|
|
|
50 jaar passie voor tekenen en schilderen |
Tekenen en schilderen: het hoort bij mij als de kleuren bij de herfst
|
|
27-09-2009 |
boerderijcomplex in Alphen/Noord Brabant |
Deze pentekening van een boerenschuur in Alphen/Noord Brabant was geen vluggerdje. Ik was in een geduldige bui en heb ruim de tijd genomen om alles tot in de kleine details weer te geven. Dat kost uiteraard tijd maar als je in de stemming bent voor gedetailleerd werk, heb je dat er graag voor over. Het echter wel belangrijk om door al dat gepriegel het grote geheel goed voor ogen te houden, zodat je tekening niet zijn totale eenheid verliest. De geoefende tekenaars onder u zullen ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel. Ik heb daar met veel plezier een uurtje of wat zitten werken en ben tevreden met het resultaat naar huis gegaan. Afmeting: 30x40 cm
Jozef
27-09-2009, 22:53 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
17-09-2009 |
blankstaande sawah's |
In de twee jaar dat ik als dienstplichtig korporaal in Indie heb gediend, heb ik wanneer dat maar enigszins mogelijk was genoten van de schitterende landschappen in de "gordel van smaragd". De blankstaande sawahveldjes tegen de berghellingen waren daarbij favoriet. Op enige afstand leken dat net spiegeltjes. Ik kon er niet genoeg van krijgen. Toen ik laatst een foto tegenkwam van een dergelijk landschap heb ik dan ook geen moment geaarzeld: dit moest ik schilderen. Het resultaat is te zien in deze aquarel van 30x40 cm, die de mooie en minder mooie herinneringen aan mijn Indiëtijd weer tot leven wekt. Jozef
17-09-2009, 20:02 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
13-09-2009 |
de brief |
In een heel oud boek over tekenen en schilderen van begin 1900 vond ik een zwart/wit reproductie van een oude man die met geconcentreerde aandacht een brief zat te lezen. Die afbeelding inspireerde mij tot deze aquarel van 30x40 cm. Je kunt er allerlei vragen bij stellen over wat voor brief hij hij hier leest: een oude liefdesbrief, een brief van een familielid of van de buurvrouw? We zullen het nooit weten. Maar het is hoe dan ook een sfeervol tafereeltje van een oude baas die waarschijnlijk een stukje uit het verleden weer tot leven ziet komen. Jozef
13-09-2009, 20:09 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
27-08-2009 |
het gezicht van Afrika |
Deze portrettekening van 20x30 cm van een Afrikaanse vrouw is gemaakt met Karisma potlood in de kleur terracotta. Deze bruin/rode kleur verleent het portret een warme tint die zeer goed past bij deze vrouw uit een land waar altijd de zon schijnt. Ik heb veel van deze portretten in één kleur bruin gemaakt met dit tekenmateriaal. Het is wat vettig en hecht zich meteen aan het papier. Daardoor is het veegvast. Je kunt het niet meer uitwissen met de hand terwijl je aan de tekening werkt, zodat het een smeerboel wordt zoals dat met houtskool of conté vaak het geval is. Het nadeel is dat ook dunne lijnen niet meer gewist kunnen worden. Dat dwingt je tot heel omzichtig werken, vooral in het begin als je nog "zoeklijnen" moet zetten. Jozef
27-08-2009, 12:01 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
21-08-2009 |
de aanlegsteiger |
Van huis uit ben ik een aquarellist. Maar af en toe bekruipt me de lust eens met olieverf of pastel te werken. Ook met een gewone watervaste tekenpen, viltstift of kleurpotlood zijn goede resultaten te behalen. Het hangt ook een beetje van je stemming af. Hoe dan ook, hier had ik zin om weer eens iets met mijn pastelkrijtjes te doen. Van de aanlegsteiger had ik al eerder ter plekke een potloodschets gemaakt. Ik koos een vel 50x65 cm pastelpapier van een middelgrijze kleur. Daarop komen zowel de lichte als de donkere kleuren mooi uit. Bij het kiezen van de kleuren van de steiger en de omgeving geef ik mijn fantasie alle ruimte. Ik hou er wel van een beetje vrij te werken zonder me gebonden te voelen aan de werkelijke situatie. De vrijheid van de kunstenaar is een kreet die ik graag promoot. Een boom of iets anders in het landschap verplaatsen of gewoon weglaten: ik heb er geen enkele moeite mee, zolang als het maar natuurlijk overkomt. Jozef
