KAFKAN

Inhoud blog
  • Voor jou
  • Daniel Van Reybrouck valt in de prijzen
  • harry Mullich overleden
  • Schijnbewegingen Floortje Zwigtman
  • Nobelprijswinnaar Mario Vargas Llosa

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     




    De kern van alle dingen
    is stil en eindeloos.
    Alleen de dingen zingen.
    Ons lied is kort en broos.

    En donker zingt mijn bloed,
    van heimwee zwaar doorwogen.
    Ik zeil langs regenbogen
    Gods stilte tegemoet.

    Adagio
    Felix Timmermans






    Voor zover ik mij kan herinneren  heb
    ik de taak van de schrijver altijd in de
    eerste plaats gezien in het herinneren,
    het niet vergeten, het bewaren van
    het vergankelijke in het woord, het
    oproepen van het voorbije door
    liefdevolle uitbeelding.

    HERMAN HESSE




    Het bladerloze licht

    HANNY MICHAELIS

    Het bladerloze licht
    van een herfstdag zonder wind
    maakt oude mensen
    ontroerend mooi.

    Doordat zij de worsteling
    met het verval al lang
    hebben gestaakt en spiegels
    niet meer vrezen, zijn zij
    broos geworden en doorschijnend
    als gesponnen glas met de zachte
    mysterieuze glans van zilver

    ZOMER

      dit is de barre tijd
      dat alles dorst heeft/
      het is heet

      ...
      (een zon van vuur
      over de aarde staat
      en alles verzengt)

      ...
      Dit is de tijd
      dat vrouwen hevig zijn
      en mannen zwak:
      De Hond
      verlamt hun hoofd
      verzengt hun dij. 


    ALKAIOS (ca 600 V. C.)
    vert.Johan Boonen


    Antieke Liefdespoëzie
    Kijken naar jou uit duizend ogen

    verzameld door Patrick Lateur







    De waterlelie

    FREDERIK VAN EDEN
    1860-1932

    Ik heb de witte water-lelie lief,
    daar die zoo blank is en zoo stil haar kroon
    uitplooit in het licht.

    Rijzend uit het donker-koelen vijvergrond,
    heeft zij het licht gevonden en ontsloot
    toen blij het gouden hart.

    Nu rust zij peinzend op het watervlak
    en wenscht niet meer...

    uit: van de Passielooze lelie 1901





    Ernstig uur

    RAINER MARIA RILKE
    1875-1926

    Wie nu ergens weent in de wereld,
             grondeloosweent in de wereld,
             weent om mij.

    Wie nu ergens lacht in de nacht,
             grondeloos lacht in de nacht,
             lacht mij uit.

    Wie nu ergens dwaalt in de wereld
             grondeloos dwaal in de wereld,
             dwaalt naar mij

    Wie nu ergens sterft in de wereld,
             grondeloos sterft in de wereld,
             ziet mij aan.





    Ik heb veel boeken
    en 's avonds...
    Ach je kent de beschrijvingen
    van het geluk
    evengoed als ik.
    We geloven erin;
    dat is al geluk.

    Remco Campert




    JOHAN DAISNE
    1912-1978

    Danken

    In deze tijden van opstandigheid,
    die bruut met het verleden  willen breken,
    die alles beter weten, maar geen teken
    of taal begrijpen van de eeuwigheid--
    in deze tijd, eenzaam, maar niet alleen,
    voel ik mij geroepen om te danken,
    met een bedeesd geluid van blijde klanken,
    voor dit bestaan en zijn duizend -en- een
    schone geschenken,: een vader en een moeder,
    het oude huis, het lief, de vrouw, het kind,
    de buurman en de tuin, het stuifmeelpoeder
    waarmee de lente altijd opnieuw begint-
    de boeken, de muziek, de wetenschap,
    de schutsengel in dagen moe en slap,
    de moed, de arbeid en de beterschap,
    en van dat alles de betekenis:
    dat dit bestaan een zinrijk wonder is.


