KAFKAN

Inhoud blog
  • Voor jou
  • Daniel Van Reybrouck valt in de prijzen
  • harry Mullich overleden
  • Schijnbewegingen Floortje Zwigtman
  • Nobelprijswinnaar Mario Vargas Llosa

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     




    De kern van alle dingen
    is stil en eindeloos.
    Alleen de dingen zingen.
    Ons lied is kort en broos.

    En donker zingt mijn bloed,
    van heimwee zwaar doorwogen.
    Ik zeil langs regenbogen
    Gods stilte tegemoet.

    Adagio
    Felix Timmermans






    Voor zover ik mij kan herinneren  heb
    ik de taak van de schrijver altijd in de
    eerste plaats gezien in het herinneren,
    het niet vergeten, het bewaren van
    het vergankelijke in het woord, het
    oproepen van het voorbije door
    liefdevolle uitbeelding.

    HERMAN HESSE




    Het bladerloze licht

    HANNY MICHAELIS

    Het bladerloze licht
    van een herfstdag zonder wind
    maakt oude mensen
    ontroerend mooi.

    Doordat zij de worsteling
    met het verval al lang
    hebben gestaakt en spiegels
    niet meer vrezen, zijn zij
    broos geworden en doorschijnend
    als gesponnen glas met de zachte
    mysterieuze glans van zilver

    ZOMER

      dit is de barre tijd
      dat alles dorst heeft/
      het is heet

      ...
      (een zon van vuur
      over de aarde staat
      en alles verzengt)

      ...
      Dit is de tijd
      dat vrouwen hevig zijn
      en mannen zwak:
      De Hond
      verlamt hun hoofd
      verzengt hun dij. 


    ALKAIOS (ca 600 V. C.)
    vert.Johan Boonen


    Antieke Liefdespoëzie
    Kijken naar jou uit duizend ogen

    verzameld door Patrick Lateur







    De waterlelie

    FREDERIK VAN EDEN
    1860-1932

    Ik heb de witte water-lelie lief,
    daar die zoo blank is en zoo stil haar kroon
    uitplooit in het licht.

    Rijzend uit het donker-koelen vijvergrond,
    heeft zij het licht gevonden en ontsloot
    toen blij het gouden hart.

    Nu rust zij peinzend op het watervlak
    en wenscht niet meer...

    uit: van de Passielooze lelie 1901





    Ernstig uur

    RAINER MARIA RILKE
    1875-1926

    Wie nu ergens weent in de wereld,
             grondeloosweent in de wereld,
             weent om mij.

    Wie nu ergens lacht in de nacht,
             grondeloos lacht in de nacht,
             lacht mij uit.

    Wie nu ergens dwaalt in de wereld
             grondeloos dwaal in de wereld,
             dwaalt naar mij

    Wie nu ergens sterft in de wereld,
             grondeloos sterft in de wereld,
             ziet mij aan.





    Ik heb veel boeken
    en 's avonds...
    Ach je kent de beschrijvingen
    van het geluk
    evengoed als ik.
    We geloven erin;
    dat is al geluk.

    Remco Campert




    JOHAN DAISNE
    1912-1978

    Danken

    In deze tijden van opstandigheid,
    die bruut met het verleden  willen breken,
    die alles beter weten, maar geen teken
    of taal begrijpen van de eeuwigheid--
    in deze tijd, eenzaam, maar niet alleen,
    voel ik mij geroepen om te danken,
    met een bedeesd geluid van blijde klanken,
    voor dit bestaan en zijn duizend -en- een
    schone geschenken,: een vader en een moeder,
    het oude huis, het lief, de vrouw, het kind,
    de buurman en de tuin, het stuifmeelpoeder
    waarmee de lente altijd opnieuw begint-
    de boeken, de muziek, de wetenschap,
    de schutsengel in dagen moe en slap,
    de moed, de arbeid en de beterschap,
    en van dat alles de betekenis:
    dat dit bestaan een zinrijk wonder is.


