog wel hier en daar veranderd is.
Linksonder heb ik de schaduwen aangebracht en in de versie daarnaast wat meer kleur.
Bij deze versie heb ik de achtergond zo donker gemaakt dat de speler er bijna in opgaat.
En bij deze juist weer niet en heb ik de achtergrond wat meer sructuur gegeven.
Ook nu weer heb ik uitgaande van een nog niets voorstellend ontwerp, twee totaal verschillende uitwerkingen gemaakt, waarvan "het Monster" het dichtst bij het eerste ontwerp blijft. Hoe dit gegaan is kunt u zien in het filmpje. In de muziek hoort u, hoe met "klaroengeschal" het theater wordt geopend, waarna een vrij banale melodie volgt. De muziek bij "het Monster" is uiteraard wat grimmiger
Dit lied op een tekst van Huub Oosterhuis wordt vaak gezongen in een begrafenismis op de melodie van: "Al van den drogen haring..." Ik kon daar maar slecht aan wennen en heb voor ons koor de tekst van nieuwe muziek voorzien. Omdat de tekst is geïnspireerd door het boerenleven, heb ik voor het filmpje foto's gebruikt van diverse boerderijen.
Constructie De eerste opzet is gemaakt door met de lasso 3 verschillende figuren te tekenen en die te vullen met het emmertje met zelf ontworpen patronen. Daarna ben ik gaan schuiven met de figuren, waardoor de suggestie van schaduwen ontstond.
Vervolgens ben ik weer met verschillende filters in de weer gegaan, waardoor onderstaande eindresultaten ontstonden.
Vier figuren in het uitgaansleven. Met de "lasso" in één beweging een figuur getekend en dat dan 4 x. Daarna de figuren met "verloop" ingekleurd en met hetzelfde "verloop" de achtergrond ingevuld, waardoor de figuren enigszins oplossen.
Daarna met verschillende filters aan de slag gegaan, waardoor de figuren duidelijk in het nachtleven belanden.
Ook hier is dat nog duidelijk het geval, maar nu zo, dat de achterste figuur het donkerste is.
Hier staan ze even scherp in de spotlights
En zo stel ik me voor dat ze in de vroege ochtendmist huiswaarts keren.
Vanaf mijn 14e tot ongeveer mijn 35e jaar heb ik hobo gespeeld en al snel vormden we met 2 vrienden een blaastrio. Voor die bezetting (hobo, klarinet en fagot) schreef ik toen ook al muziek die we wel geoefend, maar voor zover ik me herinner, nooit uitgevoerd hebben. En dat was maar goed ook, want van de samenklank deugde niet veel. Een aantal jaren geleden heb ik nog eens in die oude boeken zitten neuzen en toen vond ik de melodieën nog zó goed, dat ik er opnieuw aan ben begonnen. U hoort hier de versie voor blaastrio. Er bestaan nu dus 2 versies; één voor hobo, klarinet en fagot en één voor alt-tenor en basblokfluit. Voor het filmpje heb ik de vele foto's gebruikt die ik heb geschoten op onze vakantie aan de Dalmatische kust.
De eerste opzet leverde nog geen ideeën op, net zo min als het vervolg.
Pas nadat ik de afbeelding had geroteerd en met "golf" bewerkt, zag ik in het bovenste gedeelte een vallend hek en toen was het idee van iemand die daar nog onderdoor probeert te komen snel geboren.
Door het geheel wat donkerder te maken en een lichtbundel over de vluchtende man heen te laten scheren, wordt het nóg wat spannender.
Eerst weer wat willekeurige vlakken gemaakt en die daarna vervormd met "golf". Vervolgens heb ik met "uitvloeien" wat streken gemaakt, die voor mij uiteindelijk de gestrekte poten en het begin van een vleugel van een vogel werden.
En daar ben ik op verder gegaan.
Daarna ben ik weer teruggegaan naar bijna het begin en heb ik deze versie nog gemaakt.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.