Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
26-04-2011
Factus est repénte S-A-T.
Factus est repénte S-A-T.
Dit koorstuk is bedoeld voor de Pinkstertijd (Communio van 1e Pinksterdag) De vertaling luidt als volgt: Plotseling kwam er van de hemel een gedruis, als bij het opsteken van een hevige wind, daar waar zij gezeten waren, alleluja: en allen werden vervuld van de Heilige Geest en ze verkondigden de grote werken van God, alleluja, alleluja. Om het instuderen te vergemakkelijken, heb ik er ook de losse stemmen bij gedaan. Het filmpje is weer opgesierd met foto's van kerkelijke kunstwerken die ik tijdens diverse vakanties gemaakt heb.
Eerst een achtergrond gecreëerd met ruiten en die vervolgens met "vervorm" wat glooiender gemaakt. Met het tekenen van het danseresje heb ik voornamenlijk de lijnen van de ruiten gevolgd.
Vervolgens meer diepte en structuur aangebracht met diverse filters.
Ik ben eigenlijk steeds minder bezig met tekenen en steeds meer met het uitbuiten van de mogelijkheden van het programma. Dit kan ik het beste illustreren met bovenstaande eenvoudige krabbel van drie cijfers, die ik op drie totaal verschillende manieren heb uitgewerkt, zoals in onderstaande voorbeelden te zien is.
De lichtbundels, die ik had gecreëerd d.m.v. "verloop" brachten mij op het idee van de zoeklichten van het luchtafweergeschut.
Toen was het idee van bombardement snel geboren. De licht-donkercontrasten moesten alleen nog wat aangescherpt worden en de rook en de bommen maken het geheel wat realistischer.
Een vrolijk speelstukje, wat deze keer niet is gebaseerd op vroegere stukjes. Voor het filmpje heb ik gebruik gemaakt van foto's van beelden in de openbare ruimten die ik vaak op vakanties gefotografeerd heb.
Deze suite bestaat uit 4 delen, waarvan de eerste drie veel ongelijke ritmes hebben en het laatste deel swingend gespeeld moet worden. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van het Overasseltse Carnaval van de laatste paar jaren. Dit leek mij wel geschikt, omdat de stukjes toch een wat lichter karakter hebben.
Mis in C-Dur S-A-T. (en orgel ad libitum) Zelf ben ik niet zo goed thuis in wat op een orgel wel en niet kan en bovendien heb ik een lichte voorkeur voor a-capella-muziek ( gezongen muziek zonder begeleiding van instrumenten) De meeste van onze koorleden echter, vinden het geen Mis als er geen orgel bij is. Vandaar dat ik toehapte, toen onze organist Cappie Wintjes voorstelde er een orgelbegeleiding bij te maken. Omdat ik de partituur van het koor a-capella, al in het vorige bericht heb gezet, volsta ik nu met de orgelpartij.
Mis in C-Dur S-A-T. Deze Mis heb ik gecomponeerd toen bij ons koor een tekort aan bassen dreigde. Een aantal hele goede (maar al behoorlijk op leeftijd zijnde) zangers, was overleden en we hadden nog zo maar geen nieuwe. Gelukkig is dat tekort inmiddels weer aangevuld, maar hebben we toch dit jaar deze Mis ingestudeerd en uitgevoerd. Deze Mis heb ik al eerder op mijn blog gezet, maar nú laat ik de muziek vergezeld gaan van foto's van kerken en kerkinterieurs
Ik heb deze liedjes al eerder geplaatst, maar nu doe ik het met de bladmuziek erbij en met een filmpje met foto's met kerkelijke kunst. In de jaren zeventig (een datum ontbreekt) heb ik deze twee mooie paasliedjes gearrangeerd voor ons gemengd koor en we voeren ze nog regelmatig uit. Bij het eerste (Alleluia de blijde toon) heb ik in het refrein gebruik gemaakt van imitatie, d.w.z. dat het thema van het refrein ná elkaar wordt ingezet door de verschillende stemmen. Bij het tweede liedje lopen de sopraan, de alt en de basstem ritmisch gelijk en fietst de tenorstem daar ( om het maar eens oneerbiedig te zeggen) doorheen. Wat de tekening betreft: ik ben warempel weer terug op de lagere school ! Ook daar hebben we heel vaak bijbelse onderwerpen getekend, maar omdat er bij de vroegere kindertekeningen géén opstanding van Jezus zat, moest ik zelf aan de slag. De effecten zijn: geef diepte en belichting.
Meer S-A-T. Weer een mooi gedicht van Fieke dat me inspireerde om dit koorstukje te componeren. Het is niet specifiek voor een bepaalde gebeurtenis of tijd geschreven, maar het is eigenlijk algemeen te gebruiken.
Meer
Ochtendmist. Water onzichtbaar. Een vogel onhoorbaar In zichzelf verscholen. Ik zie het meer ontwaken. Zonnestralen raken nevels Die sierlijk verdwijnen. Mijn God, wie ben ik, Dat ik hier ademen mag ? Wie bent u, wiens adem Ik zoëven zag ?
Fieke Bijmans-Prieckaerts
De foto's in het filmpje zijn zo goed mogelijk bij de tekst gezocht
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.