Wandeltocht over voornamelijk bosrijke wegen in het mooie Oeterdal en door de pittoreske vallei van de Bosbeek. Rustplaats: Schutterslokaal Sint-Dionysius te Opoeteren. Meer informatie: wsvrustroestmaaseikvzw.be.
Startlocatie
Ontmoetingshuis De Riet
Schoolstraat 20
3680 Opoeteren (Maaseik)
Limburg ( 20 km 10°c )
778 T 16.594 km
11 december 2016
Kerstsfeer In Sint-Truiden (aviat)
Start 20 km tot 13.00u, 10-13 km tot 14.00u. Proef de kerstsfeer in Sint-Truiden. Langs de bezienswaardigheden van de stad: de mooie grote Markt met het stadhuis, de O.L.Vrouwkerk, de abdijtoren, het stadspark, het Begijnhof en het Speelhof.
Startlocatie
Domein Terbiest
Hasseltsesteenweg 103
3800 Sint-Truiden
Limburg ( 18 km 9 °c )
779 T 16.612 km
17 december 2016
Winters wandelen
De eindejaarsfeesten inzetten met een prachtige winterse wandeling, dat kan. Ook in deze tijd van het jaar wordt je een topwandeling aangeboden met o.a. 3 aparte lussen van 7 km. Het is aan de wandelaar om een combinatie te maken!
Startlocatie
Amandinacollege
Sint-Truidersteenweg
3540 Herk-de-Stad
Limburg ( 15 km 7 °c)
780 T 16.627 km
27 december 2016
Eindejaarstocht
De Eindejaarstocht sluit het wandeljaar van de club af. De tocht loopt door het gebied van de Abdij van Herkenrode. Onderweg krijg je een borreltje aangeboden.
Zeer rustig, landelijk en bosrijk parcours met gezellige holle wegen. Wandeling langs de vroegere hippodroom van Sterrebeek, gelegen in een waaier van groene natuur. Zeer verzorgde rustplaatsen.
Startlocatie
Zaal Ons Huis
Kerkdries 26
1933 Sterrebeek
Vlaams-Brabant ( 20 km 13 t°)
Dinsdag 11/10/2016
Tocht eigen streek (Borgloon).
Vertrek van thuis uit.
( 13 km 12 t°)
Zaterdag 15/10/2016
12e Tienbundertocht
Door en langs de bossen van de Tienbunder. Wandelen over de heuvels van het Hageland met zijn overweldigende vergezichten. Genieten van het Hageland in zijn prachtige herfstkleur.
Startlocatie
Kortakkerzaal
Kortakker
3202 Rillaar
Vlaams-Brabant ( 20 km 16 t°)
Maandag 17/10/2016
Kapellekenstocht
Wsv De Trotters vzw
Langs rustige staten en enkele kapelletjes naar het natuurgebied Tommelen.
Startlocatie
OC Runkst
Runkstersteenweg 149
3500 Hasselt (Runkst)
Limburg ( 20 km 16 t°)
Donderdag 20/10/2016
Bietentocht Vriendenkring Kortijs
Startlocatie
Voetbalkantine Daring Jeuk
Cicindriastraat
3890 Gingelom
Limburg ( 15 km 12 t°)
Donderdag 27/10/2016
Eigen tocht in Borgloon
( 11 km 13t°)
Zaterdag 29/10/2016
Halloween en pompoentocht
Boutersem sportief
Je wordt ontvangen in een mooi versierde startzaal. De inwoners zorgen met de club voor versiering en verlichting langs de wandelwegen. Heksen, spoken en verlichte pompoenen maken de tocht leuk.
Door de Haspengouwse omgeving van de kerkdorpen Duras en Gorsem, maar ook door de stad Sint-Truiden met het stedelijk park, het Domein Speelhof, de Veisdere op de oude stadswallen en domein Het Zwin.
Aankoop van nieuwe fiets Eddy Merckx Sallanches64 met Shimano 105
(wegens een perte totale van mijn Scott amper 10 maand oud.)
