Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
29-06-2010
Storm
Storm
Ik ben nog steeds niet uitgekeken op de mogelijkheden van de pen voor vrije vormen. De eerste opzet gaf me meteen het idee van allerlei spullen die door de lucht wervelden en daar ben ik verder op doorgegaan tot ik bij "storm" uitkwam.
Dit bekende lied heb ik ooit van iemand gekregen in een tweestemmige en bijna onleesbare versie. Omdat het in algemene Diensten gezongen kan worden, maar vooral heel geschikt is voor een Huwelijksmis, besloot ik er een driestemmige zetting van te maken. Van wie de tekst is, en van wie de melodie, is mij onbekend, maar als iemand het weet houd ik me aanbevolen.
Bombardement Het gegeven van vlakken & spitsen (zie bericht van gisteren) heb ik ook nog op een geheel andere manier uitgewerkt. Toen ik er het effect "basreliëf" op toepaste, deed het me meteen denken aan lichtflitsen boven een stad.
Dan denk je natuurlijk aan kapotte huizen
en aan een sinistere sfeer die ik heb proberen te bereiken met een speciale belichting.
Abstract, vlakken en spitsen Weer met de pen voor vrije vormen in de weer geweest en ontdekt dat je op ieder punt van die vrije vormen nieuwe spitsen kunt maken...
Alleen was ik met het resultaat niet tevreden. Door poolcoördinaten en schuintrekken kreeg het een heel andere vorm en door solarisatie kreeg het het desolate van een woestenij.
Die verlatenheid heb ik benadrukt door er één klein figuurtje van een auto in te zetten.
Met de "Duivel in de muziek" wordt een bepaalde samenklank of interval bedoeld die een overmatige kwart of verminderde kwint bevat, en die in dit muziekstuk heel vaak voorkomt. Vandaar de naam. Net als bij "Kopstuk" (zie bericht van 3 juni) zitten in dit blokfluitkwartet nog veel grafische gedeelten, die ik niet op de computor kan realiseren, dus zal ik ook nu met een handgeschreven versie moeten volstaan.
Grondbedrijf Vink en kerk van Overasselt, gezien vanaf de Maasdijk. Al deze bedrijvigheid heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat je het bedrijf niet meer ziet liggen. Het is nu helemaal afgeschermd door een bosje. Lente 1990 Pastel op Ingrespapier Afm: 56 x 36 cm.
Abstract (Vogel) Eerst heb ik met de pen voor vrije vormen de eerste tekening gemaakt. Voor de tweede versie heb ik de effecten Andere wolken en Kleurtoon-verzadiging gebruikt. Als je goed kijkt kun je de vogelvorm al zien zitten die ik in de versies 3 en 4 naar voren gehaald heb. Daarvoor ben ik wel weer bij de eerste versie begonnen. Voor de derde versie heb ik gebruik gemaakt van schuin en penselen en voor de laatste tekening heb ik daar nog waterkleur en belichting aan toegevoegd.
Zomerimpressies 1991 De eerste pastel is van een bloeiende Maasdijk in Overasselt Mei 1991 De tweede is van een boerderij met een grote boom aan de Lokheuvelseweg eveneens in Overasselt Juni 1991 Beiden zijn met oliepastel op Ingrespapier gemaakt en hebben de afmeting: 56 x 36 cm.
Dit blokfluitkwartet is nog een studieopdracht uit mijn conservatoriumtijd en in die tijd waren grafische stukken heel popupair ( nu weer iets minder). Dit is het enige stuk geweest waaraan ik 's avonds begonnen ben en tot diep in de nacht heb doorgewerkt. Mijn leerlingen hebben het ook altijd met veel plezier gespeeld en ook andere blokfluiters hebben er veel plezier aan beleefd, zoals uit een artikel in het blad van de ERTA blijkt Daarin wordt door Rosalyn de Groot verslag gedaan van een blokfluitfestival in Tallin, Estland, waar zij werkte met Estlandse kinderen. Ik citeer nu uit dit artikel: "Uit een lijst met stukken hadden zij uiteindelijk gekozen voor een Suite van Wim Terburg en "Kopstuk" van Guus Kuijs, een stuk dat ik zelf speelde op de muziekschool van een destijds handgeschreven partituur en dat ik al vaker met veel plezier zowel voor de spelers als het publiek heb gedaan met eigen ensembles en dat ook hier met veel plezier werd ontvangen zeker in het kader van het concert waarbij de kinderen mochten optreden omdat daar allerlei hedendaagse stukken werden gedaan" Tot zover het citaat. Helaas kan ik zo'n grafisch stuk niet op de computer realiseren en ik heb er ook geen opname van, zodat ik moet volstaan met de oude handgeschreven partituur.
Abstract, driehoeken en prikkeldraad De opzet was om met driehoeken een ontwerp te maken. Daarna heb ik met een penseel de "prikkeldraad" getekend. Het enige effect wat ik verder gebruikt heb is belichting.
Erpewaai in Overasselt / Zonsondergang a/d Maas tussen Nederasselt en Balgoij
Erpewaai in Overasselt. Dit is dezelfde kolk als in het bericht van 24-12-2009, maar nu in winterse sferen. December 1989 Pastel op Ingrespapier Afm: 30 x 40 cm.
Zonsondergang aan de Maas tussen Nederasselt en Balgoij. We kijken dus eigenlijk naar Velp bij Grave. Januari 1990 Pastel op Ingrespapier. Afm: 56 x 36 cm.
Ik heb hier op een ingewikkelde manier een ondergrond vervaardigd en die vervolgens met "radiaal vervagen" bewerkt. Daarna heb ik met een simpel wit lijntje een vorm neergezet.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.