    Nieuws De Morgen
  • De rotte tomaten vliegen in het rond: Arizona lijkt een hopeloos verhaal
  • Pools premier Donald Tusk zei zowat het verstandigste dat je als Europeaan kan zeggen over de Amerikaanse verkiezingen
  • Alain Remue over de moeilijke zoektocht na watersnood: ‘We vonden lichamen in auto’s, op het trottoir, in een tuin, overal’
  • Pools president Donald Tusk zei zowat het verstandigste dat je als Europeaan kan zeggen over de Amerikaanse verkiezingen
  • Deze zwarte Amerikanen stemmen vol overtuiging op Trump: ‘De Democraten verkrachten de zwarte stem!’
  • Quincy Jones (1933-2024): afscheid van een muzikale titaan
  • Israël bombardeert laatste functionerende ziekenhuis, zegt Gazaans ministerie van Volksgezondheid
  • Eekhoorn ‘Peanut’, ster op sociale media, in beslag genomen en gedood: ‘Het moest niet zo eindigen’
  • De man achter het succes van Michael Jackson, Frank Sinatra en ‘The Fresh Prince of Bel-Air’: afscheid van muzikaal titaan Quincy Jones
  • Duitse minister van Buitenlandse Zaken in Kiev om steun te betuigen

    Leesgroep
    26-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc groet 's morgens de dingen






    PAUL VAN OSTAIJEN
    1896 - 1928

    Marc groet 's morgens de dingen

    Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
                                                        ploem ploem
    dag stoel naast de tafel
    dag brood op de tafel
    dag visserke-vis met de pijp
                    en
    dag visserke-vis met de pet
                 pet en pijp
          van het visserke-vis
                 goedendag

    Daa-ag vis
    dag lieve vis
    dag kleine visselijn mijn

    26-05-2010, 21:05 geschreven door Liliane

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelenmaker Stefan Brys







    Op 13 oktober 1984 keert na een afwezigheid van bijna twintig jaar Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim, vlak bij het drielandenpunt in de buurt van Vaals en Aken. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft: een identieke drieling met een schrikwekkende afwijking. Na enkele bijzondere genezingen wordt de dokter toch aanvaard in het dorp en gestaag groeit zijn populariteit. Zijn kinderen zijn echter zelden te zien en dat voedt de geruchten. Langzaam groeit het besef dat ze alle drie ernstig ziek zijn. Maar er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, ook met de dokter zelf die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen. De engelenmaker is een roman vol geruchten en rumoer, gefluister en geroddel. Een verhaal over geloof en wetenschap, werkelijkheid en verbeelding, macht en onmacht, zin en onzin. Een roman waarin iedereen naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft."

     De engelenmaker is een Psychologische roman over het scheppen van leven.Er zit veel symboliek in het boek ivbm het geloof, er zijn verwijzingen naar de bijbel, maar het is niet strikt noodzakelijk de bijbel te kennen om het verhaal te volgen.Men krijgt een dorp te zien waar gewone mensen wonen als u en ik, en wat doen wij als er iets in ons dorp gebeurd? Juist er word over geroddeld.Na dat een jongen uit het dorp de 3 kinderen heeft gezien bij aankomst kraamt hij rond dat de kinderen van de dokter een gespleten gezicht hebben.

    Is dat waar? Iedereen probeert dit te weten te komen. Hoe komt het dat men de kinderen bijna niet te zien krijgt ? Hebben ze dan zo een ernstige ziekte of is er meer aan de hand?

     
    Verslag van de vergadering

    De meesten vonden het boek mooi, maar zeker niet in de betekenis van teder, liefdevol, menselijk.  Ook niet omdat het poëtisch is. De kracht ligt juist in het emotieloze van de hoofdfiguur Victor Hoppe. Hij is kil, emotieloos, bijna een robot. Akelig werd zelfs gezegd. Bij iemand riep het boek beelden op van het anatomisch rariteitenkabinet in Guislain (misvormde baby’s op sterk water). Na het vorige boek (De leraar – Bart Koubaa) genoeg van dit genre. Daar was iedereen het over eens.

    Onafhankelijk of je het boek mooi vond of niet, het pakt je, het plakt aan de ribben. Het schud je door elkaar. Je raakt het niet meer kwijt. Geen boek om zomaar te vergeten.