Het zal ongetwijfeld ook aan de naam van de fiets liggen, maar een Eddy Merckx blijft altijd speciaal. De klassieke modellen zijn blijvend populair onder de verzamelaars en de nieuwe modellen loop je niet onopgemerkt voorbij. We kregen de Eddy Merckx Sallanches64 om eens op te rijden.
In de jaren 70 en 80 zag je het nog vaker, (oud) profs die met eigen racefietsen op de markt kwamen of hun naam daar aan leenden. Tegenwoordig kan je ze op één hand tellen, zeker die nog op relatief grote schaal opereren. In Nederland is er natuurlijk Jan Janssen, in België is dat (met name) Eddy Merckx. Ze zijn niet voor niets overgebleven, survival of the fittest zullen we maar zeggen. Afgelopen december lieten we de introductie van de Sallanches64 al even zien. De fiets draagt de naam en jaar van de plaats van het WK voor amateurs, waar het eigenlijk allemaal mee begon voor Merckx. De fiets draagt dan de naam van de grote kampioen, maar het ontwerp komt van de hand van Rolf Singenberger. Hij is 12 jaar CEO en hoofd R&D bij BMC geweest en heeft het merk gebracht waar het nu is. Singenberger is nu hoofd R&D bij Merckx. Laten we eens kijken wat de Sallanches64 te bieden heeft.
Rondje om de fiets Strakke lijnen, die vallen meteen op. Een trend in de frames van Eddy Merckx van de laatste jaren. Het geeft de fiets een moderne, ietwat technische uitstraling. Daar hou ik persoonlijk wel van. De bovenbuis lijkt behoorlijk slooping te zijn, terwijl dat eigenlijk wel meevalt als je goed kijkt. Het is een beetje gezichtsbedrog denk ik door het knikje wat er aan de onderkant in zit. In de achtervork zie je ook wat knikjes en hoekige lijnen. De kleuren volgen de lijnen waardoor ze extra goed opvallen. De afwerking is heel netjes en gedetailleerd, alles past goed bij elkaar. Zeker van dichtbij ziet de fiets er veel ‘spannender’ uit dan van een afstandje. In een grote groep verdwijnt hij waarschijnlijk onopvallend in de menigte.
De fiets is afgemonteerd met de Shimano 105 groep en gelukkig ook met het eigen crankstel, want die is mooi én past ook nog eens goed bij de fiets. De RS010 wielen zijn eveneens van Shimano. Budgetwielen, maar we zullen zien hoe ze zich houden. De stuurinrichting en zadelpen zijn van Deda, het zadel van Prologo. Degelijke spul allemaal!
Als je kijkt naar de stack en reach, waaruit je redelijk kan afleiden hoe je positie zal zijn op de fiets, zie je dat het geen criteriummachine is. Heel kort door de bocht geven de stack en reach aan hoe hoog de voorkant van het frame is t.o.v. het bracket (stack) en hoe ver naar voren je zit (reach, dit gaat om balhoofd t.o.v. bracket). Niet heel verrassend denk ik ook als je de fiets van de zijkant bekijkt. Deze maten zijn typisch voor een endurance racer, je zit iets comfortabeler. Dat zie je ook terug in de wielbasis die wat langer is.
De schuine zitbuizen zijn ontworpen om de grote klappen voor de rijder besparen. Die knikjes waar ik het over had hebben dus wel degelijk ook een functie. Je ziet dat ze afplatten naar boven toe en bijna direct overlopen in de bovenbuis. De zitbuis steekt daar doorheen als het ware. De zadelpenklem is hier trouwens mooi in verwerkt.
Rondje mét de fiets Hij laat zich lekker rijden, deze Sallanches64. Je hebt meteen een solide, vertrouwd gevoel, dat zal met name te danken zijn aan de langere wielbasis. En ja, je merkt dat je wat hoger zit, maar er is ook nog genoeg ruimte om de stuurpen wat lager te zetten als je toch wat dieper wil zitten. Maar hij is verre van sloom, hij stuurt strak door de bochten en blijft makkelijk onder controle te houden.
