|
Heraanleg begraafplaats Hoegaarden centrum
Een dierbare verliezen is een emotionele en gevoelige aangelegenheid. Als we niet kiezen voor crematie en bewaring van de urne thuis of uitstrooiing van de as, dan brengen we een bezoek aan de begraafplaats. Een begraafplaats is een laatste rustplaats voor de overledenen, maar moet evenzeer een plaats zijn om tot rust te komen voor de nabestaanden die regelmatig een bezoek brengen en hun verdriet verwerken. De centrale begraafplaats Hoegaarden heeft dan ook nood aan een modernere invulling.
Waarom de begraafplaats herinrichten? Het decreet van duurzaam gebruik pesticiden verbiedt de gemeenten om vanaf 01 januari 2015 te sproeien met pesticiden, waardoor het onderhoud zeer arbeidsintensief en tijdrovend wordt. Onderhoudsvriendelijke vergroening vergemakkelijkt het beheer. Er is nood aan actualisatie en regularisatie van de administratieve procedures. Nieuwe vormen van begraven zoals uniform urneveld, verticale stenen, sterretjesweide voor kindergraven, ... zullen worden geïntroduceerd. Naast uniformiteit is er ruimte voor persoonlijke benadering. Dit biedt garanties om verdere begravingen mogelijk te maken. We hebben bij de herinrichting meer aandacht voor rouwbeleving en ontmoeting. Er komen rustbanken en er wordt een degelijke schuilmogelijkheid en ceremonieruimte gecreëerd. Voor de graven die verwijderd worden, komt er een gezamenlijke herdenkingszuil zodat iedereen nog een plaats heeft om zijn dierbaren te gedenken. Er komt eveneens een soort museummuur met oude foto's en kransen.
Hoe wordt er tewerk gegaan? Via open dialoog en persoonlijke aanpak en met aandacht voor de emotionele gevoeligheid van de materie en met respect voor de overledenen en nabestaanden wil de gemeente de bestaande begraafplaats herinrichten via een gefaseerd en betaalbaar project.
De gemeente besliste om met de heraanleg van de begraafplaats te beginnen na Allerheiligen volgend jaar. De eerste fase van de heraanleg betreft enkel het stuk van de ingang tot aan de grote eerste dwarsweg, zowel links als rechts van de centrale laan. Alles wordt aangenamer en minder strak maar blijft sereen, met cirkelvormige lijnen, banken, meer groen en ook minder onderhoud. Aan de rechterzijde voorbij de ingang komt een sterretjesweide voor kinderen tot 12 jaar, met zitruimte. Daarnaast komt het urneveld, met uniforme graven in de vorm van een lessenaar. Links komt de strooiweide en het ceremoniehuis met groendak, waar de mensen bij een begrafenis bij slecht weer degelijk afscheid kunnen nemen van hun dierbare. De columbariummuur komt vooraan links in het groen met in het midden columbariumcarrousels. De begraafplaats wordt in terrassen aangelegd om het hoogteverschil te overbruggen en de waterafvoer te vergemakkelijken.
Fase 1: Bekendmaking eerste perkontruiming Het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004, voorziet de procedure tot ontruiming. De nabestaanden worden op de hoogte gebracht door een brief op een paaltje, geplaatst bij elk te ontruimen graf en een algemeen infobord aan de ingang van de begraafplaats.
Dit wil niet zeggen dat al deze graven zomaar verwijderd worden.
De nabestaanden krijgen een jaar tijd om te reageren. Graven worden verwijderd indien er geen reactie komt van de nabestaanden. Graven met een geldige concessie en/of verplichte grafrust worden verplaatst op kosten van de gemeente. Graven zonder of met een verlopen concessie, kunnen, indien gewenst, worden verplaatst op kosten van de betrokken familie. Voor het wegnemen van de graftekens krijgen nabestaanden de mogelijkheid om deze af te halen om als herinnering te bewaren. Er zijn ook andere mogelijkheden om de overledene een nieuwe rustplaats te geven. Via het bijzonder loket begraafplaatsen zijn persoonlijke informatiemomenten mogelijk waarin alle mogelijke opties duidelijk worden toegelicht aan de nabestaanden.
De gemeente doet er alles aan om open, eerlijk en respectvol te communiceren in het bijzonder in deze moeilijke en emotionele materie. Het is een onmogelijke opdracht om alle betrokken families op te sporen, de juiste contactgegevens te vinden en hen persoonlijk te informeren. Daarom communiceert het gemeentebestuur op de begraafplaatsen zelf, via de media en de bestaande communicatiemiddelen (website en infoblad). Er komt ook een aparte folder omtrent de ontruiming en herinrichting van de begraafplaats Hoegaarden-centrum. En er zijn de zitdagen van het bijzonder loket begraafplaatsen. Nabestaanden maken vooraf een afspraak via de dienst burgerzaken (telefoonnummer 016/768 768). Afspreken kan tijdens de openingsuren van het gemeentehuis (dus ook op dinsdagavond).
|