1) Za 01/09/2018 Vertrek van hier naar Kanne één en terug tweede keer van t'jaar.
Onderweg geniet je van de prachtige Zuid-Limburgse landschappen - het Toscane van de lage landen - terwijl je de meest uitdagende hellingen uit de Ronde van Limburg bedwingt zoals de Slingerberg in Kanne of 'petit L'Alpe-d'Huez' met zijn tien haarspeldbochten.
Het weer:Zon, enkele stapelwolken in de loop van de dag. Droog.MaxT rond 21°C. NO-wind 1/2 Bft.
75 km
2) Zo 02/09/2018 Vertrek Maasmechelen dokter haubenlaan
57-56-50-27-19-13-24-26-46-49-50-27-45-17-52-53-559-58-57 Parcour in 8 vormig kleedje gestoken 3 maal veerpond.
Het weer:Zonnig en droog. Later wat stapelwolken vanuit het O.MaxT rond 23°C. 🚴♂ NO- tot O-wind 2/3 Bft.
63 km
3) Ma 03/09/2018 Vertrek van hier uit (betonac)
Het weer:Eerst opklaringen. Stilaan veel wolken vanuit het O. Na de middag kleine kans op een bui.MaxT rond 22°C.N-wind 2/3 Bft.
66 km
4) Wo 05/09/2018 Vertrek van hier (Velm)
Het weer:Grijze start. Later opklaringen maar ook kans op buien/onweer.MaxT 21°C (kust) tot 26°C (Kempen).
51 km
5) Za 08/09/2018 Vertrek van hier conditie rit
Het weer:Brede opklaringen, stilaan meer hoge en middelhoge wolken vooral in het N.MaxT rond 19°C.ZW-wind 2/3 Bft.
55 km
6) Zo 09/09/2018 Vertrek van hier (Tina begin Veulen)
Het weer:Droog en zacht. Meer wolken in het N, meer opklaringen in het Z.MaxT rond 24°C. Z- tot ZW-wind 2/3 Bft.
61 km
7) Di 11/09/2018 Vertrek Herk-de-stad Hortelbos-Herkenrodebossen
Het weer:Nazomertje met veel zon en enkele wolken.MaxT rond 24°C.ZW-wind 3/4 Bft.
67 km
8) Wo 12/09/2018 Vertrek van hier rit Velm Hugoke alléén
Het weer:Wolken vanuit het W, kans op wat lichte regen. Zonnigste weerkaarten voor Wallonië.MaxT 18°C (kust) tot 25°C (Gaume).ZW-wind ruimt naar N, 3 Bft.
Ik heb geen regen gehad bij 21° vertrokken al vlug betrokken met 19°.
51 km
9) Vr 14/09/2018 Vertrek van hier (Hasselt, Terkoest)
Het weer:Zon en stapelwolken. Meestal droog.MaxT rond 20°C.Wind VAR, later W 2/3 Bft.
62 km
Vandaag 14/09 aangereden geweest door een andere fietser jaja een meisje op kot te Diepenbeek ik heb flink wat pijn en fiets is perte totale nu zien hoe dat gaat aflopen de schaafwonden vallen mee maar de slag opgenomen in schouder en nek is wel pijnlijk maar vandaag 15/09 om de pijn te verwerken bij Loix te St-Truiden een nieuwe fiets gaan kopen een (EDDY MERCKX SALLACHES64 CHIMANO 105) het leven gaat verder en het is nog wat goed weer zodus rijden.De financieele kant van de zaak is wel nog af te wachten? Loix gaat een schade dossier van de Scott fiets opmaken voor af te leveren aan de foute fietser die mijn pad kruiste op 14/09 rond 14u.
Met de CONTINENTAL SUPER SPORT PLUS banden tot op heden 2.320 km z/lek.En met mijn Scott fiets tot aan de perte total 5.725 km
10)Zo 16/09/2018 Vertrek in Kanne richting Maastricht en zo op Maasmechelen.