Ik heb korte woon-werk ritjes mee gemaakt, maar ook 100km+ en dat ging allemaal even goed. Heel simpel gezegd is het een heel fijne fiets om op te rijden. Daarmee is hij nog niet saai, want het frame is tot meer in staat dan alleen maar wat rondrijden, hoe prettig dat toeren ook is. Zet je een keer goed aan voor een sprintje of een klimmetje dan staat hij namelijk ook zijn mannetje. De rechte, eveneens van carbon, voorvork draagt hier zeker aan bij. De rijkwaliteit is niet alleen iets dat uit de geometrie voortkomt, het carbon frame doet een flinke duit in het zakje. Hun frames zijn standaard van hoge kwaliteit carbon en naar eigen zeggen moet het frame van binnen even ‘schoon’ zijn als van buiten wat kennelijk niet altijd het geval is. Duidelijk is dat ze zorg besteden aan de frames en ondanks dat we bijvoorbeeld niet binnenin het frame kunnen kijken lijken de rijeigenschappen voor zich te spreken.
Uitrusting Dan zijn er wel andere factoren die hun beperkingen met zich mee brengen en dat zijn met name de wielen. Die maken het geheel wat logger dan het had kunnen zijn. Een setje lichtere en stijvere wielen zou wat dat betreft echt een upgrade zijn, en dat hoeft geen vermogen te kosten. De Shimano’s RS010 wielen kunnen daarentegen wel tegen een stootje, maar ik zie ze liever als een setje trainingswielen voor in de winter dan als primaire set voor deze racer. Als je je dat kan veroorloven natuurlijk. Hetzelfde eigenlijk met de Continental banden. De Ultra Sport II zijn verre van slecht, maar het kan soepeler. Ze zijn wel weer duurzaam, dus het is maar waar je prioriteiten liggen. De 105 groep, laat weinig te weinig te wensen over. Het schakelt lekker direct en doet niet of nauwelijks onder voor zijn grotere broer Ultegra. Ook de eigen 105 remmen zitten erop en die doen het net zo goed. Flinke remkracht en goed te doseren.
Details Eddy Merckx Sallanches64 Getest in maat L Gemeten gewicht: 8,45 kg Adviesprijs: EUR 2.199,-
Specificaties Frame en voorvork: Carbon monocoque Achter- en voorderailleur: Shimano 105 Achter- en voorrem: Shimano 105 Crankstel: Shimano 105 50-34 Zadel: Prologo K3 STN Zadelpen: Deda Zero Stuur: Deda RHM Zero Stuurpen: Deda Zero Wielen: Shimano WH-RS010 Banden: Continental Ultra Sport II 25mm
Plus + Voorspelbaar, solide rijgedrag; fijne toerfiets + Stijf frame + Afmontage laat weinig te wensen over
Min – Wielen
Conclusie Ze hebben het bij Eddy Merckx goed verwoord in de beschrijving van hun fiets. “Het is een veelzijdige racemachine”. Voor endurance en prestaties zoals ze zelf zeggen. En dat is het ook, al zou je dat aan het uiterlijk misschien niet meteen ontlenen. En dat is precies wat er schort aan de Sallanches64. Hij ziet er net iets te ontspannen uit, om het zo maar te zeggen, hij mag wat meer pit hebben. De rijeigenschappen die je bij dat uiterlijk zou kunnen passen kloppen dan wel weer. Het is namelijk een heerlijke toerfiets. Dat gezegd hebbende, het is wel een wolf in schaapskleren. Het frame is namelijk stijf en kort genoeg om er wat harder mee te gaan. Alleen de wielen zijn hierin wel een beperkende factor en extra investering voor een stijver en lichter setje verdiend deze fiets wel. Geen wedstrijdfiets dus, maar prima om dat plaatsnaambordje mee te pakken als het moet. Lekker all-round en daar past het uiterlijk dan misschien juist wel weer goed bij. Een perfecte fiets voor de renner die een stapje hogerop wil na zijn beginnersfiets en die niet vies is van lange tochten en strak wil sturen. Trakteer de Sallanches64 (of jezelf) eventueel nog op een setje stijve carbonwielen, hoog of laag. Dan geeft dat de fiets net beetje smoel dat hij verdient.