21-08-2009, 16:41 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
17-08-2009 |
het loze vissertje |
Deze aquarel heb ik gemaakt naar een ter plekke zelfgemaakte foto. Er is niet altijd tijd en gelegenheid om op lokatie te schilderen en dan brengt een foto soms uitkomst. De dikke boom rechts vormt een opvallend contrast met het frêle vissertje en verder vond ik ook de sfeer van landschap en water wel aantrekkelijk om vast te leggen. De aquarel heeft een formaat van 30x40 cm. Jozef
17-08-2009, 11:58 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
14-08-2009 |
Bas |
Bas is mijn jongste zoon. Hij is nu 39 maar toen ik dit portretje van hem schilderde was hij een jaar of zes. Hij zat geconcentreerd te kijken in een stripboek en ik wilde dat benutten voor een snelle waterverfschets. Mijn aquareldoos lag onder handbereik en ik stond meteen onder de spanning die zo'n zeldzaam moment oproept. Ik koos het gewenste standpunt en zonder voorafgaande potloodschets zette mijn penseel gedreven de eerste hoofdlijnen met veel water om indien nodig te kunnen corrigeren. In opperste concentratie en al mijn kennis en ervaring in het scherp waarnemen en ineens raak schilderen in de strijd gooiend, kreeg zijn jongenskopje met snelle penseelstreken vorm. Intussen zat ik hem inwendig aan te sporen nog even zo te blijven zitten en dat deed hij gelukkig. In een dik kwartier had ik zijn aandacht voor het stripboek "gevangen" en kon ik als laatste met donkere vegen zijn haardos schilderen. Met een diepe zucht voltooide ik dit sprekend portretje, dat nu al vele jaren bij hem thuis aan de muur hangt. Jozef
14-08-2009, 15:05 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
08-08-2009 |
jong en oud |
Na een midweekvakantie weer uitgewaaid teruggekeerd, laat ik deze keer twee portrettekeningen zien. Een van een jonge vrouw in de kracht van haar leven en een van een oude man die terugkijkt op lange jaren van vreugde en verdriet maar toch met een positieve balans. De tekening van de jonge vrouw is gemaakt met siberisch krijt. Dat is geperste houtskool met een vettig bindmiddel. Daardoor hecht het krijt zich meteen aan het papier en kun je ook dunne lijnen niet meer weggummen. Dus is het zaak om vooral in het begin het zwarte krijt zeer omzichtig te hanteren en te wachten met de zwaardere lijnen en vlakken tot je zeker weet dat alles op de juiste plaats staat. Enige ervaring met portrettekenen is dan wel een pluspunt. De oude man heb ik getekend met een zacht potlood 4B . Ze hebben alletwee model gezeten en ik heb ze dus naar waarneming op papier gezet. Jozef
08-08-2009, 12:12 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
02-08-2009 |
blauw geruite handdoek |
Een nostalgisch onderwerp: een ouderwetse blauw geruite handdoek of theedoek zo u wilt. Van een oerdegelijke kwaliteit, zoals ze tegenwoordig alleen nog gemaakt worden in het Tilburgse textielmuseum. Voor een veelvoud van de toenmalige prijs. Het is een simpel gegeven maar niet zo eenvoudig om te schilderen. Met al die ruitjes en randjes en plooien en de onvermijdelijke licht en schaduwpartijen. Blauw is wel mijn kleur. Dat scheelt natuurlijk. En als ie dan ook op mijn aquarelpapier van 30x40 cm net zo mooi aan de muur hangt als de echte handdoek in werkelijkheid, dan zet ik er met plezier mijn signatuur onder. Jozef
02-08-2009, 13:34 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
29-07-2009 |
stilleven met vis op broodplank |