( terug langs muizenberg af komen "ijssalon" of nieuw voor ons langs het kanaal)
Deze rit met nog wat spierstijfheid van de val van vrijdag.Vandaag dus met nieuwe fiets.
Het weer:Zon en hoge wolkensluiers. Droog.MaxT rond 22°C.Z-wind 2/3 Bft.
56 km
11) Ma 17/09/2018 Vertrek St-Truiden Landen Racour Waasmont enz...
Averechts beginend aan de (lichten Delwich) terug langs Dats.
1) Wo 03/10/2018 Vertrek van hier rit à l'improvisseHugoke alléén.(Marleen+Pat)
Het weer:Stilaan meer opklaringen.MaxT rond 15°C.W- tot NW-wind 2/3 Bft.
69 km( fietsmeter 68,450km-tijd 3u03- gemid 22,4u- max 40,4u- cal 1078- co2 10,26.)
2) Do 04/10/2018 Vertrek van hier rit à l'improvisseHugoke alléén.(Marleen huishoudelijk werk)
Het weer: Eerst veel wolken. Later opklaringen vanuit Frankrijk.MaxT rond 18°C. ZW- tot W-wind 2/3 Bft.Vrijdag nazomer.
57 km
3) Vr 05/10/2018 Vertrek van hier rit à l'improvisse.
Het weer:Zonnig en zacht nazomerweer. 😎MaxT rond 21°C.Z-wind 2/3 Bft.🚴♂
58 km
4) Za 06/10/2018 Vertrek Zonhoven Hengelshoefseweg
305-79-71-72-73-548-508-512-39-529-70-33-04-77-76-538-317-316-300-305 (afslaan rechts)half weg zomer terras aan de bullenschool vrijdag gesloten koffie+taart.
Het weer:Eerst veel zon, later wolken vanuit het W.MaxT rond 23°C.Z-wind ruimt naar WZW, 3/4 Bft.'s Nachts regen en buien.
66 km
5) Di 09/10/2018 Vertrek Schaffen aan t'excuuske).Vernieuwd komt ook Paalse plas bij om slechtere weg te ontwijken.
Volgend keer slecht stuk ontwijken in het begin 30-31-85 via gewone weg Rodestraat en Klappijstraat.
Het weer:Lokale nevel/mist, daarna zonnig nazomerweer.MaxT rond 23°C. O- tot ZO-wind 2/3 Bft.
Vandaag voor Ukkel de 125e dag met een maxT van meer dan 20°C.
76 km
7) Do 11/10/2018 Vertrek van hier uit een zoveelste conditie rit.
Het weer:Eerst wolken, tijdelijk wat regen in het W.Na de middag brede opklaringen en warm.MaxT rond 23°C.Z-wind 3/4 Bft.
51 km
Met een maximumtemperatuur van 24,1 graden in Ukkel is er donderdag een nieuw dagrecord gevestigd voor de elfde oktober 2018. Het vorige record dateerde van 1906. Toen steeg het kwik tot 23,2 graden.
8) Za 13/10/2018 Vertrek van hier uit naar Schullens Meer lus vormig deze keer met ons twee.
Het weer:Zonnig en warm nazomerweer.MaxT rond 26°C.Z- tot ZO-wind 3/4 Bft
75 km
Op deze zonnige dag met 26°c alsook woensdag met 23°c nog lekker ijsje gegeten in Halen.
9) Zo 14/10/2018 Vertrek van hier ritje (na te gaan stemmen)
Het weer:We kiezen voor droog en vrij zonnig weer. Hoge wolkensluiers vooral in het W.MaxT rond 24°C.Strakke Z-wind 4 Bft.
7 km te veel wind terug gekeerd.
10)Di 16/10/2018 Vertrek van hier conditie tourke.
