Op deze foto is het grote wiel en tandheugel die de eerste aandacht trekt, velen zouden hier het middenpunt van het wiel op een sterk punt gelegd hebben, waardoor een deel van het sluismechanisme verloren zou gaan, jij hebt dat waarschijnlijk bewust niet gedaan, en nog goed ook. Wat je hier wou tonen is de totaliteit van de sluisdeur welke de waterstroom vrijlaat om de watermolen aan te drijven, het bruisende water welke de kracht symboliseert, en dat geheel heb je goed op een van de sterke lijnen weten te plaatsen.
Deze foto kon zowel dienen voor het thema kadreren als voor diepte, kijk maar even naar de Kleine Nete, begint onderaan over bijna de volledige breedte van de foto en het visueel eindpunt ligt juist op een sterk punt. De grote boom staat volledig op een sterke lijn, de compositie van de foto is zeer goed. Proficiat Adagio, hier kan ik je alleen maar gelukwensen met deze foto.
Omdat je zondag reeds op reis gaat, zal ik deze foto nog snel even bespreken, je kan dan gebruik maken van de aanwijzingen om op reis mooie fotos te maken. Als je een volledig symmetrisch gebouw hebt mag je een foto maken welke volledig symmetrisch is. Hier gaat het om een persoon die actief met iets bezig is, in dit geval zou ik haar niet in het midden van de foto plaatsen, maar op een sterke lijn, en wel zo dat ze met haar aangezicht naar binnen in de foto kijkt. (Zie verbeterde foto). Een tweede opmerking is dat je de voeten van de persoon mist, m.a.w. er is geen voorgrond, waardoor Oma er niet gans op staat, alsook de bokskes. Tracht in het vervolg bij zo een foto de persoon volledig op foto te hebben, en in dit geval rechts gekadreerd, kijkt de persoon naar rechts, dan links kadreren. Ik heb een uitsnede gemaakt van de foto om dit even te verduidelijken. De boom of takken aan de linkse kant geven een mooi scherp decor, en kunnen opgenomen worden op de foto. De bomen rechts daarentegen hebben geen enkele toegevoegde waarde aan de foto, en mogen weggelaten worden, zodat Oma ook op een sterke lijn komt te staan. Als je nu de foto bekijkt, vallen je ogen eerst op de boom, en vandaar automatisch naar Oma met de bokskes, omdat deze op de sterke lijnen staan, nog meer op de sterke punten. Probeer altijd je onderwerp of onderwerpen op een van de sterke lijnen te plaatsen, zelfs al staan ze in de woestijn waar niets anders is dan zand. Dus zo slecht was je foto nu ook niet, maar het is wel een voorbeeld waarbij veel van geleerd kan worden. Ik wens je nog een aangename reis toe, en verwacht bij je terug komst opnieuw twee fotos ter bespreking.
Niettegenstaande dat je zegt dat je zeer snel hebt moeten werken, heb je dit toch zeer goed voor mekaar gekregen, moeder schaap staat netjes op een van de sterke punten en lijnen, zeer goed gedaan hoor.
Voor je tweede inzending heb je dat goed bekeken, het lammetje die nieuwsgierig naar de fotografe komt kijken heb je pal op een sterk punt kunnen plaatsen. Je hebt goed de les geleerd. Met het wegeltje achter de schapen heb je min of meer een diepte effect verkregen, dat is dus mooi meegenomen. Een kleine opmerking, als je zo kleine dieren of kinderen fotografeert, ga even door de knieën zodat je met je camera op dezelfde hoogte komt als het hoofd van de kinderen of de dieren, anders zou je het effect van te grote hoofden kunnen verkrijgen. Hier is het nog net niet, maar moest je dichter gestaan hebben dan zou je dat effect zeker gehad hebben.