Ik hoop dat je niet te veel halsbrekende toeren moest uithalen om deze foto te maken, het is eens wat anders. Het stadhuis heb je hier goed gekadreerd zoals je kan zien, maar niettegenstaande dat werd mijn aandacht toch getrokken op de grote parking met al die wagens erop, maar dat is nu eenmaal een stadsbeeld. Verder zijn die daken op de voorgrond wat storend, en veranderd er weinig aan het doel van de foto als men die weglaat, integendeel het stadshuis komt beter tot zijn recht, en de parking is met meer dan de helft weg. In elk geval voor het kadreren is dit zeer goed gedaan.
Terug dezelfde opmerking als bij voorgaande foto, deze heeft toch mijn voorkeur. Om het verschil te tonen heb ik even ingezoomd zoals het mogelijk zou geweest zijn, want je heb juist dezelfde instelling aangehouden zoals de voorgaande foto. Terug het kadreren is goed, maar het hoofdonderwerp valt een beetje klein uit t.o.v. de rest.
Alhoewel de kikker vrij weinig opvalt, maar het riet des te meer is het toch goed gekadreerd. Misschien had je hier iets meer moeten inzoomen, je brandpunt stond op 94.8 mm, en je kan gaan met je camera tot 114 mm. Maar het is snel moeten gaan waarschijnlijk, en het doel van de oefening heb je hier toch bereikt.
Hier heb je zeer goed gekadreerd, daar valt nu eens niets op te zeggen op dat gebied. Wat wel opvalt, is dat het kasteel ernstig aan het overhellen is, dus daar even op letten bij het nemen van een foto dat je camera horizontaal wordt gehouden. Indien je dit nog tegenkomt, dan kan je dit eenvoudig oplossen in Photoshop met het meetlatje te gebruiken. In elk geval voor het kadreren moet ik U proficiat wensen. Indien de volgende fotos even goed zijn mag je dan doorschuiven naar de volgende lessen.
Bij deze foto ben je te symmetrisch gaan werken, links en rechts bomen, en in het midden het pad, dit is een beetje ouderwets en tegen de regels van het kadreren. De horizon heb je zeer goed gelegd, op de eerst horizontale lijn, waardoor de het diepte effect goed accentueert. In zo een situatie neem even een standpunt in rechts van het pad, zodat het pad van links onderaan begint en naar het sterke punt rechts loopt, en je zal een veel beter effect bekomen.
Zoals je kan zien veel kan daar niet aan verbeterd worden, moeder en de lammetjes staan op een sterke lijn, dus dat is zeer goed hoor. Je hebt het goed begrepen wat onder kadreren wordt verstaan, dus zal ik je niet langer ophouden en je doorsturen naar het volgend thema Ritme en structuur bij Bernard. Ook daar vergeet niet om met het kadreren rekening te houden, wat bij elke fot van belang is.
Ruime en mooie boot dat je hebt, en waarschijnlijk is deze foto genomen om het interieur van de boot op papier te hebben. Gezien de complexiteit van de foto is het moeilijk om te zeggen welk onderwerp de meeste aandacht moet hebben, dus ben ik zo vrij geweest om te kiezen voor Uw dame welke achteraan op de zetel zit. Wat ook de aandacht trek is de rode bank aan de tafel vooraan, en die staat goed volgens de regels. Wat wel een beetje storend werkt is het stukje bank onderaan rechts, en het wazig gedeelte bovenaan rechts, dus dat heb ik even weggeknipt, en bij deze gelegenheid de dame op een van de sterke lijnen geplaatst.
Terug hetzelfde probleem bij deze foto, welke niet optimaal scherp is. De bedoeling was hier waarschijnlijk de zonsondergang te gaan fotograferen, dus heb ik de zon op een sterk punt gaan plaatsen. Om dit te bereiken is wat van de voorgrond weggesneden, maar het effect is beter met minder voorgrond. Hierdoor komt ook de horizon beter te liggen op de onderste horizontale sterke lijn. Opletten bij het fotograferen van een te sterke zon, deze kan de CCD van je camera onherstelbaar beschadigen, denk maar hoe we als kind vroeger met een vergrootglas gaatjes in een stuk papier brandde, hier kan net hetzelfde gebeuren. Al bij al ondervind ik dat je deze materie voldoende onder de knie hebt om over te stappen naar de volgende lessen reeks, nl Ritme en Structuur bij Bernard. Dus gewoon je fotos binnen sturen met als titel Ritme en Structuur t.a.v. Bernard. Nogmaals proficiat en vergeet ook in de volgende lessen niet wat je hier hebt geleerd.
Al mis ik hier een beetje scherpte in de foto, toch is deze zeer goed gekadreerd, en ben ik ervan overtuigd dat je dit gedeelte goed begrepen hebt. Misschien een tip om scherpere fotos te verkrijgen, druk altijd eerste de ontspanknop half in zodat je toestel de tijd krijgt zich scherp te stellen, eventueel bijkadreren en dan pas de knop volledig indrukken. In elk geval proficiat voor het kadreren.