Het weer:Veel zon, wat hoge wolken. Droog.MaxT rond 24°C. ZO- tot Z-wind 2 Bft. 56 km
11) Wo 17/10/2018 Vertrek van hier. Tot kerkhof Landen.(profiteren van laatste zomerse temperaturen)
Het weer:Vrij zonnig, wel iets meer wolken in het W. MaxT rond 21°C.Wind VAR, later N 1/2 Bft.
63 km
12) Do 18/10/2018 Vertrek van hier.Hugoke alléén Marleen+Pol Trudo
Het weer: Veel wolken, lokaal nevel/mist. Later langzaam opklaringen vanuit het Z. MaxT rond 17°C.N- tot NO-wind 3 Bft.
53 km
13) Za 20/10/2018 Vertrek van hier(het wieler seizoen loopt op zijn einde)
Het weer:Lokaal ochtendgrijs, daarna vrij zonnig en droog. MaxT rond 16°C. Wind VAR of NO, 1/2 Bft. Het is maar 14 °c geworden vandaag.
53 km
14) Zo 21/10/2018 Vertrek van hier Velm
Het weer:Vrij zonnig en droog weer. MaxT rond 17°C. Wind VAR 1/2 Bft. 🚴♂
1) 02/112018 Vertrek van hier tourke Velm+Alken.Hugoke alléén Marleen+Ilse schoppen.
Ik ga het er maar op wagen het weer ziet er in werkelijkheid beter uit dan hieronder beschreven van de weerman.Na mijn rit ! ,het is de ganse dag zonnig geweest 11°c en 2 à 3 Bft dat is wel een pak beter dan de weerman zegde ?.
Het weer:Veel wolken. Vooral na de middag kans op wat lichte regen.MaxT rond 13°C.Z-wind 3/4 Bft.
63 km
2) 04/11/2018 Vertrek van hier trainings tourke.Hugoke alléén Marleen wat rustig na woensdag darmonderzoek vrijdag met Ilse schoppen gisteren Niell hier geweest en morgen Brussel oude maten !!! dinsdag terug trudo Marleen Demeester.
Het weer: Koude start. Daarna vrij zonnig.Vooral in het NW ook hoge en middelhoge wolken.MaxT rond 13°C.ZO-wind 2 Bft.
51 km
3) 06/11/2018 Vertrek van hier training.Hugoke alléén Marleen Trudo Dr Demeester.
Het weer:Vrij zonnig weer, wat hoge en middelhoge wolken.Uiterst zachte maxT rond 19°C.ZZO-wind 2/3 Bft.
53 km
4) 08/11/2018 Vertrek van hier.Hugoke alléén Marleen kapper
Het weer: Vrij zonnig, wat hoge wolkensluiers. Ardennen eerst nog veel wolken. MaxT rond 12°C.ZW-wind krimpt naar ZO, 2/3 Bft.
58 km
5) 09/11/2018 Vertrek van hier.Hugoke alléén Marleen Attenhoven
Het weer:Vrij zonnig weer, wat hoge wolkensluiers.MaxT rond 14°C.ZO- tot Z-wind 2/3 Bft.
59 km
6) 14/11/2018 Vertrek van hier.Hugoke alléén.
Het weer:Lokaal ochtendgrijs, daarna zonnig met wat hoge wolkensluiers.MaxT rond 12°C.Z-wind krimpt naar ZO 2/3 Bft.
55 km
7) 15/11/2018 Vertrek van hier.Hugoke alléén.
Het weer:Lokaal ochtendgrijs, daarna veel zon.MaxT rond 14°C.ZO-wind 2 Bft.
Aankoop van nieuwe fiets Eddy Merckx Sallanches64 met Shimano 105
(wegens een perte totale van mijn Scott amper 10 maand oud.)
Het zal ongetwijfeld ook aan de naam van de fiets liggen, maar een Eddy Merckx blijft altijd speciaal. De klassieke modellen zijn blijvend populair onder de verzamelaars en de nieuwe modellen loop je niet onopgemerkt voorbij. We kregen de Eddy Merckx Sallanches64 om eens op te rijden.