    Martine vertelde over haar ervaring met autistische kinderen, hoe echt het boek overkomt en hoe nauw het aansluit met haar ervaringen. Alles is zwart-wit, net zoals de wereld van de aan Asperger lijdende Victor Hoppe.

    Het boek is ijzersterk opgebouwd. Heel wat passages zijn filmisch, je ziet de taferelen zich als het ware afspelen voor je ogen. De herhalingen, de hints en roddels die zich vormen tot een verhaal dat zich voordurend wijzigt dragen bij tot de spanning. Ondanks de negatieve donkere kant van het boek wilden de meesten zo snel mogelijk het raadsel ontknopen en we hebben het boek zo snel mogelijk uitgelezen. Sylvie verwoordde het als ‘Ik was geschrokken van mijn eigen sensatiezucht. Aangedaan, onthutst was ik, maar ik wou weten”.  Een verschrikkelijk, afschuwelijk mooi boek.

    De aaneenschakeling van verhaalfragmenten is als een puzzel die langzaam vervolledigd wordt, de flashbacks geven antwoord op vragen die rezen in een vorig of volgend verhaal. Gissingen en veronderstellingen worden ontkracht of bevestigd, de verschillende personages vullen de puzzel aan met hun persoonlijke visie op de feiten.

    De eerste zin is verbluffend. Met zo een begin zijn de verwachtingen direct hoog gespannen. De sfeer van het boek is gezet, een gesloten dorp waar vooroordelen heersen en roddels de waarheid naar de troon steken:

    “Sommige inwoners van Wolfheim beweren nog altijd dat ze eerst het driestemmige gehuil van de baby’s op de achterbank hadden gehoord en pas later het motorgeluid van de taxi zelf die het dorp binnenreed. Toen de taxi voor de oude dokterswoning aan de Napoleonstrasse 3 halt hield, kwamen de mannen met hun glas nog inde hand uit café Terminus, staakten de meisjes hun hinkelspel en liet op het dorpsplein lange Meekers zich de bal ontfutselen door de doof geboren Gunther Weber, die hem voorbij de achteromkijkende Seppe van de bakker in doel schoot. “ (p. 1)

    Nadat de eerste raadsels zijn opgelost neemt de spanning wat af,  maar gaandeweg wordt die terug opgebouwd tot de climax. Er was een verhitte discussie tijdens de bespreking over de technische haalbaarheid van de kruisiging. Voor sommigen was het slot ‘er over’, voor anderen was dit net het toppunt van dramatiek, het logische einde dat paste in de evolutie van het hoofdpersonage. Het boek werd zelfs vergeleken met de kunsttentoonstelling rond Vincent Van Gogh, naarmate de tijd vordert zie je de genialiteit vervallen in waanzin.

    De moedige Frau Maenhout vormt het tegengewicht die het tij wat leek te kunnen keren. De scene waarin ze de kinderen wil plezieren met een bezoek aan het drielandenpunt, is ontroerend teder, maar zoals steeds wordt de lezer terug met beide voeten op de grond gedrukt, de teleurstelling bij het mislopen, de dramatiek van de aangekondigde dood dompelen de lezer terug onder in de macabere sfeer.

    Zuster Marthe is het enig lichtpunt in de jeugdjaren van Victor. Van haar komt de uitspraak die het leven van Victor Hoppe gaat beheersen. “God geeft en God neemt, Victor. Maar niet altijd. Soms moeten we dat zelf doen. Onthoud dat.” (p. 210)

    Steeds zijn er die verwijzingen naar het geloof. Het hoofdpersonage is gebiologeerd door Jesus, voelt zich één met de Zoon, zet zich af tegen God, de vader – zijn vader. Jesus –het nieuwe testament – doet het goede, God is de vernietiger uit het oude testament. Victor Hoppe wil goed doen, God overklassen.

    Het boek stelt pertinente vragen over ethische kwesties. “Wat is goed?”. “Kan en mag alles in de wetenschap?” “Is klonen aanvaardbaar, en ten koste van welke prijs?” Tijdens de vergadering werd de vraag gesteld hoever de wetenschapper werkelijk durft te gaan om zijn doel te bereiken. Ver, te ver, daar waren we het over eens.

