Terug een goede kadrering , de bomen rechts staan precies op de verticale sterke lijn, en de horizon op de onderste horizontale sterke lijn, waardoor je terug het diepte effect benadrukt. Ik ondervind dat je het kadreren goed onder de knie hebt, en laat je verder gaan met de lessen Ritme en structuur bij Bernard, maar vergeet daar ook niet het kadreren in het oog te houden, want het is en blijft belangrijk in al de volgende lessen. Proficiat met het behaalde resultaat.
Goed gedaan hoor, de boom links ligt bijna volledig op de verticale sterke lijn, en de rij bomen rechts heb je de horizontale sterke lijn geplaatst. Door de keuze van je standpunt heb je op die manier ook een mooi diepte effect bekomen. Ook de horizon is goed geplaatst, waardoor het diepte effect nog wordt nog versterkt.Proficiat met deze opname.
Terug zo een goede foto, met de sterke nadruk op de structuur van de boom, welke je goed op een sterke lijn geplaatst hebt. Misschien was het iets beter geweest was je iets meer naar links gaan staan, en wat meer van het voetstuk van de boom mee had, maar zoals het nu is springt deze ook sterk in het oog, en dat is nu juist de bedoeling van kadreren. Ik stel voor dat je overstapt naar de volgende lessen Ritme en structuur bij Bernard, maar blijf rekening houden ook in de volgende lassen met het kadreren.
Dat heb je hier perfect gekadreerd, het hoofdonderwerp die grote plant heb je precies op de sterke lijn geplaatst, met het voetstuk op een sterk punt, beter kan het niet. Proficiat.
Proficiat met deze foto, daar valt nu eens niet op te zeggen. Kijk zelf maar, de toren staat perfect op de rechtse sterke lijn, en de klok op een van de sterke punten, beter kan men het niet hebben.
Je hebt dat hier goed bekeken, de kolommen op de onderste sterke lijn geplaatst, en de twee eerste op een verticale sterke lijn. Door je standpunt inname heb je hier ook een diepte effect bekomen, dus twee vliegen in een slag. Door het gebruik van een groothoeklens bekom je een beetje een vertekend beeld, wat normaal is, maar hier heb ik het hoge gebouw even recht gezet, anders geeft het de indruk dat alles achterover gaat vallen. Hierdoor komen de voorste twee palen een beetje overhellend over, maar de totale indruk van het beeld is beter. In elk geval voor kadreren heb je dat zeer goed gedaan.
Terug goed gekadreerd, ziet U zelf maar naar foto 2, die rij hoge populieren staan mooi op een sterke lijn, alsook hok van het boerderijtje. Bijkomende opmerking, net als bij de vorige foto zit er een wazige schijn op de foto, alsook een vlek, zie uiterst links, ik vermoed dat er iets op je lens zit, kijk het een na.
Goed gedaan hoor, de topgevel van het huis op en sterk punt gelegd, die hoge bomen op de rechtse sterke lijn, verder de verhoudingen lucht voorgrond goed gekozen, veel kan ik er niet op zeggen wat betreft het kadreren. Proficiat. Een bijkomende opmerking, er zit net een wazig gordijn op de foto, of was het mistig die dag, anders eens naar de lens kijken of die niet vervuild is.
Hier heb je gebruik gemaakt van een andere manier van kadreren, nl het gebouw vormt een symmetrisch geheel en je hebt het dan ook volledig symmetrisch geplaatst. Verder valt er nog te zeggen dat je de verhoudingen lucht t.o.v. de rest zeer goed gelegd hebt, dus kan ik U alleen maar proficiat wensen met deze foto.
Zeer mooie foto die op de koop toe nog goed gekadreerd is. Als je eens kijkt naar de zware tak van de boom is die juist gelegen op de bovenste horizontale sterke lijn, waardoor die de volledige aandacht trekt, en om het beeld nog wat boeiender te maken heb je gebruik gemaakt van de schapen die toevallig op de weide aan het grazen waren.
Ik hoop dat je niet te veel halsbrekende toeren moest uithalen om deze foto te maken, het is eens wat anders. Het stadhuis heb je hier goed gekadreerd zoals je kan zien, maar niettegenstaande dat werd mijn aandacht toch getrokken op de grote parking met al die wagens erop, maar dat is nu eenmaal een stadsbeeld. Verder zijn die daken op de voorgrond wat storend, en veranderd er weinig aan het doel van de foto als men die weglaat, integendeel het stadshuis komt beter tot zijn recht, en de parking is met meer dan de helft weg. In elk geval voor het kadreren is dit zeer goed gedaan.
Terug dezelfde opmerking als bij voorgaande foto, deze heeft toch mijn voorkeur. Om het verschil te tonen heb ik even ingezoomd zoals het mogelijk zou geweest zijn, want je heb juist dezelfde instelling aangehouden zoals de voorgaande foto. Terug het kadreren is goed, maar het hoofdonderwerp valt een beetje klein uit t.o.v. de rest.