In de jaren 70 en 80 zag je het nog vaker, (oud) profs die met eigen racefietsen op de markt kwamen of hun naam daar aan leenden. Tegenwoordig kan je ze op één hand tellen, zeker die nog op relatief grote schaal opereren. In Nederland is er natuurlijk Jan Janssen, in België is dat (met name) Eddy Merckx. Ze zijn niet voor niets overgebleven, survival of the fittest zullen we maar zeggen. Afgelopen december lieten we de introductie van de Sallanches64 al even zien. De fiets draagt de naam en jaar van de plaats van het WK voor amateurs, waar het eigenlijk allemaal mee begon voor Merckx. De fiets draagt dan de naam van de grote kampioen, maar het ontwerp komt van de hand van Rolf Singenberger. Hij is 12 jaar CEO en hoofd R&D bij BMC geweest en heeft het merk gebracht waar het nu is. Singenberger is nu hoofd R&D bij Merckx. Laten we eens kijken wat de Sallanches64 te bieden heeft.
Rondje om de fiets Strakke lijnen, die vallen meteen op. Een trend in de frames van Eddy Merckx van de laatste jaren. Het geeft de fiets een moderne, ietwat technische uitstraling. Daar hou ik persoonlijk wel van. De bovenbuis lijkt behoorlijk slooping te zijn, terwijl dat eigenlijk wel meevalt als je goed kijkt. Het is een beetje gezichtsbedrog denk ik door het knikje wat er aan de onderkant in zit. In de achtervork zie je ook wat knikjes en hoekige lijnen. De kleuren volgen de lijnen waardoor ze extra goed opvallen. De afwerking is heel netjes en gedetailleerd, alles past goed bij elkaar. Zeker van dichtbij ziet de fiets er veel ‘spannender’ uit dan van een afstandje. In een grote groep verdwijnt hij waarschijnlijk onopvallend in de menigte.
De fiets is afgemonteerd met de Shimano 105 groep en gelukkig ook met het eigen crankstel, want die is mooi én past ook nog eens goed bij de fiets. De RS010 wielen zijn eveneens van Shimano. Budgetwielen, maar we zullen zien hoe ze zich houden. De stuurinrichting en zadelpen zijn van Deda, het zadel van Prologo. Degelijke spul allemaal!
Als je kijkt naar de stack en reach, waaruit je redelijk kan afleiden hoe je positie zal zijn op de fiets, zie je dat het geen criteriummachine is. Heel kort door de bocht geven de stack en reach aan hoe hoog de voorkant van het frame is t.o.v. het bracket (stack) en hoe ver naar voren je zit (reach, dit gaat om balhoofd t.o.v. bracket). Niet heel verrassend denk ik ook als je de fiets van de zijkant bekijkt. Deze maten zijn typisch voor een endurance racer, je zit iets comfortabeler. Dat zie je ook terug in de wielbasis die wat langer is.
De schuine zitbuizen zijn ontworpen om de grote klappen voor de rijder besparen. Die knikjes waar ik het over had hebben dus wel degelijk ook een functie. Je ziet dat ze afplatten naar boven toe en bijna direct overlopen in de bovenbuis. De zitbuis steekt daar doorheen als het ware. De zadelpenklem is hier trouwens mooi in verwerkt.
Rondje mét de fiets Hij laat zich lekker rijden, deze Sallanches64. Je hebt meteen een solide, vertrouwd gevoel, dat zal met name te danken zijn aan de langere wielbasis. En ja, je merkt dat je wat hoger zit, maar er is ook nog genoeg ruimte om de stuurpen wat lager te zetten als je toch wat dieper wil zitten. Maar hij is verre van sloom, hij stuurt strak door de bochten en blijft makkelijk onder controle te houden.