    Nieuws De Morgen
  • De rotte tomaten vliegen in het rond: Arizona lijkt een hopeloos verhaal
  • Pools premier Donald Tusk zei zowat het verstandigste dat je als Europeaan kan zeggen over de Amerikaanse verkiezingen
  • Alain Remue over de moeilijke zoektocht na watersnood: ‘We vonden lichamen in auto’s, op het trottoir, in een tuin, overal’
  • Pools president Donald Tusk zei zowat het verstandigste dat je als Europeaan kan zeggen over de Amerikaanse verkiezingen
  • Deze zwarte Amerikanen stemmen vol overtuiging op Trump: ‘De Democraten verkrachten de zwarte stem!’
  • Quincy Jones (1933-2024): afscheid van een muzikale titaan
  • Israël bombardeert laatste functionerende ziekenhuis, zegt Gazaans ministerie van Volksgezondheid
  • Eekhoorn ‘Peanut’, ster op sociale media, in beslag genomen en gedood: ‘Het moest niet zo eindigen’
  • De man achter het succes van Michael Jackson, Frank Sinatra en ‘The Fresh Prince of Bel-Air’: afscheid van muzikaal titaan Quincy Jones
  • Duitse minister van Buitenlandse Zaken in Kiev om steun te betuigen

    Leesgroep
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haar naam was Sarah - Tatania de Rosnay




    Tatiana De Rosney  is geboren op 28 september 1961 in een voorstad van Parijs. Ze is van Engelse, Franse, Russische afkomst. Haar vader was een Frans wetenschapper en haar grootvader een bekend schilder; Tatiana’s grootmoeder was een Russische actrice en was van 1925 tot 1949 directrice van het Sint-Petersburg Pushkin theater.

    Haar Moeder was een Engelse en dochter van een diplomaat.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Tatiana is opgegroeid in Parijs en verhuisde dan naar Boston.Ze kwam in de jaren tachtig naar Engeland waar ze Engelse literatuur studeerde aan de universiteit van East Anglia in Norwich.

    In 1984 kwam ze terug naar Parijs. “Haar naam was Sarah” is haar eerste roman geschreven in het Engels. Momenteel werkt ze als journaliste voor het Franse weekblad “Elle” en is recensente voor “Psychologisch Magazine” en het “Journal du Dimanche”





    De achterflap

     

    De tienjarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar het Vélodrome d’Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor de deportatie.

    Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in een kast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong. Ze heeft hem beloofd zo snel mogelijk terug te komen om hem te bevrijden. Maar Sarah wordt met haar ouders op transport gesteld en weg gevoerd.

     

    Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse jounaliste in Prijs de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia, een inktzwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Ze gaat op zoek in de archieven, en via het dossier van Sarah ontdekt zij een goed verborgen geheim van haar schoonfamilie. Haar echtgenoot probeert haar ervan te weerhouden zich met deze geschiedenis te bemoeien, maar Julia besluit desondanks het spoor van Sarah te volgen

     

    Reacties van de lezers:

     

    De auteur heeft een geweldig intrigerend boek geschreven.

    De roman is gebaseerd op een waar verhaal en zet de lezer aan het denken.

    In het begin van het verhaal kiest de schrijfster voor een spannende schrijfstijl die wisselt tussen het verhaal van het Joodse meisje en het verleden en het leven van de journaliste in het heden.

    De twee verhaallijnen – het ene cursief, het andere gewoon – worden beurtelings beschreven.

    Vooral de ervaringen van Sarah geven de lezer een onthutsend beeld van de wreedheden rond de deportatie.

    Het is een aangrijpend verhaal met een dramatische ontknoping.

    Hoe kan een onschuldig kind dit allemaal meemaken?

    Ze is wel wat te jong om alles te begrijpen en haar ouders hebben haar willen sparen,

    door haar niet te vertellen wat er aan de gang was.

    Sarah leeft met een enorm schuldgevoel omdat ze haar broertje heeft opgesloten

    en hem niet kan bevrijden zoals ze het hem had beloofd.

    Niemand kan om de Tweede Wereldoorlog en zijn gruwel heen.

    Dat vind je terug in het boek en daarom knijpt het boek bij momenten je keel dicht

    tot de tranen ervan in de ogen komen.