Alhoewel de kikker vrij weinig opvalt, maar het riet des te meer is het toch goed gekadreerd. Misschien had je hier iets meer moeten inzoomen, je brandpunt stond op 94.8 mm, en je kan gaan met je camera tot 114 mm. Maar het is snel moeten gaan waarschijnlijk, en het doel van de oefening heb je hier toch bereikt.
Hier heb je zeer goed gekadreerd, daar valt nu eens niets op te zeggen op dat gebied. Wat wel opvalt, is dat het kasteel ernstig aan het overhellen is, dus daar even op letten bij het nemen van een foto dat je camera horizontaal wordt gehouden. Indien je dit nog tegenkomt, dan kan je dit eenvoudig oplossen in Photoshop met het meetlatje te gebruiken. In elk geval voor het kadreren moet ik U proficiat wensen. Indien de volgende fotos even goed zijn mag je dan doorschuiven naar de volgende lessen.
Bij deze foto ben je te symmetrisch gaan werken, links en rechts bomen, en in het midden het pad, dit is een beetje ouderwets en tegen de regels van het kadreren. De horizon heb je zeer goed gelegd, op de eerst horizontale lijn, waardoor de het diepte effect goed accentueert. In zo een situatie neem even een standpunt in rechts van het pad, zodat het pad van links onderaan begint en naar het sterke punt rechts loopt, en je zal een veel beter effect bekomen.
Zoals je kan zien veel kan daar niet aan verbeterd worden, moeder en de lammetjes staan op een sterke lijn, dus dat is zeer goed hoor. Je hebt het goed begrepen wat onder kadreren wordt verstaan, dus zal ik je niet langer ophouden en je doorsturen naar het volgend thema Ritme en structuur bij Bernard. Ook daar vergeet niet om met het kadreren rekening te houden, wat bij elke fot van belang is.
Ruime en mooie boot dat je hebt, en waarschijnlijk is deze foto genomen om het interieur van de boot op papier te hebben. Gezien de complexiteit van de foto is het moeilijk om te zeggen welk onderwerp de meeste aandacht moet hebben, dus ben ik zo vrij geweest om te kiezen voor Uw dame welke achteraan op de zetel zit. Wat ook de aandacht trek is de rode bank aan de tafel vooraan, en die staat goed volgens de regels. Wat wel een beetje storend werkt is het stukje bank onderaan rechts, en het wazig gedeelte bovenaan rechts, dus dat heb ik even weggeknipt, en bij deze gelegenheid de dame op een van de sterke lijnen geplaatst.
Terug hetzelfde probleem bij deze foto, welke niet optimaal scherp is. De bedoeling was hier waarschijnlijk de zonsondergang te gaan fotograferen, dus heb ik de zon op een sterk punt gaan plaatsen. Om dit te bereiken is wat van de voorgrond weggesneden, maar het effect is beter met minder voorgrond. Hierdoor komt ook de horizon beter te liggen op de onderste horizontale sterke lijn. Opletten bij het fotograferen van een te sterke zon, deze kan de CCD van je camera onherstelbaar beschadigen, denk maar hoe we als kind vroeger met een vergrootglas gaatjes in een stuk papier brandde, hier kan net hetzelfde gebeuren. Al bij al ondervind ik dat je deze materie voldoende onder de knie hebt om over te stappen naar de volgende lessen reeks, nl Ritme en Structuur bij Bernard. Dus gewoon je fotos binnen sturen met als titel Ritme en Structuur t.a.v. Bernard. Nogmaals proficiat en vergeet ook in de volgende lessen niet wat je hier hebt geleerd.
Al mis ik hier een beetje scherpte in de foto, toch is deze zeer goed gekadreerd, en ben ik ervan overtuigd dat je dit gedeelte goed begrepen hebt. Misschien een tip om scherpere fotos te verkrijgen, druk altijd eerste de ontspanknop half in zodat je toestel de tijd krijgt zich scherp te stellen, eventueel bijkadreren en dan pas de knop volledig indrukken. In elk geval proficiat voor het kadreren.
Wat op het eerste gezicht misschien een saaie foto lijkt te zijn, bevat toch nog boeiende elementen om er iets van te maken. Kijken we even naar de originele foto, dat gebouw aan de rechterkant heeft hier geen enkele toegevoegde waarde aan de foto, integendeel, het is een storen element, dus mag het weg. De parking voor het gebouw neemt hier veel te veel aandacht weg, en is eigenlijk maar een doodgewone parking met wagens, die we liever niet zien, dus die snijden we er ook af. Wat blijft er nu nog over, en daarvoor kijken we naar de onderste foto, de grote baan, welke een formidabel diepte effect weergeeft, het eindpunt komt een van de sterke punten te liggen, de brug, ligt mooi op een sterke lijn, en in het oog springend het ovale punt waarrond de autos moeten rijden, welke een van de pijlers van de brug bevat. Had je een beetje ingezoomd met je toestel, dan had je dit bekomen, boeiend, goed gekadreerd, en op de koop toe een mooi diepte effect. Dus in het vervolg, eerst je compositie maken en dan pad op de ontspanknop drukken, en je zult mooie resultaten kunnen voorleggen.