Ik heb korte woon-werk ritjes mee gemaakt, maar ook 100km+ en dat ging allemaal even goed. Heel simpel gezegd is het een heel fijne fiets om op te rijden. Daarmee is hij nog niet saai, want het frame is tot meer in staat dan alleen maar wat rondrijden, hoe prettig dat toeren ook is. Zet je een keer goed aan voor een sprintje of een klimmetje dan staat hij namelijk ook zijn mannetje. De rechte, eveneens van carbon, voorvork draagt hier zeker aan bij. De rijkwaliteit is niet alleen iets dat uit de geometrie voortkomt, het carbon frame doet een flinke duit in het zakje. Hun frames zijn standaard van hoge kwaliteit carbon en naar eigen zeggen moet het frame van binnen even ‘schoon’ zijn als van buiten wat kennelijk niet altijd het geval is. Duidelijk is dat ze zorg besteden aan de frames en ondanks dat we bijvoorbeeld niet binnenin het frame kunnen kijken lijken de rijeigenschappen voor zich te spreken.
Uitrusting Dan zijn er wel andere factoren die hun beperkingen met zich mee brengen en dat zijn met name de wielen. Die maken het geheel wat logger dan het had kunnen zijn. Een setje lichtere en stijvere wielen zou wat dat betreft echt een upgrade zijn, en dat hoeft geen vermogen te kosten. De Shimano’s RS010 wielen kunnen daarentegen wel tegen een stootje, maar ik zie ze liever als een setje trainingswielen voor in de winter dan als primaire set voor deze racer. Als je je dat kan veroorloven natuurlijk. Hetzelfde eigenlijk met de Continental banden. De Ultra Sport II zijn verre van slecht, maar het kan soepeler. Ze zijn wel weer duurzaam, dus het is maar waar je prioriteiten liggen. De 105 groep, laat weinig te weinig te wensen over. Het schakelt lekker direct en doet niet of nauwelijks onder voor zijn grotere broer Ultegra. Ook de eigen 105 remmen zitten erop en die doen het net zo goed. Flinke remkracht en goed te doseren.
Details Eddy Merckx Sallanches64 Getest in maat L Gemeten gewicht: 8,45 kg Adviesprijs: EUR 2.199,-
Specificaties Frame en voorvork: Carbon monocoque Achter- en voorderailleur: Shimano 105 Achter- en voorrem: Shimano 105 Crankstel: Shimano 105 50-34 Zadel: Prologo K3 STN Zadelpen: Deda Zero Stuur: Deda RHM Zero Stuurpen: Deda Zero Wielen: Shimano WH-RS010 Banden: Continental Ultra Sport II 25mm
Plus + Voorspelbaar, solide rijgedrag; fijne toerfiets + Stijf frame + Afmontage laat weinig te wensen over
Min – Wielen
Conclusie Ze hebben het bij Eddy Merckx goed verwoord in de beschrijving van hun fiets. “Het is een veelzijdige racemachine”. Voor endurance en prestaties zoals ze zelf zeggen. En dat is het ook, al zou je dat aan het uiterlijk misschien niet meteen ontlenen. En dat is precies wat er schort aan de Sallanches64. Hij ziet er net iets te ontspannen uit, om het zo maar te zeggen, hij mag wat meer pit hebben. De rijeigenschappen die je bij dat uiterlijk zou kunnen passen kloppen dan wel weer. Het is namelijk een heerlijke toerfiets. Dat gezegd hebbende, het is wel een wolf in schaapskleren. Het frame is namelijk stijf en kort genoeg om er wat harder mee te gaan. Alleen de wielen zijn hierin wel een beperkende factor en extra investering voor een stijver en lichter setje verdiend deze fiets wel. Geen wedstrijdfiets dus, maar prima om dat plaatsnaambordje mee te pakken als het moet. Lekker all-round en daar past het uiterlijk dan misschien juist wel weer goed bij. Een perfecte fiets voor de renner die een stapje hogerop wil na zijn beginnersfiets en die niet vies is van lange tochten en strak wil sturen. Trakteer de Sallanches64 (of jezelf) eventueel nog op een setje stijve carbonwielen, hoog of laag. Dan geeft dat de fiets net beetje smoel dat hij verdient.