    De schrijver heeft een rijke fantasie. Maar het boek werd ook gesmaakt omdat het juist is, of juist zou kunnen zijn. Het verhaal speelt zich af in 1982, meer dan tien jaar voordat Dolly als gekloonde schaap op de wereld gezet werd (1996). Maar het verhaal is in werkelijkheid pas veel later geschreven (2005) en Stefan Brijs is duidelijk geïnspireerd door de persberichten van die tijd. De gesofisticeerde mix van wetenschap en fictie heeft waarschijnlijk heel wat research gevergd van de schrijver en wekte veel bewondering voor de schrijver. Een enkeling die vond dat het wat ongeloofwaardig is om één persoon zoveel vordering te zien maken waar universiteiten niet slaagden. Maar Victor is geen gewoon mens, hij is bezeten door zijn levenswerk.

    Er waren enkelen die het boek al vroeger lazen en het nu herlazen en de ervaring was totaal verschillend. Waar de eerste keer de afschuw moeilijk was weg te cijferen werd het boek de tweede keer veel fascinerender ervaren.

    Algemene beoordeling van het boek: Een echte aanrader.


    26-05-2010, 20:23 geschreven door Liliane

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winternacht

    Winternacht

    ARNALDUR INDRIDASON

     


     


     


    Op de omslag wordt het boek als literaire triller voorgesteld.

    Het is eerder een detectiveverhaal, vergelijkbaar met Morse of Witse.

    Het verhaal speelt zich af in IJsland, putje winter, guur en verlaten.

    De stad leeft binnen, er is weinig sociaal contact, er heerst een gelatenheid en is melancholisch.

    De problemen van elke Westerse maatschappij komen hier aan bod: kansarmoede, immigratie, bekrompenheid, verwaarloosde opvoeding van kinderen met als gevolg: jeugdcriminaliteit.

     (Deze gelijkenissen waren de aanleiding om het boek voor te stellen voor de leesgroep.)

    Het boek leest vlot, maar is niet spannend. De feiten worden duidelijk door de dialogen, die vaak oppervlakkig zijn.

    Gans het boek blijft hangen in de winterkou nergens lezen we iets over het mooie IJsland.

    Er worden weinig persoonlijke gevoelen geuit bij deze afschuwelijke misdaad een kind van 10 dat werd vermoord.

     

    In de groep wordt aangebracht dat iedereen wel eens op een of andere manier vreemdeling is. Dat het soms moeilijk is om in een gemeenschap aanvaard te worden, er is vaak veel achterdocht.

    Vooroordelen en valse geruchten kunnen veel kwaad aanrichten. Het onderzoeksteam gaat ervan uit dat het een racistische moord is terwijl het kind eerder op de verkeerde plaats was op het verkeerde moment.

     

    Voor vreemdelingen is het belangrijk dat ze de taal van het gastland leren en het ook thuis spreken.

    Ook maakt iemand de opmerking dat de slechte taal van het boek te wijten kan zijn aan de vertaling.

     

    Nazareth 16 mei 2010

    Liliane Doolaeghe

     

     

    25-05-2010, 22:23 geschreven door Liliane

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lilalente

    ILJA LEONARD PFEIJFFER

    lilalente


    het is lente in de laat de kanterstraat
    lente in de lange laan van poot
    monkelt glim mevrouw jolien lahaye
    poetst alle knoppen koper
    pinkelt glom van weertje weer
    pink (petronella) parlevliet de ree
    gaat in de tuin een tuiltje tulpenblommen
    buiten aquarellen
    er piept het een of ander enig merelbeestje
    in pim en wietske wielaards pergola
    mevrouw milaine millecam vermuist een knäckerbrödje
    mozzarella met de blauwe blazer buiten
    en een extra mokje karnemelk vandaag want het is lente
    lila lente in de lusthoflaan en alle buren fluiten