    Rosney heeft het beeld van de stugge Franse schoonfamilie heel goed neergezet waardoor je steeds meer met Julia gaat meeleven en als lezer niets liever wil dan dat ze zich afzet tegen de Tézacs. Julia zit in een emotionele achtbaan en laat de lezer meevoelen.

    Het geheim van de familie is schokkend. De schrijfster heeft ook de emoties van sommige karakters vb. de schoonvader van Julia realistisch beschreven.

    Er komen veel personages voor in het boek die weinig uitgediept worden. Zo krijgen we geen zicht op de echtgenoot van Julia.

    Alhoewel het boek boeiend en spannend lijkt is het toch zeer voorspelbaar.

    Het gedeelte van Julia’s liefdesperikelen is wel langdradig en saai.

    De afscheidsbrief van Sarah is ontroerend.

    Misschien wou ze breken met de familie die haar heeft opgevangen en wou ze alle banden met het verleden verbreken in de hoop het dan ook te kunnen vergeten.

    Het is erg als je als jood steeds gebrandmerkt wordt door een gele ster en de nummers in de kampen

    Die in de arm wordt ingebrand, zoals dieren wordt hun persoonlijkheid uitgewist.

     

    Hoe is het mogelijk dat de Fransen hun eigen volk zoiets konden aan doen;

    Deze geschiedenis is dan ook zeer lang verzwegen en tot op heden spreekt men weinig over deze gebeurtenissen.

    Toch is het iets wat we ons moeten blijven herinneren.

    We moeten blijven denken aan wat onze voorouders is overkomen, sommigen zijn als krijgsgevangenen naar de kampen gestuurd, en onder hen zijn er ook die nooit meer zijn teruggekomen..



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)





    Lezen was
    mijn afleiding en
    genoegen, mijn troost
    mijn zelfgekozen
    verslaving
    lezen voor de lol,
    voor de schitterende
    stilte
    die je omringt
    als je de woorden
    van de schrijver hoort
    weerklinken in je hoofd.

    Paul Auster

    Archief per week
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    't Is goed in 't eigen hart te kijken
    Nog even voor het slapen gaan
    Of ik van dageraad tot avond
    Geen enkel hart heb zeer gedaan;

    Of ik geen ogen heb doen schreien,
    Geen weemoed op een wezen lei;
    Of ik aan liefdeloze mensen
    Een woordeke van liefde zei.

    En vind ik, in het huis mijns herten,
    Dat ik één droefenis genas,
    Dat ik mijn handen heb gewonden
    Rondom één hoofd dat eenzaam was...;

    dan voel ik op mijn jonge lippen
    Die goedheid lijk een avondzoen...

    ...

    't Is goed in 't eigen hert te kijken
    en zo zijn ogen toe te doen.

    Alice Nahon
    1896 - 1933

    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Romenu
  • reynaert




  • Leeszaal

    ANNIE M.G. SCHMIDT
    1911-1995

    Ik ben een god in 't diepst van mijn gedachten,
    maar in de bibliotheek een volontair
    die hunk'rend op een baantje zit te wachten
    en boeken uitleent met en zeker air.

    Ik lever geestlijk voedsel aan mevrouwen
    die binnenkomen en alleen maar van
    de allernieuwste liefdesboeken houen,
    'maar niet zo'n engerd als die Wassermann'.

    Ik loop met stapels boeken rond te sjouwen
    en plak een etiket op Gorters Mei.
    Och, als nu jufrouw Jansen eens ging trouwen,
    dan kwam er eind'lijk eens een plaatsje vrij.

    Ik ben het niet alleen, die staat te wachten
    achter mij staat nog een hele rij.
    Ik ben een god in mijn gedachten,
    maar niet zo heel veel in de maatschappij...



    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes vanuit De Klinge (Lana & Pip)
        op Voor jou

  • Guido Gezelle
    (1830-1899)

    HET SCHRIJVERKE  
    (GYRINUS NATANS)

              


    O Krinklende winklende waterding

        met ’t zwarte kabotseken aan,

    wat zien ik toch geren uw kopken flink

        al schrijven op ’t waterke gaan!

