Het beeld dient warm en sfeerrijk te zijn, rijk aan kleuren, eerder in de impressionistische dan in de realistische stijl. Een terras en toeristen maken het tafereel gezelliger
Compositie bepalen
Harmonie tussen de panelen
We evalueerden eerst hoe de 3 panelen van het drieluik samen een harmonische geheel konden vormen en wat het punt van aandacht zou moeten worden in elk van de panelen.
De harmonie zullen via de perspectief lijnen (kade muren) in het middenstuk doorlopen naar de perspectief lijnen (viaduct en of kade muur) in de beide zijpanelen.
De huizen rechts op het linker paneel en die links op het middenstuk staan beide in de schaduw. Op dezelfde wijze maken we geleidelijke overgangen tussen de panelen voor de lucht, de gebouwen en de schaduwlijnen.
Dominanten punten in elk paneel
Alle perspectieflijnen van het middenstuk lopen naar het gebouw vlak voor de kerk en dit gebouw wordt ons dominant punt, dat iets uit het midden tegen de rechter gulden snede wordt geplaatst.
De aandacht van het linker paneel moet gaan naar de 3 bezienswaardigheden die allen in het licht (zonlicht) worden weergegeven. De Sint-Nikolaaskerk wordt in een grote vorm getoond en de andere twee gebouwen (Belfort en de Sint-Baafs kathedraal) in een kleinere vorm maar staan wel op de linkse - en rechtse verticale gulden snedelijnen.
De Sint-Michielskerk krijgt de aandacht in het rechter paneel en wel door de verlichte (door zonlicht) kerk beuk tussen de verticale gulden snedelijnen te plaatsen
Het middenstuk zal met de panoramische verhouding 1 : 2 gemaakt worden en de zijpanelen elk in de helft met de verhouding 1 : 1.
De volgend schetsen zijn hiervoor gemaakt
Toonwaarden vaststellen
Enkele toonwaarden studies werden in zwart/wit gemaakt om het aantal en de waarden van de grijstinten te bepalen.
Hierbij de gekozen optie met 6 toonwaarden
Kleurschema en stijl bepalen
We kiezen als dominante kleur analoog oranje inclusief de kleuren geel orange en rood orange en inclusief de aarde kleuren oker, burnt sienna en indian red. In kleinere hoeveelheden zal blauw als complement gebruikt en in nog kleinere hoeveelheden de disharmonische kleuren groen ( struiken) en violet ( mengkleur).
Het kleurschema:
Er werden twee kleuren studies gemaakt en wel
kleuren met de toonwaarden volgens het toonwaarde plan op een witte achtergrond
kleuren op een onderlaag van grijstinten volgens het toonwaarde plan
Het resultaat met de onderlaag van grijstinten gaf warme en zachte kleuren
Ontwerp checklijst controleren
Er wordt een sfeer gecreëerd door de warme kleuren van de historische gebouwen , het nog aan te brengen terras met bezoekers op het middenstuk en de aanwezigheid van toeristen.
De illusie van diepte wordt ondersteund door de perspectief lijnen, de keuze van toonwaarden en door de vergrijsde kleuren, de grotere objecten op de voorgrond en de kleinere op de achtergrond en ook door overlappende vormen.
Er is een dominant punt aanwezig in elk paneel. Het linker paneel heeft een groot en klein dominant punt
Er is variëteit in kleuren en toonwaarden
Elke hoek van de panelen is interessant
zie ook de bijlage voor een meer uitgebreide checklijst
Formaat grootte en drager bepalen
De afmetingen van het drieluik zijn beperkt door de beschikbare ruimte op de plaats van bestemming en door het beperken van het vervoer van het drieluik met eigen middelen.
Het middenstuk wordt 100 bij 200 cm en de beide zijpanelen elk 100 bij 100 cm.
Het spieraam is 10 cm breed en 3 cm dik en hierop wordt linnen aangebracht,
Het spieraam wordt versterkt door kruisverbindingen.
Het ontwerp resultaat gepresenteerd d.m.v. ter plaatse gemaakte fotos