    Uit: Het glimpen van de welkwiek (2001) van Ilja Leonard Pfeijffer

    Biografie




    Ilja Leonard Pfeijffer (1968) is dichter, romancier, essayist, criticus en polemist. Hij debuteerde in 1998 met de bundel Van de vierkante man, die werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs 1999 en genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 1999 en de vijfjaarlijkse Paul Snoekprijs 2000. In 2000 verscheen De Antieken, een korte literatuurgeschiedenis. Zijn tweede poëziebundel, Het glimpen van de welkwiek (2001), werd genomineerd voor de J.C. Bloemprijs 2003 en de Hugues C. Pernathprijs 2003. In 2002 verschenen de zijpanelen van zijn vierluik de Steppoli-tetralogie: de romanRupert, een bekentenis, en de dichtbundel Dolores, elegieën. Het romandebuut werd bekroond met de Anton Wachterprijs 2002. Hij is de enige Nederlandse auteur die zowel voor proza als voor poëzie de belangrijkste debuutprijs is toegekend. Rupert werd tevens bekroond met de Literatuurprijs Gerard Walschap 2003 en genomineerd voor de DebutantenPrijs 2003. In 2002 kreeg hij in Düsseldorf de Literaturpreis Nordrhein-Westfalen voor zijn gehele poëtische oeuvre. In 2003 verscheenHet geheim van het vermoorde geneuzel, een collectie essays over poëzie, waarin hij zijn poëtica uiteenzet. In 2004 verscheen zijn tweede roman, Het grote baggerboek, die werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2004 en de Gouden Uil 2005. Hij werd bekroond met de Tzum-prijs 2005 als auteur van de beste zin in het verhalend proza van het voorafgaande jaar. In 2005 verscheen zijn vierde dichtbundel, In de naam van de hond (de grote gedichten). Al zijn werk wordt uitgegeven door De Arbeiderspers. Hij is poëziecriticus van NRC Handelsblad, columnist vannrc.next, redacteur van het literaire tijdschrift De Revisor en mede-oprichter en redacteur van het poëzietijdschrift Awater.

    25-05-2010, 21:30 geschreven door Liliane

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)




    Lezen was
    mijn afleiding en
    genoegen, mijn troost
    mijn zelfgekozen
    verslaving
    lezen voor de lol,
    voor de schitterende
    stilte
    die je omringt
    als je de woorden
    van de schrijver hoort
    weerklinken in je hoofd.

    Paul Auster

    Archief per week
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    't Is goed in 't eigen hart te kijken
    Nog even voor het slapen gaan
    Of ik van dageraad tot avond
    Geen enkel hart heb zeer gedaan;

    Of ik geen ogen heb doen schreien,
    Geen weemoed op een wezen lei;
    Of ik aan liefdeloze mensen
    Een woordeke van liefde zei.

    En vind ik, in het huis mijns herten,
    Dat ik één droefenis genas,
    Dat ik mijn handen heb gewonden
    Rondom één hoofd dat eenzaam was...;

    dan voel ik op mijn jonge lippen
    Die goedheid lijk een avondzoen...

    ...

    't Is goed in 't eigen hert te kijken
    en zo zijn ogen toe te doen.

    Alice Nahon
    1896 - 1933

    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Romenu
  • reynaert




  • Leeszaal

    ANNIE M.G. SCHMIDT
    1911-1995

    Ik ben een god in 't diepst van mijn gedachten,
    maar in de bibliotheek een volontair
    die hunk'rend op een baantje zit te wachten
    en boeken uitleent met en zeker air.

    Ik lever geestlijk voedsel aan mevrouwen
    die binnenkomen en alleen maar van
    de allernieuwste liefdesboeken houen,
    'maar niet zo'n engerd als die Wassermann'.

    Ik loop met stapels boeken rond te sjouwen
    en plak een etiket op Gorters Mei.
    Och, als nu jufrouw Jansen eens ging trouwen,
    dan kwam er eind'lijk eens een plaatsje vrij.

    Ik ben het niet alleen, die staat te wachten
    achter mij staat nog een hele rij.
    Ik ben een god in mijn gedachten,
    maar niet zo heel veel in de maatschappij...



    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes vanuit De Klinge (Lana & Pip)
        op Voor jou

  • Guido Gezelle
    (1830-1899)

    HET SCHRIJVERKE  
    (GYRINUS NATANS)

              


    O Krinklende winklende waterding

        met ’t zwarte kabotseken aan,

    wat zien ik toch geren uw kopken flink

        al schrijven op ’t waterke gaan!