    Gij  leeft en gij roert en gij loopt zoo snel,

        al zie ‘k u noch arrem noch been;

    gij wendt en gij weet uwen weg zoo wel,

        al zie ‘k u geen ooge, geen één.

    Wat waart, of wat zijt, of wat zult gij zijn?

        Verklaar het en zeg het mij, toe!

    Wat zijt gij toch, blinkende knopke fijn,

         dat nimmer van schrijven zijt moe?

    Gij loopt over ’t spegelend water klaar,

        en ’t water niet méér en verroert

    dan of het een gladdige windtje waar,

        dat stille over ’t waterke voert.

    o Schrijverkes, schrijverkes, zegt mij dan, –

        met twintigen zijt gij en meer,

    en is er geen een die ’t mij zeggen kan: –

        Wat schrijft en wat schrijft gij zoo zeer?

    gij schrijft, en ’t en staat in het water niet,

        gij schrijft, en ’t is uit en ’t is weg;

    geen christen en weet er wat dat bediedt:

        och, schrijverke, zeg het mij , zeg!

    Zijn ’t visselkes daar ge van schrijven moet?

        Zijn ’t kruidekes daar ge van schrijft?

    Zijn ’t keikes of bladjes of blomkes zoet,

        of ’t water, waarop dat ge drijft?

    Zijn ’t vogelkes, kwietlende klachtgepiep,

        of is ‘et het blauwe gewelf,

    dat onder en boven u blinkt, zoo diep,

        of is het u, schrijverken, zelf?

    En ’t krinklende winklende waterding,

        met ’t zwarte kapoteken aan,

    het stelde en het rechtte zijne oorkes flink,

        en ’t bleef daar een stondeke staan:

    “Wij schrijven,“ zoo sprak het, 'al krinklen af

        het gene onze Meester, weleer,

    ons makend en leerend, te schrijven gaf,

        één lesse, niet min nochte meer;

    wij schrijven, en kunt ge die lesse toch

        niet lezen, en zijt gij zoo bot?

    Wij schrijven, herschrijven en schrijven nog,

        den heiligen Name van God!’

                             






    In deze nacht

    was alles donker

     

    ik flitste

    met mijn oog

     

    en zag

     

    een heldere hemel

    met lichtjes vol

     


    uit  ‘mijn droom’
    Theo Hebbelinck





    Romeo en Julia

    WILLIAM SHAKESPEARE
    1564-1616

    1.5vv.41-50

    O, bij haar verliest het fakkellicht zijn kracht.
    Zij hangt tegen de wang aan van de nacht.
    Als in een ebbehouten oor een edelsteen-
    Een schoonheid over grenzen heen.
    Sneeuwwitte duif. Dat licht zo lichtelaaie.
    Schamel zijn haar vriendinnen. Doffe kraaien.
    Na deze dans wil ik haar hand aanraken-
    Mijn hand zal, zo onaf, de hemel smaken.
    Heb ik ooit lief gehed? vergeet het ogen.
    Al wat ik zag aan schoons was maar gelogen.

    Nieuws Standaard
  • ‘Arizona’ ligt op zijn gat, maar is er wel een alternatief?
  • Spaanse hulpdiensten op zoek naar vermisten in ondergelopen parkeergarages
  • Hoe Max Verstappen dankzij zijn ‘bipsgevoel’ een nieuwe regendemonstratie gaf
  • Misschien zijn die Gentse linkiewinkies dan toch niet zo onredelijk
  • ‘Life is strange’: blij weerzien met Max Caulfield, maar er zat meer in
  • Ex-Rode Duivel Kevin Mirallas moet scoringsprobleem Union gaan verhelpen
  • Bloot als politiek wapen
  • We fuiven steeds minder: “Jammer, want het is een veilige plek om je grenzen te verleggen”
  • Liefste pennenvriendin, besta jij nog?
  • Ingeborg verliest haar cool en beertje Paddington lijst Queen Elizabeth zaliger in


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!