Wat op het eerste gezicht misschien een saaie foto lijkt te zijn, bevat toch nog boeiende elementen om er iets van te maken. Kijken we even naar de originele foto, dat gebouw aan de rechterkant heeft hier geen enkele toegevoegde waarde aan de foto, integendeel, het is een storen element, dus mag het weg. De parking voor het gebouw neemt hier veel te veel aandacht weg, en is eigenlijk maar een doodgewone parking met wagens, die we liever niet zien, dus die snijden we er ook af. Wat blijft er nu nog over, en daarvoor kijken we naar de onderste foto, de grote baan, welke een formidabel diepte effect weergeeft, het eindpunt komt een van de sterke punten te liggen, de brug, ligt mooi op een sterke lijn, en in het oog springend het ovale punt waarrond de autos moeten rijden, welke een van de pijlers van de brug bevat. Had je een beetje ingezoomd met je toestel, dan had je dit bekomen, boeiend, goed gekadreerd, en op de koop toe een mooi diepte effect. Dus in het vervolg, eerst je compositie maken en dan pad op de ontspanknop drukken, en je zult mooie resultaten kunnen voorleggen.
Op deze foto is het grote wiel en tandheugel die de eerste aandacht trekt, velen zouden hier het middenpunt van het wiel op een sterk punt gelegd hebben, waardoor een deel van het sluismechanisme verloren zou gaan, jij hebt dat waarschijnlijk bewust niet gedaan, en nog goed ook. Wat je hier wou tonen is de totaliteit van de sluisdeur welke de waterstroom vrijlaat om de watermolen aan te drijven, het bruisende water welke de kracht symboliseert, en dat geheel heb je goed op een van de sterke lijnen weten te plaatsen.
Deze foto kon zowel dienen voor het thema kadreren als voor diepte, kijk maar even naar de Kleine Nete, begint onderaan over bijna de volledige breedte van de foto en het visueel eindpunt ligt juist op een sterk punt. De grote boom staat volledig op een sterke lijn, de compositie van de foto is zeer goed. Proficiat Adagio, hier kan ik je alleen maar gelukwensen met deze foto.
Omdat je zondag reeds op reis gaat, zal ik deze foto nog snel even bespreken, je kan dan gebruik maken van de aanwijzingen om op reis mooie fotos te maken. Als je een volledig symmetrisch gebouw hebt mag je een foto maken welke volledig symmetrisch is. Hier gaat het om een persoon die actief met iets bezig is, in dit geval zou ik haar niet in het midden van de foto plaatsen, maar op een sterke lijn, en wel zo dat ze met haar aangezicht naar binnen in de foto kijkt. (Zie verbeterde foto). Een tweede opmerking is dat je de voeten van de persoon mist, m.a.w. er is geen voorgrond, waardoor Oma er niet gans op staat, alsook de bokskes. Tracht in het vervolg bij zo een foto de persoon volledig op foto te hebben, en in dit geval rechts gekadreerd, kijkt de persoon naar rechts, dan links kadreren. Ik heb een uitsnede gemaakt van de foto om dit even te verduidelijken. De boom of takken aan de linkse kant geven een mooi scherp decor, en kunnen opgenomen worden op de foto. De bomen rechts daarentegen hebben geen enkele toegevoegde waarde aan de foto, en mogen weggelaten worden, zodat Oma ook op een sterke lijn komt te staan. Als je nu de foto bekijkt, vallen je ogen eerst op de boom, en vandaar automatisch naar Oma met de bokskes, omdat deze op de sterke lijnen staan, nog meer op de sterke punten. Probeer altijd je onderwerp of onderwerpen op een van de sterke lijnen te plaatsen, zelfs al staan ze in de woestijn waar niets anders is dan zand. Dus zo slecht was je foto nu ook niet, maar het is wel een voorbeeld waarbij veel van geleerd kan worden. Ik wens je nog een aangename reis toe, en verwacht bij je terug komst opnieuw twee fotos ter bespreking.
Niettegenstaande dat je zegt dat je zeer snel hebt moeten werken, heb je dit toch zeer goed voor mekaar gekregen, moeder schaap staat netjes op een van de sterke punten en lijnen, zeer goed gedaan hoor.
Voor je tweede inzending heb je dat goed bekeken, het lammetje die nieuwsgierig naar de fotografe komt kijken heb je pal op een sterk punt kunnen plaatsen. Je hebt goed de les geleerd. Met het wegeltje achter de schapen heb je min of meer een diepte effect verkregen, dat is dus mooi meegenomen. Een kleine opmerking, als je zo kleine dieren of kinderen fotografeert, ga even door de knieën zodat je met je camera op dezelfde hoogte komt als het hoofd van de kinderen of de dieren, anders zou je het effect van te grote hoofden kunnen verkrijgen. Hier is het nog net niet, maar moest je dichter gestaan hebben dan zou je dat effect zeker gehad hebben.