    Gij  leeft en gij roert en gij loopt zoo snel,

        al zie ‘k u noch arrem noch been;

    gij wendt en gij weet uwen weg zoo wel,

        al zie ‘k u geen ooge, geen één.

    Wat waart, of wat zijt, of wat zult gij zijn?

        Verklaar het en zeg het mij, toe!

    Wat zijt gij toch, blinkende knopke fijn,

         dat nimmer van schrijven zijt moe?

    Gij loopt over ’t spegelend water klaar,

        en ’t water niet méér en verroert

    dan of het een gladdige windtje waar,

        dat stille over ’t waterke voert.

    o Schrijverkes, schrijverkes, zegt mij dan, –

        met twintigen zijt gij en meer,

    en is er geen een die ’t mij zeggen kan: –

        Wat schrijft en wat schrijft gij zoo zeer?

    gij schrijft, en ’t en staat in het water niet,

        gij schrijft, en ’t is uit en ’t is weg;

    geen christen en weet er wat dat bediedt:

        och, schrijverke, zeg het mij , zeg!

    Zijn ’t visselkes daar ge van schrijven moet?

        Zijn ’t kruidekes daar ge van schrijft?

    Zijn ’t keikes of bladjes of blomkes zoet,

        of ’t water, waarop dat ge drijft?

    Zijn ’t vogelkes, kwietlende klachtgepiep,

        of is ‘et het blauwe gewelf,

    dat onder en boven u blinkt, zoo diep,

        of is het u, schrijverken, zelf?

    En ’t krinklende winklende waterding,

        met ’t zwarte kapoteken aan,

    het stelde en het rechtte zijne oorkes flink,

        en ’t bleef daar een stondeke staan:

    “Wij schrijven,“ zoo sprak het, 'al krinklen af

        het gene onze Meester, weleer,

    ons makend en leerend, te schrijven gaf,

        één lesse, niet min nochte meer;

    wij schrijven, en kunt ge die lesse toch

        niet lezen, en zijt gij zoo bot?

    Wij schrijven, herschrijven en schrijven nog,

        den heiligen Name van God!’

                             






    In deze nacht

    was alles donker

     

    ik flitste

    met mijn oog

     

    en zag

     

    een heldere hemel

    met lichtjes vol

     


    uit  ‘mijn droom’
    Theo Hebbelinck





    Romeo en Julia

    WILLIAM SHAKESPEARE
    1564-1616

    1.5vv.41-50

    O, bij haar verliest het fakkellicht zijn kracht.
    Zij hangt tegen de wang aan van de nacht.
    Als in een ebbehouten oor een edelsteen-
    Een schoonheid over grenzen heen.
    Sneeuwwitte duif. Dat licht zo lichtelaaie.
    Schamel zijn haar vriendinnen. Doffe kraaien.
    Na deze dans wil ik haar hand aanraken-
    Mijn hand zal, zo onaf, de hemel smaken.
    Heb ik ooit lief gehed? vergeet het ogen.
    Al wat ik zag aan schoons was maar gelogen.

    Nieuws Standaard
  • ‘Arizona’ ligt op zijn gat, maar is er wel een alternatief?
  • Spaanse hulpdiensten op zoek naar vermisten in ondergelopen parkeergarages
  • Hoe Max Verstappen dankzij zijn ‘bipsgevoel’ een nieuwe regendemonstratie gaf
  • Misschien zijn die Gentse linkiewinkies dan toch niet zo onredelijk
  • ‘Life is strange’: blij weerzien met Max Caulfield, maar er zat meer in
  • Ex-Rode Duivel Kevin Mirallas moet scoringsprobleem Union gaan verhelpen
  • Bloot als politiek wapen
  • We fuiven steeds minder: “Jammer, want het is een veilige plek om je grenzen te verleggen”
  • Liefste pennenvriendin, besta jij nog?
  • Ingeborg verliest haar cool en beertje Paddington lijst Queen Elizabeth zaliger in


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!