Mijn vrouw had vis gekocht op de markt en op de broodplank gelegd. Dan zit ik zo naar die strakke, glanzende huid en die dooie ogen van dat beest te kijken en denk: "waarom niet ?" Je schilt een citroen half af met je zakmes, legt er een paprika bij en een witte kom. Bij vis hoort witte wijn dus daarvan breng je ook een fles in beeld en terwijl je nadenkt over hoe de achtergrond moet worden begin je alvast aan een potloodschets en al gauw begint het altijd spannende spel van waterplassen en aquarelverf. Dat proces moet je trachten te beheersen en daarop heb je geen abonnement, ook na vele jaren ervaring niet. Dus hoop je maar op het geluk dat nodig is om alles de goede kant op te sturen. Als dan ook op jouw aquarelpapier de vis vet en glanzend op de broodplank ligt tussen al de andere spullen, heb je voor de achtergrond nog wat fantasie en inspiratie nodig en tenslotte is je stilleven van een toch enigszins ongebruikelijk onderwerp - op formaat 40x50 cm - dan helemaal klaar en kan je signatuur eronder. Jozef
29-07-2009, 14:02 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
26-07-2009 |
het meisje van de Seine |
Op de Belgische kunstacademie in Arendonk kregen we veel verschillende opdrachten en één daarvan was het natekenen van een witte gipsen kop waarop een spotlight gericht stond. Dan moest je met potloodarceringen de schaduwpartijen aanbrengen. Ze hadden een hele serie van die koppen maar deze sprak mij aan. Het is een dodenmasker van een meisje dat in Seine is verdronken en je kunt daar zelf een heel verhaal bij bedenken. Wie was ze, wat deed ze, hoe raakte ze te water, had ze nog familie ? Ik heb gefascineerd met arceringen haar sereen gelaat in beeld gebracht met deze en nog veel meer vragen in mijn hoofd. Het was een boeiende opdracht die ik geconcentreerd heb uitgevoerd, hopend dat ze in haar korte leven ook geluk heeft gekend. Jozef
26-07-2009, 22:13 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
23-07-2009 |
Mehmet |
Mehmet is een vrolijke buitenlandse jongen. Zijn openblik en geamuseerde glimlach spraken mij wel aan. Ik mocht een foto van hem maken. Die heeft gediend als leidraad voor dit portret in aquarel van 40x50 cm. Ik heb hem een beetje met de losse pols geportretteerd. Vooral zijn krullebol heeft wat vrijelijk vorm gekregen, enigszins afwijkend van de werkelijkheid. Dat is de vrijheid van de kunstenaar, die ik graag promoot. Een schilderij hoeft geen foto te zijn. Het staat de schilder vrij aan zijn werk een eigen draai te geven. Zo is deze aquarel een levendig portret geworden van een jonge medelander waar de levenslust vanaf straalt. En dat was ook precies mijn bedoeling. Jozef
23-07-2009, 13:48 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
21-07-2009 |
wilgen en hek bij Kaatsheuvel |
Deze aquarel van 40x50 cm is op lokatie geschilderd in een Kaatsheuvelse polder. Ik heb me daarbij laten inspireren door de begaafde aquarellist Kees van Aalst. Een van diens belangrijkste stelregels is : "de kunst van het weglaten". Daarmee bedoelt hij te zeggen, dat je in een aquarel niet alles gedetailleerd hoeft weer te geven. Vaak wint een aquarel aan zeggingskracht door bepaalde zaken niet of slechts heel summier aan te duiden, met een minimum aan details. Want overdaad schaadt. Daarom heb ik in mijn aquarel de ruimte tussen hek en wilgen gewoon wit gelaten. De kijker mag zelf uitmaken of het hier een sloot of een weg betreft. Het is ongetwijfeld een manier om degene die naar de aquarel kijkt actief bij het werk te betrekken. De meeste mensen spreekt dat wel aan. Jozef
21-07-2009, 12:27 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
17-07-2009 |
mijn rechterhand met tekenpen |
Het schilderen van handen is een goede oefening. Je leert goed te kijken en dan je penseel te laten doen wat je oog ziet. Een hand tekenen of schilderen is niet zo eenvoudig, want het is een tamelijk gecompliceerd onderwerp. Een handpalm met vijf vingers kan vele verschillende vormen aannemen en een hand kan ook van alles en nog wat vasthouden. Je eigen hand heb je altijd als model beschikbaar. Ik teken en schilder links dus is mijn rechterhand altijd onderwerp van studie, zoals deze aquarel van 30x40 cm laat zien. Mijn hand houdt een tekenpen omhoog en duim en vingers hebben allemaal een verschillende stand. Ik heb er aardig wat werk aan gehad om alles goed in beeld te brengen. Jozef
17-07-2009, 21:59 geschreven door kunstschilder
|
|
|
|
|
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
|